Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4: Solídna technika

Takmer pol roka a osem tisíc kilometrov nám dali možnosť pozornejšie si preklepnúť pohonný agregát a podvozok základnej naftovej štvorkolky Škoda Yeti.
15 7 príspevkov 16.04.2015 / Ladislav Malák

Yeti vo faceliftovanej verzii brázdi slovenské cesty už čosi vyše roka a platí to aj pre Outdoor, teda „terénnejšie“ orientovanú z dvoch verzií, ktoré priniesla práve polčasová obnova. Vlani na jeseň sme si ho vybrali ako ďalšieho zo série našich cestovateľských spoločníkov a odvtedy sme za približne päť mesiacov absolvovali zhruba osem tisíc kilometrov po rozličných cestách aj necestách. A to je viac než dosť na to, aby sme ho dôkladne spoznali po stránke pohonnej a podvozkovej techniky.

Aký je faceliftovaný Yeti v oblasti pohonnej a podvozkovej techniky? 15 fotografií v galérii Aký je faceliftovaný Yeti v oblasti pohonnej a podvozkovej techniky? Zdroj: Ladislav Malák

Stačí „podladená“ verzia naftového dvojlitra na slušné rozhýbanie kompaktného SUV za každých okolností? Kde sa cíti motor lepšie: na diaľnici alebo v teréne? A zhodne sa v názore na svoj obľúbený živel aj s podvozkom? Podarilo sa dôkladným zábehom zraziť spočiatku nie práve hviezdnu spotrebu? Prejavili sa celkovo nabehnuté kilometre na stave pohonu a podvozka? Odpovede nájdete nižšie.

Motor a spotreba

Ak ste presvedčení o tom, že chcete naftového Yetiho s pohonom všetkých kolies, rozpočtová topánka vás ale trochu tlačí, tak nami testovaná motorizácia je tým základom, ktorý môžete dostať (ceny nájdete v našom prvom teste). Dvojliter TDI pod jeho kapotou nie je žiadnym mladíkom, jeho minulosť siaha až kamsi na počiatky doby, keď sa skupina VW konečne začala zbavovať hrkotavých nafťákov so vstrekovaním čerpadlo-dýza a našla v slovníku cudzích slov výraz „common-rail“. Vyťažil z toho aj Yeti.

Na to všetko však už nasadal prach, a preto nás veľmi zaujímalo, či agregát ošľahaný vetrami prérie dokáže moderne potiahnuť relatívne čerstvo faceliftované SUV. Odpoveď: rozhodne áno! Už koncom vlaňajšieho roka sme konštatovali, že konkrétny exemplár, ktorý sa nám dostal do rúk s kilometrovým kontom vyše 27 tisíc, je evidentne zabehnutý „do rýchla“ a ďalšie tisícky kilometrov mu na ťahavom eláne rozhodne neubrali.

Kultúrou chodu vás neohromí, záťah má však slušnejší než sľubujú čísla a po dobrom zabehnutí sa dokáže aj uskromniť v nárokoch na naftu: 2.0 TDI CR 81 kW 15 fotografií v galérii Kultúrou chodu vás neohromí, záťah má však slušnejší než sľubujú čísla a po dobrom zabehnutí sa dokáže aj uskromniť v nárokoch na naftu: 2.0 TDI CR 81 kW Zdroj: Ladislav Malák

Maximálnu hodnotu krútiaceho momentu 280 Nm sľubuje tabuľka (nájdete ju v našom prvom teste) síce až od 1750 otáčok, motor nám však predvádzal citeľný ťah už od pásma 1500-1600. A dych mu dochádzal až keď sa ručička ľavého budíka prehnala okolo štyroch a pol tisíc. Takto vysoko však absolútne nie je nutné ho hnať.

Záťah odspodu je naozaj slušný, zároveň však aj pekne plynulý, žiadne náhle skoky, kopance, nárazy.... A to sa ukázalo ako výborná správa nielen pri rozbehoch plne naloženého auta, ale aj mimo asfaltu. Kombinácia krátkej jednotky (3,77:1) a ľahkého stáleho prevodu (4,235:1) vám veľmi pekne uľahčí situácie, keď sa potrebujete slimačím tempom preplaziť cez nejaký terénny hrb alebo výmoľ.

Prevodovka je presná, dráhy chodu páky jednoznačné. Na jej nízke umiestnenie relatívne ďaleko od volantu sme si po čase zvykli 15 fotografií v galérii Prevodovka je presná, dráhy chodu páky jednoznačné. Na jej nízke umiestnenie relatívne ďaleko od volantu sme si po čase zvykli Zdroj: Ladislav Malák

Extra kone a Newtonmetre nám kriticky nechýbali ani v opačnom režime, teda na rýchlych diaľničných asfaltoch. I keď tu už sa ukázalo, že pri aute plnom batožiny a živej váhy je potrebná pri predbiehaní istá miera predvídavosti, hlavne v tiahlom stúpaní. Čiastočne zaťažené auto a diaľnica s rovinatým profilom si však absolútne nepýtali vyšší výkon či krútiaci moment.

Možno si spomínate, že nás pár mesiacov dozadu zaujímalo hlavne to, ako sa zábeh motora prejavil na spotrebe. Nuž, prejavil. A to dosť výrazne. Diaľničných aj mestských sedem a pol litra z prvého testu ešte iba zabiehajúceho sa Yetiho do jesene pokleslo o viac než liter. A od jesene do aktuálnej jari si motor stihol „sadnúť“ ešte o čosi lepšie a priblížiť sa tesne nad šesťlitrovú hranicu. V metropole aj na autostráde, napriek tomu, že pri 130 km/h visí otáčkomer až pod hranicou 2500 za minútu. No a na vidieku sa pod šesť dostanete aj pomerne hlboko.

Aj v „terénnejšej“ verzii Outdoor má Yeti motor a prevodovku zospodu chránené iba plastovým krytom, ktorý pomôže aerodynamike, nie je však dosť pevný pre súboj s trčiacimi kameňmi či vysokými obrubníkmi 15 fotografií v galérii Aj v „terénnejšej“ verzii Outdoor má Yeti motor a prevodovku zospodu chránené iba plastovým krytom, ktorý pomôže aerodynamike, nie je však dosť pevný pre súboj s trčiacimi kameňmi či vysokými obrubníkmi Zdroj: Ladislav Malák

Ak nás ale pohonný agregát s „dozrievaním“ auta niečím nepotešil, tak je to jeho odhlučnenie. Pri svojom uvedení na trh bol 81-kilowattový dvojliter TDI CR jedným z najkultúrnejších svojho druhu. Doba sa však rýchlo mení a dnes už nevieme jeho akustický prejav hodnotiť lepšie než ako podpriemerný.

Navyše, máme pocit, že v priebehu druhej zimy, ktorú toto konkrétne auto absolvovalo, sa kultivovanosť agregátu postupne po malých krokoch nenápadne zhoršovala. Hlavne dunenie na voľnobehu a pri podtočení nezohriateho agregátu je ozaj výrazné a citlivejšie povahy by s tým mali rátať. Po zohriatí sa motor trochu umravní, stále však počítajte s jeho prítomnosťou v kabíne, aj cez aerodynamický hluk, odvaľovanie pneumatík a polohlasne pustené rádio.

Pohon 4x4

V rozličných režimoch sme preverili samozrejme nielen motor, ale aj zvyšok pohonného reťazca a podvozok. Tu je však výsledok mierne odlišný. Kým na naftovom agregáte pod prednou kapotou sa už v určitých náznakoch jeho vek prejavil, spojka Haldex, rozvádzajúca jeho silu medzi nápravy, ako keby nestarla. Pravda, Švédi ju predávajú skupine VW už v piatej generácii, ktorá má s tou prvou spoločný vari len názov.

BANNER300

Ale k veci. Ozaj nevieme, či si teraz spomenieme na iný systém automatického pripájania pohonu zadnej nápravy, ktorý by sa nám v podobnom segmente áut za podobné peniaze zdal byť lepší. Päťkový Haldex je skrátka už ozaj výborne vyladený kus techniky. Prehrabnutie zadných kolies pri prudkom rozjazde z mokrej križovatky? Ani omylom. Myknutie autom pri náhlom prudkom pripojení zadnej nápravy? Zabudnite!

Prekľajte nás, upáľte nás, na Haldex piatej generácie aj tak nedáme dopustiť, je to jeden z najlepších systémov automatického pripájania zadného pohonu 15 fotografií v galérii Prekľajte nás, upáľte nás, na Haldex piatej generácie aj tak nedáme dopustiť, je to jeden z najlepších systémov automatického pripájania zadného pohonu Zdroj: Ladislav Malák

Yetiho sme pri prvom teste koncom vlaňajšej zimy a aj pri aktuálnej previerke od jesene do teraz skúšali ozaj na všetkých možných povrchoch a stihli sme to s letnými aj zimnými gumami. A ozaj sme neodhalili režim, v ktorom by si systém jeho pohonu 4x4 zaslúžil otvorenú kritiku. To, že funguje proaktívne, nie je iba marketing, to je realita. Ozaj necítite, kedy, ako a koľko pohonu pošle dozadu, aby odľahčil predné kolesá. Vždy skrátka cítite iba dostatočnú trakciu, smerovú stabilitu a neutralitu, akú by vám prednokolka s daným motorom rozhodne neponúkla.

Veľmi slušne, a tiež intuitívne, bez toho aby ste priamo cítili, čo sa deje, fungujú aj elektronické systémy podvozka, ktoré suplujú uzávierky diferenciálov XDS a EDS. Pretáčanie kolesa nehrozí ani pri jeho úplnom odľahčení a dvihnutí nad zem pri skrížení náprav v teréne. Tu akurát treba myslieť na to, že dôležitou súčasťou ich činnosti je pribrzďovanie kolies, takže je vhodné po dlhšej „zábavnej seanse“ v blate či na snehu nechať trochu vychladnúť brzdy. Pri nich však musíme konštatovať, že sú dostatočne dimenzované, slušne odolné a neprehrejete ich len tak ľahko.

Podvozok a riadenie

Jazdné vlastnosti Yetiho sa ukázali byť jeho silnou stránkou aj v súvislosti so zavesením kolies. Škoda si síce dokáže pýtať odvážne peniaze aj za autá s primitívnou polotuhou zadnou nápravou, tu to však nehrozí, zadné kolesá sú vedené viacprvkovými závesmi. A dobre vyladenými, čo platí aj pre prednú nápravu s trojuholníkovými priečnymi spodnými ramenami a pružiacimi vzperami typu MacPherson.

Už trochu horšie je to s komfortom pruženia. Najmä osoby na zadných sedadlách sa nám pri jazdách po nerovnom povrchu sťažovali na dosť tvrdé rany do chrbta, k čomu sa pridáva aj akustický prejav nárazov kolies. Ak si Yetiho kúpite na asfaltové jazdenie a budete sa držať aspoň relatívne kvalitných povrchov, nemusí vás to trápiť. Pri snahe o jeho univerzálnejšie využitie to však už môže byť trochu problém. Nie je však úplne neriešiteľný....

V teréne oceníte očividne veľký zdvih pruženia, v kombinácii s pomerne tvrdým ladením podvozka sa však nemusíte báť výrazného nakláňania karosérie 15 fotografií v galérii V teréne oceníte očividne veľký zdvih pruženia, v kombinácii s pomerne tvrdým ladením podvozka sa však nemusíte báť výrazného nakláňania karosérie Zdroj: Ladislav Malák

Tisícky absolvovaných kilometrov nás utvrdili v názore, že ak si naftového Yetiho s pohonom 4x4 kupujete ozaj na to, aby ste aspoň občas odbočili z hladkých asfaltov, tak vám rozhodne postačia 16-palcové kolesá. Na sedemnástkach, ktoré obúval náš exemplár, má auto viac než dostatočne veľkú rezervu jazdných vlastností na to, aby ich nijako výrazne nepokazila vyššia vrstva gumy. Tá by však rozhodne mohla veľmi slušne zlepšiť komfort pruženia. Z priemerného aspoň na dobrý.

Facebook like button

Nehovoriac o tom, že tvrdšie rany od sedemnásťpalcových kolies podstatne skôr dajú po krku aj tlmičom – to je však iba teoretická premisa pre vyššie nábehy, náš Yeti s necelými 40 tisíc kilometrami na odometri v tomto smere ešte v praxi žiadnu „únavu materiálu“ neprejavoval. A vari ani netreba pripomínať ušetrené náklady pri kupovaní nového sezónneho obutia s priemerom o palec menším.

Sedemnásťpalcové kolesá vám odporúčame iba pre prípad, že nemienite často opúšťať hladké asfalty. Na nerovnostiach dosť zhoršujú komfort pruženia a aj v teréne budú rozhodne užitočnejšie šestnástky 15 fotografií v galérii Sedemnásťpalcové kolesá vám odporúčame iba pre prípad, že nemienite často opúšťať hladké asfalty. Na nerovnostiach dosť zhoršujú komfort pruženia a aj v teréne budú rozhodne užitočnejšie šestnástky Zdroj: Ladislav Malák

Na chvíľu sa pristavíme aj pri riadení. To je v prípade Yetiho špecifické nie celkom zvyčajnou polohou volantu. Má síce dosť veľké rozsahy nastavovania v oboch smeroch, stále však bude v trochu nezvyčajne vodorovnej polohe. Na prvý dojem to ofrfle väčšina vodičov. A aj mnohí novinári pri štandardných krátkodobých testoch.

Auto si však nekupujete na týždeň a môžeme vás ubezpečiť, že po ani nie mesiaci jazdenia s Yetim sme si na toto jeho špecifikum úplne dokonalo navykli a už sme si ho vôbec neuvedomovali. S presnosťou riadenia problém nie je, aj nejakú tú spätnú väzbu z volantu dostanete. A počítajte s tým, že účinok posilňovača je dimenzovaný skôr na silnejšie chlapské, než slabšie ženské ruky.

Záver

Tisícky absolvovaných kilometrov nás presvedčili, že voľba najslabšieho naftového dvojlitra v kombinácii s pohonom 4x4 nemusí byť vôbec zlou voľbou. Škode Yeti dávajú prijateľnú dynamiku s plynulým nástupom ťahu odspodu a využiteľnosťou aj na rýchlejších asfaltových presunoch. A ukázalo sa, že s dobrým zábehom dokáže motor reálne „sadnúť“ a uskromniť sa aj v nárokoch na palivo. Mierne šedivejúca brada pohonnej jednotky sa prejavila nie práve ideálnou kultúrou chodu, ktorá sa vám hlučne pripomenie hlavne pri studených zimných štartoch.

Yeti rozhodne nie je dokonalý a vo viacerých ohľadoch existujú už modernejší konkurenti, celkovo nám však na lepších aj horších cestách a necestách svoju pohonnou a podvozkovou technikou potvrdil veľmi solídnu univerzálnosť 15 fotografií v galérii Yeti rozhodne nie je dokonalý a vo viacerých ohľadoch existujú už modernejší konkurenti, celkovo nám však na lepších aj horších cestách a necestách svoju pohonnou a podvozkovou technikou potvrdil veľmi solídnu univerzálnosť Zdroj: Ladislav Malák

Podvozkovo patrí Yeti k tomu najuniverzálnejšiemu vo svojom segmente. Pruženie je na nerovných povrchoch síce trochu nekomfortné, dá sa však aspoň čiastočne kompenzovať obutím s vyšším profilom. Jazdné vlastnosti sú veľmi stabilné, vďaka ladeniu podvozka aj dobre fungujúcej medzinápravovej spojke. Podčiarknuté a spočítané: nemusíte sa zblázniť za najnovšími „výdobytkami“ pohonnej a podvozkovej techniky. Do solídneho štádia spokojnosti vás môže priviesť aj osvedčený, i keď už v niektorých ohľadoch jemne starnúci arzenál Škody Yeti 2.0 TDI 81 kW 4x4.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×