Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako voziť lyže na streche auta

Lyže na streche auta sa dajú prevážať v otvorenom nosiči aj uzavretom boxe. Aký to má vplyv na spotrebu a aké ďalšie faktory môžu ovplyvniť voľbu nosiča?
20 10 príspevkov 27.11.2014 / Ladislav Malák

Lyže na streche auta sme skusmo prevážali už pred vlaňajšou zimnou sezónou. Došli sme k výsledkom, ktoré sme zhrnuli v článku, zameranom na samotné spôsoby prevozu. A následne sme pridali aj zistenia o úspore, ktorú môže priniesť aerodynamický typ základných priečnych nosičov. Vplyv na výsledok mohla mať aj voľba automobilu: kombi nižšej strednej triedy Kia cee´d s benzínovým motorom a predným pohonom.

Nosiče lyží sme tentokrát naložili na strechu Škody Yeti 20 fotografií v galérii Nosiče lyží sme tentokrát naložili na strechu Škody Yeti Zdroj: redakcia

Pred touto sezónou, ktorá hádam nadelí viac snehu než vlaňajšia, sa k téme vraciame. S podobným východiskovým princípom, ale s odlišnými základnými vstupmi. Testovacím vozidlom je naftové kompaktné SUV Škoda Yeti s pohonom všetkých kolies. Základné priečne nosiče sme použili rovno aerodynamické. Pri lyžiach sme zachovali počet štyroch párov, na simulovanie bežného a reálneho obsadenia jedného auta štyrmi lyžiarmi.

Aerodynamický nosič: čo vám dá a čo za to chce

Už vlani sme prišli na to, že voľba aerodynamického nosiča z čisto ekonomického dôvodu, teda pre nižšiu spotrebu, sa oplatí iba vtedy, keď najazdíte pre sviatočného lyžiara takmer nereálne kvantá kilometrov, ktoré vám investíciu vrátia. Toto porovnanie sme tentokrát nepovažovali za potrebné opakovať, ale pozreli sme sa na ďalšie aspekty priečneho nosiča aerodynamického tvaru, vrátane jeho montáže.

Cenové rozpätie priečnych nosičov je dosť veľké, jeden pár kúpite aj za oveľa menej než stovku, ale za iný pýtajú pokojne aj viac než dve. Dobrou správou je, že drahšie aerodynamické nosiče okrem optimalizovaného obtekania vzduchu spravidla prinášajú aj pridané bonusy praktickejšej a jednoduchšej montáže. To bol aj prípad nami testovaného typu Thule, ktorý stál bez necelého eura celé dve stovky.

Praktický detail: imbusový kľúč, jediný kus náradia čo potrebujete, je integrovaný priamo v krytke nosiča. Foto: Ján Trangel 20 fotografií v galérii Praktický detail: imbusový kľúč, jediný kus náradia čo potrebujete, je integrovaný priamo v krytke nosiča. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Keďže náš testovací Yeti má svoje vlastné pozdĺžne lyžiny, priečne nosiče sa uchytávali na ne (vlani na cee´d sme ho montovali priamo na strechu). Montáž je vskutku jednoduchá a nemusíte sa ani obávať toho, že zabudnete náradie doma. Imbusový kľúč, ktorým sa priťahuje popruh z pevného plastu, prevlečený popod lyžinu, má testovaný typ Thule priamo integrovaný v zamykateľnej krytke priečneho nosiča.

A keď už aerodynamika, tak do dôsledkov: testovaný priečny nosič mal štandardnú T-drážku vyplnenú vyťahovateľným gumovým tesnením. Pre typy nosičov a strešných boxov, ktoré sa na priečky upevňujú zvonku, môžete nechať tesnenie na mieste, pre iné ju musíte z drážky vytiahnuť, aby sa dali do nej uchytiť. Ak vám nosič alebo box, pri ktorom potrebujete využiť drážku, nezaberá celú šírku, riešením je aj skrátenie tesnenia na potrebný voľný kus drážky.

Voľná drážka po vytiahnutí gumového tesnenia nezvýši spotrebu, ale spôsobí počuteľné hvízdanie. Foto: Ján Trangel 20 fotografií v galérii Voľná drážka po vytiahnutí gumového tesnenia nezvýši spotrebu, ale spôsobí počuteľné hvízdanie. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Prečo je to dôležité? Spotrebu nám jazda bez gumenej výplne drážky nijako merateľne neovplyvnila, to by nebol problém. Vo vyšších rýchlostiach však začala vcelku počuteľne hvízdať, čo dosť spochybňovalo prínos aerodynamického nosiča ako takého z hľadiska komfortu jazdy a stavalo otáznik za oprávnenosť extra investície.

Drážka prekrytá tesnením, prípadne kombináciou tesnenia a namontovaného nosiča, dokázala pískanie úplne odstrániť, čiže aerodynamické priečky si svoju funkciu do bodky plnili aj v oblasti zvukového pohodlia. Navyše, gumové tesnenie z drážky jemne vyčnieva smerom nahor, čo nemá vplyv na aerodynamiku, ale plní tak aj funkciu tlmenia a ochrany pred poškriabaním pre strešný box, ktorý sa položí priamo na vrch priečok.

Otvorený nosič verzus uzavretý box – praktické aspekty a komfort

V článku na prahu vlaňajšej lyžiarskej sezóny sme riešili aj aspekt prípadnej prepravy lyží priamo v interiéri vozidla. V tomto smere sme názor nezmenili ani pod vplyvom použitia iného testovacieho auta na prahu tohtoročnej zimy. Lyže skrátka patria do interiéru iba vtedy, ak môžu byť uložené v špeciálnom obale, ktorý sa dá bezpečne ukotviť k vozidlu a pri prípadnej nehode neohrozia posádku poletovaním po kabíne. Bodka.

Ak disponujete kombináciou nižšieho auta a vyššej postavy, vyťahovací systém nosiča lyží (na obrázku) ani nemusíte potrebovať, čo v prípade tohto typu zníži jeho cenu asi o tretinu. Foto: Ján Trangel 20 fotografií v galérii Ak disponujete kombináciou nižšieho auta a vyššej postavy, vyťahovací systém nosiča lyží (na obrázku) ani nemusíte potrebovať, čo v prípade tohto typu zníži jeho cenu asi o tretinu. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Lacnejším spôsobom prevozu lyží na streche sú otvorené nosiče. Za testovaný pár nosičov Nordrive Pro-Slider by sme zaplatili necelých 120 eur. A to napriek tomu, že išlo o ozaj komfortný a dobre vybavený typ nosičov „lepšej strednej triedy“. Jednak sa bezproblémovo a pevne montovali do T-drážok základného priečneho nosiča ale hlavne boli vybavené funkciou vysunutia do strany, čo vám umožní naložiť lyže bez toho, aby ste sa museli naťahovať nad strechu auta – oceníte to hlavne pri kombinácii vyššieho auta a nižšej postavy.

BANNER300

Ani ten najkomfortnejší systém nakladania vám však v otvorenom nosiči neochráni lyže pred počasím a inými priamymi vplyvmi prostredia, napríklad zmesou roztopeného snehu a posypového materiálu, ktorou vaše auto okydáva nákladiak pred vami. Nehovoriac o tom, že na otvorenom nosiči nie je práve dobrý nápad prevážať lyže v ochrannom vaku – treba ich vybrať. Okrem toho sa otvorený strešný nosič lyží nedá použiť v podstate takmer na nič iné než na samotné lyže, prípadne snowboardy.

V otvorenom nosiči sú lyže plne vystavené živlom 20 fotografií v galérii V otvorenom nosiči sú lyže plne vystavené živlom Zdroj: redakcia

Do uzavretého strešného nosiča, inak povedané do strešného boxu, alebo ešte inak ľudovo povedané do „truhly“, treba investovať jednoznačne viac. Pri podobnej kvalitatívnej kategórii, teda niekde na úrovni spomínanej „lepšej strednej triedy“ vás vyjde box na približne na 300 až 400 eur. V prípade nami testovaného boxu Thule Motion platila horná hranica tohto rozsahu.

Na druhej strane je ale takmer jedno, čo do boxu uložíte, ak neprepálite nosnosť nosiča a samotnej strechy auta. Lyže pokojne môžu ostať v obaloch, dostatočne veľký box vám zhltne ešte aj lyžiarky, alebo kadečo iné, čo sa nedá upevniť na jednoúčelový otvorený nosič a zároveň to nechcete prevážať v kufri auta. Ochrana pred poškodením „externými faktormi“ je pri uzavretom boxe neporovnateľne vyššia.

V uzavretom strešnom boxe môžete lyže pokojne nechať v obaloch 20 fotografií v galérii V uzavretom strešnom boxe môžete lyže pokojne nechať v obaloch Zdroj: redakcia

Praktickým obmedzením, v porovnaní s otvoreným nosičom, je však vnútorná dĺžka. Bežné carvingové lyže sa síce do štandardných cca 190-centimetrových  boxov vojdú, s dlhšími bežkami však už môže byť problém – môže sa stať, že sa vám zmestia iba do extra dlhého, teda extra drahého uzavretého boxu.... alebo do podstatne lacnejšieho otvoreného nosiča.

Z praktického hľadiska je teda skutočne len na vás, čo chcete prevážať a či vám stačí lacnejší otvorený strešný nosič, jednoúčelovo zameraný na lyže, bežky a snowboardy, alebo potrebujete univerzálnejší a drahší typ uzavretého boxu. No a potom je tu samozrejme aspekt vplyvu rozdielnych typov nosičov na spotrebu, ktorému venujeme samostatnú kapitolu.

Otvorený verzus uzavretý – aerodynamika a spotreba

Aerodynamika je veda, ktorá, minimálne z pohľadu laika, hraničí až s alchýmiou. Pri autách to rozhodne nie je také jednoduché, ako sa zdá byť. Nestačí porovnať bežne uvádzané hodnoty koeficientu aerodynamického odporu (cx), je nutné brať do úvahy aj čelnú plochu vozidla. Podobne to platí aj o extra predmetoch, montovaných na autá, napríklad nosičoch a boxoch.

Moderné strešné boxy majú v drvivej väčšine prípadov aerodynamicky optimalizovaný tvar. Foto: Ján Trangel 20 fotografií v galérii Moderné strešné boxy majú v drvivej väčšine prípadov aerodynamicky optimalizovaný tvar. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Uzavretý box má jednoznačne nižší koeficient aerodynamického odporu, keďže ho vzduch obteká plynulejšie, s menej výraznými turbulenciami. Ale zase má pomerne veľkú čelnú plochu, ktorá môže zaúradovať. To, čo doňho naložíte, však na aerodynamiku absolútne nemá vplyv.

Pri otvorených nosičoch je to naopak: čelná plocha podstatne menšia, ale zato oveľa viac brzdiaceho vírenia okolo komponentov nosičov a lyží, nekryto vystavených náporu vzduchu – a tu už sa počet a tvar prevážaných lyží, bežiek či snowboardov môže podpísať pod vplyv aerodynamiky na spotrebu. Toľko teória. Čo však prax?

Samotné otvorené nosiče lyží nemávajú príliš veľkú čelnú plochu, aerodynamiku kazí skôr nie práve optimálny tvar lyží s viazaniami, ktorý zvyšuje koeficient odporu. Foto: Ján Trangel 20 fotografií v galérii Samotné otvorené nosiče lyží nemávajú príliš veľkú čelnú plochu, aerodynamiku kazí skôr nie práve optimálny tvar lyží s viazaniami, ktorý zvyšuje koeficient odporu. Foto: Ján Trangel Zdroj: Ján Trangel

Najprv sme absolvovali referenčné meranie spotreby bez akéhokoľvek nosiča, iba s lyžinami, ktoré má náš aktuálny cestovateľský partner Yeti pevne ukotvené na streche. Pri dvoch rozličných rýchlostiach, 90 km/h a 130 km/h, s dvoma predpokladane odlišnými vplyvmi aerodynamiky. Výsledný priemer „prázdnej strechy“ pri nižšom tempe bol 3,8 litra, pri vyššom 6,8 l/100 km.

Potom sme nasadili aerodynamické priečky a na nich vystriedali uzavretý strešný box a otvorené nosiče lyží. S boxom sme dosiahli pri deväťdesiatke spotrebu vyššiu o štyri decilitre a pri sto tridsiatke o deväť deci. Otvorený nosič priniesol nárast ešte o ďalšie tri decilitre oproti uzavretému boxu, pri oboch rýchlostiach. To znamená, že v konečnom účtovaní zvýšil spotrebu v porovnaní s „čistou“ strechou o 0,7 litra pri 90 km/h a 1,2 litra pri 130 km/h. Predstavu o percentuálnych rozdieloch si lepšie spravíte pri pohľade do tabuľky.

NAMERANÁ SPOTREBA PALIVA
pri 90 km/h
pri 130 km/h
bez nosičov na streche
3,8 l/100 km
6,8 l/100 km
uzavretý strešný box
4,2 l/100 km
7,7 l/100 km
otvorené strešné nosiče lyží
4,5 l/100 km
8,0 l/100 km

Najmä pri diaľničnej rýchlosti, kedy aerodynamika už funguje podstatne výraznejšie, sa teda ukázalo, že rozdiel medzi oboma typmi nosičov nie je až taký veľký ako rozdiel medzi prázdnou a naloženou strechou – tu nám naftový Yeti zhruba potvrdil to isté, čo nám vlani naznačil benzínový cee´d.

Facebook like button

Iba cena a spotreba nerozhodnú

Nami namerané rozdiely v spotrebe v konečnom dôsledku opäť naznačili, že ak sa pri presúvaní s lyžami dokážete vyhnúť rýchlym diaľničným úsekom, rozdiel v nákladoch na palivo nie je až taký dramatický. Ani keby ste však jazdili čisto po autostráde, tak by sa vám rozdiel v cene lacnejšieho otvoreného nosiča a drahšej zatvorenej „truhly“ nevrátil na nižšej spotrebe skôr, než po ťažkých tisíckach najazdených kilometrov.

Ekonomický faktor teda zrejme nebude jediným rozhodujúcim. V kombinácii s vyššie spomenutými praktickými a komfortnými aspektmi odlišných typov nosičov a zvážením reálnych individuálnych potrieb prepravy iba lyží, alebo aj prípadného ďalšieho nákladu, by však mohol prispieť k rozumnému rozhodnutiu. A k nemu sa pokúsime priblížiť už v blízkej budúcnosti aj pohľadom na rozlične vybavené, rozlične kvalitné, čiže logicky aj rozlične drahé typy uzavretých strešných boxov.

 

Nosiče a strešný box nám za účelom testu zapožičal internetový obchod Tazar Group

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×