Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW radu 1: Na štarte s novou tvárou

Nositeľ pokroku aj obhajca klasiky: schizofrenický pacient? Nie, aktuálne BMW radu 1. A na presné preverenie jeho diagnózy máme pekných pár mesiacov.
20 13 príspevkov 18.06.2015 / Ladislav Malák

Cestovateľské projekty, pri ktorých nielen dôkladne preveríme auto, ale vám vďaka nemu tiež prinesieme pohľad na motoristicky zaujímavé miesta, sa už stali takmer neoddeliteľnou súčasťou nášho vydania. Naposledy sme bielou vreckovkou zamávali českej dvojici Rapid Spaceback a Yeti, s ktorým sme prežili na striedačku jeden celý rok. S naším ďalším dlhokilometrážnym spoločníkom vstupujeme do prémiového segmentu. Síce opatrne, najmenším modelom výrobcu, ale predsa: na redakčnom parkovisku sa nám ocitlo aktuálne jednotkové BMW.

Publikum potvrdzuje úspech faceliftu

Aktuálne BMW 1 v tomto prípade znamená faceliftované BMW 1 druhej generácie. Facelifty občas bývajú dosť nenápadné, ako by jeden povedal, iba z povinnosti, tento prípad to však nie je. Ako už sme sa v teoretickej rovine pred časom podrobnejšie rozpísali, bavorská jednotka prišla o dva najkritizovanejšie prvky svojho dizajnu: asymetricky vyvalené predné a kórejsky nejednoznačné zadné svetlá.

Vypleštené „sovie“ okále druhej generácie BMW 1 poslal facelift do minulosti. Vynovená jednotka sa síce nemračí až tak agresívne ako nová dvojka kupé či kabrio, prvé reakcie reálneho publika však zaznamenávame zatiaľ ako jasne pozitívne 20 fotografií v galérii Vypleštené „sovie“ okále druhej generácie BMW 1 poslal facelift do minulosti. Vynovená jednotka sa síce nemračí až tak agresívne ako nová dvojka kupé či kabrio, prvé reakcie reálneho publika však zaznamenávame zatiaľ ako jasne pozitívne Zdroj: Ladislav Malák

A až sme sami ostali zarazení, ako významná zmena to bola. Nejde ani tak o náš subjektívny názor, ako skôr o to, ako výrazne reaguje publikum. Za pár prvých týždňov, počas ktorých sme absolvovali s našou jednotkou prvé zábehové kilometre, nás viackrát oslovili okoloidúci či okolostojaci, živo sa o ňu zaujímali, s úľubou si ju obzerali a ako keby jedným hlasom velebili spomenuté vzhľadové modifikácie. Nuž, vox populi.... ozaj by sme radi vedeli, kde mali uši a oči bavorskí stratégovia, keď vznikala pračudesne vyzerajúca predfaceliftová jednotka.

Zaostrené na techniku

Vzhľad samozrejme nie je ani zďaleka to hlavné, nad čím sa budeme rozplývať po dlhé týždne, mesiace a tisícky kilometrov. Na tomto konkrétnom aute nás nadovšetko zaujíma aj jeho technika. Asi netreba pripomínať, že BMW radu 1 je posledný mohykán prémiovej nižšej strednej triedy, ktorý ešte má východiskovo zadný pohon. Čiže pre vodiča aspoň trochu šikovného a skúseného ozaj dobrý predpoklad pre zábavu za volantom.

Do akej miery pripraví túto zadnokolku o jej emotívny charakter pohon všetkých štyroch kolies xDrive? A naopak: aké extra bonusy prinesie oproti pohonu iba zadnej nápravy? Budeme mať dosť času na to, aby sme to zistili, keďže nami testované auto je práve štvorkolka. Dôkladným preverovaním pohonu sa však redakčný technický audit ani zďaleka neskončí....

BMW 1 je posledným mohykánom východiskovo zadného pohonu v prémiovom kompaktnom segmente. Otázka je, komu sa oplatí tomto prípade pridať dve tisícky eur za pohon všetkých kolies xDrive 20 fotografií v galérii BMW 1 je posledným mohykánom východiskovo zadného pohonu v prémiovom kompaktnom segmente. Otázka je, komu sa oplatí tomto prípade pridať dve tisícky eur za pohon všetkých kolies xDrive Zdroj: Ladislav Malák

Ďalším strojárskym kúskom, ktorý nás bude zaujímať, je naftový dvojlitrový štvorvalec pod prednou kapotou. Z tohto paliva, objemu a usporiadania dnes už dokážu motorári, a aj tí bavorskí, bez bázne a hany vytlačiť aj cez vysoko dvesto koní. Vo verzii 118d je však dvojlitrový turbodiesel naladený „iba“ na 110 kW (150 k). Čo možno nie je dosť na vytrhávanie kusov asfaltu, ale zase to môže pritiahnuť pozornosť racionálnejšie orientovaných jedincov, ktorí myslia aj na to, čo urobí predimenzovanie či poddimenzovanie motora s jeho dlhodobou spoľahlivosťou.

Nám sa tento agregát na prvý dojem počas úvodných zábehových stoviek kilometrov javí ako dostatočne dynamický, ktorý neuspokojí snáď len tých vodičov, čo majú vyslovene pretekárske ambície. Alebo z princípu nemusia naftové motory. Aj spotreba sa nám začína vyvíjať pomerne uspokojivo. Dokonca ani papierové prísľuby nevyzerajú celkom nereálne.

Mestská spotreba po prekročení prvej tisícky míľ sa nám vcelku stabilne usalašila pod hranicou šiestich litrov. Aký ďalší pokles prinesie poriadny zábeh v našej réžii? 20 fotografií v galérii Mestská spotreba po prekročení prvej tisícky míľ sa nám vcelku stabilne usalašila pod hranicou šiestich litrov. Aký ďalší pokles prinesie poriadny zábeh v našej réžii? Zdroj: Ladislav Malák

Napríklad v meste sme už po prekročení prvej tisícky najazdených kilometrov v pohode zliezli pod priemer šiestich litrov. A ak sa pri zábehu tento pokles nezastaví, hodnota výrobcu 5,4 vôbec nevyzerá nereálne. Žeby pozitívny vplyv dobrého pomeru relatívne malého výkonu z relatívne veľkého objemu? Možno. Uvidíme, o pár mesiacov neskôr.

Do tretice budeme mať z technického hľadiska v hľadáčiku prevodovku. BMW do drvivej väčšiny svojich testovacích vozidiel objednáva samočinné rýchlostné skrine. A vie prečo. Osemstupňový automat ZF aj po rokoch len ťažko hľadá relevantného súpera. Lenže v nami testovanej jednotke je manuál. Dôvod je jednoduchý: 118d síce dostanete aj s automatom, ale iba ako zadnokolku. Keď uprednostníte štvorkolku xDrive, predajú vám ju iba s manuálom. Pri silnejšom 120d sa potom garde otočí: xDrive je k dispozícii len automatický.

Manuálna prevodovka v autách značky BMW nie je vyslovene nepresná, ani po dlhých rokoch sa ale nedokáže zbaviť zvláštne nejednoznačných gumených dorazov. Dokážeme si na to zvyknúť po týždňoch a mesiacoch jazdenia? 20 fotografií v galérii Manuálna prevodovka v autách značky BMW nie je vyslovene nepresná, ani po dlhých rokoch sa ale nedokáže zbaviť zvláštne nejednoznačných gumených dorazov. Dokážeme si na to zvyknúť po týždňoch a mesiacoch jazdenia? Zdroj: Ladislav Malák

Ale späť k nášmu BMW 118d xDrive a jeho prevodovke. Vynášať súdy hneď na úvod možno nie je celkom profesionálne, preto to sformulujeme nejako takto.... Nezažili sme asi žiadne BMW s manuálnou prevodovkou, v ktorom by nás pri klasickom krátkodobom teste nevyrušili zvláštne nejednoznačné gumené dorazy jej radiacej páky. Áno, presne tie, ktorých sa manuály v Bavoroch nevedia zbaviť už dlhé roky. Tu ale chceme dať tejto prevodovke šancu: možno je to len špecifikum, na ktoré si človek nezvykne za krátky týždňový test, ale potrebuje viac času.

BANNER300

Vezmite si napríklad spomínaného Yetiho. V jeho prípade skoro každý v prvej chvíli frfle na zvláštne plocho orientovaný volant. Ani nám sa spočiatku nepáčil. Lenže po pár týždňoch sme si už ani neuvedomovali, že je „iný“ a po pár mesiacoch sme zaňho usadali s dokonalo prirodzeným pocitom. Zvykneme si takto nejako podobne aj na „gumený“ bavorský manuál? Na to budeme ozaj zvedaví.

Správy z domu aj zo zahraničia

Zo špecifika kompaktného auta s klasickým usporiadaním pohonu (motor pozdĺžne vpredu, prioritne poháňaná zadná náprava) vyplývajú samozrejme aj ďalšie súvislosti. Napríklad vnútorný priestor. Aj o tom sme už kadečo popísali a nie všetko boli chvály. V tomto prípade sa však zase pokúsime o prefiltrovanie dojmov cez sito dlhodobejšieho praktického užívania, ktoré musí zákonite priniesť bohatšie a relevantnejšie výsledky, než štandardný krátky novinársky test.

A ako ste si už u nás zvykli, tie avizované kilometre rozhodne nebudeme točiť len tak naverímboha hore dolu po diaľnici. Aj s faceliftovanou jednotkou vyrazíme za ďalšími motoristicky lákavými a odporúčania hodnými lokalitami. Napríklad sa pozrieme na ďalšie z najkrajších slovenských úsekov ciest, keďže tipov, ktoré ste nám poslali, máme ešte v zásobe viac než dosť.

Kufor so základným objemom 360 litrov v najbližších mesiacoch rozhodne neostane takto prázdny. Bude však dosť veľký aj na cesty ďaleko od našej domoviny? A postačí na komfortné výlety aj miesto pre posádku? 20 fotografií v galérii Kufor so základným objemom 360 litrov v najbližších mesiacoch rozhodne neostane takto prázdny. Bude však dosť veľký aj na cesty ďaleko od našej domoviny? A postačí na komfortné výlety aj miesto pre posádku? Zdroj: Ladislav Malák

V pláne však máme nielen motoristicko lokálpatriotské obdivovanie, ale aj pragmatický prieskum. Napríklad komplexné zmapovanie reálneho aktuálneho stavu diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Inak povedané, pozrieme sa na to, čo v danej chvíli obnáša cestovanie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami „vrchnou“ a „spodnou“ trasou. A nielen pokiaľ ide o samotnú cestu, ale aj o všetku príslušnú (ne)existujúcu infraštruktúru.

Facebook like button

V minulosti sme vám priniesli množstvo poznatkovo zo zahraničných ciest, kde sme navštívili aj viaceré známe pretekárske okruhy. V tomto prípade by sme sa ale radi venovali jednému síce zatiaľ stále mladému, ale zato modernému a dnes už aj veľmi populárnemu priamo na našej domácej pôde: áno, pozrieme sa na Slovakia Ring pri Orechovej Potôni.

Aj na relatívne pragmatických 16-palcových kolesách sa ukazuje byť podvozok faceliftovanej jednotky pomerne tvrdý. Ako sa prejaví na našich domácich verzus na zahraničných asfaltoch? 20 fotografií v galérii Aj na relatívne pragmatických 16-palcových kolesách sa ukazuje byť podvozok faceliftovanej jednotky pomerne tvrdý. Ako sa prejaví na našich domácich verzus na zahraničných asfaltoch? Zdroj: Ladislav Malák

Vyrazíme ale samozrejme aj do zahraničia a nevrátime sa odtiaľ s prázdnymi rukami. Naopak, karty na redakčnom foťáku naplníme materiálom, ktorý, dúfajme, vás zaujme tak, ako v minulosti. A rozhodne zozbierame dojmy nielen z lokalít, ktoré navštívime, ale aj zo samotného nášho cestovateľského spoločníka s bavorským rodným listom.

Bude športovo tvrdý podvozok BMW 1 na kvalitných západných cestách o poznanie komfortnejší, než na našich domácich hrboľodrómoch? Je jeho kompaktný interiér dostatočne pohodlný aj na dlhé cesty? Udrží si po celý čas glanc nového či zánovného auta, alebo sa doňho stihne viditeľne zahryznúť zub času a kilometre? Otázok bude viac a odpovede si samozrejme nenecháme pre seba.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1995 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
4000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1500-3000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky štyri kolesá
Prevodovka
šesťstupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4329 mm
Šírka
1765 mm
Výška
1421 mm
Rázvor náprav
2690 mm
Pohotovostná hmotnosť
1425 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1500 kg
Užitočná hmotnosť
550 kg
Celková hmotnosť
1975 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
360/1200 l
Objem palivovej nádrže
52 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu*
5,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu*
5,7 l/100 km
Vidiek - počas testu*
4,4 l/100 km
*po najazdení 1500 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
113 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardná cenníková cena s DPH
Základná cena modelu
od 21 500 €
Základná cena verzie
od 26 700 €
Cena testovaného exemplára
42 177 €

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×