Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prešli sme štyri z najkrajších ciest Slovenska

Ostré vlásenky, zvlnené rovinky, lesné serpentíny, malebná otvorená krajina.... to všetko sme našli pri našom ďalšom putovaní za najkrajšími slovenskými cestami.
20 13 príspevkov 30.10.2014 / Ladislav Malák

Aké je malé, také je pekné, nech si hovorí kto chce čo chce. Zatiaľ stále nás neprestalo baviť skúmanie Slovenska a jeho najkrajších ciest. Niektoré sme už poznali a chceme ich priblížiť aj vám, na iné ste nás upozornili vy a my sme sa nechali inšpirovať, ale objavili sme aj také, o ktorých sme predtým nemali ani potuchy. Nech sa páči, tu je výber ďalších pár úsekov, ktoré pridávame na rastúcu kopu tých najkrajších.

Košické Hámre – Veľký Folkmar

Košické Hámre vám dnes už Google ukáže iba ako rekreačnú oblasť. Bývala to však dedina ako mnohé iné, boli tu domy, žili tu ľudia, až kým nemuseli ustúpiť Ružínskej priehrade. A práve na miestach, kde ju zaplavilo toto vodné dielo, za mostom cez Ružín, sa začíname štverať na vrch, ktorému miestni jednoducho hovoria „Folkmarský kopec“ a ktorý sme si od vás našli ako tip v diskusii k predošlému, čiže druhému vydaniu tejto série. Dostanete sa sem z Košíc, cez obec Košická Belá a po prejdení spomínaného mosta pokračujete vpravo po hlavnej ceste.

Vrchol Folkmarského kopca ponúka bezpečnú príležitosť zaparkovať, oddýchnuť si a pokochať sa 20 fotografií v galérii Vrchol Folkmarského kopca ponúka bezpečnú príležitosť zaparkovať, oddýchnuť si a pokochať sa Zdroj: redakcia

Prvá časť kopca, v podstate celé stúpanie, má asi päť a pol kilometra a poteší hlavne vodiča. Sú tu mierne až stredne ostré zákruty a dve tiahlejšie vlásenky, cesta sa pekne rytmicky vlní do oboch strán. Väčšina tejto časti vedie cez les a iba málokde sa trochu pootvorí, takže posádka sa môže kochať leda tak umením svojho vodiča. Asfalt je hlavne zo začiatku mierne rozbitý, na niektorých úsekoch sa však už kladie nový koberec, aj so spevnením krajnice a výmenou zvodidiel.

Hneď pod vrcholom vás čaká prvá z najostrejších zákrut 20 fotografií v galérii Hneď pod vrcholom vás čaká prvá z najostrejších zákrut Zdroj: redakcia

Výrazná zmena nastane na vrchole kopca, kde sa krajina úplne otvorí a po oboch stranách sa oči popasú na zvlnených horských lúkach a kopcoch. Na vrchole je zároveň pomerne veľká parkovacia plocha, síce prírodná, ale  schodná aj pre osobné autá. Ľudia tu zvykávajú parkovať pri prechádzkach do okolitej prírody, alebo aj vtedy, keď sa len krátko zastavia počas jazdy s cieľom nadýchať sa čerstvého vzduchu.

Stúpanie od Košických Hámrov je síce skoro celé uzavreté stromami, klesanie na opačnej strane vám však ponúka aj takéto nádherné výhľady 20 fotografií v galérii Stúpanie od Košických Hámrov je síce skoro celé uzavreté stromami, klesanie na opačnej strane vám však ponúka aj takéto nádherné výhľady Zdroj: redakcia

Nasleduje klesajúca časť, síce kratšia, ale rovnako prudká ako tá stúpajúca (značka upozorňuje na 12% sklon). Avšak už na celom úseku takmer otvorenou krajinou, s výhľadom dolu na dedinu a do diaľky na hory. A tu sa nachádzajú aj najostrejšie zákruty z celej tejto trasy, pričom posledná vlásenka vás už dovedie priamo do Veľkého Folkmara. Na veľkej časti tohto klesania je už nový asfaltový koberec. Celá trasa, od spomínaného mosta, až po uvedenú obec, má približne osem kilometrov.

Podolínec – Hniezdne

Ďalší z dnes popísaných úsekov sme objavili, keď sme pred časom absolvovali okružnú jazdu po Slovensku so zisťovaním reálneho dojazdu testovaného Renaultu Mégane. Veľmi sa nám vtedy zapáčil úsek ciest z obce Podolínec do Hniezdneho. Dostanete sa sem z hlavnej „severnej trasy“ tak, že v Poprade odbočíte na Kežmarok a cez Spišskú Belú pokračujete na Starú Ľubovňu a potom cez Lipany a Sabinov naspäť „na trasu“, až priamo do Prešova. Alebo to isté v opačnom smere.

Počasie na severe za Podolíncom nás neprivítalo práve vľúdne, krajina je ale aj pod príkrovom hmly veľmi pekná 20 fotografií v galérii Počasie na severe za Podolíncom nás neprivítalo práve vľúdne, krajina je ale aj pod príkrovom hmly veľmi pekná Zdroj: redakcia

Spomínaný úsek sa nachádza približne v polovici celej trasy a v tomto prípade ide o potešenie skôr pre posádku, ktorá sa rada kochá krásnou krajinou. Vyslovene nudiť sa však nebude ani vodič. Celý úsek má niečo vyše 11 kilometrov a viac-menej kopíruje prúd rieky Poprad. Miestami viac, miestami menej. Niekde je totiž cesta doslova len pár metrov nad hladinou rieky, inde zase vystúpa vysoko nad ňu a ponúkne vám širší výhľad na jej malebnú dolinu.

Tento úsek je hlavne pastvou pre oči posádky, na vrcholoch strání sa však nájde aj pár vodičsky zaujímavých zákrut 20 fotografií v galérii Tento úsek je hlavne pastvou pre oči posádky, na vrcholoch strání sa však nájde aj pár vodičsky zaujímavých zákrut Zdroj: redakcia

Približne v polovici trasy leží obec Nižné Ružbachy, ktorá je zároveň križovatkou k obci Vyšné Ružbachy, so známymi kúpeľmi. Z Podolínca do tejto obce a aj z nej ďalej do Hniezdneho cesta stúpa mierne zvlnenými rovinkami po severnej stráni riečneho údolia, pričom na obidvoch poloviciach úseku sa na najvyšších bodoch nachádza pár ostrejších zákrut, ktoré potešia aj vodiča. Najmä vlásenka na kopci medzi Nižnými Ružbachmi a Hniezdnym.

Z najvyšších bodov cesty medzi Podolíncom a Hniezdnym sa vám otvorí parádny výhľad na údolie rieky Poprad 20 fotografií v galérii Z najvyšších bodov cesty medzi Podolíncom a Hniezdnym sa vám otvorí parádny výhľad na údolie rieky Poprad Zdroj: redakcia

Ako sme už spomenuli, kochať sa bude hlavne posádka, pretože až na záverečných pár zalesnených kilometrov pred Hniezdnym je krajina všade takmer celkom otvorená. Na tomto úseku nás síce neprivítalo práve prívetivé počasie, ani predtým pri meraní spotreby, ani teraz pri jeho podrobnejšom skúmaní.  Z toho, ako nás táto krajina oslovila za daných podmienok, si však vieme veľmi dobre predstaviť, o koľko parádnejší zážitok by to mohol byť za slnečného dňa.

BANNER300

Vernár

Možno ste si už zvykli, že úseky v tejto sérii článkov väčšinou označujeme počiatočným aj koncovým bodom. Tu je to však trochu problém. Pretože tento konkrétny úsek je síce zo severu ohraničený obcou Vernár, ale z juhu široko ďaleko nie je žiadna vhodná menotvorná dedina. Záchytným bodom by tu mohla byť jedine vernárska železničná stanica, ktorú, tak trochu paradoxne, delí od samotnej dediny poriadny kopec. A práve na ten sme sa zamerali.

Hneď prvá zákruta z juhu je pekne ostrá. Tu je odfotená zhora, po návrate z Vernára cez kopec 20 fotografií v galérii Hneď prvá zákruta z juhu je pekne ostrá. Tu je odfotená zhora, po návrate z Vernára cez kopec Zdroj: redakcia

Na vernársky horský prechod sa dostanete napríklad tak, že odbočíte z trasy, ktorú sme popisovali v prvom dieli seriálu, konkrétne medzi obcami Telgárt a Dobšinská ľadová jaskyňa, resp. Stratená. Samotnú križovatku, kde sa odbočuje na sever do kopca, sme si stanovili ako počiatočný bod trasy.

Ak máte dostatočný pud sebazáchovy, tak tento horský prechod si ako vodič ozaj užijete, aj vďaka viacerým náročným kombináciám zákrut 20 fotografií v galérii Ak máte dostatočný pud sebazáchovy, tak tento horský prechod si ako vodič ozaj užijete, aj vďaka viacerým náročným kombináciám zákrut Zdroj: redakcia

Hneď po úvodnej krátkej rovinke vás čaká prvá ostrá vlásenka a podobných je cestou k obci Vernár hneď niekoľko. Je to vodičsky vskutku náročná trasa, nájdete tu rovné a mierne zvlnené úseky, ale hlavne kombinácie zákrut s rozličným polomerom, niektorých aj ozaj prudkých. Ak túto trasu nepoznáte, vyžaduje si na prvý pokus ozaj značnú dávku rešpektu. Ak ten rešpekt nevyvolá pohľad na nejaký ten krížik s venčekom na zvodidlách.

 

Nový spoločník na našich cestách: Škoda Yeti

Pri skúmaní najkrajších slovenských ciest sme už vystriedali viacero štvorkolesových spoločníkov. Tým prvým bol kombík Kia cee´d, nasledovala Škoda Rapid Spaceback a naším najnovším povozom je Škoda Yeti. Na jednej strane sa síce cee´d aj Rapid suverénnejšie držali v tých najostrejších zákrutových pasážach s dobrým asfaltom, kde oceníte nižšie auto s nižším ťažiskom a nižším zdvihom pruženia. V porovnaní s oboma benzínovými predchodcami ale české SUV s motorom 2.0 TDI (81 kW/110 k) pre zmenu podstatne lepšie zvláda tiahle stúpania a viac odvahy nám dodáva aj na cestách, ktorých povrch má ďaleko od ideálne rovného. Dôkaz nájdete aj v tomto článku.

Snežný muž sa počas svojho úvodného nasadenia miestami menil skôr na Jožina z Bažin – tu konkrétne zdoláva mláky na rozbitej ceste Silickej planiny 20 fotografií v galérii Snežný muž sa počas svojho úvodného nasadenia miestami menil skôr na Jožina z Bažin – tu konkrétne zdoláva mláky na rozbitej ceste Silickej planiny Zdroj: redakcia

Z oboch strán kopca vás značka upozorňuje na prudké stúpanie, nie obe strany sú však rovnako dlhé. Na vrchole kopca sa ocitnete už zhruba po prejdení tretiny celého asi sedemkilometrového úseku. Počtom aj ostrosťou zákrut je náročnejším klesanie z vrcholu do obce. Ak by ste si túto cestu ako vodič chceli užiť, vôbec by sme sa vám nečudovali, keby ste sa v dedine hneď otočili a poďho zase hore do kopca, tentokrát s náročnejšou časťou v stúpavom profile.

Začiatok ostrého stúpania zo severu od obce Vernár, ktorú máme na tomto obrázku rovno za chrbtom 20 fotografií v galérii Začiatok ostrého stúpania zo severu od obce Vernár, ktorú máme na tomto obrázku rovno za chrbtom Zdroj: redakcia

Vernársky kopec, s povrchom síce mierne poplátaným, ale kvalitatívne solídnym, je zaujímavý hlavne pre vodiča. Ak sem ale trafíte v zimnom období, tak cez opršané koruny listnatých stromov, lemujúcich väčšinu cesty, uvidíte miestami aj celkom dosť z údolia s prudkými kopcami, ktoré sa nad ním vypínajú. A je to pekný pohľad, pravda, ak dokážete vášho pretekára za volantom aspoň trošku skrotiť.

Gombasek – Jablonov nad Turňou

Ak ste pred časom čítali náš prvý výsledok hľadania najkrajších slovenských ciest, určite ste v ňom okrem známeho horského prechodu Soroška zaregistrovali aj zaujímavú alternatívu k nemu, cez kopec nad dedinou Úhorná. Táto alternatíva však nie je jediná a rozhodne nie je jediná zaujímavá. Tá druhá, na ktorú sa pozrieme teraz, vedie cez malebnú Silickú planinu. A aj v tomto prípade sme sa inšpirovali vašimi tipmi, ktoré nám posielate do diskusie.

Úvodné stúpanie so začiatkom nad vstupným areálom Gombaseckej jaskyne je vodičsky najatraktívnejšie, vrátane pekných pár ostrých vracákov 20 fotografií v galérii Úvodné stúpanie so začiatkom nad vstupným areálom Gombaseckej jaskyne je vodičsky najatraktívnejšie, vrátane pekných pár ostrých vracákov Zdroj: redakcia

Kým na Úhornú sa odbočuje až za Rožňavou, v Krásnohorskom podhradí, úsek cez Silicu sa začína už pred týmto okresným mestom, za obcou Plešivec, presne oproti známemu kameňolomu a úplne presne pri areáli, ktorý je vstupom do Gombaseckej jaskyne a zároveň miestom konania kultúrnych podujatí v amfiteátri pod otvoreným nebom.

Takáto „fototapeta“ sa vám ukáže, keď sa po štveraní v serpentínach z Gombaseku ocitnete na Silickej planine.... 20 fotografií v galérii Takáto „fototapeta“ sa vám ukáže, keď sa po štveraní v serpentínach z Gombaseku ocitnete na Silickej planine.... Zdroj: redakcia

Gombasecký areál obídete zhora a to už sa zahrýzate do vodičsky najzaujímavejšej časti celej tejto trasy: do stúpania, miestami dosť ostrého, so serpentínami, miestami dosť prudkými. Cesta nie je najširšia, ak ale zachováte chladnú hlavu a zostanete vo svojom jazdnom pruhu, dokážete sa protiidúcemu vozidlu vyhnúť. Asfalt je tu síce miestami poplátaný, ale aspoň poctivo, nie sú tu žiadne zabudnuté diery, kde by hrozilo poškodenie podvozka. A na väčšine stúpania vás chránia aj zvodidlá.

....a takýto obrázok uvidíte, keď sa z prvého horizontu obzriete naspäť smerom k lesu, z ktorého ste pred chvíľou vykľučkovali 20 fotografií v galérii ....a takýto obrázok uvidíte, keď sa z prvého horizontu obzriete naspäť smerom k lesu, z ktorého ste pred chvíľou vykľučkovali Zdroj: redakcia

Tento prvý úsek má približne šesť kilometrov, ktoré si užije hlavne vodič, pretože vedú cez hustý les, takmer bez výhľadu do okolia. Situácia sa však úplne zmení, keď vyjdete z lesa a ocitnete sa na malebnej Silickej planine. Tu je cesta otvorená a krajina, ktorou prechádzate mierne zvlnenou cestou, je ozaj pastvou pre oči s otvorenými lúkami, skupinkami krovísk a stromov, skrátka idyla ako z fototapety. S viacerými možnosťami zastaviť sa a kochať sa aj inak, než z idúceho auta.  

Verte alebo nie, aj tento mierne off-roadovo rozbahnený úsek pozdĺž malebného jazera Farárova jama za obcou Silica je súčasťou verejného cestného ťahu 20 fotografií v galérii Verte alebo nie, aj tento mierne off-roadovo rozbahnený úsek pozdĺž malebného jazera Farárova jama za obcou Silica je súčasťou verejného cestného ťahu Zdroj: redakcia

Po tom, ako prejdete cez obec Silica a priblížite sa k jazeru Farárova jama po pravej strane, sa cesta výrazne zhorší a zúži, miestami pripomína skôr účelovú než verejnú komunikáciu. Pri pomalej a opatrnej jazde, v kombinácii so suchým počasím, prejdete bez poškodenia auta, aj celkom bežného, so štandardnou svetlou výškou. Ak sú však viaceré mláky pozalievané vodou, je to sem-tam už ozaj len na plazenie sa krokom, alebo na auto s pevnejším a vyšším podvozkom.

Za Silicou smerom na východ sa cesta výrazne zúži, krajina južnej časti národného parku Slovenský kras je tu však stále rovnako očarujúca 20 fotografií v galérii Za Silicou smerom na východ sa cesta výrazne zúži, krajina južnej časti národného parku Slovenský kras je tu však stále rovnako očarujúca Zdroj: redakcia

Ale stojí to za to spomalenie. Krajina je tu totiž všade stále rovnako nádherná, až kým zase cesta nevojde do lesa a nezačne klesať, pretože tam už z nej pre hustý porast veľa nevidíte. Na tomto poslednom úseku lesnom úseku je asfalt mimoriadne úzky a je potrebná extrémna opatrnosť pred neprehľadnými zákrutami, pretože tu miestami dve autá prejdú proti sebe len s ťažkosťami. Mať tak ale túto cestu v jednom smere uzavretú, hneď by sa v jej zákrutách prebudili rely gény vari aj v šoférovi slečny Daisy.

Ako asi môžu chutiť steaky zo Silickej planiny? My sme síce nekoštovali, ale český turista z Boleslavi ich zvládol bez bolenia brucha 20 fotografií v galérii Ako asi môžu chutiť steaky zo Silickej planiny? My sme síce nekoštovali, ale český turista z Boleslavi ich zvládol bez bolenia brucha Zdroj: redakcia

Po kľukatom a úzkom klesaní cez les sa ocitnete v Silickej Jablonici, za ňou nasleduje Jablonov nad Turňou. V tejto obci už sa napojíte na medzinárodný južný ťah E571 medzi Bratislavou a Košicami, v mieste, kde sa končí klesanie zo zmieneného horského prechodu Soroška, ktorému ste sa absolvovaním tejto trasy úspešne vyhli. Celý úsek je asi o dva kilometre kratší než cez Rožňavu po hlavnej trase, čiže má asi 25 km. Pravda, pre svoju členitosť je podstatne pomalší. Ak sa však neponáhľate, tak si ho rozhodne prejdite.

Dovidenia!

Ďalšie kolo výberu z najkrajších ciest slovenských ciest je za nami, ani tentokrát ho však neoznačíme za posledné. V príspevkoch od vás, ktoré nám posielate do diskusie, a veríme, že v tom budete pokračovať, je totiž ešte stále viac než dosť tipov na úseky a trasy, ktoré si zaslúžia našu redakčnú pozornosť a váš čitateľský obdiv. Takže určite nie zbohom, ale dovidenia: na najkrajších cestách Slovenska.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe

Prvý elektromobil anglickej firmy dosahuje výkon 2 000 koní a na jedno nabitie prejde 400 kilometrov. Už teraz pritom má byť prispôsobený na 800 kW nabíjačky...

Lotus šokuje: Postavil najsilnejšie auto sveta

Keďže Model 3 má najväčší podiel na predaji vozidiel Tesla, zohráva kľúčovú úlohu v strategických plánoch automobilky. Tá sa rozhodla znížiť jeho ceny, kým...

Tesla zlacnila Model 3, zdražila Modely X a S

Narodeninová verzia cé-trojky nezaujme len špecifickými farbami, ale aj slušným vybavením za dobrú cenu. Nevýhodou je nemožnosť voľby prepĺňaného benzínu...

Test Citroën C3 Origins: Oslava jubilea

Výber mýta rastie a do štátneho rozpočtu plynú desiatky miliónov eur. Najväčší podiel majú aj naďalej vodiči nákladných vozidiel zo zahraničia.

Kamionisti zaplatili na mýte vyše 100 miliónov eur

Mladé oddelenie španielskej automobilky zverejnilo spot, ktorý pravdepodobne zachytáva štúdiu nového hot-hatchu.

Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×