Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Hyundai Genesis: Nebezpečne blízko

Hyundai zaťal tak vysoko ako nikdy predtým a prináša Genesis sedan, s ktorým cieli dokonca na zákazníkov neohrozenej nemeckej prémiovej trojky.
44 62 príspevkov 23.10.2014 / Ladislav Malák

Čochvíľa uplynie rok od momentu, kedy Hyundai predstavil novú generáciu sedanu Genesis. Síce už celkovo druhú, ale zato prvú, ktorá sa dostane nielen na domáci a na americký trh, ako predtým, ale aj do viacerých krajín starého kontinentu. Tohtoročný bratislavský autosalón ju oficiálne priviedol aj medzi Tatry a Dunaj.

Druhá generácia sedanu Hyundai Genesis je zároveň prvou, ktorá prichádza na náš trh 44 fotografií v galérii Druhá generácia sedanu Hyundai Genesis je zároveň prvou, ktorá prichádza na náš trh Zdroj: Ladislav Malák

Nenechajte však sa oklamať menom. Nový sedan ho síce zdieľa so športovým dvojdverákom, inak ale na prvý pohľad ťažko odhadnete, že ich jedna mater mala. Kým Genesis Coupé plní úlohu dosť surovo ladeného old-schoolového driftera so zadným pohonom, do päť metrov dlhého sedanu sa Hyundai pokúsil napchať toľko komfortu a luxusu, koľko by mohlo zodvihnúť obočie aj zákazníkom vládnuceho nemeckého prémiového triumvirátu. Reálnosť týchto ambícií sme si overili v redakčnom teste.

Päťmetrový luxus po kórejsky

Genesis sedan je skutočne bez centimetra dlhý päť metrov a jeho rázvor dokonca o centimeter prerastá trojmetrovú hranicu. Rozmerovo by sa teda pokojne mohol pasovať aj na konkurenta BMW radu 7, Mercedesu triedy S alebo Audi A8. Automobil však do segmentu luxusných neradia iba exteriérové miery. A aj samotný výrobca podľa nás myslel Genesis sedan skôr ako prerastený model vyššej strednej triedy, čo sa potvrdilo aj v priebehu tohto testu... ale nepredbiehajme.

Hľadáte nad grilom logo výrobcu? Máte smolu, je iba na kufri. Nadradeným na ostatných zvyčajných miestach auta je mu okrídlený emblém samotného modelu 44 fotografií v galérii Hľadáte nad grilom logo výrobcu? Máte smolu, je iba na kufri. Nadradeným na ostatných zvyčajných miestach auta je mu okrídlený emblém samotného modelu Zdroj: Ladislav Malák

Segmentové škatuľkovanie teda zatiaľ necháme tak. Mená prémiových Germánov nám však pred očami tancovať neprestávajú, stačí si pozrieť obrázky a ani vám isto nemusíme podsúvať čo z ktorého kde nájdete. Dôležitý pri dizajne je však vždy individuálny vkus: jeden si potrpí na originalitu, iného použitie známych prvkov netrápi, ak sa mu ich kombinácia vidí vo výsledku dostatočne harmonická. Nesmelo sa priznávame, že patríme skôr k tej druhej skupine.

Klesajúci profil strechy a výrazne dozadu natiahnuté zadné okno nemajú ďaleko od typickej siluety štvordverového kupé-sedanu 44 fotografií v galérii Klesajúci profil strechy a výrazne dozadu natiahnuté zadné okno nemajú ďaleko od typickej siluety štvordverového kupé-sedanu Zdroj: Ladislav Malák

A to isté pokračuje aj v interiéri. Niekto sa radšej chvíľu morduje so svojráznym ovládacím rozhraním, kým sa ho naučí obsluhovať, len nech má zaručene originál. Iní zase podobnosti a inšpirácie neriešia, hlavne vtedy, keď výsledok poskytne okamžitú intuitívnu odozvu. A Genesis sedan je presne ten druhý prípad. Základná obrazovka menu? Audi. Zobrazenie rádia? Mercedes. Rozhranie ovládania zvuku? BMW. A výsledok tejto kombinácie? Bezchybne funkčný a ergonomicky správny.

Predné sedadlá sú komfortné, poskytujú však ortopedicky vhodnú oporu aj na dlhé cesty 44 fotografií v galérii Predné sedadlá sú komfortné, poskytujú však ortopedicky vhodnú oporu aj na dlhé cesty Zdroj: Ladislav Malák

Ak sa vám nebude žalúdok vlniť z nedostatku originality, tak máte šancu všimnúť si, že inak je interiér pozoruhodne útulný a bez preháňania prémiovo kvalitný po stránke materiálov aj ich spracovania. A ani priestoru nie je nedostatok, rozhodne nie vpredu. Vzadu však už trochu úraduje výrazne sa zvažujúca strecha a okrem miesta nad hlavou nekórejsky urastených jedincov trochu obmedzuje aj kufor: extrémne dozadu natiahnuté okno totiž veľmi zmenšuje výšku vstupného otvoru.

Ktorá nemecká prémiovka vám bez príplatku dá vyhrievané a ventilované zadné sedadlá? 44 fotografií v galérii Ktorá nemecká prémiovka vám bez príplatku dá vyhrievané a ventilované zadné sedadlá? Zdroj: Ladislav Malák

Po stránke variability vnútorného priestoru je tento nový Genesis tvrdohlavým ortodoxným sedanom: má svoju kabínu, má svoj kufor, zabudnite však na sklápanie zadného sedadla. Pre batožinu vám musí stačiť priestor, ktorý sa objaví po vyklopení zadného plechového veka. Toho však našťastie nie je nijako neadekvátne málo: 493 litrov sa medzi prémiovkami vyššej strednej triedy akceptuje.

V dizajne interiéru sa ľahko dajú nájsť tradičné zdroje inšpirácie, celok však ladí dobre a ergonómii niet čo vyčítať 44 fotografií v galérii V dizajne interiéru sa ľahko dajú nájsť tradičné zdroje inšpirácie, celok však ladí dobre a ergonómii niet čo vyčítať Zdroj: Ladislav Malák

Celkovo sme mali z priestoru v interiéri a zo samotnej kabíny veľmi dobrý dojem. Prispela k tomu aj bohatá výbava, ktorú by ste márne hľadali v príplatkovom cenníku, pretože je od prvého po posledný kus sériová. Vrátane špičkového audiosystému Lexicon so sedemnástimi reproduktormi, automatického dovierania dverí, vyhrievania a vetrania všetkých sedadiel, ovládacieho rozhrania s množstvom funkcií aj pre zadných pasažierov a veľkého strešného okna, ktoré sa na okno nielen hrá, ako to dnes býva stále častejším (zlo)zvykom nových áut, ale ním aj je.

Old-school power

Pseudoekologický úradnícky šimeľ za Veľkou mlákou nedrví automobilky ani zďaleka tak tvrdo ako na starom kontinente, preto si tam Hyundai veselo dovolí napchať pod kapotu nového Genesisu aj päťlitrový osemvalec, kombinovaný s pohonom zadných kolies, nech sa obyvatelia krajiny slobodných a domova statočných bavia po svojom.

V našich bruselofóbnych chotároch to vyšlo tak, že jedným jediným ponúkaným motorom je menší benzínový šesťvalec. Menší však určite neznamená malý, veď má predsa objem až 3,8 litra. A keď ho výrobca doplnil o priame vstrekovanie, variabilný nasávací trakt a ďalšie konzervatívne konštrukčné drobnosti, tak usúdil, že prepĺňanie nie je nutné. Aj bez neho motor dosiahne slušných 315 koní (232 kW) a 397 Newtonmetrov.

Sila takmer štyroch stovák Newtonmetrov je dostatočná a ťah turbodúchadla odspodu tu bude chýbať iba vysloveným downsizingovým rozmaznancom 44 fotografií v galérii Sila takmer štyroch stovák Newtonmetrov je dostatočná a ťah turbodúchadla odspodu tu bude chýbať iba vysloveným downsizingovým rozmaznancom Zdroj: Ladislav Malák

Patríte k motorárskym staromilcom a tlačia sa vám pri pohľade na konfiguráciu tejto pohonnej jednotky slzy dojatia do očí? Právom. Agregát sa ozaj správa ako poctivá atmosféra: jeho ťah nabieha postupne s rastúcimi otáčkami, nikdy ho však nie je vyslovene málo, o to sa veľký objem spoľahlivo postará. Zabudnite na agresívne nemecké turbokopance, tieto kone sú síce silné, ale nie divoké. Motor je sebavedomo pružný a príjemne ťahavý, nie však dynamicky výbušný.

A takto nejako je naladená aj osemstupňová automatická prevodovka: radí hladko, plynulo, pri miernom zrýchľovaní takmer nepozorovateľne. Ale športovať nevie, ani manuálny režim ju nedonúti podržať otáčky do červena a nedokáže reagovať na povely pádiel pod volantom okamžitým razantným prehodením kvaltu.

Dobre zladená s motorom, pokojná, plynulá, kultivovaná a ideálne odstupňovaná. Na najvyššej osmičke pri 130 km/h drží automatická prevodovka motor iba na 2100 otáčkach 44 fotografií v galérii Dobre zladená s motorom, pokojná, plynulá, kultivovaná a ideálne odstupňovaná. Na najvyššej osmičke pri 130 km/h drží automatická prevodovka motor iba na 2100 otáčkach Zdroj: Ladislav Malák

Čo nás asi najviac „neprémiovo“ prekvapilo na celom hnacom reťazci, bolo odhlučnenie motora. Pri jazde ho síce takmer nepočuť, ani pri prudkom zrýchlení nie je nevhodne ukričaný, iba pekne šesťvalcovo vrní v pozadí. Na voľnobehu ale púšťa do kabíny citeľnú dávku nízkofrekvenčného dunivého hluku. Pozdĺžne vpredu uložený motor je sviňa a toto robí aj prémiovkám, avšak iba pri niektorých naftových agregátoch. Benzíny už majú po tejto stránke dávno vyriešené. A Hyundai ešte má čo riešiť.

BANNER300

No a spotreba? Nuž, atmosférický motor Genesisu sedan je aj v tomto smere ozajstná stará škola: na papieri vás pre istotu varuje pred potenciálnou pažravosťou svojich šiestich hltačov benzínu, pritom však v reálnom živote dokáže byť úspornejší, najmä v meste. Bratislavský testovací priemer takmer 15 litrov je síce stále vysoký, ale aspoň nemáte dôvod na pocit, že si z vás výrobcovia skrz euronormy robia bláznov. A nemusíte úplne zúfalo strážiť nohu na plyne, spotreba sa vám neznásobuje až tak hystericky ako pri malých benzínových turbáčoch.

Nie, nie je to športiak

To, že sila automaticky neznamená divokosť, platí nielen pre motor, ale aj pre podvozok. Niektorým to však nevysvetlíte.... Premotivovaný alebo nezorientovaný jedinec (v najhoršom prípade obaja v jednej osobe), ktorý by si toto auto pomýlil so športovým, pravdepodobne najskôr narazí na výdrž jeho bŕzd. Na dlhodobo ostrú jazdu ozaj nie sú dimenzované a ak odkrvenie mozgu spomenutého poplašenca za volantom potrvá príliš dlho, brzdy pokojne dokáže prehriať až do stavu, keď začnú protestne bafkajúc a posmrdkávajúc vädnúť.  

Jeho zjav je na pohľad dynamický, ale netreba sa nechať oklamať: Genesis sedan je predovšetkým komfortný krížnik, a to aj v oblasti podvozka 44 fotografií v galérii Jeho zjav je na pohľad dynamický, ale netreba sa nechať oklamať: Genesis sedan je predovšetkým komfortný krížnik, a to aj v oblasti podvozka Zdroj: Ladislav Malák

Milí samozvaní pretekári, prosím uvedomte si, že toto nie je športový Genesis Coupé. Toto je komfortný Genesis sedan, ktorý je napriek svojmu výkonu o pohodovej jazde, o rezerve sily pre občasné svižné predbehnutie, o dostatku pružnosti do tiahleho stúpania s naloženým autom, o príležitostnom pošteklení žalúdka prudkým odpichom od semafora. A pri tomto všetkom vám bez straty výkonu v pohode budú stačiť aj brzdy.

No dobre, nejaké ostré gény so zadnokolkovým športiakom Genesis Coupé predsa len má spoločné, nikde však nie je napísané, že ich musí aj rovnako využívať. Svoj pohon všetkých kolies HTRAC síce má sedan dimenzovaný tak, aby pri akcelerácii dokázal poslať na zadnú nápravu až 70% sily motora, nie však s cieľom kosiť neautorizovaných dílerov lesných plodov na vonkajších oblúkoch zákrut, ale preto, aby mierne pretáčavý zadok pomohol lepšie upratať relatívne ťažký nos do oblúka.

Veniec volantu padne dobre do rúk, riadenie je presné, spätná väzba slušná, ale posilňovač by mohol byť o čosi menej pracovitý 44 fotografií v galérii Veniec volantu padne dobre do rúk, riadenie je presné, spätná väzba slušná, ale posilňovač by mohol byť o čosi menej pracovitý Zdroj: Ladislav Malák

Volič jazdných režimov nemá v sedane Genesis takú dominantnú pozíciu ako napríklad u Bavorov a aj sa podľa toho správa. Podobne ako pri motore a prevodovke, aj tu je rozdiel medzi štandardným a športovým režimom iba mierny. Aj tak sa nám však viac páčil ten štandardný:  v ňom je podvozok harmonicky komfortný a pružiny výborne zladené s tlmičmi.

V športovom móde si pruženie stále zachová svoj mäkký vlnivý charakter, pritvrdené tlmiče však začnú pri náraze na ostré priečne nerovnosti trochu nepríjemne kopať a harmónia zladenia s pružinami sa stráca. Veľký rozdiel nie je ani v účinku posilňovača, keďže je ale servo v štandarde dosť mäkké, aj na pomery komfortnej limuzíny, tak tu by sme volili radšej športový mód.

Rozdiel medzi jazdnými režimami je cítiť, zďaleka však nie až tak výrazne ako u nekorunovaného kráľa tohto typu metamorfóz pôvodom z Mníchova 44 fotografií v galérii Rozdiel medzi jazdnými režimami je cítiť, zďaleka však nie až tak výrazne ako u nekorunovaného kráľa tohto typu metamorfóz pôvodom z Mníchova Zdroj: Ladislav Malák

A čo porovnanie jazdných vlastností s lídrami z nemeckej produkcie? Nuž toto síce nie je porovnávací test, ale dobre teda, aspoň stručne.... Reakcie pohonno-podvozkového celku na pokyny vodiča sú vo všeobecnosti iba o máličko menej presné, než u skúsených európskych nestorov prémiových zadnokoliek.. Tým „o máličko“ sme mysleli toľko, koľko priemerne skúsený a priemerne talentovaný vodič ani nemusí odhaliť.

Najmä vtedy, ak sa Genesis Sedan porovnáva nie s ostrými Mníchovčanmi, ale skôr s predsa len filozoficky príbuznejšími, teda komfortnejšie ladenými hviezdami zo Stuttgartu. Či to tak ostane aj po najazdení desať, päťdesiat či stotisíc kilometrov, je možno relevantná otázka, nie však do takéhoto štandardného krátkodobého testu, takže prosím rýchlo zabudnite, že sme tento detail vytiahli tu na tomto mieste.

Jedna výbava, jedna cena.... viacero verzií

Nestáva sa často, aby sa nám v tabuľke testu ocitli na konci tri rovnaké ceny. Až to vyzerá ako omyl, ale nie je. Genesis sedan sa na Slovensku skutočne predáva za jednu a tú istú sumu, baťovsky podliezajúcu úroveň šesťdesiat tisíc. Neexistujú žiadne výbavové stupne, dokonca ani príplatkové prvky. O tom, že motor je u nás k dispozícii iba jeden jediný, v kombinácii s jediným typom pohonu a jedinou prevodovkou, sme už písali.

To však neznamená, že všetky predané autá musia byť nevyhnutne rovnaké. K dispozícii je desať možných exteriérových farieb a päť interiérových farebno-materiálových kombinácií, z toho štyri dvojfarebné. A vo všetkých prípadoch s pravou kožou a ušľachtilým „muzikantským“ drevom, buď orechovým alebo jaseňovým. Takže žiadne kvalitatívne rozdiely, iba snaha trafiť sa jednou a tou istou špičkovou akosťou do rozličných vkusov.

Nie, ani za špičkové audio Lexicon so sedemnástimi reproduktormi sa nepripláca 44 fotografií v galérii Nie, ani za špičkové audio Lexicon so sedemnástimi reproduktormi sa nepripláca Zdroj: Ladislav Malák

Všetka výbava, o ktorej sme písali vyššie, je tým pádom samozrejme obsahom sériovej verzie. A okrem toho nemusíte priplácať ani za armádu elektronických pomocníkov, ktorí majú pod palcom okrem iného mŕtvy uhol, priestor pred vami, tempo jazdy, pozdĺžne aj priečne automatické zaparkovanie.... to všetko máte v cene.

Z tohto jasne vyplýva kardinálny rozdiel medzi trhovou politikou sedanu Genesis a jeho hlavných európskych súperov. Kým tí vám dovolia ozaj bezbrehé možnosti konfigurovania výbavy a kombinácie rozličných prvkov, top Hyundai vám takmer nedá na výber. Základ, ktorý ponúka, je však pozoruhodne bohatý a výhodný. Neveríte? Tak si skúste k cene podobne výkonnej motorizácie, pohonu všetkých kolies a automatickej prevodovky dopočítať pri hociktorej nemeckej prémiovke len tie prvky, čo sme spomenuli v tomto teste, ostatné ani nemusíte. A uveríte.

Podmienečná hrozba pre Germánov

V závere sa vráťme na začiatok. Prečo teda nevidíme napriek rozmerom Genesis sedan ako reprezentanta luxusného segmentu? Nuž preto, že ten býva doslova výkladnou skriňou špičkových technológií a ak máme nový Genesis sedan v tomto smere k niečomu prirovnať, tak musíme konštatovať, že na vyspelosť triedy S, radu 7 ani A8 nemá a jeho súpermi sú skôr rad 5, trieda E alebo A6.

V ich prípade síce nemá šancu konkurovať pestrej ponuke motorizácií a možnostiam individualizácie. Ak sa však jeho konkrétna pevne stanovená výbava trafí niekomu do vkusu, tak môže pri nákupe značne ušetriť. Najpodstatnejším zistením tohto testu však je, že za potenciálne oveľa zaujímavejšiu sumu sa svojim nemeckým súperom Genesis sedan až nebezpečne reálne priblížil svojou celkovou kvalitou.

Ukáže chrbát nemeckým prémiovkám? Ich zákazníci sú síce verní a konzervatívni, viaceré zbrane má však nová kórejská vlajková loď ozaj veľkého kalibru 44 fotografií v galérii Ukáže chrbát nemeckým prémiovkám? Ich zákazníci sú síce verní a konzervatívni, viaceré zbrane má však nová kórejská vlajková loď ozaj veľkého kalibru Zdroj: Ladislav Malák

V akosti materiálov a vypracovania sme žiaden zreteľný odskok od nemeckej veľkej trojky nezistili. Dizajn exteriéru aj usporiadanie kokpitu síce nesú viaceré známky „inšpirácie západom“, výsledok je ale harmonicky aj ergonomicky úplne v poriadku. Ani priestor nijako zreteľne nezaostáva a jazdné vlastnosti sú tiež len o máličko „ležérnejšie“.

Jediným viditeľnejším odskokom je starosvetsky koncipovaný pohonný agregát. Na druhej strane, ruku na srdce: čo by ste si vybrali vy: moderný turbodúchadlami nadopovaný superstroj, ktorého spotrebu je za viacerých okolností problém dostať z papiera do reality, alebo síce pažravý, ale aspoň úprimný old-schoolový kus techniky? A vhodnejšiu bodku než túto rečnícku otázku už nevymyslíme.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu


Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×