Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdený Ford Galaxy: Sedem jednou ranou

Miesta ako v autobuse, pritom vám stačí vodičák skupiny B. Je však priestorový krížnik značky Ford galakticky skvelý aj vo vyššom veku?
9 17 príspevkov 21.02.2015 / Ladislav Malák

Cestovanie priestorom a časom patrí k najstarším túžbam ľudstva. Ford ponúkol uspokojenie aspoň v jednej z týchto dimenzií. Druhá generácia sedemmiestneho MPV menom Galaxy je priestorový obor s panoramatickým výhľadom ako z raketoplánu. Galaxy má vzadu tretí rad sedadiel ako súčasť sériovej výbavy. Stačí však pár pohybov rúk, aby sa druhý aj tretí rad stratil v podlahe a objavilo sa až nekonečných 2325 litrov priestoru.

Všetkých sedem miest na sedenie vo Forde Galaxy sa dá smelo označiť prívlastkom plnohodnotné 9 fotografií v galérii Všetkých sedem miest na sedenie vo Forde Galaxy sa dá smelo označiť prívlastkom plnohodnotné Zdroj: Auto BILD

Už oveľa pozemskejšie sú motory. Najčastejším ponukovým artiklom je dvojlitrový diesel TDCi s výkonom 96 alebo 103 kW (130 alebo 140 k). Ale pozor: v Nemecku sa ako reimporty objavili aj verzie vybavené motorom 1.8 TDCi s výkonom 74 kW (100 k). Ten na rozdiel od predošlých spomenutých naftových agregátov pôvodne nemal časticový filter.

Technické údaje – Ford Galaxy 2.0 TDCi - 2010
Motor
Radový štvorvalec vpredu priečne
Ventily / vačkové hriadele
4 na valec / 2
Zdvihový objem
1997 cm3
Výkon
85 kW (115 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment
300 Nm pri 1750 ot/min
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
12,8 s
Prevodovka / pohon
6-stupňová manuálna / predné kolesá
Objem nádrže / palivo
70 l / nafta
Dĺžka / šírka / výška
4820 / 1884 / 1723 mm
Batožinový priestor
830/2325 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1778 / 727 kg

Práve filter pevných častíc však vodičom Galaxy spôsoboval bolenie hlavy. Pri vozidlách, ktoré ho mali továrensky montované, dochádzalo ku bežnému dodatočnému vstreknutiu, ktorého účelom bolo zvýšením teploty spaľovania vyčistiť filter. Ak sa však motor práve v tejto chvíli vypol, nafta sa dostávala do olejového okruhu, čím olej postupne strácal hustotu a musel byť predčasne vymenený.

Filtre pevných častíc do apríla 2008 príliš rýchlo spôsobovali rednutie oleja v motore a nutnosť jeho predčasnej výmeny. Riešenie priniesol update riadiaceho softvéru 9 fotografií v galérii Filtre pevných častíc do apríla 2008 príliš rýchlo spôsobovali rednutie oleja v motore a nutnosť jeho predčasnej výmeny. Riešenie priniesol update riadiaceho softvéru Zdroj: Auto BILD

Počnúc aprílom 2008 Ford zmenil softvér riadiacej jednotky a problémy s časticovými filtrami sa potom objavovali už iba v prípade extrémne častých krátkych mestských jázd a vysokého počtu prerušených čistiacich cyklov filtra. Tak Galaxy, ako aj príbuzný S-Max, mali tento problém vyriešený v rámci zvolávacích akcií. Preto sa pri záujme o jazdenku presvedčite, či ten daný kus servis absolvoval. A ak áno, tak sú naftové varianty rozhodne lepšou voľbou, pretože benzínové agregáty sú pomerne slabé a smädné.

Typické problémy

V marci 2006 absolvovala premiéru druhá generácia Fordu Galaxy (typ WA6), v máji nasledoval technicky príbuzný, iba o niečo kompaktnejší S-Max. K spoločným mínusom, pravidelne zapisovaným do protokolov na technických kontrolách, patria vybité hlavy spojovacích tyčí riadenia, ktoré sa už pri prvej povinnej prehliadke prejavovali zvýšenými vôľami v riadení. A samozrejme prišla nutnosť výmeny, aj s nastavením geometrie.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor

285 eur

Štartér

303 eur

Vodné čerpadlo

35 eur

Rozvodový remeň (sada)

127 eur

Koncový tlmič výfuku

138 eur

Predný blatník

186 eur

Predné brzdové kotúče a obloženie

165 eur

*bez nákladov na servisné práce

Pri nízkych vonkajších teplotách sa vyskytoval problém s otváraním spätného ventilu v podtlakovom systéme brzdovej sústavy, čo v niektorých prípadoch viedlo až k výpadku posilňovača bŕzd. Dotknuté modely Galaxy a S-Max z rokov 2008 a 2009 vyriešil výrobca zvolávacou akciou. Pozvánky do servisov prichádzali aj pre nedostatočne upevnené strešné okno v roku 2008 a pre problém s časticovým filtrom, podrobnejšie spomenutý v predošlej kapitole.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Naším testovacím vozidlom je Galaxy 2.0 TDCi s výkonom 85 kW (115 k), predaný ako nový pred piatimi rokmi, dnes s kilometrickým kontom 105 tisíc. Vek ani vzdialenosť na ňom ale takmer nie sú vidieť. A nielen zvonku, ale aj v interiéri vyzerá veľký Ford skôr ako zánovný, než ako jazdený.

Stačí pár pohybov rúk a päť sedadiel zadných dvoch radov zmizne v podlahe. Priestor aj variabilita sú zaručené 9 fotografií v galérii Stačí pár pohybov rúk a päť sedadiel zadných dvoch radov zmizne v podlahe. Priestor aj variabilita sú zaručené Zdroj: Auto BILD

Okrem rádia s MP3-kompatibilným CD-prehrávačom nepriplácal pôvodný majiteľ za nič, aj tak je tu však skoro všetko dôležité: deväť airbagov, ESP, časticový filter, klimatizácia a parkovacie senzory vpredu aj vzadu. Vo februári 2010 bolo na faktúre za nové auto 31560 eur. Dnes by mohlo byť naše za 10900 eur.

Radiaca páka je príjemne blízko k volantu a jeden aj druhý ovládací prvok vás potešia príkladnou presnosťou 9 fotografií v galérii Radiaca páka je príjemne blízko k volantu a jeden aj druhý ovládací prvok vás potešia príkladnou presnosťou Zdroj: Auto BILD

Prvým dojmom z jazdy je agilnosť, na veľký rodinný van ozaj vysoko nadpriemerná, a to dokonca aj s (toho času) základným turbodieselom s výkonom 85 kW (115 k). Rozbeh je síce mierne ospalý, ale už od nejakých 1800 otáčok ťahá motor solídne a stabilne. Presvedčivé sú aj presné reakcie na riadenie, precízna manuálna prevodovka a odolné brzdy. Technické nedostatky sme na testovanom exempláre nenašli žiadne.

Auto je opticky aj technicky vo výbornej kondícii, servisná knižka je poctivo vyplnená. Za cenu, ktorú majiteľ pýta, sa nám to javí byť ako dobrý obchod bez veľkého rizika. Celkovo sa dá Galaxy rozhodne odporúča za jeho priestrannosť, variabilnosť a výborné jazdné vlastnosti. Akurát pozor na to, aby mal kupovaný diesel už vyriešený problém s časticovým filtrom.

 

Ďalšie informácie nájdete pri obrázkoch v galérii >>

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×