Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test brzdenia: Táto obuv za volant nepatrí

VIDEO
Leto je tu a s ním aj obdobie všakovakých topánok na nohách vodičov, najmä žien. AUTO BILD sa pozrel na to, ako rôzne typy obutia ovplyvňujú brzdnú dráhu vozidla. Ukázalo sa, že niektoré za volant nepatria.
17 36 príspevkov 12.06.2015 / Soňa Zverková

Ženské oblečenie a kozmetika sú pre mužov často príčinou krútenia hlavy a krčenia plecami. Rovnaké pravidlo platí aj pre topánky. Kým mužovi k šťastiu stačia lakovky, tenisky, šľapky a papuče, aj športovo založené ženy majú akési tajomné nutkanie kupovať stále nové topánky. I keď ich využijú len raz za čas. A neraz si v týchto divotvorných kreáciách módnych návrhárov sadnú za volant, čo však môže mať nemalé dôsledky pre bezpečnosť.

Sen mnohých žien: 12 párov novučičkých topánok 17 fotografií v galérii Sen mnohých žien: 12 párov novučičkých topánok Zdroj: Auto BILD

Redakcia AUTO BILD sa preto pozrela na komfort šoférovania v rôznych typoch topánok a testom poverila reportérku Danielu Pemöllerovú a jej kolegu Manfreda Klangwalda. Prvá časť testu bola z hľadiska ženy príjemnejšia, nakoľko išlo o nákup 12 párov skutočne rôznorodých topánok, od plážových „žabiek“, cez tenisky až po dizajnérske kúsky na vysokých podpätkoch. Úlohou oboch novinárov bolo otestovať dráhu zastavenia od určitého bodu.

Hovoríme o dráhe zastavenia, ktorú tvorí reakčná dráha a samotná brzdná dráha, čiže dráha, ktorú vozidlo prejde od momentu zopnutia brzdových elementov. Reportérka na signál kolegu mala v rýchlosti 110 km/h šliapnuť na brzdu a hoci jej reakcie boli približne rovnako rýchle, škrt cez rozpočet robili práve topánky. Z niektorých sa vyšmykla noha, iné sa zas podpätkom zachytili o brzdový pedál.

Vysoké podpätky či nízke sandále?

Paradoxne najhorší výsledok nezaznamenali sandále na vysokej platforme ani leopardie lodičky s 13-centimetrovým podpätkom, ale práve topánky s plochou podrážkou. Konkrétne hovoríme o kožených sandáloch s červenými strapcami. Hoci na prednej strane je remienok, ktorý má podržať nohu, počas brzdenia sa i tak noha vyšmykla z topánky a topánka z pedála. A výsledok? Dráha zastavenia je 39,9 metra, teda až o 2,3 metra dlhšia než referenčný údaj nameraný v teniskách.

Rozplývanie sa nad novými topánkami ponechali Manfreda Klangwalda chladným. Jeho počas testu zaujímali len a len čísla 17 fotografií v galérii Rozplývanie sa nad novými topánkami ponechali Manfreda Klangwalda chladným. Jeho počas testu zaujímali len a len čísla Zdroj: Auto BILD

Pre zaujímavosť sa testovali aj topánky, ktoré svojmu menu naozaj dostoja: dreváky. Nohám v hrubých ponožkách napasované do masívneho kusu dreva chýba akýkoľvek cit. Vodička len odhaduje, kde sa nachádza plynový pedál a v rýchlosti len ťažko nahmatáva brzdový. O to účinnejšie sú dreváky pri brzdení, tento typ obuvi si môže ruku podať s brzdovým asistentom. Jeho úlohou je práve naplno zopnúť brzdy pri núdzovom brzdení. V drevákoch je dráha zastavenia 38,9 metra. Reportérka si vyskúšala aj jazdu naboso a auto sa zastavilo na dráhe 38,5 metra.

Nie je sekunda ako sekunda

V týchto topánkach je aj obyčajná chôdza umením 17 fotografií v galérii V týchto topánkach je aj obyčajná chôdza umením Zdroj: Auto BILD Predpisy týkajúce sa správneho obutia počas šoférovania vlastne ani neexistujú, nespomína ich zákon o premávke. Jediné, ktoré obutie spomínajú, sú bezpečnostné predpisy pre profesionálnych vodičov. Aj poisťovne v prípade poistného plnenia zaplatia škodu bez toho, aby skúmali, čo mal vodič v čase nehody obuté. Tak či onak, výber vhodnej obuvi je pre bezpečnosť vozidla kľúčový. Na nohu vodiča nepatria nielen extrémne vysoké podpätky, ale aj sandále či šľapky, ktoré sa môžu zachytiť o pedál. A keďže sa aj noha potí, občas môže práve v kritickej situácii z topánky vykĺznuť.

Rýchlosť a najmä reakčnú dráhu nemožno podceňovať. To je základná fyzika a postačí jednoduchý prevod jednotiek, konkrétne kilometrov za hodinu na metre za sekundu. Pre zjednodušenie: rýchlosť v km/h vydeľte číslom 3,6 a máte približnú rýchlosť v metroch za sekundu. Pri rýchlosti 50 km/h teda vozidlo prejde za sekundu 13,9 metra a pri stovke až 27,8 metra. A to ešte vodič nezačal brzdiť, ale možno práve v tomto kritickom okamihu sa snaží „vydolovať“ topánku spod pedálu alebo podpätok z koberca.

Dráha zastavenia v jednotlivých topánkach

Uvádzané ceny sú len orientačné a platia pre konkrétny model, zakúpený v Nemecku.

1. Bežecké tenisky

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 37,6 m

Cena: 99,95 eur

Hodnotenie: Tieto športové topánky dobre vyzerajú aj výborne sedia na nohe. Tvar a šnúrky zaručujú optimálne držanie nohy a hrubá podrážka ponúka dobrú oporu, no zároveň nezbavuje nohu potrebnej citlivosti na pedáloch.

 

2. Semišové sandále

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,3 m

Cena: 134,95 eur

Hodnotenie: Vzdušné kožené sandálky s otvorenou špičkou sú v teplom období výborné. No počas brzdenia sa pocit pohodlia rýchlo vytráca a s ním aj bezpečnosť. Noha sa v topánke kĺže dopredu aj dozadu a na pedáli nenájde žiadny vhodný oporný bod.

BANNER300

3. Remienkové sandále

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,5 m

Cena: 59,95 eur

Hodnotenie: Hladká podrážka je mimoriadne klzká na nohe aj v aute. Napriek tomu sa v týchto sandáloch brzdí prekvapivo dobre. Šnúrka medzi prstami totiž zachytí nohu a poskytne určitú oporu.

 

4. Naboso

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,5 m

Hodnotenie: Jazda naboso si vyžaduje zvyk, nakoľko pocit na pedáloch je nezvyklý a človek má subjektívny pocit, že musí šliapať na pedále silnejšie ako obvykle. Možnosť menšieho poranenia však znižuje pohodlie vodiča a môže odvádzať jeho pozornosť.

 

5. Žabky

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,8 m

Cena: 24,95 eur

Hodnotenie: Výborné na pláž, pod volant už pomenej. Neposkytujú prakticky žiadnu oporu a noha sa v nich kĺže zo strany na stranu. Vďaka materiálu však žabky zostávajú na pedáloch a neskĺznu.

 

6. Gumáky

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,9 m

Cena: 49,95 eur

Hodnotenie: Hoci ide o uzatvorenú topánku, noha v nich lieta ako guľa v pinballe. Počas brzdenia neposkytujú stabilitu na päte ani po stranách. Vzhľadom na pohyb nohy v topánke dochádza k zníženiu tlaku na brzdový pedál a predĺženiu brzdnej dráhy.

 

7. Dreváky

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 38,9 m

Cena: 31,89 eur

Hodnotenie: Aby sa noha dostala do robustného dreva, musíme ju tam natlačiť. Dreváky neposkytujú žiadny cit pri brzdení, pedál musí vodička len odhadnúť. Ak sa však podarí trafiť pedál, potom s plnou silou.

 

8. Šnurovacie mokasíny

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,0 m

Cena: 19,95 eur

Hodnotenie: Žltá imitácia kože je mäkká, protišmyková podrážka nízka a šnúrky končia pomerne vysoko na priehlavku. Počas brzdenia sa noha takmer nešmýka z pedála. Ideálne podmienky, akurát vodička mala pocit, že jazdí naboso.

 

9. Lodičky na platforme

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,1 m

Cena: 69,90 eur

Hodnotenie: Obutie lodičiek na platforme a s 13 cm vysokým podpätkom vyžaduje určitú dávku akrobacie a sebazaprenia. Len čo sú nohy vnútri, cit sa vytráca a brzdenie sa stáva vecou šťastia. Navyše počas presunu nohy z plynu na brzdu sa vysoký podpätok zasekáva za pedálom.

 

10. Dizajnérsky kúsok

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,2 m

Cena: 199,95 eur

Hodnotenie: Po tomto kúsku asi zapiští nejedno srdce módnej maniačky. Navzdory očakávaniam predná časť topánky poskytuje nohe prekvapujúco dobré držanie a umožní vyvinúť dostatočný tlak na brzdový pedál. Kameňom úrazu je podpätok, ktorý sa až pričasto zachytáva o koberček.

 

11. Balerínky

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,3 m

Cena: 49,95 eur

Hodnotenie: Balerínky dnes patria do základnej výbavy každej dámskej skrine. Pohodlná obuv je vhodná aj do auta a rozhodne ponúkajú lepšie držanie a pocit, ako gumáky.

 

12. Sandále s platformou

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,4 m

Cena: 34,95 eur

Hodnotenie: Platforma meria 3,5 cm, podpätok 11,5 cm. Dôvod na paniku? Určite áno. Počas núdzového brzdenia si to noha namieri von cez otvorenú špičku, sandále zas opačným smerom preč od brzdového pedálu a aby toho nebolo málo, opätok sa zasekáva o koberček.

 

13. Sandále „kristusky“

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD Dráha zastavenia: 39,9 m

Cena: 49,95 eur

Hodnotenie: Tieto sandálky pôsobia nevinne a veľmi príťažlivo. No za volantom, respektíve pod ním, až tak nevinné nie sú. Predný remienok pri brzdení nezabezpečuje takmer nijakú oporu a noha môže vykĺznuť a navzdory nie príliš hladkej podrážke sa z pedálu následne skĺzne aj topánka.

 

. 17 fotografií v galérii . Zdroj: Auto BILD

Facebook like button

<iframe width="640" height="360" frameborder="0" src="http://tivi.cas.sk/embed/2287083" ></iframe>

Focus Media

Video
Najnovšie články
Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×