Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zážitok na rozlúčku: Výlet s Bugatti Veyron

JAZDA   Tisíc päťsto kilometrov v Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse. Za volantom ojedinelého auta na konci jeho kariéry.
24 13 príspevkov 01.04.2015 / Redakcia AUTO BILD

Plaketa na nástupnej prahovej lište prezrádza identitu tohto Bugatti. Áno prosím, toto je držiteľ svetového rekordu pre najrýchlejší kabriolet, s hodnotou 408,84 km/h. Aj keď termín „kabriolet“ je tu trochu prehnaný, keďže zákop od čelného skla po nasávacie hrby, široký sotva na dĺžku paže, je tu prekrytý iba neveľkým skleneným dielom. Ale to je jedno, tu predsa nejde o to nechať si vetrom vytrhať vlasy až od korienkov, ale užiť si pevnou prekážkou netlmený zvuk motora tesne za ušami.

Kabínu najrýchlejšieho „kabrioletu“ na svete prekrýva iba kúsok skla 24 fotografií v galérii Kabínu najrýchlejšieho „kabrioletu“ na svete prekrýva iba kúsok skla Zdroj: Auto BILD

Šestnásť valcov, osem litrov objemu, štyri turbá: všetko to tam nekryto leží a zapĺňa priestor od deliacej prepážky až po horizont. Pozdĺžne spočívajúci nezameniteľný kus automobilových dejín, ktorý za nálepkou Vitesse skrýva 1200 koní a 1500 Newtonmetrov. Toľko, koľko nemajú ani hybridné rakety ako Porsche 918, La Ferrari či McLaren P1. Toto je vrchol, ktorý si drží rešpektu hodný odstup aj cenou: takmer dva milióny eur!

Päť analógových budíkov v redukovanom kokpite

Nastupovanie pod nízku strechu si vyžaduje zdravý chrbát, dobrou správou však je, že prah karbónového monokoku, ktorý treba prekročiť, nie je nijako extra široký. Škrupina, do ktorej zapadnete, má extra tenké čalúnenie, pritom ale tak presne sadne na telo, že aj po tisícke kilometrov absolvovaných za jeden deň vystúpite svieži ako rybička.

Atmosféra vnútrajška tohto Bugatti je pozoruhodne sparťanská. Na minimum redukovaná stredová konzola je ukážkou toho, ako sa v exkluzívnom dizajnérskom klube dokážu zbaviť tlačidiel. K tomu sa pridáva pätica analógových budíkov, ktoré v dnešných časoch digitálnych prístrojových hračiek pôsobia vari až staromódne. Ale zato fungujú dokonalo. A ukazujú strašné veci....

Ak sa vám z čísel na budíkoch vľavo a vpravo aspoň trochu neježia chlpy, kúpte si Daciu 24 fotografií v galérii Ak sa vám z čísel na budíkoch vľavo a vpravo aspoň trochu neježia chlpy, kúpte si Daciu Zdroj: Auto BILD

Stačí jediný pohľad: v strede síce tróni veľký otáčkomer s červeným pásmom od šesť a pol tisíc, ale sú tu iné dva menšie budíky, z ktorých naskakujú zimomriavky. Ten vľavo má kone kalibrované do hodnoty 1200 a ten vpravo kilometre za hodinu do 430. Superboháč, ktorému takéto čísla zákonite nevysušia hrdlo, by mal za trest tri roky jazdiť na Dacii.

Zázrak jazdných zážitkov sa začína všedným kľúčom z regálu VW a dotykom tlačidla pred pákou prevodovky. Šestnásťvalec sa nerozvreští hneď pri štarte, skôr naskočí do voľnobehu, ktorý zvukom pripomína turbínu. Páka do „D“ a ide sa na vec....

Menej je viac: Kokpit Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse 24 fotografií v galérii Menej je viac: Kokpit Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Zdroj: Auto BILD

Prekvapí vás, že toto Bugatti dokáže absolvovať mestské ulice bez poskakovania a že si vodič v priebehu dvoch sekúnd navykne na dvojmetrovú šírku aj na citlivosť karbónového nosa. Napriek tomu, že z plastu pretkaného uhlíkovými vláknami je väčšina karosérie, Vitesse vytlačí ručičku váh na dobré dve tony.

Dopredu vidíte z priestrannej dvojmiestnej kabíny celkom dobre, dozadu podľa očakávania úplne zle. Ešte že to má zrkadlá. Tie však budete potrebovať iba v meste. Len čo ho opustíte, sú vám zbytočné. Útokov zozadu na toto auto sa skutočne nemusíte obávať.

Za dve a pol sekundy z nuly na sto? Kašlite na čísla!

Stačí jediné stlačenie plynu. Kedykoľvek. Či už sa kotúľate na podtočenej sedmičke, alebo práve skúšate akceleračný talent auta. Najlepšie však je spomenúť si ako to hovoril šéf testovacích pilotov Bugatti, pán Pierre-Henri Raphanael: vyhnať otáčky na 3800 a potom sa započúvať do energického nástupu hvízdania štyroch turbodúchadiel. Tu už neexistuje ani milisekundová turbodiera, tu už je plniaci tlak k dispozícii okamžite a nemilosrdne.

Dopredu máte výhľad výborný, dozadu mizerný. Za mestom vás ale nemusia zaujímať už ani spätné zrkadlá 24 fotografií v galérii Dopredu máte výhľad výborný, dozadu mizerný. Za mestom vás ale nemusia zaujímať už ani spätné zrkadlá Zdroj: Auto BILD

Launch Control má dva režimy. Jeden na efektívny rozbeh a druhý na to, aby ste sa mohli predvádzať. Pri tom druhom sa spojky striedajú až pri 6000 otáčkach a spod blatníkov sa ostentatívne valí dym. Efektívny mód vystrelí Bugatti na stovku za dve a pol sekundy, na dvestovku za sedem a niečo. Všetci ostatní vodiči zrazu spomalia ako keby ich zasypali olovom, Vitesse však letí....

BANNER300

Ťah motora vás tlačí do sedadla. Dobre, to sa dalo čakať. A podobné zrýchlenie vám predvedie aj dvestokoňová motorka. OK, fajn. Lenže exkluzivita tohto Bugatti spočíva v tom, že skrátka nepoľaví. Nie pri 200, ani pri 250 km/h. Keď po šestnástich sekundách dosiahnete tri stovky, ocitáte sa v paralelnom vesmíre. Mimo tohto sveta. Čísla však nehovoria absolútne nič o divadle, ktoré sa odohráva v kabíne a za ňou.

Po odstránení strešného dielu vám nekrytá superstrojovňa predvedie ozajstný akustický koncert techniky, rovno za vašimi ušami 24 fotografií v galérii Po odstránení strešného dielu vám nekrytá superstrojovňa predvedie ozajstný akustický koncert techniky, rovno za vašimi ušami Zdroj: Auto BILD

Malý kúsok odnímateľnej strechy nemáte v aute kam odložiť. Oplatí sa ho však nechať doma. Pretože akustická show za vaším chrbtom pri jazde pod otvoreným nebom za to rozhodne stojí. Syčanie hydraulických čerpadiel prevodovky, hlasné hrknutie pri každom zaradení rýchlosti, zajačanie pri vysunutí dvojitého zadného spojlera, odfukovanie obtokových ventilov, keď vypúšťajú prebytočný vzduch, stlačený turbami. A do toho ešte hrozivé nadychovanie nasávania a neprepočuteľné bručanie výfukov....

Nič z toho, osamote ani spolu, však nie je až také hlasné, aby Veyron prišiel o svoju reputáciu modelu typu „Gran Turismo“ v tom klasickom zmysle slova. Ani s nálepkou Grand Sport Vitesse. Aj napriek extrémnej sile je to stále auto na dlhé cesty s pozoruhodne fajnovými maniermi a nečakane komfortným podvozkom.

Zdvojené krídlo dokáže vo vetre pekne zahučať. Veyron však nestráca glanc luxusného siláka ani vo verzii Vitesse 24 fotografií v galérii Zdvojené krídlo dokáže vo vetre pekne zahučať. Veyron však nestráca glanc luxusného siláka ani vo verzii Vitesse Zdroj: Auto BILD

A že sa do drobného batožinového priestoru vpredu zmestí akurát tak malá športová taška na víkend? Absolútne žiaden problém. Typický majiteľ takéhoto auta najazdí možno tak dvetisíc kilometrov ročne a v priemere vlastní tak štyridsať ďalších vozidiel, ktoré zvládnu aj jeho bagáž. Veyrona má však na niečo úplne iné: žiadne sériové auto na tomto svete ho pri rozbehu nepošteklí takto priamočiaro.

Bugatti musí letieť. A po pristátí sa znovu chystá na štart

Ak to dovolí cesta, počasie a premávka, Vitesse sa bez problémov rozbehne na 375. Dá sa aj viac, chce to ale použiť čarodejnícku paličku zvanú Speed Key. Vtedy sa podvozok ešte viac spustí, krídlo sa nastaví viac naplocho a zrazu to ide aj na 400. A to všetko ešte stále s tými istými štandardnými pneumatikami. A s tou istou spoľahlivosťou a každodennou využiteľnosťou.

Kde len vezmem tie dva milióny.... Asi nikde.... Tak teda zbohom, Veyron! 24 fotografií v galérii Kde len vezmem tie dva milióny.... Asi nikde.... Tak teda zbohom, Veyron! Zdroj: Auto BILD

Toto je Bugatti, toto je stroj, ktorý musí letieť rýchlo, ale hladko. A bez váhania. Keby že sa však niektorému z nich náhodou zrazu nechce, tak letí mechanik automobilky za ním, trebárs aj na druhú stranu zemegule, aby mu dohovoril. Tak ako si to predstavoval vnuk starého Ferdinanda, keď vysníval svoj šestnásťvalcový sen.

Facebook like button

Nie, Veyron nie je taký mrštný v zákrutách ako Porsche. A nedokáže vyhnať otáčkomer do výšin tak elegantne ako Ferrari. A ani nie je tak nekompromisne zladený s pretekárskym okruhom ako McLaren. Všetkých týchto ale prekoná výkonom. A aj cenou. Po štyristo päťdesiatich predaných kusoch oznámilo Bugatti vo februári tohto roku koniec produkcie. A čo ďalej? Žeby úplný koniec? To vraj nie, nástupca, ešte výkonnejší a ešte rýchlejší, je údajne už takmer hotový....

Čo sa vynorí z temnoty, do ktorej práve mizne sen Ferdinandovho vnuka? Nechajme sa prekvapiť.... 24 fotografií v galérii Čo sa vynorí z temnoty, do ktorej práve mizne sen Ferdinandovho vnuka? Nechajme sa prekvapiť.... Zdroj: Auto BILD

Ale späť k našej rozlúčke s Veyronom. Ako nás dobromyseľne varoval šéfpilot Pierre-Henri, je tu predsa len niečo, čo toto Bugatti zastaví: počasie. Pri nestečenej vrstve vody na asfalte sa aj napriek pohonu všetkých kolies 365 mm široké gumy rýchlo menia na gumené člny. Už pri 120 km/h. Na jeho slová však neprišlo. AUTO BILD mal šťastie. Za celých 1500 km po Nemecku ani kvapka. A v noci na prázdnej autostráde 354 km/h. To sú zážitky, pri ktorých aj ten najzarytejší kritik aspoň na chvíľu prestane slovo „Piëch“ používať ako nadávku.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach

Pri kúpe novej pneumatiky sa môže stať, že motorista dostane kusy staršieho dátumu výroby. Vek je veľmi dôležitý z hľadiska vlastností, preto je potrebné dbať...

Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Podľa nemeckých médií plánuje Volkswagen vybudovať v Turecku novú fabriku, ktorá má vyrábať modely viacerých koncernových značiek.

Volkswagen plánuje vybudovať v Turecku nový závod

Milovníci automobilov značky Volkswagen by si mali nachystať približne 100 eur. Nemecký gigant do ponuky uvádza novinku, ktorá je vystrihnutá zo sveta...

Novinka VW: Nečakaná vychytávka z Bentley

Napriek revolučným zmenám v technológiách existuje staré pravidlo, ktoré stále platí: nové autá sa musia opatrne zajazdiť. Spôsob, akým sa to udeje, nemožno...

Nevedomé chyby: Ako správne zajazdiť auto?

Začiatkom septembra spoznáme nástupcu kontroverzného malého SUV. Ponechá si viaceré charakteristické rysy, no môže vyzerať príťažlivejšie.

Nissan avizuje Juke druhej generácie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×