Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW 318d a 335d xDrive Touring: Boj?

Bavorské kombi strednej triedy s naftovým motorom a pohonom všetkých kolies: kde je začiatok a kde koniec?
32 35 príspevkov 07.11.2014 / Ladislav Malák

Záber arzenálu motorizácií býva pri nemeckých prémiových značkách ozaj široký. A platí to najmä pri kmeňových modeloch s misiou produkovať tie najvyššie predajné čísla. Vďaka tomu sa teoreticky dá očakávať pomerne značný rozdiel medzi základom a vrcholom tejto ponuky. Potvrdí však teóriu aj prax?

Týchto dvoch bavorských bratov na prvý pohľad jedna bavorská mater mala. Či im však na cestu do sveta aj batôžky jednako naložila? 32 fotografií v galérii Týchto dvoch bavorských bratov na prvý pohľad jedna bavorská mater mala. Či im však na cestu do sveta aj batôžky jednako naložila? Zdroj: Ladislav Malák

Pozreli sme sa do cenníka ťažiskového trojkového radu BMW a z ponuky verzie kombi sme si vybrali najsilnejšiu a najslabšiu naftovú motorizáciu. A aby to bolo zaujímavejšie, tak ešte aj kombinovanú s pohonom všetkých štyroch kolies. V praxi to znamená modely 318d a 335d. Sú reálne také odlišné, ako ďaleko majú od seba výkonom? Ukáže sa aj v tomto prípade, že dve testované autá môžu predstavovať dva iné svety?

Šaty robia človeka, výbava robí auto

Prvé náznaky rozdielu zistíte už pri pohľade na exteriér. V detailoch odlišná karoséria však nevypovedá o tom, či skrýva pragmatický štvorvalček alebo šesťvalec so silou lokomotívy. BMW 318d sme mali vytvarované príplatkovým balíkom Sport Line. Ten je akýmsi medzischodíkom od „obyčajného“ variantu k verzii s M Sport balíkom, ktorý už má podstatne odlišne tvarované nástavce pod nárazníkmi. Práve ten pre zmenu zdobil testované 335d.

Balík Sport Line je podstatne lacnejší než M Sport paket, napriek tomu dokáže zaodieť základné 318d xDrive do slušne dynamického overalu 32 fotografií v galérii Balík Sport Line je podstatne lacnejší než M Sport paket, napriek tomu dokáže zaodieť základné 318d xDrive do slušne dynamického overalu Zdroj: Ladislav Malák

Keď sa však pozriete do cenníka trojkového kombi, zistíte, že to pokojne mohlo byť aj úplne naopak, pretože spomenuté dva balíky si viete prikúpiť k obom motorizáciám. A v tom prípade by vizuálny zmätok bol už úplne dokonalý. Samozrejme, k silnému 335d sa M paket hodí filozoficky viac, o tom niet pochýb. Testované 318d nám však predviedlo, že s balíkom Sport Line už aj základná dieselová verzia môže navonok účinne maskovať fakt, že pochádza z dna ponuky. O pár odsekov samozrejme budeme riešiť aj otázku čo to všetko koštuje, dáme jej však samostatnú kapitolu a do zvyšku testu nebudeme ceny motať.

M Sport balík je skrátka M Sport balík. Ale dobrá správa je, že sa dá dokúpiť aj k úplne základným motorizáciám, nielen k 335d xDrive na tomto obrázku 32 fotografií v galérii M Sport balík je skrátka M Sport balík. Ale dobrá správa je, že sa dá dokúpiť aj k úplne základným motorizáciám, nielen k 335d xDrive na tomto obrázku Zdroj: Ladislav Malák

Aj keby ste však teoreticky dokúpili k základnému 318d najdynamickejší M paket a k 335d „iba“ balík Sport Line, je tu exteriérový detail, ktorý by prezradil rozdiel v motorizáciách. Presne tak, reč je o výfuku. Jedna vec je povrchová úprava koncovky, druhá je však konfigurácia. Skrátka, pod zadným nárazníkom 318d by ste pri akejkoľvek výbave márne hľadali hrozivú dvojhlavňovku, ktorá trčí zo zadných partií 335d. 

Myslíte si, že výkonnejšiu verziu 335d zákonite prezradia väčšie brzdy? Nemusia: tieto veľké „emkové“ kotúče a modré strmene si viete prikúpiť aj k 318d.... 32 fotografií v galérii Myslíte si, že výkonnejšiu verziu 335d zákonite prezradia väčšie brzdy? Nemusia: tieto veľké „emkové“ kotúče a modré strmene si viete prikúpiť aj k 318d.... Zdroj: Ladislav Malák

Ani v interiéri motorizácia takmer nezohráva úlohu. Testované BMW 318d malo v rámci balíka Sport Line látkové športové sedadlá čiernej farby s červeným šitím. V 335d boli kožené športové, príplatkové. Ak by sa však za materiál ich čalúnenia nepriplácalo, tak by tu boli pre M Sport balík typické základné športové potiahnuté kombináciou látky a Alcantary.

Ani do interiéru nie je nutné prehnane priplácať, aby vyzeral dynamicky. Viete, na ktoré z oboch testovaných áut sa pozeráte na tomto obrázku? 32 fotografií v galérii Ani do interiéru nie je nutné prehnane priplácať, aby vyzeral dynamicky. Viete, na ktoré z oboch testovaných áut sa pozeráte na tomto obrázku? Zdroj: Ladislav Malák

Obe autá by si ich však pokojne mohli vymeniť, pretože platí to, čo už sme povedali pred chvíľou: balíky Sport Line aj M Sport si môžete ľubovoľne dokúpiť ku hociktorej motorizácii. A to isté v zásade platí aj pre ďalšie interiérové prvky. Lepší interiér skrátka nedostanete s lepším motorom, musíte si ho zadovážiť voľbou patričného výbavového balíka, prípadne ďalšími jednotlivými príplatkovými prvkami. Aj tu však je jeden detail, ktorý jasne prezradí, či ide o 318d alebo 335d. A s ním sa už presúvame do ďalšej kapitoly.

Dvojnásobné stádo koní a dva pohľady na xDrive

Dostávame sa k samotnému porovnaniu motorizácií. Už vieme, že navonok ich prezradí výfuk. Ako je to však so spomínaným interiérovým identifikátorom? Veľmi jednoducho. K verzii 318d xDrive nie je možné priplatiť si za automat, jedinou voľbou je šesťstupňový manuál. A pre zmenu 335d xDrive sa kombinuje výlučne s automatom, už v štandarde. To znamená, že testované motorizácie predstavujú ešte aj po tejto stránke úplne odlišné svety. Ide teraz o to, ktorý sa ako hodí do kontextu trojkového kombi s pohonom všetkých kolies.

Dozadu posunutý pozdĺžne uložený dvojlitrový štvorvalec sa pod dlhou kapotou BMW 318d takmer stráca 32 fotografií v galérii Dozadu posunutý pozdĺžne uložený dvojlitrový štvorvalec sa pod dlhou kapotou BMW 318d takmer stráca Zdroj: Ladislav Malák

Kolónka maximálneho výkonu 318d nesie čísla 105 kW (143 k) a 320 Nm. Čiže nič výnimočné, takéto parametre nájdete pri kope iných dvojlitrových naftových štvorvalcov, aj mimo prémiového segmentu. Pri BMW 3 Touring je to ale najslabší diesel, ktorý dostanete s pohonom všetkých kolies. To by mohlo vyvolať obavu, že mu nebude stíhať. Je táto obava oprávnená? Čiastočne.

Motorizácia 318d rozhodne nie je lenivá. Stovka pod desať sekúnd, maximálka vysoko nad dvesto a relatívne strmý nábeh krivky výkonu aj krútiaceho momentu spolu prinášajú slušnú dynamiku, nielen objektívnu, ale aj subjektívne citeľnú. V tomto by sme teda problém nevideli a necítili.

Táto strojovňa by bez námahy odtiahla aj dvakrát ťažší náklad než je celková hmotnosť BMW 335d 32 fotografií v galérii Táto strojovňa by bez námahy odtiahla aj dvakrát ťažší náklad než je celková hmotnosť BMW 335d Zdroj: Ladislav Malák

Ak 318d v niečom nestačí, tak je to sféra využitia podvozka. Trojkové kombi ho skrátka má natoľko „rýchly“, že tento motor nemá šancu plne benefitovať z jeho kvality. V kombinácii s pohonom iba zadných kolies by sa síce pri vypnutej stabilizácii a troške snahy dali mierne povymetať zákruty zadkom, xDrive ale premení túto motorickú verziu na dokonalo neutrálnu a schopnú divokejšieho driftu vari len na snehu. To znamená pre niekoho dokonalú spokojnosť s bezpečnými jazdnými vlastnosťami, pre iného však rovnako dokonalú nudu.

BANNER300

Opačný koniec spektra, 335d, je úplne iná šálka kávy. Čertovsky černejšia a čertovsky silnejšia. Výrobca pre istotu vôbec nekombinuje tento dvakrát oturbený radový trojlitrový šesťvalec pod kapotou trojkového kombi s pohonom zadných kolies. O tom, že tu xDrive ozaj má zmysel, nehovoria len hrôzu naháňajúce teoretické papierové parametre, ale aj praktické pocity, ktoré sme zažívali počas testu.

Stupnice s marketingovo značne prehnanou kalibráciou nie sú ničím nezvyčajným. Na digitálnom budíku vpravo však BMW 335d reálne nechá iba 10 nevyužitých Newtonmetrov 32 fotografií v galérii Stupnice s marketingovo značne prehnanou kalibráciou nie sú ničím nezvyčajným. Na digitálnom budíku vpravo však BMW 335d reálne nechá iba 10 nevyužitých Newtonmetrov Zdroj: Ladislav Malák

Šesťvalec s dvoma rozlične veľkými turbami nepozná nie a na každý povel plynom reaguje mohutným zrýchlením. Pozor, nie divoko trhaným, ani v športovom režime, ale pri všetkej plynulosti nábehu ozaj mimoriadne vehementným. S týmto autom sa nepredbieha, s týmto autom sa preskakuje. Pohon xDrive tu navyše dokonalo predvádza svoju flexibilnosť a pri toľkom prebytku ťahu dokáže priorita zadnej nápravy pri akcelerácii poslať auto do mierneho pretáčavého oblúka ešte aj na suchej ceste a ešte aj pri čiastočne zapnutej stabilizácii.

A o tom vari ani nemusíme dlho hovoriť, ako dokáže xDrive premeniť 313 koní a 630 Newtonmetrov na efektívnu akceleráciu, bez zbytočného gumovania. Dôkazom je stovka v úžasnom čase pod päť sekúnd a rovnako úžasný pocit chrbta pritlačeného do operadla. Čo až tak úžasne nevnímate, je zvuková kulisa. Na rozdiel od klasického štvorvalcového rapkáča 318d síce 335d má mierne športovo podfarbený zvuk, ktorý svedčí jeho sile. Rozhodne má však veľmi ďaleko od emotívneho prejavu benzínového šesťvalca.

Odhlučnenie pohonu, prevodovky, spotreba: ďalšie zaujímavé zistenia

Štvorvalec z BMW 318d vo verzii s nemenným výkonom už má čo to odžité a aj keď ho výrobca mierne priebežne inovuje, kultúrou chodu už ho prekonali viacerí noví konkurenti, aj neprémioví. Odhlučnením kabíny sa tento hendikep podarilo potlačiť iba čiastočne. Šesťvalec v danom výkonovom variante je predsa len mladší ročník, extra kultúru mu pridáva aj samotná konfigurácia. A k nej ešte výrobca prispel aj veľmi slušne vyriešeným problémom pozdĺžne uložených naftových motorov, s prevodovkou ležiacou už takmer pod kabínou, ktoré často prenášajú na voľnobehu do interiéru výrazné dunenie.

Facebook like button

Á propos, prevodovky.... Ani tie nezabudneme zhodnotiť. Manuálny šesťkvalt BMW síce rozhodne nie je zlý a sprevodovanie bolo s testovaným 318d zladené tak akurátne. A ani nepresnosť sa mu nedá vyčítať. Stále sú tu však tie jemne gumové dorazy, ktorých sa BMW pri svojich ručne radených skriniach už dlhé roky nevie celkom zbaviť.

BMW 335d sa štandardne kombinuje iba s automatom. Pri jeho špičkových kvalitách je to ale rozhodne dobrá správa 32 fotografií v galérii BMW 335d sa štandardne kombinuje iba s automatom. Pri jeho špičkových kvalitách je to ale rozhodne dobrá správa Zdroj: Ladislav Malák

Automat naopak neznesie žiadnu kritiku, ani v kombinácii s motorizáciou 335d. Kritizovať začneme až potom, keď niekto kvalitami konečne prekoná toto chýrne 8-stupňové ZF. To sa však zatiaľ nestalo. Teda možno stalo, niekde vo svete exkluzívnych supercars, k tým ale máme ako novinári spod Tatier iba veľmi zriedkavý a obmedzený prístup, čiže nemáme šancu to posúdiť.

A čo spotreba? Nuž, zaujímavé zistenia.... Kupovať slabší diesel len preto, aby ste ušetrili na palive, takmer nemá význam. Napriek obrovskému rozdielu vo výkone, krútiacom momente aj jazdných parametroch, sú hodnoty spotreby iba bezvýznamne odlišné, čo samozrejme nahráva silnému šesťvalcu. A nie je to iba papierová teória, prax ju potvrdzuje.

Verte alebo nie, ale pri pohodovej jazde na vidieckych okreskách nám 335d ukazovalo aj takéto spotrebu. Nuž, rezerva výkonu má svoje čaro.... 32 fotografií v galérii Verte alebo nie, ale pri pohodovej jazde na vidieckych okreskách nám 335d ukazovalo aj takéto spotrebu. Nuž, rezerva výkonu má svoje čaro.... Zdroj: Ladislav Malák

Pri dynamických nárokoch, ktoré doženú 318d k hraniciam jeho schopností, mu totiž začína celkom reálne viac vysychať v krku. Lenže pri tých istých dynamických nárokoch má 335d ešte stále takú obrovskú rezervu ťahu, že si len pohodovo a ležérne usrkáva svoj ropný drink. Preložené do reči čísel to znamená, že sme papierový rozdiel medzi štvorvalcom a šesťvalcom reálnymi testovacími spotrebami ešte o niečo málo znížili. Konkrétne čísla si pozrite v tabuľke pod testom.

Parádna prémiovka (nielen) za parádny príplatok

Sľúbili sme pred chvíľou ceny, ideme sa teda na ne pozrieť. Pohľad do tabuliek prezradí, že benzínové 335i má síce viac koní, ale 335d je cenovým vrcholom, takže sme tu celý čas vlastne hovorili aj o najlacnejšej a najdrahšej štvorkolke BMW 3 kombi ako takej, nielen pokiaľ ide o naftovú ponuku. Konkrétne je tu reč o sume od 37500 za BMW 318d xDrive Touring a čiastke od 52300 eur za BMW 335d xDrive Touring. Už to je značný rozdiel, stále je to však len začiatok....

Balíkom Sport Line si vylepšíte trojkové kombi za necelé dve tisícky 32 fotografií v galérii Balíkom Sport Line si vylepšíte trojkové kombi za necelé dve tisícky Zdroj: Ladislav Malák

Za balík Sport Line, o ktorý bolo vylepšené testované 318d, priplatíte 1935 eur. M Sport balík vás ale vyjde až 4379 eur. A tu už sa dá celkom reálne zamyslieť nad tým, čo spravia tieto dve extra sumy s tou pred chvíľou spomenutou základnou cenou. Ale nech už urobia čo chcú, faktom zostáva, že možnosť vzájomnej kombinácie s vrcholnou aj základnou štvorkolkovou motorizáciou tu je.

Ani jednoduchšia grafika menšieho displeja základnej verzie systému iDrive neurazí prémiový charakter BMW 3 32 fotografií v galérii Ani jednoduchšia grafika menšieho displeja základnej verzie systému iDrive neurazí prémiový charakter BMW 3 Zdroj: Ladislav Malák

Poďme však ďalej. Ak budete mať z obrázkov v galérii pocit, že to 335d v interiéri je predsa len onakvejšie, opäť pripomíname, že je to vec výbavy, nie motorickej verzie. A to výbavy nielen balíkovej, teda Sport Line verzus M Sport, ale aj jednotlivo príplatkovej, o čom svedčí suma za extra prvky testovaných áut: pri 318d plus 9778 eur, pri 335d až plus 25580 eur.

Niekomu sa aj tá prvá suma môže zdať vysoká, ak nás však sledujete pravidelne, tak ste pravdepodobne skonštatovali spolu s nami, že na pomery zvyčajnej konfigurácie testovacích áut BMW na Slovensku je ozaj nepatrná. Dôvod? Pokus importéra vytvoriť aj bez sekery hlboko zaťatej do rozpočtu auto, ktoré nebude robiť na pohľad hanbu prémiovej reputácii svojej značky a prezentačným ambíciám potenciálneho zákazníka. Čo myslíte, podarilo sa?

Víťaz bez boja?

Ak sa v titulku testu objavia dve autá, nie je nelogické očakávať niečo ako ich súboj. Ak ste si však tento článok pozorne prečítali celý, tak je vám jasné, že tu nemala tiecť krv a ani netiekla. Zistenia, ktoré vzišli z porovnania základu a vrcholu ponuky trojkového kombi s pohonom všetkých kolies, nám však napriek tomu prídu byť dostatočne zaujímavé.

Jeden pohon všetkých kolies, dve autá.... a aj v tomto teste objavené dva rozličné svety 32 fotografií v galérii Jeden pohon všetkých kolies, dve autá.... a aj v tomto teste objavené dva rozličné svety Zdroj: Ladislav Malák

Vysvitlo, že motorizácia nie je ani zďaleka určujúcim faktorom imidžu. A že po doplnení patričnou výbavou sa aj eko-Dávid môže tváriť ako dynamo-Goliáš. A to aj bez toho, aby ste za tú príplatkovú výbavu museli predať na čiernom trhu vlastnú obličku.

Ukázalo sa, že aj keď 318d nie je lenivé, tak nedokáže využiť mimoriadny potenciál podvozka trojkového BMW. Najmä v kombinácii s pohonom xDrive, ktorý síce zvýši bezpečnosť, ale aj pridá nudu. Na druhej strane sa zároveň potvrdilo, že kombinácia silného motora 335d a špičkovej automatickej prevodovky s pohonom xDrive dokáže byť nielen bezpečná, ale aj dynamicky efektívna a zábavná. A hodná každého jedného centu svojej nie práve nízkej ceny. Súhlasíte?

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×