Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Smart ForTwo: Levík parkovísk

Dvojmiestny mestský drobec budí viac pozornosti než päťdverový model a ohuruje najmä svojou obratnosťou. Vyskúšali sme ho s litrovým motorom.
36 9 príspevkov 21.04.2015 / Marek Pokrývka

Vlani spadla plachta z troch malých áut, ktoré sú výsledkom kolaborácie koncernu Daimler s alianciou Renault-Nissan. Prvé bolo predstavené v Ženeve a io o Francúza menom Twingo. Neskôr prišli na parížskom autosalóne dve ďalšie s nemeckým rodokmeňom: ForTwo a ForFour.

Smart ForTwo tretej generácie mal premiéru vlani v Paríži 36 fotografií v galérii Smart ForTwo tretej generácie mal premiéru vlani v Paríži Zdroj: Marek Pokrývka

Z tejto príbuzenskej trojice sme si už vyskúšali oba päťdverové modely, zostal nám teda len dvojdverový drobec stojaci za samotným založením značky Smart. Jeho tretia generácia sa nám dostala do rúk s rovnakým benzínovým trojvalcom ako dva doteraz testované modely.

Dizajn viac vynikne na dvojdverovej verzii

ForTwo je nosným pilierom značky Smart. Tento dvojmiestny automobil je vo výrobe už sedemnásť rokov. Za ten čas prešiel množstvom zmien vrátane prekrstenia (pôvodne sa volal City-Coupé) i dvoch generačných výmen. Napriek tomu sa jeho koncepcia prakticky nezmenila, vo veľkej miere si ponechal svoje rozmery aj vzhľad navrhnutý s dôrazom na dvojfarebné kombinácie.

Vďaka rozmerom budí táto verzia viac pozornosti než ForFour 36 fotografií v galérii Vďaka rozmerom budí táto verzia viac pozornosti než ForFour Zdroj: Marek Pokrývka

Tretia generácia však nezmenený základ doplnila sviežimi štylistickými drobnosťami. Dizajn je prakticky rovnaký ako v prípade modelu ForFour: nachádzajú sa tu rovnaké svetlá využívajúce žiarovky i diódy, prakticky identicky tvarované nárazníky, kolesá... Všetky prvky však na dvojdverovom aute s dĺžkou necelého 2,7 metra akosi viac vyniknú. Bielo-čierny testovaný exemplár postavený na šestnásťpalcových diskoch preto budil až nečakanú pozornosť. A to najmä ak je reč o nežnom pohlaví, ktoré toto auto častovalo rôznymi prívlastkami: zlaté, rozkošné, milučké...

Vnútro je postavené takým istým princípom. V jeho prednej časti sa nezmenilo prakticky nič, odhliadnuc od odlišného tvaru obkladov na veľkých dverách. No a zadná časť jednoducho chýba. Za dvoma sedadlami je len chabá rozdeľovacia stena z akejsi koženky, za ktorou je už kufor. Alebo lepšie povedané kufrík. Za dvojdielnymi piatymi dverami sa skrýva 190 litrov objemu.

Architektúra interiéru je zhodná s päťdverovým modelom 36 fotografií v galérii Architektúra interiéru je zhodná s päťdverovým modelom Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor nás prekvapil v dvoch ohľadoch. Podľa papiera má o päť litrov viac než jeho súrodenec vo verzii ForFour, no subjektívne pôsobí jednoznačne menšie. Môže za to metóda merania? Možno... Druhým prekvapením bolo jeho dno, pod ktorým sa skrýva srdce automobilu. Na rozdiel od päťdverových modelov ho totiž nemožno vyňať, je pevnou súčasťou koberca. Dá sa teda len podvihnúť, čo výrazne sťažuje prístup k motoru.

Úspornejší v meste, smädnejší na diaľnici

V našom prípade hovoríme o tej istej pohonnej jednotke ako pri päťdverových súrodencoch. Ide teda o atmosférický benzínový trojvalec so zdvihovým objemom jeden liter a maximálnym výkonom 52 kW (71 k). Ani v prípade menšieho automobilu nie je tento agregát zdrojom zázračných šprintérskych schopností, no menšia porcia kilogramov predsa prispela k svižnejšiemu pocitu z jazdy.

Mimochodom, prevzatie kompletného pohonného reťazca z väčších príbuzných zároveň znamená, že Smart ForTwo má vôbec po prvýkrát manuálnu prevodovku. Nezaškodila by jej presnejšia kulisa, ale v porovnaní s bezpohlavným robotom predchodcov ide určite o pokrok. Kto však túži po pohodlí automatu, môže siahnuť po príplatkovej dvojspojkovej skrini.

Už spomínaná hmotnosť sa prejavila aj na spotrebe. V meste sme s týmto vozidlom jazdili za 6,1 litra, čo je o šesť decilitrov menej než v prípade verzie ForFour. Na okresných cestách bol rozdiel polovičný, trojvalcový motor si v priemere pýtal 4,8 l/100 km. Najsmädnejší bol tento model na diaľnici. Dosiahli sme tam výsledok 7,3 litra benzínu, čo znamená takmer o liter viac než pri prevedení s piatimi dverami. Dôvodom je horšia aerodynamika krátkeho modelu.

Koberec na dne batožinového priestoru sa nedá vybrať 36 fotografií v galérii Koberec na dne batožinového priestoru sa nedá vybrať Zdroj: Marek Pokrývka

Odhlučnenie motora tu bolo o niečo horšie než v prípade predtým testovanej dvojice, čo je logickým následkom toho, že pasažieri ho majú takpovediac rovno pod zadkom. A zníženú kvalitu zvukovej izolácie sme si všimli aj v prípade podvozku, ktorý si rád na nerovnostiach buchne.

BANNER300

Druhou stránkou veci je, že Smart ForTwo pripomína autá zo starej školy. Autá, ktoré mali namiesto stoviek elektronických súčiastok len poctivú mechaniku. Moderná technika síce na jeho palube nechýba, ale netlmí radosť z jazdy. Tento model ju vyvoláva omnoho výraznejšie než jeho väčší súrodenec. Môže za to aj ochota zatáčať, vďaka krátkemu rázvoru sa každý pohyb volantu okamžite prejaví na smere jazdy vozidla. Navigovať ho po uliciach mesta je jednoducho lahôdka, aj keď v prípade atmosférického motora to trochu obmedzuje malá porcia výkonu.

Vďaka krátkemu rázvoru sa s týmto autom otočíte kdekoľvek 36 fotografií v galérii Vďaka krátkemu rázvoru sa s týmto autom otočíte kdekoľvek Zdroj: Marek Pokrývka

Veľkým plusom je rekordne malý polomer otáčania, iba 6,95 metra. Zvrtnúť sa s týmto vozidlom skutočne nie je žiaden problém, stačí na to dvojprúdová cesta. Skromné rozmery vodič ocení aj pri snahe zmestiť sa na nejaké parkovacie miesto. Bezkonkurenčná obratnosť robí z tohto vozidla leva parkovísk, ktorý sa dokáže dostať úplne všade. Teda, vzhľadom na rozmery, ide skôr o levíka.

Nepozná žiadneho priameho súpera

Pri teste päťdverového modelu Smart sme konštatovali, že ide o vec vkusu. Ak sa niekomu viac páči Twingo a chce ušetriť nejaké tie financie, môže pokojne siahnuť po Francúzovi. Pri menšej dvojdverovej verzii však už voľbu nemá. Nielenže nemá priameho príbuzného, ale minimálne v Európe prakticky nepozná žiadneho rovného súpera.

Cena testovaného modelu sa blížila k hranici šestnásťtisíc eur 36 fotografií v galérii Cena testovaného modelu sa blížila k hranici šestnásťtisíc eur Zdroj: Marek Pokrývka

Ak teda niekto túži po aute s dĺžkou 2,7 metra, musí automobilke Smart zaplatiť toľko, koľko požaduje. Na slovenskom trhu je to najmenej 10 390 eur. V našom prípade sa cena vozidla vytiahla o poznanie vyššie: na čiastku 15 760 v európskej mene. Mohlo za to niekoľko aspektov: silnejšia verzia litrového motora, vybavenie „proxy“ a tiež viacero príplatkových prvkov, ako sú napríklad LED denné svetlá, vyhrievanie sedadiel či senzory: zadný parkovací, dažďový i svetelný. Napriek tomu možno povedať, že za vozidlo s takýmito rozmermi ide o naozaj slušnú porciu financií.

Facebook like button

ForTwo robí z parkovania radosť

Za sumu blížiacu sa k hranici šestnásťtisíc eur si možno kúpiť aj podstatne väčší kus auta než je Smart ForTwo vrátane príbuznej verzie ForFour. No ak niekomu postačia dve miesta, na trhu nenájde lepší model pre život v metropole. Dvojmiestny drobec sa pýši skutočne bezkonkurenčnou obratnosťou a parkovať s ním v uliciach mesta je vďaka tomu radosť.

Smart ForTwo je najlepším automobilom pre život v metropole 36 fotografií v galérii Smart ForTwo je najlepším automobilom pre život v metropole Zdroj: Marek Pokrývka

Tretia generácia tohto modelu je v porovnaní s päťdverovým modelom o niečo výraznejšia na ceste a nie je to jediný rozdiel medzi dvojicou vozidiel. Vďaka nižšej hmotnosti je krátky exemplár svižnejší a úspornejší, s výnimkou diaľnice. Levík parkovísk však okrem toho ponúka aj podstatne viac radosti z jazdy, čo je ďalší bod hovoriaci v prospech obetovania zadných sedadiel.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
52 kW/71 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
91 Nm
pri otáčkach
2 850/min
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
2 695 mm
Šírka
1 663 mm
Výška
1 555 mm
Rázvor náprav
1 873 mm
Pohotovostná hmotnosť
880 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
955 kg
Užitočná hmotnosť
270 kg
Celková hmotnosť
1 150 kg
Objem batožinového priestoru
190 l
Objem palivovej nádrže
28 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
151 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
14,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
93 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 10 390 €
Základná cena verzie
od 14 410 €
Cena testovaného exemplára
15 760 €

Focus Media

Video
Najnovšie články
Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe

Prvý elektromobil anglickej firmy dosahuje výkon 2 000 koní a na jedno nabitie prejde 400 kilometrov. Už teraz pritom má byť prispôsobený na 800 kW nabíjačky...

Lotus šokuje: Postavil najsilnejšie auto sveta

Keďže Model 3 má najväčší podiel na predaji vozidiel Tesla, zohráva kľúčovú úlohu v strategických plánoch automobilky. Tá sa rozhodla znížiť jeho ceny, kým...

Tesla zlacnila Model 3, zdražila Modely X a S

Narodeninová verzia cé-trojky nezaujme len špecifickými farbami, ale aj slušným vybavením za dobrú cenu. Nevýhodou je nemožnosť voľby prepĺňaného benzínu...

Test Citroën C3 Origins: Oslava jubilea

Výber mýta rastie a do štátneho rozpočtu plynú desiatky miliónov eur. Najväčší podiel majú aj naďalej vodiči nákladných vozidiel zo zahraničia.

Kamionisti zaplatili na mýte vyše 100 miliónov eur

Mladé oddelenie španielskej automobilky zverejnilo spot, ktorý pravdepodobne zachytáva štúdiu nového hot-hatchu.

Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×