Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test: Čo sa deje, keď do vás narazí dodávka?

VIDEO
To, že sa dopravné nehody nevyhýbajú ani malým nákladným dodávkam, je známy fakt. O niečo menej sa vie, že dôsledky môžu byť katastrofálne. A to najmä pre vodičov sediacich v iných autách či chodcov, do ktorých ľahký nákladiak narazil.
3 16 príspevkov 06.07.2015 / Soňa Zverková

Ľahké nákladné vozidlá do 3,5 tony sú na cestách bežným javom. Sú rýchle, ťažké, neprehľadné a nebezpečné. Kým vo Švajčiarsku zavinia až o 50 percent viac dopravných nehôd než osobné vozidlá, v Nemecku podľa Spolkového štatistického úradu sú až v 63 percentách vinníkmi práve ich vodiči. A ich počet neustále rastie, napríklad v Nemecku v rokoch 2010 až 2014 vzrástol o 16 percenta na 2,2 milióna.

Náraz do kolóny vozidiel poškodí viacero vozidiel. Zdroj: AXA Winterthur 3 fotografie v galérii Náraz do kolóny vozidiel poškodí viacero vozidiel. Zdroj: AXA Winterthur Zdroj: AXA Winterthur

Nemecká poisťovňa AXA Winterthur vykonala sériu crashtestov, ktorých účastníkmi boli práve ľahké nákladiaky. Výsledky? Poisťovňa bije na poplach. Malé nákladné dodávky sú čoraz častejšie účastníkmi dopravných nehôd s katastrofálnymi následkami, najmä však pre ostatných účastníkov. Najviac nehôd pritom zaviňujú nielen príležitostní vodiči, ale aj profesionálni rutinéri.

Rizikový faktor: príležitostní vodiči dodávok

Neskúsenosť pri nakladaní dodávky sa nemusí vyplatiť. Zdroj: AXA Winterthur 3 fotografie v galérii Neskúsenosť pri nakladaní dodávky sa nemusí vyplatiť. Zdroj: AXA Winterthur Zdroj: AXA Winterthur Príležitostní vodiči sú podľa štúdie poisťovne zväčša muži vo veku 25 až 54 rokov žijúci v meste, ktorí si podobnú dodávku prenajmú, napríklad, pri sťahovaní alebo kúpe nábytku. Im dokážu zamotať hlavu predovšetkým hmotnosť, neskúsenosť s riadením dodávky a veľký mŕtvy uhol. Veľmi podceňovaným rizikovým faktorom je veľkosť nákladného priestoru. „Povolenú hmotnosť nákladu možno v prípade malých dodávok veľmi rýchlo prekročiť a dôležitú úlohu zohráva aj nesprávne uloženie nákladu. Tým sa totiž mení jazdná dynamika, brzdná dráha sa predlžuje a samotný náklad môže spôsobiť nehody alebo ich dôsledky zhoršiť,“ hovorí Bettina Zahndová, vedúca odboru výskumu príčin nehôd a prevencie v AXA Winterthur.

Zodpovednosť preto nesú aj prenajímatelia vozidiel, ktorí by mali vodičovi poskytnúť relevantné informácie. Podľa štúdie poisťovne však cielené informácie od prenajímateľa vozidla získalo len 19 percent opýtaných príležitostných vodičov. „Požadujeme preto zavedenie informačnej povinnosti prenajímateľov. Skúšobnú jazdu považujeme za absolútnu nevyhnutnosť,“ povedala Zahndová.

Rizikový faktor: profesionálni rutinéri

Štúdia zistila, že nadpriemerný počet nehôd malých dodávok spôsobili aj profesionálni rutinéri. Ľahké nákladiaky sú vo firmách mimoriadne obľúbené, okrem iného aj preto, že sa ich netýkajú nočné a víkendové zákazy jázd po diaľniciach a vyššia maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach. Navyše vzhľadom na hmotnosť do 3,5 tony ich môže riadiť vodič len s vodičským oprávnením skupiny B.

„Najviac nehôd sa stáva pri manévrovaní a parkovaní. Profesionálni vodiči, či už remeselníci alebo kuriéri, sú často pod časovým tlakom. Nedostatočná pozornosť, rozptýlenie pozornosti, únava alebo nesprávne zabezpečenie nákladu môžu mať katastrofálne následky,“ varuje Zahndová. Z tohto dôvodu požaduje povinné doškoľovanie profesionálnych vodičov malých dodávok s cieľom upozorniť ich práve na tieto často podceňované riziká.

Konštrukcia dodávky najviac ohrozuje chodcov, najmä však deti. Zdroj: AXA Winterthur 3 fotografie v galérii Konštrukcia dodávky najviac ohrozuje chodcov, najmä však deti. Zdroj: AXA Winterthur Zdroj: AXA Winterthur

V ohrození sú najmä ostatní účastníci nehody

Preventívne opatrenia sú podľa AXA Winterthur nevyhnutné. Vykonané crashtesty ukázali, že ťažké zranenia hrozia predovšetkým ostatným účastníkom nehody. „Vodiči nákladných dodávok sú relatívne dobre chránení, keďže pasívna bezpečnosť týchto vozidiel je porovnateľná s osobnými autami.“ Avšak náraz zozadu je pre vysokú hmotnosť dodávok je oveľa silnejší.

Ako dokázali crashtesty, pre chodcov a najmä pre deti je veľmi nebezpečná samotná konštrukcia vozidla, konkrétne vyššie položená predná kapota a ostro zrezaný predok. „Pri kolízii s dodávkou dostáva hlava náraz práve zrezanou prednou časťou vozidla. Dôsledkom sú ťažké alebo dokonca smrteľné zranenia v oblasti hlavy,“ varuje poisťovňa.

BANNER300

Crash test č. 1: kolízia s dieťaťom

V prvom zo série crashtestov poisťovňa nasimulovala situáciu, keď hrajúce sa dieťa vybehne za loptou spoza radu pozdĺžne zaparkovaných vozidiel a dôjde ku zrážke s dodávkou v rýchlosti 50 km/h. Dodávka v tejto rýchlosti narazí do dieťaťa ostro zrezanou prednou časťou, odmrští ho o niekoľko metrov a dieťa prudko dopadne na vozovku.

Už sila prvého nárazu je mimoriadne vysoká a k zraneniu dochádza už pri prudkom zrýchlení pri kolízii. Navyše náraz zasiahne hlavu, dôsledkom ktorého sú ťažké až smrteľné zranenia v oblasti hlavy. Kolízia samotnú dodávku poškodí len minimálne a jej vodič neutrpí žiadne zranenia.

Crash test č. 2: kolízia s prekážkou

Druhý test simuluje situáciu, keď si neskúsený vodič prenajme ľahký nákladiak s krytou korbou. Podcení však výšku nákladu a pri rýchlosti zhruba 50 km/h narazí do pevnej prekážky. Pri kolízii dochádza k výraznej deformácii nadstavby a prekážka zastaví náklad, ktorý môže následne spadnúť na vozovku. Vozidlo pokračuje plynulo ďalej, náraz nepoškodí kabínu a vodič neutrpí žiadne zranenia.

Crash test č. 3: náraz do stojacej kolóny

Posledný crash test nasimuloval situáciu na diaľnici, keď vodič dodávky neskoro zbadá kolónu stojacich vozidiel a v rýchlosti zhruba 70 km/h narazí zozadu do posledného auta. Kolíziou dochádza k efektu biliardovej gule, keď náraz rozbehne posledné vozidlo v rade a to následne narazí do ďalšieho vozidla. Náraz vymrští vodiča zasiahnutého vozidla vpred a následne vzad, čo veľmi pravdepodobne povedie ku zraneniam. Kolízia okrem samotného vinníka poškodí tri ďalšie vozidlá, najväčšie poškodenie si odnesie dodávka a auto, ktoré utrpelo úvodný náraz. Nehoda môže byť pre vodiča dodávky nebezpečná aj v prípade nesprávneho zabezpečenia nákladu.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×