Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

PPP projekt na D4/R7 je vraj výhodný

Ministerstvo dopravy zverejnilo štúdiu uskutočniteľnosti projektu PPP na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu.
2 príspevky 18.01.2015 / SITA

Realizácia projektu na financovanie, projektovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy smerom na Dunajskú Stredu formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) je pre štát výhodná. Vyplýva to zo štúdie uskutočniteľnosti projektu, ktorú zverejnilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy.

"Najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok prostriedkov v rozpočte, ani európskych peňazí na to, aby sa realizovala výstavba klasickým spôsobom," povedal v piatok minister dopravy Ján Počiatek. Všetky dostupné zdroje podľa neho už sú, alebo budú alokované na dobudovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku. "Preto jedinou reálnou alternatívou ako vyriešiť súčasnú kritickú dopravnú situáciu, ktorá nastane v Bratislave v najbližších rokoch, je realizovať tento projekt formou PPP," uviedol Počiatek.

Ak by sa tento projekt nerealizoval, v Bratislave by podľa ministra mohlo v roku 2020 vzniknúť "dopravné peklo" a doprava by skolabovala. Návrhom projektu PPP by sa mala vláda zaoberať na budúci týždeň a v prípade súhlasu rezort dopravy začne súťaž na koncesionára. Počiatek tvrdí, že ministerstvo financií sa so štúdiou uskutočniteľnosti PPP projektu na D4 a R7 stotožnilo a nespochybnilo ju.

Štúdia vychádza z najkonzervatívnejšieho scenára. Po skončení verejného obstarávania na koncesionára, ktoré by podľa ministra malo trvať do konca tohto roku, štúdia bude zaktualizovaná a mala by opäť potvrdiť, či na základe výsledkov súťaže je PPP stále výhodnejšie. Vláda následne definitívne rozhodne o tom, či sa projekt D4 a R7 bude realizovať touto formou. Výstavba úsekov D4 a R7 v dĺžke 59,4 kilometra by sa v závislosti od priebehu súťaže mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky.

Predpokladané stavebné náklady na stavbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača (27,3 km), R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec (6,5 km), R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná (8,2 km) a R7 Dunajská Lužná - Holice (17,4 km) sú podľa štátnej expertízy 1,3 mld. eur. Ak by sa projekt realizoval za súčasných podmienok a expertíznej ceny, štát by budúcemu koncesionárovi splácal ročne predbežne 150 mil. eur. Počas koncesie na tridsať rokov by tak štát zaplatil spolu zhruba 4,5 mld. eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia. O stavbe D4 a R7 cez PPP uvažovalo aj predošlé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH). O výstavbe obchvatu hlavného mesta z iných zdrojov ako cez PPP by bolo možné uvažovať až po roku 2023.

KDH považuje spôsob financovania výstavby diaľnic cez PPP za predražený. Za nadhodnotenú označilo výšku úrokov aj predpokladanú cenu výstavby D4 a R7 v prepočte na kilometer (takmer 22 mil. eur). Vysúťažené ceny na šiestich rozostavaných úsekoch diaľnic, na ktorých nebudú tunely, sú v priemere 10,3 mil. eur na kilometer. "Celkové stavebné náklady sú odhadnuté na základe štátnej expertízy, ktorá sa za roky nemenila. Očakávame, že úspešná a efektívna súťaž ešte zníži náklady," povedal Počiatek. Rezortný štátny tajomník Viktor Stromček upozornil, že súčasťou projektu je stavba najdlhšieho cestného mostu na Slovensku cez Dunaj. Na takmer polovici D4 bude podľa neho šesťpruh a protihlukové steny budú dlhé zhruba 50 km. "Diaľnice sa porovnávať nedajú, lebo každý úsek je špecifický," dodal.

D4 bude pokračovať mimo PPP v úsekoch Bratislava, Rača - Záhorská Bystrica v dĺžke 12,1 km, vrátane tunela Karpaty (9 km), a Devínska Nová Ves - hranica SR a Rakúska v dĺžke 3,6 km. Táto časť D4 by sa mala začať stavať najskôr v rokoch 2017 a 2020. "Tento úsek ešte nie je tak pripravený, aby bolo možné zahrnúť ho do tejto súťaže (PPP). Po bývalej vláde sme tento projekt zdedili ako dosť nepripravený, až teraz máme reálne územné rozhodnutia k jednotlivým úsekom," priblížil Počiatek.

Poradenské služby pre PPP poskytuje medzinárodné konzorcium na čele s poradenskou spoločnosťou PricewaterhouseCoopers. Ďalšími členmi konzorcia sú právnická firma White&Case a spoločnosť Obermeyer Corporate Group, ktorá sa zaoberá technickou prípravou stavieb. Cena týchto služieb na štyri roky by nemala presiahnuť 6,1 mil. eur.

(SITA)


Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×