Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdené BMW X3: Príliš tvrdý Bavor

Starosti s podvozkom sú u BMW tradičné. Tým sa však zoznam problémov jazdeného X3 ani zďaleka nekončí.
11 27 príspevkov 25.04.2015 / Redakcia AUTO BILD

Prvé X3 sa zrodilo v roku 2003, v časoch tvrdých pre BMW. Tvrdých  nie z hľadiska biznisu, ale preto, že v tomto období Bavorov postihla mánia pritvrdzovania podvozkov. Výsledkom boli síce úžasné časy na kolá na testovacích okruhoch, ale zároveň zmrazenie záujmu zákazníkov, orientovaných na komfort. Novému SUV nepomohlo ani to, že interiérové plasty vyzerali lacno a už po pár rokoch pôsobili opotrebovane.

Aj prvé BMW X3 sa stalo obeťou maniakálneho pritvrdzovania pruženia, ktoré Bavorov postihlo v období jeho vzniku 11 fotografií v galérii Aj prvé BMW X3 sa stalo obeťou maniakálneho pritvrdzovania pruženia, ktoré Bavorov postihlo v období jeho vzniku Zdroj: Auto BILD

Od začiatku predaja v januári 2004 boli k dispozícii iba dva motory: trojlitrový šesťvalcový benzín (170 kW/231 k) a turbodiesel (150 kW/204 k). Ďalšie pohonné jednotky pribúdali neskôr. V septembri 2004 prišiel najobľúbenejší dvojlitrový naftový štvorvalec. Naftový šesťvalec dostal silnejšiu verziu 3.0sd s výkonom 210 kW (286 k). Výkonový rozptyl benzínových motorov sa nakoniec dostal na rozsah od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k).

Technické údaje – BMW X3 3.0d – 2004
Motor
R6 vpredu pozdĺžne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 2
Zdvihový objem
2993 cm3
Výkon
150 kW (204 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment
410 Nm pri 1500 ot/min
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
8,2 s
Prevodovka / pohon
6-stupňová manuálna / všetky štyri kolesá
Objem nádrže / palivo
67 l / nafta
Dĺžka / šírka / výška
4565 / 1853 / 1674 mm
Batožinový priestor
480 / 1560 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1910 / 440 kg

A výbava? Predné, bočné aj hlavové airbagy, ESP a klimatizácia boli v štandardnej výbave. Časticový filter pre naftové motory sa do nej dostali ale až na jeseň roku 2005. O rok neskôr prišiel prvý facelift s nepatrným zmiernením tvrdosti podvozka a hodnotnejšími interiérovými plastmi. A pribudlo aj viac laku na exteriér.

Typické problémy

Veľké starosti sa začali v roku 2007, keď BMW nahradilo spoľahlivý a robustný naftový dvojliter M47 novým N47 (výkonové verzie 105 kW/143 k, resp. 130 kW/177 k). Ten bol po technickej stránke unikátom, pretože jeho rozvodové reťaze (áno, mal dve), sa nachádzali na zadnej strane, pri zotrvačníku. To znamená, že pri ich výmene bolo nutné motor kompletne demontovať. A to sa žiaľ dialo pomerne často, pretože rozvodové reťaze patrili k jeho slabinám. Servisný čas 15 hodín vyzeral na faktúre veľmi zle a zákazníci na to reagovali ešte horšie.

Nové zadné pružiny? Áno, bodaj by nie, keď tie pôvodné odchádzajú desaťnásobne rýchlejšie, než je priemer, zaznamenaný nemeckými stanicami technickej kontroly 11 fotografií v galérii Nové zadné pružiny? Áno, bodaj by nie, keď tie pôvodné odchádzajú desaťnásobne rýchlejšie, než je priemer, zaznamenaný nemeckými stanicami technickej kontroly Zdroj: Auto BILD

To však je iba začiatok. Naftové motory však týmto svoju prehliadku technických neduhov ešte iba začínali. Na zoznam problémov pridali ventily recirkulácie výfukových plynov, nasávací trakt, výfukové potrubie, o turbodúchadlách a ich neštandardne krátkej životnosti ani nehovoriac. Pozor na exempláre s chip-tuningom, ktorý urýchlene likvidoval dvojhmotový zotrvačník a menič krútiaceho momentu automatickej prevodovky.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor

205 eur

Štartér

301 eur

Vodné čerpadlo

74 eur

Rozvodový remeň

0 eur (reťaz)

Koncový tlmič výfuku

249 eur

Predný blatník

278 eur

Predné brzdové kotúče a obloženie

177 eur

*bez nákladov na servisné práce

Pokračujeme vo výpočte. Do rozvodnej skrine sa dostávala voda, čo spôsobovalo problémy s elektronikou. Stanice technickej kontroly často vyčítali prvému X3 vybité spojovacie tyče riadenia, úniky oleja a nesymetrický záber ručnej brzdy. Jednoznačným víťazom rebríčka sú však pružiny zadnej nápravy – reklamácie v tejto oblasti desaťnásobne prevýšili priemer (!).

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Jazdenka, ktorú sme skúšali, pochádzala z úplne prvej výrobnej série. Nové auto bolo zaregistrované v septembri 2004, má najazdených mierne podozrivých 94 tisíc kilometrov. A nie celkom zvyčajná je aj pohonná kombinácia: síce silný trojlitrový diesel, ale kombinovaný s manuálnou prevodovkou.

Sedadlá sú pohodlné, tie predné sa ľahko nastavujú, umelú kožu by ale človek v aute prémiovej značky ozaj nečakal 11 fotografií v galérii Sedadlá sú pohodlné, tie predné sa ľahko nastavujú, umelú kožu by ale človek v aute prémiovej značky ozaj nečakal Zdroj: Auto BILD

A interiér? Podržte sa, ďalší šok: namiesto pravej kože iba umelá, teda koženka! Materiál, ktorému BMW hovorí Sensatec, je síce umývateľný, vo vyššom veku sa ale na rozdiel od prírodného materiálu oveľa rýchlejšie opotrebuje. Aspoň že tu je vyhrievanie, ktoré v zimných mesiacoch zmierni typické neduhy „plastovou fóliou“ potiahnutých sedadiel.

Na prvý pohľad tvrdé: auto sa v zákrute takmer nenakloní, čo poteší športovca za volantom, nie však citlivejších zadných pasažierov, len čo sa dostanete na hrboľatý povrch 11 fotografií v galérii Na prvý pohľad tvrdé: auto sa v zákrute takmer nenakloní, čo poteší športovca za volantom, nie však citlivejších zadných pasažierov, len čo sa dostanete na hrboľatý povrch Zdroj: Auto BILD

Skúšobná jazda prebehla takmer v poriadku. Silný diesel si spokojne mrmlal, radenie, riadenie aj spojka fungovali tak, ako sa od BMW očakáva. Dojem ale kazia stvrdnuté a zosušené pneumatiky. A vrásky nám ponaskakovali aj pri pohľade pod auto na zdviháku: z motora uniká olej a nosné prvky viacerých agregátov, dokonca zadná nápravnica, sú ryšavé od hrdze.

Typické pre BMW: prehľadne usporiadaný kokpit bez lacných ergonomických experimentov. Typické pre X3: lacné, po čase viditeľne opotrebované a vŕzgajúce plasty 11 fotografií v galérii Typické pre BMW: prehľadne usporiadaný kokpit bez lacných ergonomických experimentov. Typické pre X3: lacné, po čase viditeľne opotrebované a vŕzgajúce plasty Zdroj: Auto BILD

K tomu pribudli brzdové kotúče, očividne blízke k hranici maximálneho opotrebovania. A čo kritické pružiny zadnej nápravy? Aspoň čiastočne dobrá správa: tie pôvodné už sú po (predčasnej) smrti a svieti tu pár úplne nových. Aj posledný zápis na hodnotiaci list je však žiaľ negatívny: karoséria je plná bodiek od kamienkov a drobných škrabancov.

Dá sa pri panoramatickom strešnom okne prvého BMW X3 hovoriť o spoľahlivosti? Ale samozrejme! Môžete sa spoľahnúť na to, že bude zatekať, hučať, alebo odmietne fungovať 11 fotografií v galérii Dá sa pri panoramatickom strešnom okne prvého BMW X3 hovoriť o spoľahlivosti? Ale samozrejme! Môžete sa spoľahnúť na to, že bude zatekať, hučať, alebo odmietne fungovať Zdroj: Auto BILD

Predajca jazdeniek si za vozidlo v tomto stave pýta 11900 eur. A nie je vôbec ochotný vyjednávať, napriek tomu, že mu auto očividne zdobí dvor bazára už pekne dlho. Pre potenciálneho zákazníka to znamená jediné: ruky preč a hľadať ďalej.

Facebook like button

A čo odporúčanie ohľadom prvého BMW X3 ako takého? Má svoje silné stránky: dynamické šesťvalce, na kvalitnom asfalte mrštný športový podvozok, slušný vnútorný priestor, prehľadný kokpit, pohodlné predné sedadlá.... Ale potom, čo ste si už prečítali vyššie, isto uznáte aj vy, že za dané peniaze (ponuka na trhu jazdeniek sa začína okolo sumy 6000-7000 eur), sa dá zohnať aj poctivejšie kompaktné SUV.

 

Ďalšie informácie o jazdenom BMW X3 nájdete vo fotogalérii. >>


Video
Najnovšie články
Slovenský Aeromobil má nových investorov

Jedno z vrcholných podujatí motoristickej sezóny na okruhu SLOVAKIA RING prichádza začiatkom júla: FIA Majstrovstvá Európy preteky ťahačov (FIA ETRC) ako OMV...

Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu SLOVAKIA RING

Česká fabrika Hyundai v Nošoviciach má za sebou úspešný a ziskový rok. V najbližšom období však očakáva problémy na trhu a v predstihu znižuje výrobu.

Nošovický Hyundai prosperuje, očakáva však problémy

Dočkali sme sa. Z SUV-kupé je legitímny trend a teraz sa jedno z nich bude môcť vybrať aj do tvrdého off-roadu.

Extrémne SUV-kupé: GLE do ťažkého terénu?

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal...

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×