Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľký test spotreby klasických automobilov

Na testovacom okruhu sme proti sebe postavili úsporný dvojvalec aj dvanásťvalcové kupé. Ako dopadnú pri meraní spotreby paliva v reálnej premávke?
57 21 príspevkov 25.03.2015 / Redakcia AUTO BILD

Je vôbec spotreba historických automobilov téma, ktorou má zmysel sa zaoberať? Veď koho už bude mrzieť nejaký liter hore-dole pri tých pár kilometroch pre potešenie, ktoré počas roka celkovo prejdú? Veď väčšina týchto áut i tak jazdí len cez víkendy. Ak si teda niektoré z nich aj dopraje extra hlt, tak isto nezruinuje rodinný rozpočet, ani neroztopí polárne ľadovce.

V teste sa stretli klasické autá zastupujúce produkciu z obdobia piatich desaťročí 57 fotografií v galérii V teste sa stretli klasické autá zastupujúce produkciu z obdobia piatich desaťročí Zdroj: Auto BILD

Klasické autá sú na tom celkom dobre dokonca aj pri polemike o emisiách CO2. Keďže sa pri výrobe nového auta uvoľní toľko skleníkového plynu, koľko vnikne pri spálení 3500 kg benzínu, javia sa títo svedkovia minulosti v podstate ako vzor trvalej udržateľnosti. Takže, je celkom jedno, akú má auto spotrebu? Odpoveď je úplne jasná: áno aj nie.

Spotreba je teda dôležitá téma – najmä v krčme, kde sa množstvo (polo)expertov na veterány cíti ako doma. Môžete tam nájsť „odborníka“, ktorý po piatom pive vyhlási svoj dvanásťvalec za zázrak v úspornosti, ale aj takých, ktorí tvrdia, že dnešné autá nie sú na tom so spotrebou o nič lepšie, než ich predchodcovia spred štyroch desaťročí. Čo je na tom pravdy?

Pri vyše tridsaťročnom kupé s motorom V12 a výkonom 250 kW (340 k) nikto nízku spotrebu nečaká. Ako však dopadlo v našom teste? 57 fotografií v galérii Pri vyše tridsaťročnom kupé s motorom V12 a výkonom 250 kW (340 k) nikto nízku spotrebu nečaká. Ako však dopadlo v našom teste? Zdroj: Auto BILD

Jedna vec je jasná, debatami pri barovom pulte k výsledku nikdy nedospejeme. Rozhodli sme teda celú vec objasniť, nie pitím, ale meraním, takže sme na testovací okruh vyslali päťdesiatpäť dnes už klasikov, zastupujúcich automobilovú produkciu piatich desaťročí.

Testovacia vzorka je skutočne pestrá, ocitli sa v nej vedľa seba napríklad naftový Borgward Hansa, rýchla Alfa Romeo Montreal, alebo skromný Renault 4. Nájdu sa i nejakí Američania, okázalý Chrysler New Yorker, či Cadillac z Reaganovej éry. Niektoré autá pritom príjemne prekvapili a medzi skutočnými žrútmi sa prejavili ako naozaj úsporné.

Ako sme testovali

Pri meraní spotreby klasikov sme sa rozhodli pre rovnakú metódu, akú používame aj pri nových autách. Zobrali sme ich teda na náš osvedčený, 160 km dlhý testovací okruh, skladajúci sa približne rovným dielom z mesta, okresných ciest i diaľnice. Každé auto sme pred jazdou aj po nej natankovali až po hrdlo a z rozdielu dočerpaného množstva sme vypočítali priemernú spotrebu.

Pri nových autách sa nebránime, tam kde to predpisy dovoľujú, pritlačiť plynový pedál aspoň nakrátko na podlahu. K našim klasikom sme sa však, rešpektujúc ich vek, správali ohľaduplnejšie a na plný plyn sme ich nehnali ani sekundu. Ak to však situácia na ceste umožňovala, čo platí najmä pri slabších exemplároch, rozbehli sme ich na sedemdesiat percent maximálnej rýchlosti.

Každé auto prešlo pred meraním dôkladnou technickou prehliadkou 57 fotografií v galérii Každé auto prešlo pred meraním dôkladnou technickou prehliadkou Zdroj: Auto BILD

Nami zvolený spôsob jazdy samozrejme hlavne šetrí techniku, na výsledok však v žiadnom prípade nemá negatívny vplyv, pretože to je štýl, ktorý je dnes týmto autám vlastný. Samozrejme, aby bol test korektný, ešte pred ním prešlo každé auto dôkladnou technickou prehliadkou, pri ktorej sa skontrolovalo, prípadne nastavilo všetko potrebné – napríklad karburátor, vôľa ventilov, ale i tlak v pneumatikách.

BANNER300

Náš záver: Po tom, čo 55 klasikov vyrobených počas piatich desaťročí absolvovalo meranie spotreby, je úplne jasné, že historické automobily nie sú pôvodcami klimatických pohrôm. Áno, majú nemalé emisie CO2 a väčšina z nich nemá katalyzátor.

To však pri priemernom počte menej než 2000 najazdených kilometrov ročne nehrá takmer žiadnu úlohu. Zaujímajú vás výsledky? Pozrite si fotogalériu tohto článku. Autá sú v nej usporiadané od najúspornejšieho až po to s absolútne najväčším apetítom.

 

Spotreby testovaných áut nájdete vo fotogalérii >>

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?

Švédske Volvo zápasí s dôsledkami obchodnej vojny medzi USA a Čínou a vysokými nákladmi. Napriek snahe o úspory prišlo v druhom štvrťroku o viac než tretinu...

Volvo má za sebou veľmi ťažký kvartál

Novým šéfom BMW sa stane Oliver Zipse, ktorý vo funkcii nahradí Haralda Krüger. Ten ohlásil odchod pre nespokojnosť akcionárov s výsledkami koncernu.

Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×