Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Yeti: Putovanie so snežným mužom

V ďalšom pokračovaní putovania za motoristicky zaujímavými cieľmi nám bude robiť spoločníka české SUV s motorom 2.0 TDI.
7 19 príspevkov 12.11.2014 / Ladislav Malák

Už tri rozličné autá sme vystriedali v úlohe hltačov tučných porcií tisícov kilometrov na cestách celej Európy, pri hľadaní motoristicky a aj inak cestovateľsky atraktívnych destinácií. Sever, juh, východ, aj západ, cudzinu aj domovinu, sme ale doteraz objavovali vždy iba so „štandardne nízkymi“ modelmi kompaktného segmentu. Vo dvoch prípadoch to bol hatchback, v jednom kombík, dvakrát sme pritom pálili benzín, raz naftu, dvakrát s turbom, raz s atmosférickým plnením.

Pri naftovej pohonnej jednotke ostávame aj tentokrát, posunieme sa však do triedy SUV, ktorá nám dáva možnosti aspoň občas odbočiť z pevných asfaltov. Do úlohy nášho súputníka sme zvolili Škodu Yeti s motorom 2.0 TDI (81 kW/110 k), manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Ak tomu pridáme ešte informáciu, že ide o terénnejšie vyštafírovanú verziu Outdoor, možno vám svitne, že toto auto už ste u nás videli.

Nápad na dlhokilometrážne preverenie Yetiho v rámci cestovateľského projektu v náročnom zimnom období vznikol ešte koncom predošlej zimy, keď jeho facelift prišiel na trh 7 fotografií v galérii Nápad na dlhokilometrážne preverenie Yetiho v rámci cestovateľského projektu v náročnom zimnom období vznikol ešte koncom predošlej zimy, keď jeho facelift prišiel na trh Zdroj: Ladislav Malák

A ste na správnej stope. Presne s týmto Yetim sme sa zoznámili ešte koncom predošlej zimy, v prvom krátkodobom redakčnom teste, kde sme premiérovo preverili faceliftovanú verziu, presnejšie obe: spomínaný naftový Outdoor s pohonom oboch náprav a viac do mesta orientovanú od hlavy po päty lakovanú benzínovú prednokolku.

TIP: Prečítajte si všetky cestovateľské články na AutoMoto.sk

Bol to však iba štandardný krátkodobý test a navyše za nejaký ten týžden, čo sme mali autá k dispozícii, sa zima sotva stihla predviesť ako zima. A to nás práve priviedlo k rozhodnutiu zaobstarať si cestovateľského spoločníka, ktorého bude čakať porcia niekoľkých desiatok tisícov kilometrov, vo väčšine práve v zimnom období. Skrátka, snežný muž, konkrétne ten naftový, dostane šancu dokázať, či vie svoje meno preniesť z marketingu aj do reality.

Babie leto ako zahrievacie kolo

Ďalšia zima je pred dverami, ale už predtým, ako udrie, sme dlhometrážne skúšaného Yetiho začali patrične zahrievať. V prvých pár týždňoch dokonca ešte na letných pneumatikách, ktorým sa práve končila sezóna. Nechceli sme ju riskantne predlžovať, veď viete, meteorologický zákon schválnosti, stresy v preplnenom pneuservise.... Ešte skôr než sme prezuli, sme však napríklad Yetiho zapojili do súvisiaceho seriálu hľadania a skúmania najkrajších slovenských ciest.

Dlhodobo preverovanú Škodu Yeti sme začali zvŕtať tesne pred prezúvaním do zimnej obuvi, v ktorej absolvuje najnáročnejšiu časť nášho cestovateľského projektu 7 fotografií v galérii Dlhodobo preverovanú Škodu Yeti sme začali zvŕtať tesne pred prezúvaním do zimnej obuvi, v ktorej absolvuje najnáročnejšiu časť nášho cestovateľského projektu Zdroj: Ladislav Malák

Už tu sa prejavil rozdiel medzi tým, ako sa na náročných slovenských cestách, zväčša horských, správali jednotliví naši dlhodobí súputníci. Yeti je zo všetkých najvyšší, čo je samozrejme cítiť pri športovejšej sekanici v ostrých zákrutách. V nich s ohľadom na svoje proporcie a stavbu tela síce statočne drží stopu, predsa len sa však výraznejšie nakláňa.

 

Prvé tri časti cestovateľského projektu

Úvodný diel nášho putovania na motoristicky zaujímavé miesta začala Honda Civic 1.6 i-DTEC. S ňou sme sa okrem iného zamerali na sever Talianska, domov viacerých superšportových značiek a preskúmali sme rumunské hory, vrátane legendárneho priesmyku Transfagarasan. Naším druhým spoločníkom bola Kia cee´d SW 1.6 GDi, ktorej sa páčilo hlavne v Škandinávii, napríklad na najdrahšom úseku diaľnice na svete aj vo viacerých automobilových expozíciách. Do tretice sme osedlali Škodu Rapid Spaceback 1.2 TSI, s ktorou sme preskúmali múzeum v jej rodisku, ale aj viaceré slávne nemecké pretekárske okruhy. A pomohla nám napríklad aj zistiť, čo urobia so spotrebou bicykle na auteza autom.

Zároveň ale Yeti zo všetkých doterajších štyroch áut najlepšie zvláda dlhé tiahle stúpania, dokonca podstatne lepšie, než by ste čakali od 110-koňového nafťáku. Svoju úlohu tu však namiesto výkonu zohráva skôr veľký zdvihový objem a krútiaci moment 280 Nm dostupný od 1750 otáčok. Ale dokonca aj ten v subjektívnom vnímaní ako keby mal príliš skromnú papierovú hodnotu, pocitovo auto ťahá ako keby bolo tých Newtonmetrov riadne cez tristo.

BANNER300

Čo ukážu budúce tisícky kilometrov?

Škodu Yeti vo verzii po facelifte ako takú a ako celú už testovať nemusíme. Ako sme pred chvíľou spomenuli, preverili sme si hneď dve jej verzie. Pri mnohých krátkodobých testoch sa však natíska otázka, či by takú alebo onakú výzvu auto zvládlo aj z dlhodobého hľadiska. A platí to aj pre snežného muža vo vynovenom kožuchu.

Tentoraz štartujeme cestovateľský projekt už s poriadne zabehnutým a „usadeným“ naftovým motorom, s počiatočným kontom vysoko cez dvadsať tisíc kilometrov 7 fotografií v galérii Tentoraz štartujeme cestovateľský projekt už s poriadne zabehnutým a „usadeným“ naftovým motorom, s počiatočným kontom vysoko cez dvadsať tisíc kilometrov Zdroj: Ladislav Malák

Zaujímavý ukazovateľ je napríklad spotreba. To, že Yeti, s ktorým štartujeme ďalšie pokračovanie nášho dlhodobého projektu, je zabehnutý pekne „do rýchla“, sme zistili hneď pri prvých jesenných kilometroch. Čo však urobil zábeh so spotrebou? Ako rýchlo bude miznúť nafta z nádrže auta, ktorého motor už je dobre usadený, ale s ktorým sa na druhej strane bude jazdiť často na náročných zimných cestách, doma aj v zahraničí? S týmto hodnotením si ešte počkáme, konzum budeme sledovať a rezultát vyslovíme neskôr.

Pod drobnohľadom bude aj interiér a variabilné zadné sedadlá. Ako prežijú zimu a veľké porcie kilometrov? 7 fotografií v galérii Pod drobnohľadom bude aj interiér a variabilné zadné sedadlá. Ako prežijú zimu a veľké porcie kilometrov? Zdroj: Ladislav Malák

Zaujímať nás bude aj to, ako sa osvedčia nové prvky, ktoré Yeti dostal pri facelifte, napríklad historicky prvá cúvacia kamera. Ale preveríme si podrobnejšie aj prvky, ktoré by mali byť jeho silnou stránkou už od narodenia, napríklad zadné sedadlá VarioFlex. Celkovo vzaté, tak ako pri predošlých dieloch, aj teraz mám odvážne plány. Sledujte nás a uvidíte, ako sa postupne budú realizovať.

Facebook like button


Video
Najnovšie články
Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×