Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

VW Golf: oplatí sa naftový či plynový?

Ponuku automobilov na našom trhu stále častejšie obohacujú modely na CNG. Pozrite sa ako uspel plynový Golf v porovnaní s osvedčeným naftovým.
12 53 príspevkov 22.04.2015 / Redakcia AUTO BILD

Kúpu auta často sprevádza dilema, či zvoliť model s benzínovým, alebo naftovým motorom. Jednoznačná odpoveď je pritom vo väčšine prípadov takmer nemožná, keďže obe možnosti majú svoje pre aj proti. Dnes ale trh stále častejšie ponúka ešte jednu, či vlastne rovno dve ďalšie alternatívy – LPG, alebo CNG.

VW Golf 1.4 TGI – jeho priamovstrekový dvojpalivový motor dosahuje maximálny výkon 81 kW (110 k) 12 fotografií v galérii VW Golf 1.4 TGI – jeho priamovstrekový dvojpalivový motor dosahuje maximálny výkon 81 kW (110 k) Zdroj: Auto BILD

Plynné palivá majú na Slovensku vernú, no stále pomerne málopočetnú skupinu fanúšikov a tomu zodpovedá aj počet nimi poháňaných áut. Pritom LPG (Liquified Petroleum Gas, t. j. skvapalnený ropný plyn) zapustil aj u nás svoje korene už naozaj dávno a celkom vyhľadávanou, hoci nelegálnou alternatívou, bol už v období, kedy gro súkromného autoparku tvorili škodovky a žiguláky.

Naproti tomu automobily na zemný plyn, v tejto aplikácii označovaný ako CNG (Compressed Natural Gas, stlačený zemný plyn), možno ešte stále považovať za relatívnu novinku. No hoci ich má v katalógu pre náš trh stále viac výrobcov, jednou z prekážok, ktoré najviac bránia ich rozšíreniu, je veľmi riedka sieť čerpacích staníc. To je problém, s ktorým sa LPG, zdá sa, už celkom úspešne vyrovnal.

VW Golf 1.6 TDI – jeho priamovstrekový naftový motor dosahuje maximálny výkon 81 kW (110 k) 12 fotografií v galérii VW Golf 1.6 TDI – jeho priamovstrekový naftový motor dosahuje maximálny výkon 81 kW (110 k) Zdroj: Auto BILD

Automobily na plynový pohon v absolútnej väčšine prípadov využívajú dvojpalivové zážihové motory, schopné pracovať na benzín aj plyn, podľa konštrukcie na LPG, alebo CNG. Umožňuje im to spoľahlivé štarty, zvlášť v chladnejšom počasí a samozrejme predlžuje to ich akčný rádius, čo tiež významne eliminuje ich závislosť na plynových čerpačkách.

Pri dlhodobejšej prevádzke na benzín však pochopiteľne padá ich hlavná výhoda – jazda na lacnejšie palivo. Na plyn má pritom auto zväčša kratší dojazd, keďže plynová nádrž je z princípu jeho uskladnenia tlakovou nádobou, čomu zodpovedá aj jej geometria, rozmery, a teda v konečnom dôsledku i objem.

Dva Golfy, tri nádrže

V dnešnom porovnaní nás preto bude zaujímať dojazd pomerne čerstvej novinky na našom trhu – hatchbacku VW Golf TGI, umožňujúcom prevádzku na benzín aj CNG, pričom ho budeme konfrontovať s rovnakým typom auta, no poháňaným vznetovým motorom TDI. A keď už porovnávame, pozrieme sa či a kedy sa drahšie z dvojice áut oplatí.

Prístrojová doska naftového modelu – ukazovateľ stavu paliva v 50 litrovej nádrži je osadený v rýchlomere 12 fotografií v galérii Prístrojová doska naftového modelu – ukazovateľ stavu paliva v 50 litrovej nádrži je osadený v rýchlomere Zdroj: Auto BILD

Na test sme si vybrali dva modely, ktoré toho majú minimálne na papieri množstvo spoločného. Naftový Golf poháňa motor 1.6 TDI, dosahujúci maximálny výkon 81 kW (110 k), jeho benzínovo-plynový brat má pod kapotou štvorvalec 1.4 TGI s navlas rovnakým vrcholom výkonu. Obom autám pritom k nižšej spotrebe pomáha aj dnes už pre VW štandardný balíček BlueMotion Technology.

Jazdu pochopiteľne začíname natankovaním nádrží oboch súperov do plna. Pre TDI to znamená 50 litrov nafty, TGI je schopné pojať rovnaké množstvo benzínu a k tomu ešte približne 15 kilogramov CNG. Približne preto, lebo skutočné množstvo načerpaného plynu vždy mierne kolíše v závislosti na jeho tlaku a teplote. Nám sa ho v to chladné ráno podarilo do nádrže dostať až 18,74 kila.

Prístrojová doska plynového modelu – dva ukazovatele stavu paliva, vľavo zemného plynu v 15 kg nádrži, vpravo benzínu v 50 litrovej nádrži 12 fotografií v galérii Prístrojová doska plynového modelu – dva ukazovatele stavu paliva, vľavo zemného plynu v 15 kg nádrži, vpravo benzínu v 50 litrovej nádrži Zdroj: Auto BILD

Naša testovacia jazda by mala pripomínať bežného otca rodiny s mierne obmedzeným rozpočtom. Brzdou premávky snáď teda nebudeme, no takisto zabudneme na plyn na podlahe, či dokonca rýchlosť viac než povolených 130 km/h.

BANNER300

Golf TGI jazdí primárne na plyn, začíname teda týmto palivom. Prvé upozornenie na jeho klesajúce množstvo v nádrži prichádza po prejdení 390 km, kedy palubný počítač hlási dojazd 40 km, ďalšia výzva sa objavuje na 410. km, s očakávaným dojazdom 20 km. Prešli sme však ešte o pár metrov ďalej, načerpané množstvo CNG (18,74 kg) stačilo na prejdenie 441 km, čo znamená priemernú spotrebu 4,25 kg/100 km.

Palubný počítač hlási pokles stavu plynu v nádrži s dostatočným predstihom a dokonca spolu s navigáciou pomáha nájsť vhodnú čerpaciu stanicu 12 fotografií v galérii Palubný počítač hlási pokles stavu plynu v nádrži s dostatočným predstihom a dokonca spolu s navigáciou pomáha nájsť vhodnú čerpaciu stanicu Zdroj: Auto BILD

Po vyčerpaní plynového zásobníka sa palivový systém automaticky prepína do benzínového režimu. Túto nádrž máme zatiaľ nedotknutú, na ďalšiu jazdu nám teda zostáva ešte 50 litrov ďalšieho paliva. K už prejdenej vzdialenosti pomocou nich pridávame ďalších 822 km (celkovo 1263 km), takže priemerná spotreba na benzín vychádza 6,08 l/100 km.

A ako dopadol náš naftový súputník? Tu sú akékoľvek špekulácie zbytočné, palivo je len jedno. Golf TDI bol v teste schopný na plnú nádrž prejsť 874 km, na čo minul presne 48,7 litra nafty. Jeho priemerná spotreba je teda nie práve lichotivých 5,57 l/100 km. A to sme skutočne išli tempom sporovlivého otca rodiny.

Náš záver

Hodnoty spotreby ukazujú, že vyššia cena za model TGI sa vďaka jeho nižšej spotrebe môže vrátiť, pri započítaní súčasných cien palív, po prejdení necelých 60 000 km. To však znamená jazdiť výlučne na plyn, čo predpokladá bydlisko niekde v blízkosti čerpacej stanice na CNG. A tých je na Slovensku menej než šafranu. Ale zasa o trochu viac ako prstov na oboch rukách.

Pri dôkladnom posudzovaní je samozrejme potrebné uvažovať aj s inými nákladmi než iba tými na palivo. V nich sa však oba modely príliš nelíšia, v základnom prevedení využívajú zhodný rozmer pneumatík a napríklad aj cena servisných prehliadok, s rovnakým predpísaným intervalom 30 000 km, je s rozdielom doslova pár eur takmer zhodná. A to isté bude platiť i pre poistky.

Technické údaje
 
Typ/Model/Verzia
Golf 1.6 TDI
Golf 1.4 TGI
Motor
turbodúchadlom prepĺňaný vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva
turbodúchadlom prepĺňaný zážihový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva
Umiestnenie motora
vpredu naprieč
vpredu naprieč
Zdvih. objem (cm³)
1598
1395
Max. výkon (kW/k/ot/min)
81/110/3200
81/110/4800
Max. krútiaci moment
(Nm/ot/min)
250/1500
200/1500
Max rýchlosť (km/h)
195
194
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
10,5
10,6
Prevodovka/
Počet stupňov
manuálna/5
manuálna/6
Poháňané kolesá
predné
predné
Norm. spotreba (l/100 km)*
3,8/3,0/3,2
6,9/4,4/5,3
Norm. spotreba (kg/100 km)*
 
4,5/2,9/3,5
Emisie CO2 (g/km)
85
124/94
Rozmery d/š/v (mm)
4255/1799/1452
4255/1799/1452
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1299/550
1382/543
Objem kufra (l)
380/1270
291/1181
Objem nádrže (l)
50
50 + 15 kg CNG
Základná cena modelu (eur)
18 430
19 720

* v meste, mimo mesta, kombinovaná

Facebook like button

Namerané údaje
Golf 1.6 TDI
Golf 1.4 TGI
Priemerná spotreba v teste
(l/100km)
5,6
6,1
Priemerná spotreba v teste (kg/100 km)
-
4,2
Dojazd (km)
874
1263 (na benzín aj plyn)
Dojazd (km)
-
822 (na benzín)
Dojazd (km)
-
441 (na plyn)
Náklady na palivo (eur/100 km)*
6,66
8,02 (na benzín)
4,46 (na plyn)

*Započítané ceny paliva – nafta: 1,190 eur/l, benzín: 1,314 eur/l, CNG: 1,063 eur/kg.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport

Americká firma komplexne upravila pick-up Silverado, okrem extra nápravy mu dala väčšiu svetlú výšku, modifikované nárazníky a silnejší osemvalec.

Hennessey Goliath 6x6: Obluda je na svete

Affalterbach predstavil štipľavé kompaktné kombi, ktoré má vo veľkej miere rovnaký dizajn i techniku ako príbuzný kupé-sedan.

Dve karosérie ponúkne i vrchol triedy CLA
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×