Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nová hrozba vodičov: Selfie za volantom

VAŠA TÉMA    Akoby už nestačilo telefonovanie a posielanie správ za jazdy, sociálne siete priniesli nové riziká. Patrí k nim prezeranie profilov za volantom a predovšetkým tzv. selfie.
3 56 príspevkov 24.08.2015 / Soňa Zverková

Donedávna medzi najväčšie riziká za volantom patrilo telefonovanie a posielanie textových správ. Podľa najnovších štúdií však pribudli nové, nemenej nebezpečné. Súvisia so sociálnymi sieťami. Hovoríme o autoportrétoch, tzv. selfies, video hovoroch alebo sledovaní videí počas jazdy.

Ilustračná snímka. Zdroj: Ford 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Ford Zdroj: Ford

Nezávislá britská organizácia Institute of Advanced Motorists (IAM) vo svojom výskume založenom na odpovediach vzorky 500 vodičov rôzneho veku a pohlavia zistila, že v priebehu jedného mesiaca použilo aplikácie FaceTime a Skype počas jazdy osem percent vodičov, pričom až dvojnásobok tohto čísla je vo veku 18 až 24 rokov.

Videá alebo televízne programy počas jazdy sleduje celkovo sedem percent vodičov, ich počet medzi 18- až 24-ročnými narástol na 13 percent a vo veku 25 až 34 rokov sa tomuto neduhu venuje 15 percent. Na internet sa pomocou telefónu alebo tabletu pripája 18 percent vodičov, pričom v najmladšej vekovej kategórii išlo o vyše štvrtinu vodičov a viac než tretinu vo veku 25 až 34 rokov.

Fenomén zvaný „selfie“

Či už je to nemecký futbalový tím, Barack Obama alebo pápež, na svete snáď ani neexistuje osoba, ktorá vlastní smartfón a v živote si neurobila autoportrét, tzv. selfie. V prieskum IAM celkovo deväť percent vodičov priznalo, že si za jazdy urobilo selfie. Zaujímavé je zistenie, že ženy za volantom nie sú tak posadnuté fotografovaním selfies než muži. Robí tak len päť percent z nich v porovnaní s 12 percentami mužov. Celkovo počet autoportrétistov výrazne narastá s vekom, keďže tomuto zlozvyku sa venuje 15 percent mladých vodičov vo veku od 18 do 24 rokov a až 19 percent 25- až 35-ročných motoristov.

Podľa zistení sú muži náchylnejší ignorovať riziká. Zdroj: Ford 3 fotografie v galérii Podľa zistení sú muži náchylnejší ignorovať riziká. Zdroj: Ford Zdroj: Ford

Oveľa alarmujúce čísla vyplynuli z vlaňajšieho prieskumu Fordu, na ktorom sa zúčastnilo 7 000 vodičov vo veku 18 až 24 rokov z Belgicka, Francúzska, Nemecka, Rumunska, Španielska, Talianska a Veľkej Británie. Štvrtina mladých európskych vodičov priznala, že za jazdy urobila selfie a používala sociálne siete. A to napriek tomu, že takmer všetci respondenti uznali nebezpečenstvo takýchto aktivít.

Mladí ľudia často podceňujú riziká a preceňujú svoje vodičské schopnosti. „Autoportréty zo smartfónu sa pre mladých ľudí stali neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života. No je to posledná vec, ktorú by ste mali robiť za volantom,“ povedal Jim Graham, manažér programu Ford Driving Skills for Life. Dopravné nehody sú častou príčinou úmrtí mladých vodičov a v mnohých tragických prípadoch vodiči alebo členovia posádky uviedli, že si tesne pred kolíziou robili selfie.

BANNER300

Ford zistil, že autoportrét dokáže odvrátiť pozornosť vodiča na 14 sekúnd a kontrola profilu na sociálnej sieti až 20 sekúnd. V praxi to znamená, že vozidlo už pri rýchlosti 50 km/h prejde počas fotenia selfie vyše 194 metrov. Pri dvojnásobnej rýchlosti dostávame úctyhodných 389 metrov a na diaľnici pri dodržaní rýchlostného limitu hovoríme už o polkilometrovej vzdialenosti. A to všetko doslova na slepo.

Nové riziká, zdroj: Ford 3 fotografie v galérii Nové riziká, zdroj: Ford Zdroj: Ford

Skype a televízia za jazdy

Používanie mobilného telefónu za jazdy môže byť nebezpečnejšie než jazda pod vplyvom alkoholu pod jedno promile či dokonca marihuany. Vodiči majú oveľa pomalšie reakcie, nedokážu sa udržať v jednom jazdnom pruhu a veľmi pomaly sa prispôsobujú náhlym zmenám v premávke. Aj telefonovanie s hands-free býva rizikové, nakoľko podľa dopravného psychológa Karola Kleinmanna dochádza k tzv. slepote pozornosti. Znamená to asi toľko, že vodičovi sa môže pred očami premietnuť iný obraz, napríklad, osoba, s ktorou telefonuje. V tom okamihu jednoducho nevníma situáciu v premávke.

Výkonná riaditeľka IAM Sarah Sillarsová upozorňuje, že za bezpečnosť jazdy zodpovedá každý vodič bez výnimky. „Každý vie, ako nebezpečné môže byť používanie smartfónu alebo tabletu počas jazdy. O to viac je šokujúce sledovať, že tieto nové trendy, ako sú selfies alebo video hovory, sa stávajú bežnou praxou.“ Podľa nej okrem prevencie a informačných kampaní je dôležité zabrániť vodičom používať tieto zariadenia, aj za cenu zvyšovania pokút. „Tu skrátka neexistuje výnimka,“ dodáva Sillarsová.


Video
Najnovšie články
Vietor trápi Slovensko: Ako sa v ňom správať?

Na šanghajskej výstave mal premiéru elektromobil s dvojakou identitou, detailné parametre si výrobca zatiaľ necháva pre seba.

Toyota C-HR: Elektrická verzia odhalená

Kórejská automobilka predviedla v New Yorku štúdiu skromného elektrického kupé, ktoré zaujme dizajnom i dvojmiestnym interiérom.

Zamieri značka Genesis medzi malé autá?

Kamera v čínskom veľkomeste zachytila vznik požiaru, ktorý zničil zaparkovaný elektromobil. Pravdepodobne vznikol spontánne.

Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia

S vylepšenou druhou generáciou populárneho auta sme sa vydali z brehov Botnického zálivu na najsevernejší cíp kontinentu dostupný po asfalte.

Mazda CX-5: Japonské SUV na vrchole Európy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×