Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako sa majú pripútať deti a tehotné ženy?

VIDEO
VAŠA TÉMA   Bezpečnostné pásy dokážu zachraňovať životy, i keď niektorí vodiči ich tvrdohlavo odmietajú. V prípade detí a tehotných žien to platí dvojnásobne.
2 6 príspevkov 13.02.2015 / Soňa Zverková

Bezpečnostné pásy občas vedia vyvolať horúce polemiky. Niektorí vodiči ich považujú za zbytočnosť a zásadne ich nepoužívajú, iní sa pripútajú úplne automaticky bez toho, aby sa nad tým museli zamýšľať. Štatistické údaje a rôzne štúdie sa môžu v číslach líšiť, v zásade sa však všetky zhodujú, že bezpečnostné pásy zachraňujú životy. Nepoužitie pásov patrí v Európe medzi tri najrizikovejšie faktory v premávke, pričom až polovica obetí smrteľných nehôd mohla prežiť, ak by si zapli pásy.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Zákon o premávke hovorí jasnou rečou: „Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť.“ Výnimku majú vozidlá ozbrojených zložiek a záchranárov, osoby nižšie ako 150 cm a osoby, ktoré nesmú pásy používať zo zdravotných dôvodov. V poslednom uvedenom prípade musia vždy mať pri sebe lekárske potvrdenie a pri cestnej kontrole sa ním preukázať. Pripútať sa nemusia ani taxikári počas prepravy osôb a inštruktori autoškôl počas výcviku. Výnimka pre osoby nižšieho vzrastu a taxikárov prestáva platiť vtedy, ak sedia na mieste, ktoré je pri náraze chránené airbagom.

Hoci za posádku vozidla zodpovedá vodič, v prípade bezpečnostných pásov je to inak. Za jazdy totiž nemá šancu riešiť neposedného spolujazdca, ktorý pás odopne. Existujú vodiči, ktorí svoju zodpovednosť berú vážne a ani nenaštartujú auto, kým sa všetci v aute nepripútajú. Rovnako  nemajú problém zastaviť, akonáhle niekto z posádky uvoľní pás a odmietne sa znova pripútať. Na prvý pohľad to možno pôsobí extrémne, no všetky výskumy dokazujú, že nepripútaný človek na zadnom sedadle dokáže pri kolízii vážne ohroziť celú posádku. Dokumentuje to nepreberné množstvo videí na internete. Ak by sme to mali zhrnúť do jednej vety, každý nesie zodpovednosť za seba a podľa platného sadzobníka pokút nepripútaná osoba pri cestnej kontrole zaplatí pokutu 50 eur.

Deti musia byť vždy pripútané

Samostatnou kapitolou sú deti s telesnou výškou pod 150 cm, ktoré sa musia byť podľa nariadenia vlády v detskej autosedačke zodpovedajúcej ich hmotnosti. Na sedadle vozidla bez bezpečnostného pásu sa nesmú prepravovať deti do veku troch rokov a vpredu nesmú sedieť deti od troch rokov s telesnou výškou pod 150 cm. Detská sedačka, tzv. vajíčko, nesmie byť obrátené proti smeru jazdy na sedadle s aktivovaným čelným airbagom.

V tejto súvislosti chceme vyzvať rodičov, aby nikdy, a to ani na krátkych trasách, neprepravovali deti na kolenách bez pripútania. Nech by bol človek akokoľvek silný, pri náraze nemá šancu dieťa udržať. Dokumentuje to aj nasledujúce video z testu, pri ktorej vozidlo čelne narazí do prekážky pri rýchlosti približne 56 km/h. I keď čitatelia môžu namietať, že figurína v skutočnosti dieťa (v tomto prípade 18-mesačné) nedrží, stačí sa lepšie prizrieť, ako sa dummy správa. Ani pri bežnej rýchlosti v obci nedokáže dospelý človek odolávať silám pri náraze a stráca nad sebou akúkoľvek kontrolu. Udržať pri tom dieťa sa rovná skôr zázraku.

 

Nariadenie vlády č. 544/2006

§3 Základné členenie detských zadržiavacích zariadení

(1) Detské zadržiavacie zariadenia sa členia podľa hmotnosti dieťaťa do týchto skupín:

a) skupina 0 pre deti s hmotnosťou do 10 kg,

b) skupina 0+ pre deti s hmotnosťou do 13 kg,

c) skupina I pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kg,

d) skupina II pre deti s hmotnosťou od 15 do 25 kg,

e) skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg.

(2) Detské zadržiavacie zariadenia sa rozdeľujú do týchto tried:

a) zabudované zariadenia – pozostávajú z popruhov alebo ohybných častí s poistnou prackou, nastavovacieho zariadenia, upevňovacieho kovania a v niektorých prípadoch v kombinácii s prídavnou sedačkou alebo ochranným nárazovým štítom s vlastnými popruhmi.

b) nezabudované zariadenia – čiastočné zadržiavacie zariadenie, ktoré, ak sa používa spoločne s pásom pre dospelých, obopína telo prepravovaného dieťaťa alebo zadržiava zariadenie, v ktorom je prepravované dieťa umiestnené.

Pásy nenarodenému dieťaťu neublížia

Vodorovný popruh musí mať mamička pod bruchom 2 fotografie v galérii Vodorovný popruh musí mať mamička pod bruchom Zdroj: Dreamstime Mnohé nastávajúce mamičky sa zdráhajú používať bezpečnostné pásy, pretože sa obávajú, že by mohli ublížiť ich nenarodenému dieťaťu. Opak je pravdou. Pri správnom použití môžu pásy obidva životy zachrániť, pretože náraz do volantu dieťaťu ublíži určite viac než bezpečnostný pás. Navyše zákon tehotné ženy z povinnosti používať pásy nevyníma.

Podľa výskumu z roku 2010 pri čelnom náraze bezpečnostné pásy zabránili kontaktu bruška s volantom a pri zadnej kolízii ochránili mamičku pred sekundárnym kontaktom s volantom pri odskočení vozidla. Pochopiteľne je veľmi dôležité, aby sa budúce matky pripútali správne. Horizontálny pás musí byť umiestnený pod tehotenským bruškom čo najbližšie k panve, aby nedošlo k jeho pošmyknutiu na bruško. Ramenná časť pásu by mala viesť cez hrudník tak ako u každého iného vodiča. Pre tehotné ženy existuje aj celý rad špeciálnych bezpečnostných pásov, ktoré zabránia vykĺznutiu pásu na brucho.

BANNER300

Nasledujúce video dokumentuje správanie sa tela tehotnej ženy pri čelnom náraze pri rýchlosti 30 km/h. V prvej časti vidno, že brušný pás sa nachádzal na bruchu a pri náraze figurína podkĺzla, čím dochádza k zraneniu ženy aj dieťaťa. Druhá časť videa ukazuje správanie sa figuríny s riadne zapnutým bezpečnostným pásom. Rozdiely sú zreteľné.

Ako sa ľudovo hovorí, bezpečnostné pásy nie sú vo vozidle pre srandu králikov. I keď je pravda, že pásy majú na svedomí ľudské životy, počet tých, ktoré zachránili, je nepomerne vyšší. Ak si to zoberieme do dôsledkov, zapnúť pás rozhodne predstavuje minimálnu fyzickú námahu, počet spálených joulov sa rovná takmer nula celých nič. A zaberie pár sekúnd. Pár sekúnd, ktoré môžu doslova rozhodnúť o živote a smrti.

Facebook like button


Video
Najnovšie články
Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×