Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Nissan Note 1.2 DIG-S: Reálne úsporný

Benzínové trojvalce sa v posledných rokoch valia ako z pretrhnutej hrádze. Nissan Note však ponúka jeden z najzaujímavejších a najefektívnejších.
11 6 príspevkov 27.03.2015 / Ladislav Malák

Začiatkom vlaňajšieho roku sme pri prvom redakčnom teste komplexne rozobrali novú generáciu Nissanu Note. Teraz sa k nej vraciame. Nie preto, že sme zmenili názor a ideme dementovať. A ani nie preto, že ideme opakovať a pripomínať. Keďže všetky naše vtedajšie zistenia stále platia, pokojne si ich pre komplexný obraz o aute pripomeňte vo vlaňajšom teste. Pretože teraz, na tomto mieste, sa budeme venovať hlavne pohonnej jednotke aktuálneho testovaného auta.

Nissan Note druhej generácie ponúka zaujímavú pohonnú alternatívu v podobe mechanicky prepĺňaného benzínového trojvalca 11 fotografií v galérii Nissan Note druhej generácie ponúka zaujímavú pohonnú alternatívu v podobe mechanicky prepĺňaného benzínového trojvalca Zdroj: Ladislav Malák

Prvý Note sme testovali s naftou, pred časom nás ale príjemne prekvapil v modeli Micra benzínový trojvalec 1.2 DIG-S, prepĺňaný kompresorom. Tam ale celkovo dobrý posudok pokazila prevodovka CVT. Východiská pre tento test boli jasné. Po prvé: Bude trojvalec DIG-S ozaj lepší s manuálnou prevodovkou? A po druhé: Ako zapadne do kontextu aktuálneho Nissanu Note?

Stručný súhrn: O čom je Note?

Pre prípad, že sa k nášmu prvému testu nechcete vracať, aspoň veľmi stručne zhrnieme, o čom je nový Note. Nissan ho síce chcel postaviť proti lídrom triedy B (Polo, Fiesta, Corsa a spol.), v realite sa mu však vydarilo skôr niečo na pol ceste medzi klasickým malým autom a malým MPV. To prinieslo do interiéru kopu priestoru, pre posádku aj pre batožinu.

Na stručné pripomenutie aj krátky pohľad do interiéru, ktorý poteší priestorom, ale sklame volantom, nastaviteľným len výškovo 11 fotografií v galérii Na stručné pripomenutie aj krátky pohľad do interiéru, ktorý poteší priestorom, ale sklame volantom, nastaviteľným len výškovo Zdroj: Ladislav Malák

Okrem priestrannosti je aktuálny Note aj variabilnejší než „obyčajné“ auto segmentu B. Jeho zadné sedadlo sa dá posúvať, čo je fajn pre zväčšenie základného kufra v prípade, že nepotrebujete priestor pre zadných pasažierov. Trochu nám čelo zvraštili niektoré ergonomické detaily, napríklad volant nastaviteľný iba v jednej osi či zlá kvalita obrazu parkovacích kamier. Ale naopak nás potešil mix jazdných vlastností a komfortu pruženia. A aj spotreba naftového motora s turbom. Ako však obstojí benzín s kompresorom? Poďme konečne k veci.

Nezvyčajná technika, ktorá reálne funguje

Testovaný 1,2-litrový trojvalec (Direct Injection Gasoline – Supercharged) má, ako to jeho označenie hlási, priame vstrekovanie benzínu a prepĺňa ho mechanický kompresor. Na takýto malý motor nie celkom zvyčajná kombinácia. Zaujímavosťou je však hlavne jeho prevádzka v tzv. Millerovom cykle. Čo to znamená?

Ani podlruhalitrový diesel nie je príliš ťažký „na nos“ tohto auta, s ľahučkým benzínovým trojvalcom však Note zatáča v blízkosti fyzikálnych limitov predsa len o niečo ochotnejšie 11 fotografií v galérii Ani podlruhalitrový diesel nie je príliš ťažký „na nos“ tohto auta, s ľahučkým benzínovým trojvalcom však Note zatáča v blízkosti fyzikálnych limitov predsa len o niečo ochotnejšie Zdroj: Ladislav Malák

Bežný štvortakný benzínový motor po takte nasávania zatvorí nasávacie ventily a nasleduje stlačenie (kompresia). Pri Millerovom cykle sa nasávacie ventily zatvoria o niečo neskôr, až v priebehu samotnej kompresie. Tým pádom samotný piest stláča menej plynu (zmesi vzduchu a predvstreknutého benzínu), čo zvyšuje účinnosť motora. Potenciálny problém s únikom plynu späť von cez stále ešte otvorené nasávacie ventily eliminuje práve kompresor, ktorý ho stlačeným nasávaným vzduchom udrží vo valci. A zároveň pomáha piestu stlačiť plyn, až do momentu kým sa ventily nezatvoria.

Manuálna prevodovka pristane mechanicky prepĺňanému benzínovému trojvalcu rozhodne lepšie než CVT. A jej sprevodovanie vám pomôže v meste aj na diaľnici 11 fotografií v galérii Manuálna prevodovka pristane mechanicky prepĺňanému benzínovému trojvalcu rozhodne lepšie než CVT. A jej sprevodovanie vám pomôže v meste aj na diaľnici Zdroj: Ladislav Malák

Komplikované? Možno, trochu. Dôležitejšie však je, že to reálne funguje. Pokiaľ ide o dynamiku, možno si poviete, pri pohľade do tabuľky, že výkon 72 kW (98 k) nie je nijako úchvatný a že krútiaci moment 147 Nm vrcholí až pri nezvyčajne „atmosféricky“ vysokých otáčkach. Subjektívny pocit však zaznamená veľmi príjemne použiteľný záťah s plynulým nárastom už od nižšieho pásma. Motor síce netrhá asfalt, ale je pocitovo rozhodne živší, než by ste sa pri podobnom výkone dočkali od atmosférického benzínového agregátu.

BANNER300

Vyššia účinnosť Millerovho cyklu však skóruje predovšetkým v oblasti spotreby. Hodnoty výrobcu sme síce celkom nedosiahli, tie sú však také nízke, že aj keď sme od nich ostali na nejaké decilitre vzdialení, tak naše reálne čísla hodnotíme s ohľadom na dynamiku auta ako veľmi dobré. Necelých šesť litrov v meste je skutočne pekné číslo, ešte krajších je ale ani nie štyri a pol pri pohodovom kotúľaní sa po okreskách.

Z tejto mestskej spotreby sme v reálnom sumáre testu skresali ešte ďalšie štyri deci, aj bez toho, aby sme autoškolácky prekážali v premávke 11 fotografií v galérii Z tejto mestskej spotreby sme v reálnom sumáre testu skresali ešte ďalšie štyri deci, aj bez toho, aby sme autoškolácky prekážali v premávke Zdroj: Ladislav Malák

Dokonca ani jazda sto tridsiatkou po diaľnici, nevyprovokovala motor k extenzívnemu pitiu. Čiastočne tomu pomohlo aj sprevodovanie: manuálna prevodovka je síce iba päťstupňová, ale kombinácia päťky a stáleho prevodu drží otáčky pri 130 km/h na priaznivej hodnote iba okolo 3200-3300 za minútu. A výsledná spotreba? Iba 5,6 l/100 km!

Neobídeme samozrejme ani otázku akustiky a kultúry chodu. S trojvalcovým prejavom má časť publika problém, čo je pochopiteľné, pri vibráciách, ktorými mnohé er-trojky trpia. V prípade agregátu 1.2 DIG-S je ale kultúra chodu s ohľadom na konfiguráciu ozaj výborná: vibrácie takmer zmizli a aj z typickej trojvalcovej farby zvuku tu ostalo len toľko, koľko dokážete potlačiť už polohlasným rozhovorom alebo pusteným rádiom. Hlavne pri ustálenej jazde. Aj v tomto smere testovaný Note obstál.

Veľa peňazí za malé auto, adekvátna suma za malé MPV

Za najtvrdší kameň úrazu sme pri prvom teste označili cenu. Nie však jej absolútnu výšku, ale skôr jej pomer k tomu, že automobilka nový Note marketingovo nešikovne označila za klasické auto B segmentu. Tým ale nie je. Opakujeme to a trváme na tom. Note vám dá viac než obyčajné malé auto, rozhodne po stránke vnútorného aj batožinového priestoru. Minimálne do istej miery disponuje vyššou praktickosťou, typickou pre autá typu MPV. A preto si podľa nás nejaké tie extra groše zaslúži.

Sedadlá čalúnené kombináciou kože a látky sú vyhradené pre najvyššiu výbavu Tekna. Tá je síce drahá, drvivú väčšinu prvkov má však už v sériovej výbave, vrátane týchto poťahov 11 fotografií v galérii Sedadlá čalúnené kombináciou kože a látky sú vyhradené pre najvyššiu výbavu Tekna. Tá je síce drahá, drvivú väčšinu prvkov má však už v sériovej výbave, vrátane týchto poťahov Zdroj: Ladislav Malák

V prípade testovaného variantu 1.2 DIG-S si pripravte najmenej 14550 eur. Za ne dostanete automaticky už minimálne stredný stupeň výbavy Acenta. A môžete zvážiť aj ozaj tučne výbavou natlačený, ale už dosť drahý top stupeň Tekna. S najnižšou výbavou Visia sa tento motor nekombinuje.

Dobrá správa: Ak by sa vám podarilo stihnúť niekde u dílera exemplár, vyrobený ešte v januári tohto roka, môžete počítať s bonusovou zľavou 2000 eur – pre všetky verzie. Súdiac podľa zvyčajnej akciovej politiky tohto a aj mnohých ďalších importérov však odhadujeme, že ak by vám aj táto akcia unikla, v blízkej budúcnosti môžete počítať s nejakou ďalšou. Na Slovensku sa autá skrátka bez akcií, zliav a bonusov takmer nepredávajú.

Facebook like button

Kompresor obstál!

Poďme na záverečný sumár testovanej motorickej verzie. Ak už ste rozhodnutí pre Note, chcete ho silou mocou úsporný, nemusí to byť nevyhnutne iba turbodiesel. Pretože 1.2 DIG-S vám svojou reálnou efektivitou otvára ďalšie možnosti. Naftový Note je síce ešte o niečo úspornejší, netreba však zabudnúť na výhody benzínu ako rýchlejšie zohriatie agregátu v zime, a teda jeho menšie opotrebovanie pri krátkych mestských jazdách, ak sú tieto faktory pre vás aktuálne. Samozrejme, ak plánujete častejšie dlhé jazdy

Nissan Note nemusí byť nevyhnutne naftový, aby bol reálne úsporný 11 fotografií v galérii Nissan Note nemusí byť nevyhnutne naftový, aby bol reálne úsporný Zdroj: Ladislav Malák

A ešte: Skúste sa opýtať nejakého skúseného servisného technika na to, či predpovedá dlhšiu životnosť turbodúchadlu pri naftovom, alebo kompresoru pri benzínovom motore. My v tomto smere mudrovať nechceme, iba naznačujeme ďalší potenciálny faktor. Tak či onak, Nissan Note vo verzii 1.2 DIG-S s manuálnou prevodovkou nás rozhodne presvedčil. Je príjemne dynamický, je ľahší a auto s ním ochotnejšie zatáča, má veľmi slušne skultúrnené typické trojvalcové prejavy a hlavne: reálne málo žerie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1198 cm3
Max. výkon
72 kW/98 k
pri otáčkach
5600/min
Max. krútiaci moment
147 Nm
pri otáčkach
4400/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
5-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4100 mm
Šírka
1695 mm
Výška
1535 mm
Rázvor náprav
2600 mm
Pohotovostná hmotnosť
1124 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1199 kg
Užitočná hmotnosť
446 kg
Celková hmotnosť
1570 kg
Objem batožinového priestoru
295-381/1465 l
Objem palivovej nádrže
41 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
181 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,3 l/100 km
Mesto - počas testu
5,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
99 g/km
Emisná norma
Euro 5
Štandardná cenníková cena vrátane DPH
Základná cena modelu
od 10 990 €
Základná cena verzie
od 14 550 €
Cena testovaného exemplára
19 500 €

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×