Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Únava zabíja na cestách tisíce ľudí

Únava výrazne ovplyvňuje reakcie a vnímanie vodičov. I keď policajné štatistiky únavu ako príčinu nehôd neuvádzajú, odhaduje sa, že má na svedomí stovky až tisíce životov.
2 1 príspevok 12.11.2014 / Soňa Zverková

Úbytok denného svetla práve v tomto čase dáva psychike človeka poriadne zabrať. V kombinácii s uponáhľaným životným štýlom a stresom je dôsledkom únava, ktorú sa väčšina motoristov naučila ignorovať. Lenže pri dlhodobom nedostatku spánku dochádza nielen k spomaleniu reakcií a vnímania, ale v tom najhoršom možnom prípade môže viesť až k mikrospánku, ktorý si právom zaslúžil označenie „tichý zabijak“.

Únavu ako príčinu nehôd nemožno podceňovať 2 fotografie v galérii Únavu ako príčinu nehôd nemožno podceňovať Zdroj: Dreamstime

Štatistiky mlčia

Na Slovensku a v podstate ani nikde vo svete neexistujú spoľahlivé štatistiky, ktoré by ukázali, koľko dopravných nehôd zavinila únava. Ako referenčnú informáciu môžeme použiť nedávny výskum v USA. Tamojšia AAA Nadácia pre bezpečnosť premávky analyzovala 14 268 nehôd v rokoch 2009 až 2013 a zistila, že 21 percent smrteľných nehôd, čiže každú piatu, spôsobila únava vodiča. Nadácia odhaduje, že každý rok sa v USA udeje viac než 6 000 nehôd zavinených únavou, ktoré si vyžiadajú najmenej jeden ľudský život.

Výsledky výskumu dokazujú, že únava vodiča má na bezpečnosť väčší vplyv, než doteraz naznačovali oficiálne štatistiky Národného úradu pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA). Úrad odhadoval, že v rokoch 2005 až 2009 približne 1,4 percenta všetkých nehôd v USA zavinil unavený vodič. Z tohto počtu 2,2 percenta kolízií viedlo k zraneniam a 2,5 percenta k úmrtiam. V danom období malo pre únavu zahynúť na cestách vyše 5 000 ľudí.

Dlhú jazdu je potrebné naplánovať v časoch, keď je človek obvykle aktívny 2 fotografie v galérii Dlhú jazdu je potrebné naplánovať v časoch, keď je človek obvykle aktívny Zdroj: Dreamstime

U nás únava vodiča ako príčina nehody v policajných štatistikách nefiguruje, nakoľko na rozdiel od alkoholu ju nemožno fyzicky nijako dokázať. Dokonca ani samotný vodič si nemusí uvedomovať, že jeho koncentrácia a reakcie boli utlmené únavou. A pokiaľ sa pri nehode zranil, často nie je schopný potvrdiť, či upadol do mikrospánku. Jedinou možnosťou sa pre políciu môžu stať výpovede ľudí z jeho okolia, že vodič dlhodobo nespal alebo trpel nedostatkom spánku. Lenže takéto vyšetrovanie sa sústreďuje iba na vážne nehody, reálny počet kolízií, pri ktorých zohrala úlohu únava sa prakticky nedá odhadnúť.

BANNER300

I keď náš zákon o premávke zakazuje jazdu, ak je schopnosť vodiča „znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou“, ide o nepreukázateľný stav. Autori zákona pravdepodobne stavili na osobnú zodpovednosť každého vodiča, aby dokázal rozpoznať varovné signály a podľa toho sa zachoval. Na jednej strane musíme uznať, že v súčasnej ekonomickej situácii si málokto môže dovoliť luxus zostať doma s vyloženým nohami. No zároveň ide o potenciálneho zabijaka, ktorého v žiadnom prípade nemožno podceňovať.

 

Varovné signály

Snažte sa rozpoznať varovné signály, ktoré vysiela vaše telo. Medzi najčastejšie patria:

  • výpadok pamäti: vodič si nepamätá posledné kilometre
  • problémy s koncentráciou (túlavé myšlienky, ignorovanie značiek)
  • časté zívanie
  • meravý pohľad
  • ťažké viečka
  • ťažkosti zaostriť zrak
  • časté klipkanie očami
  • zvýšená citlivosť na svetlo
  • pálenie a časté pretieranie očí
  • problémy udržať stály smer a rýchlosť
  • častá zmena polohy
  • pocit, akoby ste sa pohybovali v mede

Nepodceňujte únavu

Z hľadiska predchádzania únavy odborníci zhodne odporúčajú, aby si vodič v noci pred dlhšou jazdou alebo náročným dňom doprial najmenej sedem hodín neprerušovaného spánku. Počas dlhej jazdy sa vyhýbajte ťažkému jedlu a naplánujte si cestu v časoch, keď ste obvykle aktívni. Naplánujte si prestávku každé tri hodiny a ak je to možné, cestujte so spolujazdcom, ktorý vás za volantom môže vystriedať. Rozhodne neužite pred jazdou lieky, ktoré by mohli zvýšiť únavu alebo inak ovplyvniť vaše šoférske schopnosti. Ak máte dlhodobé problémy s únavou a spánkom, konzultujte lekára prípadne špecialistu na spánok.

Napriek tomu, že automobilky prichádzajú so stále novými asistenčnými systémami, bezpečnosť sa vždy začína v hlave. Nepodceňujte únavu a nespoliehajte sa na kofeínové bomby, nakoľko ich účinok je len krátkodobý a nikdy nezabránia tomu, aby vaše telo po prekročení určitej hranice jednoducho nevyplo. Neexistuje žiadny prostriedok, ktorý by mohol nahradiť dostatok spánku. Práve ten je základom zdravého životného štýlu a v konečnom dôsledku môže zachrániť nejeden život. Možno práve ten váš.

Facebook like button


Najnovšie články
Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×