Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon ST 1.6 TDI 4x4: Ujde

Kombi modely majú v nižšej strednej triede dobrú štartovaciu pozíciu. A ešte lepšiu s naftovými motormi. Seat Leon ST však vie pridať aj pohon 4x4.
18 7 príspevkov 13.10.2014 / Ladislav Malák

Aktuálny Seat Leon sme už v redakcii vyzvŕtali zo všetkých strán: s turbobenzínom 1.4 TSI, vo verzii FR so silným turbodieselom 2.0 TDI a aj ako hot hatch Cupra. A preverili sme už aj jeho novú kombi verziu ST s oturbeným benzínovým drobcom 1.2 TSI. Ku kombíku ale mnohým viac pasuje diesel. Súhlasíme. A keď už, tak už: testujeme ho rovno s pohonom 4x4, ktorému marketingové oddelenie automobilky vymyslelo označenie 4Drive.

Testovaný Leon ST TDI 4Drive: z tohto pohľadu nemáte šancu zistiť, že ide o štvorkolku 18 fotografií v galérii Testovaný Leon ST TDI 4Drive: z tohto pohľadu nemáte šancu zistiť, že ide o štvorkolku Zdroj: Ladislav Malák

Plaketka s označením štvorkolky sa nenápadne krčí na dverách kufra, inak ju navonok nespoznáte, ani podľa výrazne zodvihnutého podvozka. Ten je už síce na ceste k zákazníkom vo viditeľne terénnejšej verzii X-Perience, kým ale príde, tak sa pozrieme na to, čo už tu je: kombi Seat Leon ST s motorom 1.6 TDI 77 kW a pohonom všetkých kolies.

Pohon 4x4 nič neuberie z veľkého 587-litrového kufra a zachová aj jeho dvojité dno s dvoma výškovými polohami. A nádrž na palivo má dokonca o 5 litrov objemnejšiu 18 fotografií v galérii Pohon 4x4 nič neuberie z veľkého 587-litrového kufra a zachová aj jeho dvojité dno s dvoma výškovými polohami. A nádrž na palivo má dokonca o 5 litrov objemnejšiu Zdroj: Ladislav Malák

Podľa výpočtu z predošlých riadkov isto pochopíte, že nepovažujeme za potrebné opakovane sa vŕtať vo všeobecných vlastnostiach modelu Leon ani jeho kombi verzie. Ak si ich chcete pripomenúť, kliknite na niektorý z hore uvedených linkov. Tu už sa budeme venovať len tomu, čo testujeme nanovo, a teda naftovej jednašestke a pohonu 4x4.

Motor: pocit lepší než papier

Pri pohľade na papierový výkon 77 kW (105 k) rozumný človek neočakáva žiadne športové orgie. Dynamika testovaného auta, hlavne v stave bez nákladu, je však subjektívne lepšia než sľubujú čísla. A ani zo dva tri metráky na palube navyše ho neprizabijú tak, ako malého benzínového príbuzného z nášho prvého testu nového Leona s kombi karosériou. Ťah krútiaceho momentu 250 Nm od 1750 otáčok nie je drvivý, ale je rozhodne citeľný.

Pocitová dynamika lepšia než na papieri, kultúra chodu dobrá, na odhlučnení by sa dalo ešte popracovať: 1.6 TDI 77 kW pod kapotou Seatu Leon ST 18 fotografií v galérii Pocitová dynamika lepšia než na papieri, kultúra chodu dobrá, na odhlučnení by sa dalo ešte popracovať: 1.6 TDI 77 kW pod kapotou Seatu Leon ST Zdroj: Ladislav Malák

Dôležitý detail: šesťstupňový manuál k motoru 1.6 TDI 77 kW dostanete iba so štvorkolkou. Do dvojkolky sa montuje iba 5-kvalt, alebo 7-stupňový robot DSG 18 fotografií v galérii Dôležitý detail: šesťstupňový manuál k motoru 1.6 TDI 77 kW dostanete iba so štvorkolkou. Do dvojkolky sa montuje iba 5-kvalt, alebo 7-stupňový robot DSG Zdroj: Ladislav Malák Kultúra chodu samotného motora je veľmi slušná: uši rovno pod otvorenou prednou kapotou neodhalia žiaden old-schoolový orchester trpaslíkov s malými kovovými kladivkami. Výrobca však zrejme slušnému správaniu svojho motora až príliš veril a nedal si veľmi záležať na odfiltrovaní prenosu jeho hluku do kabíny. Prejavuje sa to nielen pri voľnobehu a podtočení, ako pri viacerých nafťákoch, ale napríklad aj pri ustálenej jazde po diaľnici, kedy motor pri 130 km/h točí nejakých 2500 a zreteľne hučí, neumlčaný aerodynamikou ani pneumatikami.

Poviete si: dva a pol tisíc otáčok je celkom dosť.... nuž áno. Nemáme pocit, že by bol testovaný diesel až taký chromý, aby mu konštruktéri museli pomáhať takou krátkou kombináciou šestky a stáleho prevodu. Nami pri teste dosiahnutý diaľničný konzum 5,8 l/100 km síce nie je nijako tragický, ale mohol byť ešte nižší, keby motor pracoval niekde okolo 2200-2300 otáčok, ktoré by v pohode utiahol.

Pod šesť litrov sa zmestíte aj v hustej premávke veľkomesta, pri pohodovom motkaní sa vidieckymi okreskami dokonca nemáte problém zliezť pod päť. To síce tiež nie sú v danej výkonovej kategórii rekordné čísla, ale dajú sa akceptovať. Otázne je, či hľadanú kompenzáciu za mierne zvýšený konzum ponúkne pohon 4x4. Okrem prevodovky, ktorú má šesťstupňovú, na rozdiel od 5-stupňovej pre verziu s predným pohonom.

Pohon 4x4: pre koho bonus a pre koho záťaž?

Samotný testovaný motor sa teda v Leone kombi dá s istými výhradami akceptovať. Čo však jeho kombinácia s pohonom všetkých štyroch kolies 4Drive? Má v takomto aute význam? A ak áno, tak za akých okolností? To bol ďalší dôležitý aspekt, sledovaný počas tohto testu. A výsledok? Nejednoznačný....

Na to, aby pomohol danému motoru preniesť jeho silu, pohon 4x4 až taký potrebný nie je. Agregát 1.6 TDI 77 kW poznáme z viacerých aplikácií s predným pohonom a konštatujeme, že nepotrebuje nutne trakčnú pomoc zadných kolies. Na rozdiel od 110-kilowattového naftového dvojlitra, ktorý v niektorých režimoch už teda (ne)pekne dáva prednej hnanej náprave zabrať a ktorý si ozaj zaslúži taký efektívny prenos svojej sily všetkými štyrmi, akého je medzinápravový Haldex piatej generácie schopný.

Verzia 4Drive je oproti dvojkolkovému variantu ťažšia o 124 kíl. A táto extra váha pri danom motore skôr zvyšuje spotrebu, pomoc pri prenose jeho ťahu na cestu nie je nevyhnutná 18 fotografií v galérii Verzia 4Drive je oproti dvojkolkovému variantu ťažšia o 124 kíl. A táto extra váha pri danom motore skôr zvyšuje spotrebu, pomoc pri prenose jeho ťahu na cestu nie je nevyhnutná Zdroj: Ladislav Malák

Ale späť testovanému exempláru. Uplatnenie kombinácie 1.6 TDI s pohonom všetkých kolies 4Drive pre spomenuté dôvody vidíme ozaj ako obmedzené: napríklad pre majiteľov, ktorí často chodia do hôr na lyžovačky a pred navliekaním snehových reťazí sa do poslednej chvíle bránia štyrmi zaberajúcimi gumami. Pre nich a podobných povedzme má význam. Inak ale nemáme najmenší problém odporučiť vynechanie 4x4 z auta s týmto motorom.

Žonglovanie s číslami a škrabanie za uchom

Najlacnejší Leon ST má štandardnú cenu stanovenú od 15420 eur, cenník je ale plný akcií a bonusov, takže našli sme ho aj za 12990. Podobné rozdiely platia aj pre testovaný naftový motor: s pohonom predných kolies štandardne od 18450 alebo v akcii od 15490, pri voľbe štvorkolky štandardne od 20540, v akcii od 18430. My sme testovali výbavu Style, ktorá má štandardnú cenu 21500 a akciovú 20400 eur. Plus boli v nej nejaké príplatkové prvky.

BANNER300

Priveľa čísel, však? Dobre, tak sa pre naše závery pridržíme tých štandardných cenníkových a zostaneme pri verzii TDI 77 kW, lebo slabšia 66 kW sa nedá kúpiť ako štvorkolka. Pri voľbe nami testovanej dieselovej dvojkolky si teda oproti základnému benzínu priplatíte tri tisícky. Stojí to za to? Ale áno, prečo nie, motor má síce svoje muchy, ale nie až také, ktoré by ho v našich očiach diskvalifikovali.

 

Rádio s veľkým R

Pri testoch vcelku pravidelne vyplávajú aj zistenia z oblastí, po ktorých prioritne nejdeme. A stalo sa to aj tu. Riešili sme hlavne motor a pohon, najvýraznejším šokom, a treba povedať že pozitívnym, bola však citlivosť rádioprijímača v audiosystéme. Doteraz sa nám hádam ani nestalo, aby sme tunel Sitina, dlhý zhruba poldruha kilometra, prešli bez toho, aby nám v ňom skapal príjem. A nebola to náhoda. Potvrdil to aj fakt, že lokálne bratislavské rockové rádio, ktoré nám v mnohých autách zmizne v šume už tesne za mestom, sme počuli pri jazde po diaľnici D2 ešte aj za Malackami. Takisto redakčný rekord! V sériovej výbave, bez príplatku.

Dizajnom a veľkosťou dotykového displeja (5 palcov) možno neohromí, ale za citlivosť prijímača v rádiu si tento multimediálny systém zaslúži hlbokú poklonu 18 fotografií v galérii Dizajnom a veľkosťou dotykového displeja (5 palcov) možno neohromí, ale za citlivosť prijímača v rádiu si tento multimediálny systém zaslúži hlbokú poklonu Zdroj: Ladislav Malák

Čo však rozdiel medzi dvojkolkou a štvorkolkou? Ďalších 2090 eur. Oplatí sa? Možno, ale skutočne len pre ten špecifický okruh potenciálnych zákazníkov, ktorý sme naznačili vyššie. A ešte jedno porovnanie: ak by ste chceli silné 2.0 TDI, pri ktorom má pohon 4x4 väčší význam, počítajte s rozdielom oproti nami testovanému 1.6 TDI až 3540 eur, spôsobeným aj tým, že dvojliter dostanete až od výbavy Style, kým jednašestku aj ako Reference. A tento cenový odskok už ozaj stojí za dôkladné poškrabanie sa za uchom. 

Ako ušetriť tisíce a zvoliť rozumne

Tento test nás presvedčil, že naftová jednašestka vo výkonovej verzii 77 kW nemusí byť zlou voľbou. Dá sa zohnať relatívne lacno, jej dynamika je pocitovo lepšia než na papieri a na trochu horšie odhlučnenie si okrem vyslovene citlivých jedincov všetci ostatní hádam zvyknú. Extra investícia do pohonu všetkých kolies 4Drive sa nám zdá byť v pohode ak často brázdite náročné zimné cesty a nechcete cvakať za podstatne drahšiu kombináciu s dvojlitrovým TDI. A ak sa nezmierite s tým, že dvojkolka má iba 5-stupňovú manuálnu prevodovku.

Leon ST s motorom 1.6 TDI nám príde byť dobrou voľbou. Dôkladne však zvážte, či tu potrebujete aj pohon 4x4 18 fotografií v galérii Leon ST s motorom 1.6 TDI nám príde byť dobrou voľbou. Dôkladne však zvážte, či tu potrebujete aj pohon 4x4 Zdroj: Ladislav Malák

Ak to nie je váš prípad, ušetríte tisícky eur nielen v rámci rozdielu medzi naftovým dvojlitrom a jednašestkou, ale aj pri zvážení ceny, ktorú treba pri jednašestke doplatiť za 4x4. Nehovoríme, že Leon kombi 1.6 TDI ako štvorkolka je zlý, vôbec nie, vcelku ujde. Pre väčšinu potenciálnych majiteľov však variant s predným pohonom vidíme ako rozumnejšiu voľbu.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×