Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bočné airbagy: driekový vs. záclonový

VIDEO
TEST    V moderných autách sa pre prípad bočného nárazu používajú dva typy vzduchových vankúšov. ADAC v nárazových skúškach zistil ich slabiny aj silné stránky.
3 6 príspevkov 05.08.2015 / Soňa Zverková

Moderné vozidlá vďaka svojej konštrukcii aj airbagom ponúkajú pri čelnom náraze obvykle vysokú úroveň bezpečnosti. Inak je to pri bočnej kolízii, kde medzi človekom v kabíne a druhým vozidlom či prekážkou stojí len veľmi málo plechu, ktorý by mohol absorbovať energiu nárazu. Tento fakt aj podstatne skracuje čas pre nafúknutie vzduchového vankúša.

Automobilky v súčasnosti ponúkajú dva typy bočných airbagov. Najpoužívanejším je driekový zabudovaný do vonkajšieho boku operadla vodiča, ktorý okrem drieku chráni aj trup a hlavu. V oveľa menšej miere sa používa druhý, tzv. záclonový typ, ktorý sa nachádza nad dverami vozidla. ADAC sa rozhodol otestovať účinnosť oboch airbagov z hľadiska ochrany. Pre crash test zvolil Volkswagen Polo, keďže pre tento model sú k dispozícii obidva typy a technici získali rovnaké rámcové podmienky.

Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných airbagov, Zdroj: ADAC 3 fotografie v galérii Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných airbagov, Zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

Klasický driekový airbag, ktorý sa do modelu Polo montuje už v štandardnej výbave, ponúka ochranu iba vodičovi/spolujazdcovi a táto najväčšia slabina sa prejavila aj pri testoch agentúry Euro NCAP. Naproti tomu záclonový vzduchový vankúš ochránil aj človeka na zadnom sedadle na strane kolízie. Jeho nepochybnou výhodou je nafukovanie v smere gravitácie, vďaka čomu oveľa účinnejšie ochránil hlavu. Slabinou je však jeho veľkosť. Je totiž krátky, preto nechráni oblasť ramien a trupu. Z tohto hľadiska je vhodnejšia kombinácia so štandardným bočným airbagom pokrývajúcim iba oblasť drieku.

BANNER300

ADAC vo svojich záveroch vyzýva automobilky, aby záclonové airbagy ponúkali pre všetky modely s výnimkou tých, v ktorých samotná konštrukcia vozidla ich použitie znemožňuje, napríklad v kabrioletoch. V súčasnosti sú takéto vzduchové vankúše dostupné len pre niektoré modely a zväčša za príplatok. Napríklad v prípade VW Polo si za záclonové airbagy v Nemecku priplatíte 490 eur, ale na slovenskom trhu sú k dispozícii iba zadné vankúše na ochranu drieku za 543 eur.

 

Metodika

ADAC pri svojom teste využil nové postupy agentúry Euro NCAP. Vozidlo bolo upevnené na plošine v uhle 75 stupňov k smeru pohybu. Plošina rýchlosťou 32 km/h narazila auto na stĺp s priemerom 254 milimetrov tak, aby prekážka smerovala na hlavu vodiča. Testy sa konali pod dohľadom vedeckého pracovníka Spolkového úradu pre cestnú dopravu, ktorý sa podieľal aj na analýze výsledkov a formulácii záverov.


Video
Najnovšie články
Mercedes GLC Coupé: Ide po stopách brata

General Motors napokon ustúpil Donalda Trumpa a na rozdiel od predchádzajúcich plánov mieni investovať aj v USA do vývoja elektromobilu.

GM ustúpil tlaku, mieni investovať aj v USA

Slovenský Volkswagen sa rozhodol vypomôcť maďarským kolegom v Audi Hungaria, kam poslal vyše stovku ľudí. Tí však zostávajú zamestnanci VW Slovakia so všetkými...

VW Slovakia vyslal časť zamestnancov do Maďarska

Madrid sa stal ukážkou, ktorá ženie vodu na mlyn mestám zvažujúcim zákaz vjazdu vozidiel do kritických oblastí. Španieli však z centra vykázali komplet všetky...

Keď Madrid vykázal autá z centra, emisie klesli o 38 %

Hot-Hatch so šikovnou úpravou od Mountune zdolá stovku pod šesť sekúnd. Jeho výkon si môžete nastaviť v aplikácii na smartfóne.

Ford Fiesta ST: Smart tuning od Mountune

Tesla Model Y dostane nového súpera, ktorý by mal ponúknuť dojazd takmer 500 kilometrov. Predávať sa začne až v druhej polovici roka 2021.

Fisker pripravuje výrobu elektrického SUV

SUV-kupé má šikmejšie čelné sklo a prepracovanú zadnú časť, na veku kufra sa objavilo aktívne krídlo. Na výber budú zatiaľ dva motory.

Porsche Cayenne Coupé: Ďalšia „imidžovka“ z BA
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×