Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Mercedes-AMG GT: Útočí na Porsche 911

VIDEO
AUTOSALÓN
Po nekonečne dlhom postupnom odhaľovaní sa nové kupé od Mercedesu a AMG ukázalo v celej nahote. Aký je teda nepriamy nástupca modelu SLS?
84 13 príspevkov 10.09.2014 / Ladislav Malák

Včera večer sa definitívne dokonal dlhý etapový striptíz novinky z Affalterbachu. Konečne teda poznáme presnú podobu nového kupé Mercedes-AMG GT, a to nielen pokiaľ ide o vzhľad. Vysokovýkonná divízia trojcípej hviezdy zverejnila aj množstvo konkrétnych parametrov.

Novinka v plnej kráse: prekvapil vás jej vzhľad pozitívne či negatívne? 84 fotografií v galérii Novinka v plnej kráse: prekvapil vás jej vzhľad pozitívne či negatívne? Zdroj: Mercedes

Po dizajnovej stránke si AMG GT zachováva proporcie Mercedesu SLS AMG, svojho nepriameho predchodcu. To znamená nekonečne dlhú prednú kapotu a extrémne dozadu posunutú dvomiestnu kabínu. Prezentuje čistý a elegantný dizajn, na agresívnejší vzhľad tu neskôr bude verzia Black Series. Každopádne sa tu môžeme rozlúčiť s retrodizajnom a rovnako aj krídlovými dverami typu Gullwing.

:gallery:true:true:true  

iPhone 6: Všetko o novinke od Apple

 

Nový iPhone je dostupný v dvoch verziách. Podrobnejšie sa téme venujeme v tomto článku na MobilManii.

Hliník, oceľ, horčík

Vizuálny striptíz je teda hotový, prekvapilo nás však, že sme v pomerne rozsiahlom zverejnenom tlačovom materiáli nenašli údaj o celkových rozmeroch či rázvore. Aj z pohľadov na obrázky však vidno, že nové „gétéčko“ bude napriek podobným proporciám ako SLS viditeľne subtílnejšie. Výrobca si predsa len ešte pár posledných údajových tromfov necháva na parížsku verejnú premiéru.

Krídlové dvere sú minulosťou a výsuvný zadný spojler je decentne ukrytý v zaoblenej hrane veka kufra 84 fotografií v galérii Krídlové dvere sú minulosťou a výsuvný zadný spojler je decentne ukrytý v zaoblenej hrane veka kufra Zdroj: Mercedes

Predná časť nového kupé nesie tvary pripomínajúce vrcholnú triedu S v dvojdverovej verzii. V nedeľu sme spomenuli, že zadná časť z istého uhla pripomína modely značky Porsche. Teraz sa ale potvrdzuje, že má naozaj vlastný charakter. Vzadu vyniká výsuvný spojler, nižšie vidno dvojicu výfukových koncoviek, ktorá ale vonkajším hranatým tvarom maskuje elipsovito okrúhle vyústenia.

Základom karosérie je hliníkový priestorový rám, hliník tu však nemá úplne stopercentný podiel. Necelú desatinu tvoria iné materiály, použité tak, aby prispeli k ideálnemu vyváženiu. Napríklad veľké veko batožinového priestoru je z oceľového plechu a naopak, na opačnom konci vozidla je použitý dokonca extrémne ľahký horčík.

Pod kapotou dve verzie jednej novinky

Jednou z prípravných fáz aktuálneho odhalenia bolo zverejnenie údajov o motore. Tak ako u nepriameho predchodcu SLS ide o konfiguráciu V8, to je však jediný spoločný bod, pretože ide o novovyvinutý 4,0-litrový agregát s kódovým označením M178, ktorému v nasávaní nepostačí atmosférický tlak, ale mu budú pomáhať dva kovové slimáky. Tie sú umiestnené v strede medzi dvoma radmi valcov, čo je odvážne riešenie, hlavne v kombinácii so suchou kľukovou skriňou.

Údaje o motore zverejnil tvorca už pred časom, teraz však prekvapil informáciou o dvoch výkonový variantoch. Pôvodne avizovaný s maximom 375 kW (510 k) je ten silnejší a poháňa model označený GT S. Ani ten však nemá parametre stále rovnaké. V štandardnej verzii mu výkonová krivka vrcholí pri 6250 otáčkach a krútiaci moment 650 Nm v pásme od 1750 do 4750. S príplatkovým balíkom AMG Dynamic Plus ale výkon ťahá rovnú čiaru od 6000 do 6500 a krútiac moment rozšíri svoju náhornú plošinu od 1750 do 5000.

Osem valcov, štyri litre, dve turbá a dve výkonové verzie 84 fotografií v galérii Osem valcov, štyri litre, dve turbá a dve výkonové verzie Zdroj: Mercedes

Druhá verzia motora poháňa variant nazvaný jednoducho „GT“. Označenie „slabšia“ si ale zaslúži skutočne len v úvodzovkách, pretože 340 kW (462 k) a 600 Nm je stále viac než dosť na vystrašenie nepripraveného pasažiera. Aj vo verzii s nižším výkonom prekoná AMG GT tristokilometrovú hranicu rýchlosti: jeho maximálka musí byť na hodnotu 304 km/h dokonca elektronicky limitovaná. Obmedzovač úraduje samozrejme aj v silnejšom variante, ktorý nepustí nad 310 km/h. V dosiahnutí stovky za 3,8 sekundy mu však nijako neprekáža.

BANNER300

O údajoch avizujúcich priemernú spotrebu si samozrejme môžete myslieť čo chcete. Podobne, ako sme si pomysleli aj my, keď sme uvideli pri metodike jej merania neslávne známu skratku NEDC. Ale dobre, tak aspoň pre pobavenie publika uvedieme, že GT má v priemere spotrebovať len 9,3 a GT S iba 9,4 l/100 km. V skutočnosti očakávame možno podobný rozdiel ako medzi papierovo „desaťlitrovým“ BMW M5 a úplne inou hodnotou, ktorú sme dosiahli pri reálnej jazde.

Ideálne vyváženie, aktívne klapky, výkonné brzdy

To, čomu sa ale dá na rozdiel od výrobcom vybásnenej spotreby veriť celkom skutočne, je vplyv hmotnosti na dynamiku. Čosi isto naznačili už vyššie uvedené jazdné parametre, mnohé však napovedia aj priamo údaje o kilogramoch. GT bez vodiča, paliva a batožiny (norma DIN) váži iba 1540 kg, GT S je o 30 kg ťažšie.

Pekné však nie sú iba samotné hmotnosti, ale aj pomer ich rozloženia medzi nápravy. Predné kolesá nesú 47 a zadné 53 percent výtlaku vozidla. Prispelo k tomu nielen vyššie spomenuté premyslené kombinovanie materiálov karosérie, ale aj menší a ľahší motor vpredu a prevodovka uložená v štýle „transaxle“, čiže nie hneď za motorom, ale až pri zadnom diferenciáli.

Pod krátky zadok sa zmestil nielen samosvorný diferenciál, ale aj pri ňom umiestnená prevodovka 84 fotografií v galérii Pod krátky zadok sa zmestil nielen samosvorný diferenciál, ale aj pri ňom umiestnená prevodovka Zdroj: Mercedes

V úlohe prevodovky sa tu predstavuje známy kus techniky, 7-stupňový dvojspojkový robot AMG Speedshift DCT, prispôsobený špecificky novému motoru aj vozidlu. Aj v jej prípade sa prejaví rozdiel medzi verziami GT a GT S. Kým prvá spomenutá má k dispozícii voliteľné pracovné režimy Controlled Efficiency (riadená efektivita), Sport, Sport+ a Individual, druhá zmienená pridáva ešte najostrejší manuálny mód s príznačným názvom Race.

Susedný kus techniky, teda diferenciál, má takisto dve rozličné verzie. GT má k dispozícii mechanický samosvorný typ, GT S sa bude štandardne dodávať s elektronicky riadeným. Prehľad pohonného reťazca končíme na konci: výfukom. Ten má verzia GT S vybavený plne variabilnými klapkami, ktoré umožnia vodičovi priamo ovplyvniť hlasitosť a charakter zvuku. Do variantu GT sa bude montovať tiež, ale už za príplatok.

Predné kotúče môžu mať priemer až 402 mm 84 fotografií v galérii Predné kotúče môžu mať priemer až 402 mm Zdroj: Mercedes

Aj relatívne ľahké auto je pri daných dynamických parametroch potrebné účinne krotiť brzdami. O likvidáciu nechcenej rýchlosti sa starajú veľkoryso dimenzované brzdy zmiešanej materiálovej konštrukcie. GT má vpredu vŕtané kotúče priemeru 360 mm, pri GT S narastú až na 390 mm. Za príplatok môžete mať v oboch modeloch vysokovýkonné keramické kotúče priemeru 402 mm vpredu a 360 mm vzadu.

Kolesá GT sú štandardne 19-palcové, GT S má vpredu devätnástky a vzadu dvadsiatky. Pri podvozku sa výrobca otvorene priznáva k využitiu osvedčenej technológie od nepriameho predchodcu SLS AMG. Dvojité priečne ramená náprav sú samozrejme upravené na mieru novinky. K dôslednému mechanickému vyladeniu sa pridáva vodičom ovládateľný elektronicky riadený účinok tlmičov a trojstupňová stabilizácia ESP.

Maximum pre dvoch

Je načase pozrieť sa aj do interiéru, ktorý už vlastne poznáme, vďaka jednej z predošlých fáz postupného striptízu. Dvojmiestna kabína sa nesie v podobnom duchu, ako je to u tried S a C, má však aj svoj vlastný exkluzívny charakter. Dvojica pasažierov bude rozmaznávaná čalúnením z kože či mikrovlákna, samozrejme s možnosťami individualizačného čačkania a množstva alternatív. Oddelenie vodiča od spolujazdca má na starosti zvažujúca sa stredová konzola s viacerými ovládacími prvkami, dotykovou plôškou a voličom prevodovky. Pár tlačidiel našlo svoje miesto aj na strope.

V interiéri vidno známe aj nové tvary a netají sa inšpiráciou leteckými kokpitmi 84 fotografií v galérii V interiéri vidno známe aj nové tvary a netají sa inšpiráciou leteckými kokpitmi Zdroj: Mercedes

Trochu kontroverzným prvkom v kabínach nových Mercedesov je displej informačného a multimediálneho systému, ktorý na niekoho môže pôsobiť akoby tam bol navyše. V novom kupé je však do interiéru zakomponovaný trochu iným spôsobom, je osadený v priehlbine za štyrmi okrúhlymi výduchmi klimatizácie, kde pôsobí predsa len harmonickejšie.

Vodič má podľa očakávania k dispozícii celú armádu zobrazovacích, ovládacích a asistenčných šikovností. Rýchlomer má GT kalibrovaný do 320, GT S až do 360 km/h. Ani batožina nepríde skrátka. Pod veľké zadné veko sa vojde na túto triedu slušných 350 litrov, ktorých praktickosť výrobca samozrejme nezabudol vyjadriť golfovými vakmi: tie sa tu vraj vojdú dva, tak pozdĺžne ako aj naprieč.

Hurá do Paríža!

Pre istotu ešte raz pripomenieme, že ak si chcete nový Mercedes-AMG GT pozrieť naživo, prvú šancu budete mať začiatkom októbra na autosalóne v Paríži. Tam sa zrejme dozvieme aj cenu novinky, ktorú zatiaľ výrobca nezverejnil. Dá sa však odhadovať, že na domácom nemeckom trhu sa bude pohybovať nad pásmom stotisíc eur. A kým nad tou cenou špekulujete a plánujete prípadný výlet, môžete si pozrieť originálne video z „odhalenia“ novinky.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×