Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Stačí modelom strednej triedy malý štvorvalec?

Veľké autá s relatívne malými štvorvalcovými motormi. V porovnávacom teste sme preverili, či má sedan strednej triedy so základnou pohonnou jednotkou vôbec zmysel.
37 48 príspevkov 18.08.2015 / Redakcia AUTO BILD

Štvorvalec, zdvihový objem 1,6 litra, výkon 95 kW (129 k), turbodúchadlo. To na prvé počutie neznie ako ktoviečo pre takmer 4,7 metra dlhý a 1,5 tony vážiaci Mercedes triedy C. Lenže niečo na tých malých benzínových motoroch v strednej triede musí byť. VW a Škoda ponúkajú 1,4-litrový agregát TSI s výkonom 110 kW (150 k) a Mazda6 má zasa atmosférický dvojliter, dosahujúci 107 kW (145 k). Povedzme si úprimne, patrí vôbec niečo také do strednej triedy?

Ponuka v strednej triede dnes začína s malými, na pohľad nie príliš výkonnými štvorvalcami. Ako sa táto kombinácia prejaví pri jazde? 37 fotografií v galérii Ponuka v strednej triede dnes začína s malými, na pohľad nie príliš výkonnými štvorvalcami. Ako sa táto kombinácia prejaví pri jazde? Zdroj: Auto BILD

Odpoveď je pomerne jednoduchá: kto máva skutočne naponáhlo, mal by tieto autá nechať na pokoji. Táto Mazda, Mercedes, ani Škoda či VW nie sú určené na naháňanie sa. Všetci ostatní však môžu byť s tými malými motormi celkom spokojní. Nakoniec, až tak veľmi pomalé nič z tejto štvorice ani nie je, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládajú zhruba za 10 sekúnd a aj ich maximálna rýchlosť je postačujúca, najpomalšia Mazda vytiahne 208 a najrýchlejšie VW a Škoda jazdia až 220 km/h.

To všetko pri veľmi zaujímavej spotrebe, Mercedes by mal v priemere minúť 6,3 l/100 km, zvyšnej trojici by malo na rovnakú vzdialenosť stačiť zhodne 6,7 litra. Treba pripomenúť, že benzínu, nie nafty, aby bolo jasné. VW a Škoda v tomto smere ťažia zo systému ACT, ktorý pri nižších zaťaženiach odstavuje dva zo štyroch valcov, dvojliter Mazda zasa v záujme čo najvyššej tepelnej účinnosti pracuje s extrémne vysokým kompresným pomerom, až 14:1.

Toľko strohá reč čísiel, pozrime sa však, ako sa jednotlivé autá, sedany strednej triedy so štvorvalcom pod kapotou, javia pri bližšom porovnaní?

Mazda6 Skyactiv-G 145

Pochádza z Japonska, srdcom by to však mohla byť Talianka. Tak úprimne a sympaticky Mazda6 pôsobí. Vyznačuje sa priam až stredomorskou ľahkosťou a jazdí tak nehanebne radostne, že by sa skutočne mohla zrodiť na tej strane Álp. A rovnako ako Alfa, ani ona tradične nevyhráva testy. Svet je nespravodlivý, ale to vieme už dávno.

Mazda6 Skyactiv-G 145 sa na ceste správa ľahko a agilne, ako jediná zo štvorice je poháňaná atmosférickým motorom 37 fotografií v galérii Mazda6 Skyactiv-G 145 sa na ceste správa ľahko a agilne, ako jediná zo štvorice je poháňaná atmosférickým motorom Zdroj: Auto BILD

Začnime netradične odzadu. Priestor na sedadlách druhého radu nie je vyslovene tesný, Mazda tam má dokonca viac miesta než Mercedes, lenže Passat a Superb ponúkajú ešte viac. Objemom kufra je na tom japonský zástupca rovnako ako sedan s trojcípou hviezdou, v oboch prípadoch možno pod zadné veko natlačiť 480 litrov, čo je ale menej než dovoľuje zvyšná dvojica. Všetky tri ostatné autá navyše majú v ponuke o čosi viac bezpečnostných a asistenčných systémov.

Mazda6 má pod kapotou silný dvojliter s maximálnym výkonom 107 kW (145 k), pracujúci s kompresným pomerom až 14:1 a bez pomoci prepĺňania. V dnešnej dobe je to už zriedkavé, no niet sa prečo báť, motor ponúka dostatok zábavy. Jeho hlavnou devízou sú otáčky, až potom sa prejaví, tak ako to bývalo v minulosti. K tomu krátke radenie a pevný podvozok a máme svižný, živý sedan.

Mercedes C160

Model C160 s výkonom 95 kW (129 k) je o nejakých dvetisíc eur lacnejší ako silnejší C180 s motorom dosahujúcim 115 kW (156 k). Stojí ten rozdiel za to? Myslíme si, že áno. Už len s ohľadom na množstvo drahej príplatkovej výbavy. Ušetrenú sumu potom môžeme investovať napríklad do vzduchového pruženia Airmatic, alebo do famózneho audio systému Burmester.

Mercedes C160 je pohodlný a tradične kvalitne spracovaný, no priestor na zadných sedadlách je pomerne tesný 37 fotografií v galérii Mercedes C160 je pohodlný a tradične kvalitne spracovaný, no priestor na zadných sedadlách je pomerne tesný Zdroj: Auto BILD

Prepĺňaný 1,6-litrový motor sa svojim zdržanlivým charakterom celkom hodí k pokojne pôsobiacej triede C. Hoci malý štvorvalec s výkonom 95 kW (129 k) pôsobí pomerne unavene, v každodennej premávke nie je v porovnaní s ľahšie sa vytáčajúcimi agregátmi VW a Škoda vôbec o toľko pomalší než hovoria namerané hodnoty. Jeho negatívom je však od 4 000 ot./min sa šíriaci silný, drsný zvuk, ktorý sa k jemnej triede C skutočne nehodí.

Komfort je na palube automobilov s trojcípou hviezdou tou najvyššou prioritou, v záujme čoho je aj C160 precízne odhlučnená a kvalitne spracovaná. Pre pasažierov v druhom rade to však už tak celkom neplatí, pretože priestor na nich je pomerne tesný, čo zreteľne vyznie predovšetkým pri porovnaní s VW a Škodou. A ani kufor nie je najväčší, štyria ľudia si so sebou môžu zobrať len 480 litrov batožiny.

Škoda Superb 1.4 TSI ACT

Nový Superb sa dizajnérom skutočne podaril, to je potrebné uznať, so svojimi čistými, priamymi líniami patrí k najelegantnejším sedanom strednej triedy súčasnosti. Celkom štýlovo to vyzerá aj v interiéri, kde k pohode prispieva vzdušné a priestranné prostredie, pričom priestor na zadných sedadlách možno nazvať ako skutočne veľkorysý.

Škoda Superb aktuálnej generácie sa môže pochváliť skutočne elegantne pôsobiacou karosériou, podobne ako predchodcovia pritom ponúka priestranný interiér aj batožinový priestor 37 fotografií v galérii Škoda Superb aktuálnej generácie sa môže pochváliť skutočne elegantne pôsobiacou karosériou, podobne ako predchodcovia pritom ponúka priestranný interiér aj batožinový priestor Zdroj: Auto BILD

S obrovským batožinovým priestorom, ktorého základný objem 625 l sa dá po sklopení zadných sedadiel zväčšiť až na 1 760 litrov a veľkým zadným vekom je Superb skoro ako kombi, to čo sa zmestí doň nezvládne z tejto štvorice žiadny iný. Teraz je navyše k dispozícii s adaptívnym podvozkom DCC, umožňujúcim voľbu medzi komfortom a športovou tvrdosťou. Pracuje dobre, no je potrebné pripomenúť, že Passat ho má naladený lepšie.

Škodu poháňa 1,4-litrový štvorvalec TSI s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a zvláda to celkom ľahko a svižne, no je ho zreteľne viac počuť, než v lepšie utlmenom súrodencovi so značkou VW. Passat okrem toho aj lepšie brzdí, hoci rozdiel je naozaj minimálny.

BANNER300

VW Passat 1.4 TSI ACT

Boli porovnania, kde Passat na Škodu strácal, v tejto verzii však má mierne navrch. Ale skutočne len o chlp, Superb ponúka ešte viac miesta než už beztak rozmerný súrodenec a má tiež väčší kufor, hoci za objem 586 litrov v základnej konfigurácii a 1 152 l pri sklopených sedadlách sa ani nemecký sedan hanbiť nemusí.

VW Passat ponúka aj najslabším benzínovým motorom vyváženú porciu priestoru a jazdnej dynamiky 37 fotografií v galérii VW Passat ponúka aj najslabším benzínovým motorom vyváženú porciu priestoru a jazdnej dynamiky Zdroj: Auto BILD

Passat však víťazí v jazdnej dynamike, má lepšie brzdy a s príplatkovým progresívnym riadením je aj jeho ovládanie bezprostrednejšie a presnejšie. Podobne je to aj z pohľadu komfortu, sedadlá vo VW sú pohodlnejšie a ergonomickejšie a s adaptívnym podvozkom DCC je aj pruženie pri jazde citlivejšie.

Volkswagen má presne ten istý motor ako Škoda, štvorvalec 1.4 TSI (110 kW/150 k), v jeho prípade ho však počuť aj cítiť menej. Sú to maličkosti, no na tejto úrovni už majú svoju váhu. A prejavia sa najmä pri takomto bezprostrednom porovnaní.

Konkurenti v skratke:

Mazda6 Skyactiv-G 145 síce nie je dokonalá, no je to typ, ktorý jednoducho prináša dobrú náladu, navyše je ľahká a agilná.

Mercedes C 160 ponúka vysoký komfort a skutočne špičkové spracovanie. Je však pomerne malý a aj dosť drahý.

Škoda Superb 1.4 TSI ACT je pre mladoboleslavskú značku veľkým krokom vpred. Nová generácia ponúka moderný dizajn, je priestranná, praktická a príjemne sa s ňou jazdí.

VW Passat 1.4 TSI ACT je dotiahnutý takmer do posledného detailu. Ponúka pritom dostatok priestoru a perfektné pohodlie.

Náš záver:

Zistili sme, že malé benzínové motory na strednú triedu celkom postačujú. Sú dostatočne silné a úsporné. V bezprostrednom porovnaní pritom každé auto vyniká niečím iným, Passat a Superb priestorom, Mercedes spracovaním a Mazda radosťou, ktorú pri jazde ponúka.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe

Prvý elektromobil anglickej firmy dosahuje výkon 2 000 koní a na jedno nabitie prejde 400 kilometrov. Už teraz pritom má byť prispôsobený na 800 kW nabíjačky...

Lotus šokuje: Postavil najsilnejšie auto sveta

Keďže Model 3 má najväčší podiel na predaji vozidiel Tesla, zohráva kľúčovú úlohu v strategických plánoch automobilky. Tá sa rozhodla znížiť jeho ceny, kým...

Tesla zlacnila Model 3, zdražila Modely X a S

Narodeninová verzia cé-trojky nezaujme len špecifickými farbami, ale aj slušným vybavením za dobrú cenu. Nevýhodou je nemožnosť voľby prepĺňaného benzínu...

Test Citroën C3 Origins: Oslava jubilea

Výber mýta rastie a do štátneho rozpočtu plynú desiatky miliónov eur. Najväčší podiel majú aj naďalej vodiči nákladných vozidiel zo zahraničia.

Kamionisti zaplatili na mýte vyše 100 miliónov eur

Mladé oddelenie španielskej automobilky zverejnilo spot, ktorý pravdepodobne zachytáva štúdiu nového hot-hatchu.

Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×