Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ministerstvo zvažuje, že zavedie núdzový pruh

Ministerstvo vnútra zvažuje možnosť zavedenia núdzového jazdného pruhu, ktorý funguje v Rakúsku či Nemecku. Rakúsko však už zaznamenalo určité problémy, z ktorých sa môžeme poučiť.
3 55 príspevkov 20.11.2014 / Soňa Zverková

Slovenské ministerstvo vnútra a polícia sa v súčasnosti zaoberajú možnosťou zaviesť povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh, ktorý by fungoval podobne ako v susednom Rakúsku. Tamojší Účtovný dvor sa otázkou núdzového jazdného pruhu (Rettungsgasse) zaoberal v rozsiahlej 66-stranovej analýze, kde poukázal na viacero problémov, s ktorými sa krajina počas dvoch rokov stretla. Radi dávame kompetentným do pozornosti existenciu tejto analýzy, nakoľko im môže pomôcť vyhnúť sa problémom.

Ilustračná snímka. Zdroj: Ministerstvo dopravy, inovácií a technológie Rakúska 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Ministerstvo dopravy, inovácií a technológie Rakúska Zdroj: Ministerstvo dopravy, inovácií a technológie Rakúska

Najväčším problémom nie je neznalosť vodičov, nakoľko po mediálnej kampani a vďaka transparentom na každom moste ponad diaľnicu väčšina o povinnosti vie. Problémy však spôsobujú zahraniční motoristi, ktorí nezriedka o núdzovom jazdnom pruhu nevedia. I keď sa väčšina prispôsobí konaniu domácich, nájdu sa aj takí, ktorí zrejme uvoľnené miesto považujú za svoj V.I.P. pruh. Až na to, že im za takúto jazdu hrozí pokuta do 2 180 eur.

1. Troj- a viacprúdové cesty

Kameňom úrazu sa stáva samotné vytvorenie núdzového jazdného pruhu. Účtovný dvor aj záchranné zložky sa zhodujú v tom, že na cestách s dvomi pruhmi v jednom smere jazdy sa zväčša problémy nevyskytujú. Tie nastávajú najmä na troj- a štvorprúdových cestách, keď vodiči nevedia, kam sa majú zaradiť. Môže to súvisieť aj s rôznymi režimami v susedných krajinách, najmä Česku. Kým v Rakúsku sa na trojpruhu vodiči v ľavom pruhu radia vľavo a zvyšné pruhy vpravo, v ČR je to naopak: vozidlá v pravom pruhu sa radia vpravo, v ostatných pruhoch vľavo.

2. Dilema odstavného pruhu

Rakúsky účtovný dvor poukazuje aj na rôzne právne interpretácie zákazu jazdy v odstavnom pruhu. Tamojšia diaľničná spoločnosť Asfinag uvádza, že pri vytváraní núdzového jazdného pruhu je možné využívať aj odstavný pruh. Zákon však takéto počínanie zakazuje a hoci rakúska polícia využitie odstavného pruhu zásadne nepokutuje, z čisto právneho hľadiska ide o vážny priestupok, ktorý sa trestá záznamom v karte vodiča. Ak sa v priebehu dvoch rokov objavia takéto priestupky, motorista môže prísť o vodičské oprávnenie a musí sa okrem iného podrobiť preskúšaniu odbornej spôsobilosti.

V praxi to znamenalo, že polícia musela vždy zisťovať, či vodič použil odstavný pruh na vytvorenie núdzového pruhu alebo z iných, zväčša nezákonných dôvodov. Všetko komplikuje aj nedostatočné monitorovanie diaľnic, nakoľko Asfinag stále nedisponuje dostatočným počtom kamier. Tie sa nachádzajú najmä na exponovaných úsekoch, kde dochádza k častým kolónam. Samotná polícia sa bráni, že v prípade nehody majú úplne iné priority a nemajú čas sledovať, či vodiči vytvorili núdzový pruh alebo či ho niekto nezneužíva.

Ilustračná snímka. Zdroj: Asfinag 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Asfinag Zdroj: Asfinag

3. Skúsenosti záchranárov

Účtovný dvor poukazuje aj na to, že podľa dostupných informácií sa vôbec neskrátil čas príjazdu záchranných zložiek na miesto nehody. Pritom išlo o zásadný argument v prospech uzákonenia núdzového jazdného pruhu. Asfinag a kompetentné inštitúcie vtedy tvrdili, že príjazd by sa mohol skrátiť až o štyri minúty, čo má výrazný vplyv na šance obetí nehody na prežitie.

BANNER300

Samotné záchranné zložky v prieskume Výboru pre bezpečnosť premávky boli zväčša so správaním sa vodičov spokojné, upozornili však na oblasti, kde dochádza k problémom. Prvou je vôbec šanca dostať sa do núdzového pruhu, nakoľko na privádzačoch vozidlá tento pruh nevytvorili. Ďalšou trecou plochou je určitá neznalosť vodičov, nakoľko po prejazde prvého záchranného vozidla núdzový pruh uzatvorili a museli ho nanovo vytvárať. Poslednou kritickou oblasťou je samotný vznik pruhu. Podľa skúseností záchranárov zväčša závisí od niekoľkých vodičov, ktorí ako prví začnú uhýbať do strán a ostatní sa pripoja až následne.

AUTOBILD.SK komentuje

Vytvorenie núdzového jazdného pruhu považujeme za rozumné a užitočné riešenie, nakoľko v drvivej väčšine prípadov vznikajú na diaľniciach a diaľničných obchvatoch zápchy práve v dôsledku nehody a je teda viac ako pravdepodobné, že na miesto sa budú ponáhľať záchranné zložky. Na druhej strane náš súčasný systém funguje vcelku spoľahlivo a je preto na zváženie, či sa zmena oplatí.

Táto snímka dokazuje, že núdzový pruh môže byť veľkým prínosom. Zdroj: ARBÖ 3 fotografií v galérii Táto snímka dokazuje, že núdzový pruh môže byť veľkým prínosom. Zdroj: ARBÖ Zdroj: ARBÖ

Ak sa predsa ministerstvo vnútra a polícia rozhodnú pre novelu zákona, bude si to vyžadovať predovšetkým rozsiahlu informačnú kampaň vo všetkých typoch médií. Z praktického hľadiska by mali počítať nielen s vytvorením samotného núdzového pruhu, ale aj s tým, že vozidlá záchranných zložiek sa na diaľnicu musia nejako dostať. Presne tento problém okrem iného momentálne rieši Rakúsko, preto máme možnosť sa zo skúseností susedov poučiť a vyriešiť to hneď za horúca.

Motoristi sa budú musieť obrniť veľkou dávkou trpezlivosti a disciplíny. Napriek rozšírenému pesimizmu sme však presvedčení, že drvivá väčšina vodičov si uvedomuje cenu ľudského života a nevyhnutnosť skrátiť čas príchodu záchranárov na miesto nehody. Veď jedného dňa môže rýchlu pomoc potrebovať ktokoľvek z nás alebo našich najbližších.

A s tými niekoľkými uponáhľanými „riaditeľmi zemegule“ by sa už polícia mala vedieť porátať. Isto, bude to chcieť kamerové systémy a poriadne mastné pokuty. Ideálnym riešením by bol systém, z ktorého nebude možné záznamy vymazať. V rámci objektívnej zodpovednosti príde majiteľovi vozidla zdvorilý list s fotografiou a šekom na štvorcifernú sumu. Aj majetnejší vodič si pri takýchto pokutách dvakrát rozmyslí, či sa mu to oplatí. Rozhodne nie sme zástancami bezhlavého pokutovania, ľudský život však považujeme za jedinečný a nenahraditeľný, preto v tomto konkrétnom prípade sme za tvrdé a nekompromisné postihy.

Facebook like button


Najnovšie články
Peugeot 206: Bestseller oslavuje 20. narodeniny

Elektromobil stojaci na platforme MEB sa veľkosťou zmestí medzi typy Q5 a Q7, má výkon 300 kW (408 k) a na jedno nabitie má prejsť 400 kilometrov.

Audi predstavilo elektrické SUV e-tron

Česi odhalili detaily výkonnej novinky. Ukazujú disky a obutie s mierami 235/45 R20 či zadný nárazník, ktorý obsahuje dvojicu koncoviek výfuku.

Škoda Kodiaq RS: Striptíz SUV pokračuje

Rakúsko v súčasnosti testuje rýchlosť 140 km/h na dvoch úsekoch diaľnic. Ak sa projekt osvedčí, minister dopravy by chcel vyššiu rýchlosť zaviesť plošne...

Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach

K čisto benzínovej dvojici motorov sa pridáva vyhotovenie s označením e-Boxer. Počas budúceho roka bude údajne realitou aj v Európe.

Subaru XV dostalo hybridný variant

Obytné automobily či prívesy sú, prinajmenšom čo sa dizajnu a pôdorysu týka, už roky relatívne konzervatívne. Na trh prichádza firma Romotow, ktorá by...

Nahradí aj chatu: Prvý karavan svojho druhu

Elektrický poháňané SUV má kontroverzný dizajn, kabínu vytvárajúcu uvoľnenú atmosféru a schopnosť plne autonómneho fungovania.

BMW Vision iNext: Vo výrobe od roku 2021
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×