Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Porsche Cayenne Turbo S: Ako lavína

PRVÁ JAZDA   Nový vrchol radu Cayenne prichádza s 570-koňovým osemvalcom, pri ktorom blednú závisťou aj mnohé športové modely.
6 5 príspevkov 11.02.2015 / Redakcia AUTO BILD

Na západe Porsche hrdo spieva ódy na downsizing a do modelu Cayenne GTS, športovejšej verzie svojho SUV, dokonca začalo montovať šesťvalec. No najmä vďaka zákazníkom na východe, ktorí radi ukazujú čo naozaj majú, sa stále pevne drží osemvalcov. A tak teraz, krátko po facelifte, prichádza opäť model Turbo S so široko roztvorenou maskou a extra dávkou korenia za ňou.

Porsche Cayenne Turbo S 6 fotografií v galérii Porsche Cayenne Turbo S Zdroj: Auto BILD

Osemvalec s objemom 4,8 litra a turbodúchadlami integrovanými pre rýchlejšiu odozvu priamo do zberného potrubia, dnes dosahuje namiesto doterajších 404 kW (550 k) až 419 kW (570 k), krútiaci moment má špičku 800 Nm. To je o 50 Nm viac než predtým, a tak neprekvapí, že sa tradičný šprint z 0 na 100 km/h sa skrátil o štyri desatiny na 4,1 sekundy.

Nové Turbo S svojou dynamikou zatienilo aj aktuálne 911 GTS a jeho prejav berie dych. Už v nízkom športovom kupé je podobné tempo poriadny zážitok, ale keď to zažívate sediac tak vysoko nad cestou, v rozmernom sedadle SUV a smelo ďalej zrýchľujete až na možných 284 km/h, cítite sa ako jazdec na lavíne letiacej strmhlav z úbočia Mont Everestu. Akurát že v Cayenne to máte lepšie pod kontrolou.

Dvoma turbodúchadlami prepĺňaný osemvalec objemu 4,8 litra dáva autu dynamiku, ktorej môže na ceste konkurovať málokto 6 fotografií v galérii Dvoma turbodúchadlami prepĺňaný osemvalec objemu 4,8 litra dáva autu dynamiku, ktorej môže na ceste konkurovať málokto Zdroj: Auto BILD

Švábsky megahundroš však nemá iba brutálny nástup ťahu. Na svojich dvadsaťjedenpalcových kolesách a s bruchom tesne nad asfaltom smelo vzdoruje všetkým fyzikálnym zákonom. Zotrvačné hmoty? Odstredivá sila? Nebuďte smiešni!

Zatiaľ čo voliteľný Soud Symposer, prenášajúci zvuk zo sacieho traktu do kabíny, zaplaví vnútorný priestor a športový výfuk prebudí zo zimného spánku aj toho posledného spachtoša, Cayenne tancuje, na vyše 2,2 tonový kolos priam až ľahkonoho, verne kopíruje zákruty a priečnej sile takmer nedá šancu ho nakloniť.

Niet divu, konečne Porsche využíva všetko, čo dnešná technika v oblasti asistenčných systémov ponúka, od pohonu všetkých kolies s preferenciou zadnej nápravy a vzduchového pruženia, cez stabilizáciu priečneho náklonu, až po reguláciu toku krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá.

Nürburgring pod osem minút

Keď sa má ostré tempo skrotiť, prichádzajú k slovu mohutné keramické brzdové kotúče s priemerom 42 cm, ktorými je ťažkotonážnik vybavený sériovo. Dokážu ho zastaviť prekvapujúco rýchlo a skutočne majú zmysel. Vedené skúsenými rukami, prešlo Turbo S Severnú slučku okruhu Nürburgring za sedem minút a 59 sekúnd. Len keby nebol vodič potom zrelý na uterák.

Cayenne Turbo S je vybavené takmer všetkými známymi asistenčnými systémami 6 fotografií v galérii Cayenne Turbo S je vybavené takmer všetkými známymi asistenčnými systémami Zdroj: Auto BILD

No stratiť reč pri kickdowne a pri prvom plnom zabrzdení si nechať vyraziť dych, aj to patrí k modelu Turbo S. Rovnako ako fľaky od potu na ventilovaných, kožou čalúnených sedačkách a otlačené miesta na venci volantu. Kto chce jazdiť uvoľnene, môže to nechať na voľnobehu, alebo si rovno kúpiť šesťvalec.

Turbo S je ako doma aj na zasneženom povrchu 6 fotografií v galérii Turbo S je ako doma aj na zasneženom povrchu Zdroj: Auto BILD

Zákazníci kupujúci najsilnejší, najexkluzívnejší a najextravagantnejší Cayenne by si pritom mali navyknúť aj na istú striedmosť reči. Jednak preto, že sa s deklarovanou spotrebou 11,5 litra v praxi nedá počítať. Ale aj preto, že by im už pri podpise kúpnej zmluvy mohlo zabehnúť. Porsche si totiž za najostrejšie SUV žiada ozaj poriadne korenistú cenu. Veď bez pár drobných 170 tisíc eur za Turbo S je o takmer 40 papierov viac než za Turbo a vyše dvojnásobok ceny základného benzínového modelu.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×