Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bočné airbagy: driekový vs. záclonový

VIDEO
TEST    V moderných autách sa pre prípad bočného nárazu používajú dva typy vzduchových vankúšov. ADAC v nárazových skúškach zistil ich slabiny aj silné stránky.
3 05.08.2015 / Soňa Zverková

Moderné vozidlá vďaka svojej konštrukcii aj airbagom ponúkajú pri čelnom náraze obvykle vysokú úroveň bezpečnosti. Inak je to pri bočnej kolízii, kde medzi človekom v kabíne a druhým vozidlom či prekážkou stojí len veľmi málo plechu, ktorý by mohol absorbovať energiu nárazu. Tento fakt aj podstatne skracuje čas pre nafúknutie vzduchového vankúša.

Automobilky v súčasnosti ponúkajú dva typy bočných airbagov. Najpoužívanejším je driekový zabudovaný do vonkajšieho boku operadla vodiča, ktorý okrem drieku chráni aj trup a hlavu. V oveľa menšej miere sa používa druhý, tzv. záclonový typ, ktorý sa nachádza nad dverami vozidla. ADAC sa rozhodol otestovať účinnosť oboch airbagov z hľadiska ochrany. Pre crash test zvolil Volkswagen Polo, keďže pre tento model sú k dispozícii obidva typy a technici získali rovnaké rámcové podmienky.

Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných airbagov, Zdroj: ADAC 3 fotografie v galérii Pre Volkswagen Polo sú dostupné oba typy bočných airbagov, Zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

Klasický driekový airbag, ktorý sa do modelu Polo montuje už v štandardnej výbave, ponúka ochranu iba vodičovi/spolujazdcovi a táto najväčšia slabina sa prejavila aj pri testoch agentúry Euro NCAP. Naproti tomu záclonový vzduchový vankúš ochránil aj človeka na zadnom sedadle na strane kolízie. Jeho nepochybnou výhodou je nafukovanie v smere gravitácie, vďaka čomu oveľa účinnejšie ochránil hlavu. Slabinou je však jeho veľkosť. Je totiž krátky, preto nechráni oblasť ramien a trupu. Z tohto hľadiska je vhodnejšia kombinácia so štandardným bočným airbagom pokrývajúcim iba oblasť drieku.

BANNER300

ADAC vo svojich záveroch vyzýva automobilky, aby záclonové airbagy ponúkali pre všetky modely s výnimkou tých, v ktorých samotná konštrukcia vozidla ich použitie znemožňuje, napríklad v kabrioletoch. V súčasnosti sú takéto vzduchové vankúše dostupné len pre niektoré modely a zväčša za príplatok. Napríklad v prípade VW Polo si za záclonové airbagy v Nemecku priplatíte 490 eur, ale na slovenskom trhu sú k dispozícii iba zadné vankúše na ochranu drieku za 543 eur.

 

Metodika

ADAC pri svojom teste využil nové postupy agentúry Euro NCAP. Vozidlo bolo upevnené na plošine v uhle 75 stupňov k smeru pohybu. Plošina rýchlosťou 32 km/h narazila auto na stĺp s priemerom 254 milimetrov tak, aby prekážka smerovala na hlavu vodiča. Testy sa konali pod dohľadom vedeckého pracovníka Spolkového úradu pre cestnú dopravu, ktorý sa podieľal aj na analýze výsledkov a formulácii záverov.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×