Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Focus 1.5 EcoBoost: ST Light

Bestseller dostal pri omladení o jedno deci menší prepĺňaný motor. Jeho výkon sa nezmenil, no pôsobí živšie a charakterom pripomína športový model.
28 22 príspevkov 17.03.2015 / Marek Pokrývka

Downsizing, teda znižovanie objemu pohonných jednotiek, je všade okolo nás. Jedným z popredných predstaviteľov tohto trendu je Ford. Automobilka za to vďačí litrovému trojvalcu, s ktorým trikrát po sebe získala ocenenie Motor roka. Zmenšením však relatívne nedávno prešiel aj o priečku vyššie postavený agregát, ktorý z pôvodného 1,6-litrového objemu stratil jedno deci.

Ford Focus po omladení s 1,5-litrovým prepĺňaným motorom 28 fotografií v galérii Ford Focus po omladení s 1,5-litrovým prepĺňaným motorom Zdroj: Marek Pokrývka

Prepĺňaný štvorvalec 1.5 EcoBoost sa dostal pod kapotu viacerých modelov Ford, medzi nimi aj do zmodernizovaného bestselleru menom Focus. S ním sme už absolvovali prvé zahraničné kilometre, teraz sme sa na verziu po facelifte pozreli na domácich cestách. Naším vyvoleným sa stál práve spomínaný motor s objemom 1,5 litra doplnený špeciálnou úrovňou vybavenia Titanium X.

Atraktívnejšia tvár a novinky na palube

Populárny automobil prešiel omladením už pred rokom, na jeho upravenú tvár si preto začíname zvykať. Aj po osobnej skúsenosti v slovenských končinách konštatujeme, že v porovnaní s predchodcom je tento dizajn o niečo atraktívnejší. V našom prípade to umocňovali diódové denné svetlá, sedemnásťpalcové kolesá, pekná modrá metalíza či strešný spojler evokujúci model ST.

Testovaný model pripomínal strešným spojlerom model ST 28 fotografií v galérii Testovaný model pripomínal strešným spojlerom model ST Zdroj: Marek Pokrývka

Vnútro automobilu sa takmer nezmenilo. Po priestorovej stránke je na tom rovnako ako doteraz, v rámci segmentu teda patrí skôr k priemeru. Bežne dimenzovanej posádke bude jeho priestrannosť pohodlne stačiť, aj keď batožinový priestor so základom 316 litrov na väčšinu konkurentov trochu stráca. Pracovisko vodiča vyzerá na prvý pohľad podobne ako doteraz. Ocenili sme lepší palubný počítač, ktorý zobrazuje všetky potrebné parametre bez potreby prepínania.

Páčil sa nám aj multimediálny systém Sync 2. Jeho osempalcový displej prispel k očisteniu interiéru od pretlaku tlačidiel, jeho ovládanie je navyše veľmi jednoduché a intuitívne. Systém je rozdelený do štyroch zón, ktoré majú jasnú logiku aj celkom príjemnú grafiku.

Novinkou na palube je aj vylepšená verzia parkovacieho robota, ktorá dokáže sama zakrútiť volantom na vytúžené miesto pri pozdĺžnom i priečnom státí. Počas testu sme si to niekoľkokrát vyskúšali a v oboch situáciách zvládol automat svoju úlohu bez problémov.

Pracovisko vodiča vyzerá na prvý pohľad podobne ako doteraz 28 fotografií v galérii Pracovisko vodiča vyzerá na prvý pohľad podobne ako doteraz Zdroj: Marek Pokrývka

Pri modernizácii prešiel zmenami aj podvozok bestselleru: objavili sa tu mäkšie naladené pružiny i tlmiče. Ešte počas našej prvej jazdy sme si všimli, že vozidlo je vďaka nim o niečo pohodlnejšie. Tento dojem sa nám potvrdil po preskúšaní na nerovnostiach slovenského asfaltu. Focus ich filtruje o trochu svedomitejšie než v minulosti po mechanickej i akustickej stránke.

Špičkové jazdné vlastnosti zostali napriek vyššiemu komfortu zachované, kompaktný Ford sa nimi stále radí k premiantom svojej triedy. No ako sme konštatovali po pilotných kilometroch, z auta sa trochu vytratila jeho bezprostrednosť. Je to následok lepšieho odizolovania podvozka a tiež upraveného riadenia s elektrickým posilňovačom. S touto obeťou však nemáme problém sa zmieriť.

Živší než hovoria suché parametre

Ako sme už spomínali, pod kapotou testovaného vozidla sa nachádzal 1,5-litrový turbobenzín. Ford ho ponúka v dvoch naladeniach, my sme mali k dispozícii to slabšie. Jeho maximálny výkon 110 kW (150 k) i krútiaci moment 240 Nm sú zhodné s predchodcom. Ani priebeh týchto hodnôt sa veľmi nezmenil, aj keď výkonová špička je teraz položená vyššie, pri šiestich tisícoch otáčok.

Navzdory tvrdeniam suchých čísiel sa nám menší agregát zdal byť silnejší. V kombinácii s presným šesťstupňovým manuálom dáva hatchbacku prekvapujúcu subjektívnu dynamiku a svižnosť. Štvorvalec zaberá už pri nízkom pracovnom tempe a slušný ťah má v širokom rozmedzí otáčok. Pocitovo by sme mu tipovali väčší počet plnokrvníkov než „iba“ stopäťdesiat.

Menší motor sa nám zdal byť živší než jeho predchodca 28 fotografií v galérii Menší motor sa nám zdal byť živší než jeho predchodca Zdroj: Marek Pokrývka

Motor k tomu pridáva zaujímavú zvukovú kulisu. Pri bežnej jazde je príjemne tichý a nijako neruší, no pod záťažou sa prezentuje korenistým hlasom, ktorý nám trochu pripomínal športovo ladený model ST. Charakterom aj silou možno hovoriť o jeho odľahčenej verzii, akejsi ST Light.

Oproti predchádzajúcej pohonnej jednotke papierová spotreba celkom jednoznačne klesla, no odráža to aj realita? Áno, aj keď v našom prípade očakávaný rozdiel trochu skresal nezabehnutý motor. Na začiatku nášho testu mal na konte iba tisícku kilometrov, s väčším nájazdom sa teda nami odmerané hodnoty spotreby môžu ešte o niečo znížiť.

Počas mestskej prevádzky si turbobenzín pýtal 7,8 l/100 km 28 fotografií v galérii Počas mestskej prevádzky si turbobenzín pýtal 7,8 l/100 km Zdroj: Marek Pokrývka

V uliciach veľkomesta sme Focus poriadne preverili a skončili sme s výsledkom 7,8 litra. Pri brázdení diaľnic sme benzín spaľovali tempom 7,2 l/100 km, na vidieku vykázal palubný počítač výsledok 5,9 na sto. Nejde o zázračné hodnoty, ale vzhľadom na výkon je to slušné. Navyše, výrazne ekologicky zameraní zákazníci môžu siahnuť aj po alternatíve v podobe motora 1.0 EcoBoost.

BANNER300

Cenník zameraný na akčné modely

Ani po facelifte sa cenová politika Modrého oválu u nás nezmenila, naďalej sa snaží upriamiť pozornosť na svoje zvýhodnené modely. Keď sa totiž pozrieme na štandardný cenník vozidla, môžu neznalým vypadnúť oči z jamôk. Základná cena 15 980 eur, s nami testovanou motorizáciou až 20 880 eur a pri vybavení Titanium X dokonca 24 035 v európskej mene. To nie je ani náhodou málo.

Jediným príplatkovým prvkom na testovanom aute bol lak 28 fotografií v galérii Jediným príplatkovým prvkom na testovanom aute bol lak Zdroj: Marek Pokrývka

Ford však špeciálne verzie s písmenom X ponúka aj so špeciálnymi cenami. Hovorí o bližšie nešpecifikovanej limitovanej ponuke vozidiel, ktoré sú o dobré tri tisícky lacnejšie. Focus si tak reálne možno kúpiť už od 12 590 €. Testovaný variant je ocenený na 20 890 €, no kombinácia vybavenia a motorizácie má bonus ďalších deväť stovák. Jeho skutočná slovenská cena je tak 19 990 €, čo nie je také zlé. Nami skúšaný exemplár k tomu pridal iba metalický lak za 495 eur.

Výsledná cena tak dosiahla 20 485 €. Vozidlo pritom malo 17-palcové disky kolies, LED denné svetlá, strešný spojler, zatmavené okná, senzory na oboch koncoch i aktívneho parkovacieho robota či multimediálny systém Sync 2 s osempalcovým dotykovým displejom. Ďalej možno spomenúť športové predné sedadlá s nastaviteľnou bedrovou opierkou, bezkľúčové štartovanie, automatickú klimatizáciu, tempomat, multifunkčný kožený volant...

Akciový model Titanium X má pomerne bohaté vybavenie 28 fotografií v galérii Akciový model Titanium X má pomerne bohaté vybavenie Zdroj: Marek Pokrývka

Štandardné vybavenie akciových modelov je teda pomerne bohaté. Patria k nim aj ďalšie bonusy: zdarma je zimný balík (vyhrievanie čelného skla a predných sedadiel) a tiež sezónne obutie. Cenová tragédia sa teda nakoniec nekoná, pri modeloch X dáva Ford slušné protihodnoty.

Facebook like button

Facelift v znamení malých zlepšení

Omladenie typu Focus sa navonok prejavilo najmä v prednej časti, ktorá pôsobí atraktívnejšie. Obľúbený automobil však pri facelifte dostal aj viacero ďalších noviniek: intuitívny multimediálny systém či novú verziu parkovacieho robota. Vďaka upravenému podvozku a riadeniu síce tento Ford nie je taký bezprostredný ako bol, no vyvažuje to citeľným zvýšením komfortu bez obetovania špičkových jazdných vlastností.

Focus dostal v rámci faceliftu viac než len upravenú tvár 28 fotografií v galérii Focus dostal v rámci faceliftu viac než len upravenú tvár Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný motor je kapitolou samou o sebe. V porovnaní s 1,6-litrovou jednotkou je síce menší, no na papieri má identické parametre. Subjektívne sa však zdá byť ešte živší než hovoria čísla a pridáva k tomu príjemný charakter pripomínajúci športovú verziu. Navyše, model „ST Light“ je o niečo úspornejší než jeho predchodca. Downsizing teda v jeho prípade funguje aj celkom reálne.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 358 mm
Šírka
1 823 mm
Výška
1 484 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 388 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 463 kg
Užitočná hmotnosť
512 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru
316/1 101 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2  l/100 km
Vidiek - počas testu
5,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
127 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 15 980 €
Základná cena verzie
od 24 035 €
Cena testovaného exemplára
24 530 €

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×