Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poradie 50 áut podľa rozdielov v spotrebe

Spotreba paliva zaujíma takmer každého majiteľa auta, jej reálne hodnoty však zvyknú byť vyššie než sú údaje výrobcu. Ktorí sú tí najväčší hriešnici?
64 18 príspevkov 10.03.2015 / Redakcia AUTO BILD

Spotreba paliva patrí k najdôležitejším parametrom automobilu a len ťažko možno nájsť motoristu, ktorý by ju nesledoval. Asi každý preto zaznamenal, že údaje z technického popisu majú často len málo spoločného s realitou. Potvrdzujú to i naše redakčné testy, kde sa namerané hodnoty spotreby zväčša pohybujú v priemere o tridsať až štyridsať percent vyššie než udáva výrobca.

Rozdiely medzi skutočnou a normovanou spotrebou zväčša dosahujú 30 až 40%, no sú aj automobily, ktoré spotrebujú o vyše 100% viac než udáva ich výrobca 64 fotografií v galérii Rozdiely medzi skutočnou a normovanou spotrebou zväčša dosahujú 30 až 40%, no sú aj automobily, ktoré spotrebujú o vyše 100% viac než udáva ich výrobca Zdroj: Auto BILD

Takže nás automobilky klamú? Nie, alebo aspoň nie tak celkom. Hovoriť o lži, či dokonca podvode zo strany výrobcu v žiadnom prípade nemožno, pretože čísla, ktoré udáva sú namerané na základe normy, ktorou sa musí riadiť každý z nich. Akurát, že každodenný režim a spôsob jazdy bežného vodiča je jazdnému cyklu, predpísanému touto normou podľa EU, na míle vzdialený.

Poradie podľa rozdielu medzi udávanou a reálnou spotrebou vo fotogalérii >>

Pre bližšiu predstavu, podľa aktuálnych európskych predpisov sa spotreba (a tiež emisie) merajú pri simulovanej prevádzke, nahradenej jazdným cyklom označeným NEDC (New European Driving Cycle). Slovko „new“ má však skôr ozdobnú hodnotu, keďže v podstate pochádza z roku 1970, s drobnou modifikáciou v roku 1990.

Zodpovedá teda dynamike vtedajších automobilov a nečudo, že ho prednedávnom jeden z konštruktérov Ferrari prirovnal k jazde osemdesiatročného knihovníka. Cyklus má reprezentovať typickú prevádzku auta v Európe. Skladá sa zo štyroch opakovaných častí, predstavujúcich mestskú premávku, s maximálnou rýchlosťou 50 km/h a jedného mimomestského cyklu s maximálnou rýchlosťou 120 km/h.

Príjemným prekvapením sú automobily, ktorých odchýlky voči normovanej spotrebe sú menej než 10% 64 fotografií v galérii Príjemným prekvapením sú automobily, ktorých odchýlky voči normovanej spotrebe sú menej než 10% Zdroj: Auto BILD

Meranie môže prebehnúť aj na ceste, no pre zabezpečenie opakovateľnosti sa vykonáva na valcovom dynamometri, nahrádzajúcom jazdné odpory automobilu. Ako presne také meranie podľa normy vyzerá? Podrobne sme ho popísali pred časom v samostatnom článku a v ňom obsiahnuté informácie sú stále aktuálne.

A poďme do našej praxe: Ako meriame spotrebu v reakcii AUTO BILD? Testovacie autá berieme na 155 km dlhý okruh, na ktorom sú takmer rovným dielom zahrnuté okresné cesty, mesto aj diaľnica. Jazdíme ako väčšina vodičov, motor zbytočne nevytáčame do červeného poľa, dodržiavame rýchlostné limity a plynový pedál pritlačíme len tam, kde skutočne môžeme.

Redakčné testy začíname aj končíme tankovaním nádrže až po hrdlo 64 fotografií v galérii Redakčné testy začíname aj končíme tankovaním nádrže až po hrdlo Zdroj: Auto BILD

Palivo tankujeme pred jazdou aj po nej, vždy úplne doplna, až kým hladina nevystúpi na samý okraj hrdla nádrže. Z množstva dotankovaného pri druhej zastávke potom vieme vypočítať priemernú spotrebu s presnosťou na desatinu litra.

BANNER300

Pozreli sme sa do archívu a z minuloročných testov sme vybrali 50 automobilov, pri ktorých sa nami odmeraná spotreba najviac líši od udávanej hodnoty. Rozdiely 30, či 40 % sú skôr pravidlom než výnimkou, no nájdu sa aj modely, ktoré normovaný údaj prekročili o vyše 100 %.

Na druhej strane však existujú aj automobily, pri ktorých sa nameraná hodnota líši od udávanej iba minimálne. Pozrite sa v galérii.

Zoznam áut s udávanými aj reálnymi spotrebami nájdete vo fotogalérii >>


Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

Mercedes-Benz triedy G zavítal do našej redakčnej garáže po prvýkrát pri príležitosti príchodu novej generácie. Ako legendárne G-čko uspelo v našom testovaní?

Test Mercedes G 500: Toto je skutočný luxus

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×