Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prídu o pár rokov autá bez spätných zrkadiel?

Môžeme sa v blízkej budúcnosti dočkať áut bez spätných zrkadiel? Nový systém firmy Continental naznačuje, že áno. Vodiča informuje pomocou monitorov a bez mŕtvych uhlov.
4 26 príspevkov 29.08.2015 / Redakcia AUTO BILD

Dvojica vonkajších spätných zrkadiel patrí k automobilom už niekoľko desaťročí, na jedno si dnes spomenú len pamätníci a ako to vyzeralo bez nich sa možno dozvedieť akurát tak v múzeu, či čierno-bielom filme. Predstaviť si jazdu bez ich pomoci v súčasnej premávke je priam nemožné, veď spolu s tým vnútorným dávajú vodičovi (životne) dôležité informácie o tom, čo sa mu deje za chrbtom.

Budúcnosť podľa firmy Continental: Vonkajšie kamery premietajú situáciu vedľa auta a za ním na monitory na prístrojovej doske 4 fotografií v galérii Budúcnosť podľa firmy Continental: Vonkajšie kamery premietajú situáciu vedľa auta a za ním na monitory na prístrojovej doske Zdroj: Auto BILD

To ale neznamená, že sú bez chýb, prakticky každé zrkadlo má nejaký mŕtvy uhol, občas sú poriadne špinavé, a keďže prečnievajú, možno ich v tesných priestoroch ľahko odlomiť. No v dobe internetu to ide ľahko napraviť. Dokazuje to systém firmy Continetal, ktorý by už v roku 2018 mohol nahradiť všetky tri tradičné zrkadlá, stačí ak sa budúci rok dočká schválenia. Systém je postavený na trojici kamier, ktoré zodpovedajúce zábery premietajú na OLED obrazovky osadené na prístrojovej doske.

Lepší výhľad a menšia spotreba

Dvojica kamier je umiestnená v rohu okna ľavých aj pravých predných dverí, teda tam, kde bývajú osadené aj zrkadlá, tretia má miesto na streche, v držiaku GPS antény. Ich signál sa následne softvérovo spája, vďaka čomu má vodič stopercentný prehľad o situácii po bokoch auta aj za ním. Najväčším prínosom je teda definitívne odstránenie mŕtvych uhlov.

Signál kamier sa digitálne spracúva a tak podáva takmer dokonalú informáciu o situácii okolo auta 4 fotografií v galérii Signál kamier sa digitálne spracúva a tak podáva takmer dokonalú informáciu o situácii okolo auta Zdroj: Auto BILD

Ďalšie výhody možno pocítiť pri zníženej viditeľnosti, za tmy, či mokra. Vtedy sa do spracovania snímaných záberov zapája ďalšia funkcia, zaručujúca, že obraz na obrazovkách bude citeľne lepší, než by bol za rovnakých podmienok v zrkadle. Okrem toho je jej dôležitou úlohou primerane nastaviť jas obrazovky v prípade, ak do kamery zasvieti diaľkové svetlo iného auta, či napríklad ostré slnko nízko nad obzorom.

Zoznam toho, čím je nový systém lepší oproti starým dobrým zrkadlám však ešte zďaleka nekončí. V prípade ak sa ako prečnievajúca časť karosérie odstránia, zníži sa jej aerodynamický odpor, čo následne môže viesť k poklesu spotreby paliva, aj hladiny hluku v interiéri. Malé objektívy kamier sú pritom, aspoň podľa stanoviska firmy Continental, podstatne menej náchylné na znečistenie než zrkadlá.

Dve kamery sú umiestnené na dverách, podobne ako tradičné vonkajšie spätné zrkadlá 4 fotografií v galérii Dve kamery sú umiestnené na dverách, podobne ako tradičné vonkajšie spätné zrkadlá Zdroj: Auto BILD

Novinka je samozrejme použiteľná nielen pri osobných automobiloch, ale aj pri nákladných. Nemecký autoklub ADAC dokonca už v minulosti na zavedenie podobných zariadení do nich niekoľkokrát vyzýval. Obraz z viacerých kamier môže vodičovi oveľa lepšie pomôcť v orientácii, čo je dôležité zvlášť v prípade väčších jazdných súprav. Tam môžu byť v mŕtvom uhle ich zrkadiel skrytí napríklad chodci, či cyklisti aj dlhší čas, čo nebezpečenstvo ešte ďalej zvyšuje.


Video
Najnovšie články
Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F

Hyundai i20 pred rokom prešiel faceliftom, ktorý ho vylepšil najmä z technologickej stránky. Okrem bezpečnostných systémov však pokrok dorazil aj inam. Mestské...

Test Hyundai i20 DCT7: Konečne s automatom

Limitovaná verzia nabrúseného kompaktu dosiahla rovnaký čas ako Bugatti Veyron, konkrétne detaily o nej zatiaľ automobilka neprezradila.

Mégane R.S. má späť žezlo z Nürburgringu

Dovážané európske vozidlá a autodiely sú americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi stále tŕňom v oku a neustále chce zvýšiť clá. Hoci rozhodnutie o ich...

Jednostranné kvóty ani dovozné clá nevyriešia spory

Núdzový brzdový asistent pri jazde vzad môže zabrániť neraz ťažkým kolíziám vozidla s chodcom či cyklistom. Nemecký autoklub ADAC preveril tieto systémy...

Brzdový asistent: Dá sa na neho ozaj spoľahnúť?

Ešte pred príchodom ďalšej generácie sme si vyskúšali terénne kombi, ktoré je na slovenskom trhu najpredávanejším autom japonskej firmy.

Test Subaru Outback: Dovidenia, bestseller

Konzorcium, ktoré stavia obchvat Bratislavy, nesúhlasí s výsledkami nedávneho ekoauditu. Podľa spoločnosti ide o zaujatú správu, ktorá nezodpovedá skutočnosti.

Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×