Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Návrat na najkrajšie slovenské cesty

Po kratšej prestávke sa vraciame na slovenské cesty v snahe preskúmať ďalšie úseky, zaujímavé z pohľadu vodiča alebo posádky.
11 18 príspevkov 28.07.2015 / Ladislav Malák

Veľmi nás teší, že v dnešnej dobe, kedy internetové diskusie na slovenských portáloch nebývajú práve zdrojom pozitívnej energie, tento náš seriál je v tomto smere tak trochu výnimočný. Nie preto, že by nás za tieto články všetci chválili, to však ani nečakáme. Výnimočný je v tom, že vari žiadna iná téma nevzbudila zo strany diskutujúcich toľko konštruktívnych reakcií, ako naše potulky po slovenských cestách.

Zaujímavých slovenských úsekov ciest je stále dosť a tému sme zďaleka nevyčerpali 11 fotografií v galérii Zaujímavých slovenských úsekov ciest je stále dosť a tému sme zďaleka nevyčerpali Zdroj: Ladislav Malák

Ešte raz opakujeme: konštruktívnych. Medzi pozitívnymi aj negatívnymi príspevkami sa v diskusiách predošlých troch článkov totiž objavilo ozaj množstvo konkrétnych tipov na cesty, ktoré by podľa vás stáli za návštevu. A po tom, čo sme sa viacerými vašimi návrhmi inšpirovali aj v predošlých článkoch, tentokrát sme čerpali výlučne z nich a popísané trasy, všetky tri, pochádzajú z vašich tipov. Začneme miernejšie a postupne pritvrdíme.

Trstín – Brezová pod Bradlom

Západné Slovensko sa svojou hornatosťou nemôže rovnať so stredom, severom a východom krajiny, čiže zaujímavé cesty sa tu hľadajú o niečo ťažšie, ale pár sa ich predsa nájde. Jedna z nich, na ktorú ste nás upozornili vy, sa začína v obci Trstín, z trnavskej strany Malých Karpát a pokračuje na záhorskú stranu do obce Jablonica. My sme si túto trasu ešte o málo predĺžili, až do obce Brezová pod Bradlom.

Začiatok stúpania cez Malé Karpaty za obcou Trstín tvorí pomerne rýchla, miestami mierne zvlnená rovinka 11 fotografií v galérii Začiatok stúpania cez Malé Karpaty za obcou Trstín tvorí pomerne rýchla, miestami mierne zvlnená rovinka Zdroj: Ladislav Malák

Prvá časť úseku po opustení obce Trstín, dlhá asi tri kilometre, je mierne zvlnenou rovinou, z väčšej časti popod stromami. Na konci tohto úseku je dlhší rovný kus cesty, po ktorom sa výraznejšie začína stúpať do lesa, kde už je aj pár ostrých zákrut. Tento úsek nie je dlhý, ale vodiča, ktorý nemá volant iba ako opierku na ruky, isto poteší.

Pár ostrých zákrut a ste na vrchole. Klesanie k obci Jablonica už je miernejšie, bez prudkých zmien smeru 11 fotografií v galérii Pár ostrých zákrut a ste na vrchole. Klesanie k obci Jablonica už je miernejšie, bez prudkých zmien smeru Zdroj: Ladislav Malák

Stúpanie má zhruba dva kilometre, po vrcholovú rovinku. Po nej sa už schádza k Jablonici miernejším klesaním. Zákruty sú tu menej prudké a posledné cca 3 kilometre už cesta ide peknou polootvorenou krajinou, až po Jablonicu, ktorej začiatok je od konca obce Trstín vzdialený zhruba 9 km.

Nie je to teda žiadna extra divočina, za takou by ste ale museli ísť z bratislavsko-trnavského regiónu podstatne ďalej. A ak na taký výlet nemáte práve čas, aj takýto malý milý „rozcvičovací“ kopec môže byť príjemným zážitkom, hlavne ak sa tam vyberiete v čase, keď tam nesmú jazdiť kamióny. Alebo môže byť povedzme prvou etapou na ceste ešte o kúsok ďalej, ako už sme spomenuli.

Za Jablonicou sa charakter tohto úseku dosť výrazne zmení. Do obce Osuské, asi dva kilometre, sa ide takmer po rovine. Potom nasleduje mierne zvlnený úsek, kde sa občas jemne klesá, častejšie ale mierne stúpa, čiastočne až úplne strany otvorenou dolinou. Vodič sa tu rozhodne nezapotí, ale zase ani nezaspí od nudy a posádka sa môže kochať pekným okolím, cez obec Hradište pod Vrátnom, až po Brezovú pod Bradlom, ktorá je od Trstína vzdialená zhruba 21 km, merané od tabule po tabuľu.

Typický obraz druhej časti úseku Trstín – Brezová pod Bradlom, teda medzi Jablonicou a Brezovou: čiastočne alebo úplne otvorená cesta, vlniaca sa cez malebné polia a lúky 11 fotografií v galérii Typický obraz druhej časti úseku Trstín – Brezová pod Bradlom, teda medzi Jablonicou a Brezovou: čiastočne alebo úplne otvorená cesta, vlniaca sa cez malebné polia a lúky Zdroj: Ladislav Malák

Pokiaľ ide o kvalitu cesty, od Trstína po Jablonicu je dobrá, miestami sú tu mierne koľaje od kamiónov, ale väčšinou už odfrézované. Na posledných asi troch kilometroch, už na území okresu Myjava, sa asfalt trochu zhorší, pribudne množstvo záplat, ale našťastie žiadne nebezpečné diery. Premávka je hustejšia od Trstína po Jablonicu, v druhej spomenutej obci trochu zredne.

Hronská Breznica – Banská Štiavnica

Niekedy stačí, aby bola posádka auta motivovaná cieľom, na ktorý sa teší a hneď to môže pozitívne psychologicky ovplyvniť aj vnímanie cesty k tomuto cieľu. Alebo nemusí. Ak sa ale vyberiete do Banskej Štiavnice, jednej z najobľúbenejším mestských destinácií na Slovensku, ani cestu si rozhodne neodtrpíte. My sme si prešli najčastejšie využívaný prístup zo severu, od rýchlostnej komunikácie R1. Z nej odbočíte pri obci Hronská Breznica a nemusíte ani mať navigáciu, tabule vás navedú spoľahlivo.

Celá trasa má asi 20 kilometrov. Prvé dve tretiny z toho vedú lesom, ktorý sa na viacerých miestach čiastočne alebo aj celkom otvára a odhaľuje pohľad na malebnú dolinu, nie príliš obťažkanú ľudskou prítomnosťou. Profil cesty nie je pre vodiča extra náročný a nemal by príliš rozrušiť ani kinetózne citlivú posádku. Zákruty sú väčšinou mierne, cesta sa jemne vlní do strán a postupne nenápadne stúpa smerom do Štiavnických vrchov.

Ak sa z Banskej Štiavnice budete vracať späť na sever smerom k ceste R1, známa Kalvária sa s vami rozlúči na kopci po pravej strane 11 fotografií v galérii Ak sa z Banskej Štiavnice budete vracať späť na sever smerom k ceste R1, známa Kalvária sa s vami rozlúči na kopci po pravej strane Zdroj: Ladislav Malák

Posledná tretina, približne od obce Banská Belá, už prinesie výraznejšie stúpanie a aj pár ostrejších zákrut, z ktorých posledná vás už vyvedie na krátku rovinku, tesne nad finálnym klesaním do samotnej obce. Tú vám avizuje známa Banskoštiavnická Kalvária, pri príjazde na kopci po vašej ľavej strane. Online mapy sľubujú zaujímavé a kľukaté cesty aj pre prípad, že by ste sa zo Štiavnice nechceli vracať tade, kade ste prišli, ale to už je iný príbeh, možno niekedy na budúce. Ešte krátky návrat k tejto trase a poznámka ku kvalite cesty: na slovenské pomery veľmi slušná a zvládnuteľná aj pre auto s tvrdším podvozkom.

Slatinské Lazy – Modrý Kameň

A sme pri tretej, najdlhšej a najnáročnejšej trase v tomto vydaní nášho voľného seriálu o najzaujímavejších a najkrajších slovenských cestách. Aj v tomto prípade sme išli podľa vášho tipu, ale ten udával iba počiatočnú a koncovú obec. Pred cestou sme si na internete našli, že existujú minimálne dve možné cesty, z ktorých sme si vybrali sme si tú najzápadnejšiu, lebo je na nej menej obcí a podľa mapy sa zdala byť členitejšia.

Cesta zo Slatinských Lazov do Pliešoviec je úzka, vodičsky zaujímavá a náročná, žiaľ, v čase našej návštevy bola na mnohých miestach takto rozbitá. Ale našlo aj prvých pár úsekov s novým kobercom 11 fotografií v galérii Cesta zo Slatinských Lazov do Pliešoviec je úzka, vodičsky zaujímavá a náročná, žiaľ, v čase našej návštevy bola na mnohých miestach takto rozbitá. Ale našlo aj prvých pár úsekov s novým kobercom Zdroj: Ladislav Malák

Začiatok trasy je v obci Slatinské Lazy, ktorú nájdete veľmi jednoducho, len kúsok za odbočkou z hlavného „južného“ ťahu pri Vígľaši. Jej prvý úsek, po Pliešovce, presnejšie po časť Pliešovce-Zábava, má necelých 16 kilometrov a je veľmi zaujímavý z vodičského hľadiska. Je dosť náročný, cesta je úzka, síce tu nie sú žiadne ostré „vracáky“, ale zato veľa stúpaní, klesaní, horizontov a miernych až stredných zákrut na obe strany, v rozličných kombináciách.

Je to taká typická vidiecka „rýchlostná skúška“. Jej asfaltový povrch bol ale v čase našej návštevy na väčšine prvej časti úseku výrazne rozbitý a nepoplátaný, s množstvom dier, na ktoré treba dávať pozor a kde by rely špeciál trpel aj so šotolinovou špecifikáciou podvozka, o asfaltovej ani nehovoriac. Aj naše BMW 118d dávalo dosť tvrdé rany, aj keď má len 16-palcové kolesá.

Na časti cesty medzi Pliešovcami a Senohradom, teda zhruba v strede trasy zo Slatinských Lazov na Modrý Kameň, sa nájde aj pár veľmi pekných vláseniek. A bonus: s minimálnou premávkou! 11 fotografií v galérii Na časti cesty medzi Pliešovcami a Senohradom, teda zhruba v strede trasy zo Slatinských Lazov na Modrý Kameň, sa nájde aj pár veľmi pekných vláseniek. A bonus: s minimálnou premávkou! Zdroj: Ladislav Malák

Napriek vysokej vodičskej zaujímavosti ani divák nepríde skrátka, lebo väčšina prvej časti tohto úseku ide čiastočne alebo celkom otvorenou krajinou s peknými lúkami, pasienkami, kopčekmi, lesmi. Obcí je po ceste málo a áut ešte menej. Okolo desiateho kilometra sa objaví pár novo vyasfaltovaných úsekov, ale je to menšina celého úseku, žiaľ. Ale snáď sú to prvé a nie posledné lastovičky, bola by to inak škoda, lebo úsek je veľmi pekný.

 

Prvý prémiový prieskumník

V rámci seriálu o hľadaní najkrajších slovenských ciest sme vystriedali už troch automobilových spoločníkov. Na úvod to bola Kia cee´d SW, nasledovala Škoda Rapid Spaceback a hneď po nej Škoda Yeti. Teraz sme prvýkrát siahli do prémiového segmentu a do akcie sme povolali čerstvo faceliftované BMW radu 1, konkrétne model 118d xDrive. Pod jeho prednou kapotou pracuje dvojlitrový diesel s výkonom 110 kW (150 k), ktorý svoju silu prenáša cez šesťstupňovú prevodovku na všetky kolesá.

Naším aktuálnym spolupáchateľom pri skúmaní najzaujímavejších úsekov slovenských ciest je BMW 118d xDrive 11 fotografií v galérii Naším aktuálnym spolupáchateľom pri skúmaní najzaujímavejších úsekov slovenských ciest je BMW 118d xDrive Zdroj: Ladislav Malák

Práve pohon xDrive sa do veľkej miery postaral o to, že na suchom asfalte náročných slovenských zákrut sa vozidlo zatiaľ predvádza ako majster čistej stopy, na hony vzdialený od potenciálneho driftera s východiskovým zadným pohonom. Čo s ním ale urobí mokrý asfalt? Všetko sa časom dozviete. Pretože s týmto autom sme ešte zďaleka neskončili. A so slovenskými cestami takisto nie.

Druhá časť tohto úseku, od obce Pliešovce-Zábava po Senohrad, má približne 7 kilometrov. Cesta je tu o niečo málo širšia, o niečo málo rozbitejšia a lepšie poplátaná. Zároveň je už o čosi menej členitá a častejšie sa schová do lesa. Napriek celkovo nižšej vodičskej náročnosti, v porovnaní s úsekom Slatinské Lazy – Pliešovce, sa tu ale objaví aj pár ostrých vláseniek, ktoré sú zakomponované do cesty, rytmicky sa vlniacej, stúpajúcej aj klesajúcej. Je to veľmi pekný polohornatý kraj, aj oko pasažiera si príde na svoje.

Tretia časť tohto úseku vedie zo Senohradu po Modrý Kameň a má približne 18 km, merané od koncovej tabule východiskovej obce po odbočku k známemu hradu tesne pred cieľovou obcou. Cesta sa tu opäť o niečo rozšíri a aj keď miestami sa nájde dosť záplat, sú aspoň urobené kvalitne a podvozok až tak netrpí. Je to už pomerne komfortná vidiecka okreska, stále však dostatočne zaujímavá aj na jazdenie. Je tu pár pekných kombinácií vcelku rýchlych oblúkov, občas vidíte aj o jednu dve zákruty dopredu. Premávka stále minimálna, tak ako od začiatku od Slatinských Lazov.

BANNER300

Stále sme sa netrafili?

Ako sme už naznačili, na úsekoch, ktoré sme popísali dnes, je okrem iného zaujímavé to, že majú rozličné alternatívy. V daných oblastiach sa dá vcelku slušne objaviteľsky improvizovať a dané trasy kadejako upraviť. Naše tipy, inšpirované vašimi tipmi, preto ozaj berte len ako tipy. A nie ako nejaký samozvaný tvrdo presadzovaný rebríček, ktorý sa chystáme obhajovať so zbraňou v ruke. Nebolo to tak v predošlých dieloch tohto seriálu a nebude ani v nasledujúcich.

Aj keď v okolí mnohých slovenských ciest je výrazne citeľný zásah človeka do prírodného prostredia, ešte stále je čo obdivovať 11 fotografií v galérii Aj keď v okolí mnohých slovenských ciest je výrazne citeľný zásah človeka do prírodného prostredia, ešte stále je čo obdivovať Zdroj: Ladislav Malák

Každému sa pri ceste autom môže páčiť niečo trochu iné. A našťastie, Slovensko napriek svojej neveľkej plošnej rozlohe dokáže vyhovieť rozličným vodičským aj pasažierskym vkusom. A ak sme sa stále netrafili do toho vášho, prípade sme sa stále netrafili do úseku cesty, ktorý vy považujete za najkrajší či najzaujímavejší, napíšte nám do diskusie. Tešíme sa na ďalšie vaše tipy.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach

Pri kúpe novej pneumatiky sa môže stať, že motorista dostane kusy staršieho dátumu výroby. Vek je veľmi dôležitý z hľadiska vlastností, preto je potrebné dbať...

Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Podľa nemeckých médií plánuje Volkswagen vybudovať v Turecku novú fabriku, ktorá má vyrábať modely viacerých koncernových značiek.

Volkswagen plánuje vybudovať v Turecku nový závod

Milovníci automobilov značky Volkswagen by si mali nachystať približne 100 eur. Nemecký gigant do ponuky uvádza novinku, ktorá je vystrihnutá zo sveta...

Novinka VW: Nečakaná vychytávka z Bentley

Napriek revolučným zmenám v technológiách existuje staré pravidlo, ktoré stále platí: nové autá sa musia opatrne zajazdiť. Spôsob, akým sa to udeje, nemožno...

Nevedomé chyby: Ako správne zajazdiť auto?

Začiatkom septembra spoznáme nástupcu kontroverzného malého SUV. Ponechá si viaceré charakteristické rysy, no môže vyzerať príťažlivejšie.

Nissan avizuje Juke druhej generácie

Rakúsko prvýkrát prekonalo päťmiliónovú hranicu v počte registrácií nových vozidiel za jeden polrok.

V Rakúsku bolo zaregistrovaných vyše päť miliónov áut
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×