Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

11 tipov: Ako predĺžite životnosť vášho auta?

Priemerný vek áut registrovaných na Slovensku je približne 11 rokov, čo nie je práve málo. Poradíme, aké základné body sa vyplatí dodržať, ak chcete predĺžiť životnosť vášho automobilu.
9 46 príspevkov 07.05.2015 / Redakcia AUTO BILD

1. Pravidelná výmena oleja

Motorový olej znižuje trenie medzi pohyblivými časťami, ale odplavuje aj kovové piliny a zvyšky spaľovacieho procesu. Aditíva v oleji zabraňujú, aby sa zvyšky usadzovali na stenách. Po čase sa tak každý olej nasýti špinou. Je dobré vymieňať ho aspoň raz do roka, pritom samozrejme treba dodržiavať výrobcom predpísanú viskozitu.

Motorový olej je dobré vymeniť aspoň raz ročne 9 fotografií v galérii Motorový olej je dobré vymeniť aspoň raz ročne Zdroj: Auto BILD

2. Dodržujte servisné intervaly

Len keď servis prejde každý bod podľa plánu servisnej prehliadky, ktorý predpisuje výrobca auta, neprehliadne žiadnu chybu. Dôležité je rozpoznať možné problémy skôr ako nastane veľká porucha. Zvlášť podstatná je výmena ozubeného remeňa, pokiaľ ho auto má.

3. Opatrné zahrievanie

Ohrev jednotlivých komponentov motora neprebieha rovnomerne. Olej potrebuje niekoľko sekúnd, aby mal správnu teplotu a tlak, a aby sa dostal na každé mazacie miesto. Opotrebovanie v fáze studeného štartu je najväčšie. Kto chce svoj motor šetriť, mal by ho minimálne prvých desať kilometrov čo najmenej nútiť do práce vo vysokých otáčkach.

Motor potrebuje teplotu, vytáčanie za studena mu škodí 9 fotografií v galérii Motor potrebuje teplotu, vytáčanie za studena mu škodí Zdroj: Auto BILD

4. Studený beh motora

Predovšetkým u turbomotorov je rozumné nechať ich pred vypnutím po plnej záťaži bežať aspoň dve minúty na voľnobehu, prípadne posledné kilometre trasy zdolať s ľahkou nohou. Inak môže olej na extrémne horúcej hriadeli rotora zuhoľnatieť a upchať olejové kanáliky. Ak sa to stane, nie je ložisko dostatočne mazané a po čase hrozí drahá výmena celého turba.

5. Obmedzte krátke trasy

Na prvých kilometroch po studenom štarte je opotrebovanie motora najväčšie. Skondenzované palivo zriedi motorový olej, vysoké trenie a veľké teplotné rozdiely zaťažujú materiály vo vnútri motora. Ak sa to dá, skúste sa vyhnúť jazdám na krátke vzdialenosti a nepotrebnému spúšťaniu motora za studena.

Pri krátkych štartoch sa motor nestihne zohriať a je viac namáhaný 9 fotografií v galérii Pri krátkych štartoch sa motor nestihne zohriať a je viac namáhaný Zdroj: Auto BILD

6. Vyhýbajte sa vysokým otáčkam

Vodiči, ktorí jazdia dlhé vzdialenosti, to dobre poznajú. Vysoké otáčky znamenajú vyššie opotrebovanie. Aj keď motor zahrievate opatrne a pravidelne meníte motorový olej, plné zaťaženie mu skracuje život. Čím vyššie otáčky, tým vyššie sily, ktoré spôsobujú opotrebovanie. Neplatí to kategoricky na všetky modely, ale neurobíte chybu, ak budete benzínový agregát čo najmenej vytáčať nad 4 000 ot./min. a naftový nad 3 000 ot./min. V súčasnej turbo móde to ani nie je nutné, maximálne krútiace momenty bývajú dostupné už pri 1 500 otáčkach.

BANNER300

7. Filter chráni motor

Vzduchové filtre zabraňujú tomu, aby nečistoty poškodili motor. Pravidelná výmena vzduchového filtra chráni pohonnú jednotku, preto sa vyplatí jeho pravidelná kontrola. Ak je filter zanesený môže motor spáliť až o 10 percent paliva viac a zbytočne sa namáha. Každý trochu zručnejší človek zvládne jeho výmenu sám.

V prípade, že sa o filter nestaráte, počítajte s vyššou spotrebou paliva 9 fotografií v galérii V prípade, že sa o filter nestaráte, počítajte s vyššou spotrebou paliva Zdroj: Auto BILD

8. Dobré vetranie

Znakom kvality ojazdeného auta býva často garážovanie. Závisí samozrejme od konkrétnej situácie, ale niekedy je lepšie mať auto pod dobre vetraným prístreškom, než v nevetranej garáži. Mokré auto by sa malo dobre osušiť, inak sa v dutinách, ktoré sú náchylné na hrdzu, vytvorí kondenzát. Vetrajte preto garáže a neuzatvárajte ich nepriedušne.

Facebook like button

9. Pravidelné čistenie

Nemyslíme tým pravidelnú jazdu cez umývaciu linku. Kefy linky nedosiahnu na všetky miesta. Okraje dverí, hrany kapoty, podbehy, prahy, dno karosérie a iné časti sa musia umývať ručne alebo s vysokotlakovým čističom, lebo inak pod skrytou špinou začne rásť hrdza.

Kvalitným ručným umývaním vyčistíte aj miesta, na ktoré kefa nedosiahne 9 fotografií v galérii Kvalitným ručným umývaním vyčistíte aj miesta, na ktoré kefa nedosiahne Zdroj: Auto BILD

10. Konzervovanie dutín

Kto chce svojmu ojazdenému autu zaistiť naozaj večný život a premeniť ho takmer na historický zberateľský kus, nemôže obísť konzervovanie dutín. Špeciálny konzervačný vosk alebo olej uchráni plechy auta zvnútra pred vážnym poškodením hrdzou na dlhé roky.

11. Ochrana podvozku a pneumatík

Nejazdite vyššími rýchlosťami cez hrany obrubníkov a pokúste sa vyhnúť aspoň väčším jamám na ceste. Tvrdá jazda ničí pneumatiky, nápravy a riadenie. Pri pneumatikách sú zvlášť nebezpečné vnútorné poškodenia kostry, ktoré nevidno, ale môžu skončiť až náhlym prasknutím plášťa. Uznávame, že pri kvalite našich ciest je toto pravidlo mimoriadne ťažké dodržať, ale aspoň pri parkovaní naozaj nie je nutné, aby sa deformovala pneumatika priamo na hrane obrubníka.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×