Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW M3: Kult osobnosti

EXKLUZÍVNA JAZDA
Vyskúšali sme si bavorskú ikonu, ktorá má najnovšie výhradne štyri dvere a atmosférický motor vymenila za prepĺňaný. Stratila tým svoje čaro?
36 22 príspevkov 03.09.2014 / Marek Pokrývka

M3. Písmeno a číslo. Veľmi jednoduchá kombinácia, ktorú Mníchov použil pred takmer dvoma dekádami na označenie špičkového variantu svojho kupé strednej triedy. Vtedy pravdepodobne predstavitelia BMW netušili, že v ich rukách sa začal rodiť kult. Modely s plaketou M3 sú od narodenia etalónom vo svojom teritóriu a konkurenti sa ich iba snažia dobiehať. Často márne...

BMW M3 bolo na alpských cestách rýchle a obratné 36 fotografií v galérii BMW M3 bolo na alpských cestách rýchle a obratné Zdroj: Marek Pokrývka  

Kultové označenie žije ďalej so štvordverovou karosériou

Nedávno prišla na svet nová generácia bavorskej ikony. Na rozdiel od jej predchodcov sa objavila v ponuke iba s jedinou karosériou. Tradičné označenie totiž zostalo iba sedanu, dvojdveroví súrodenci dostali v portfóliu samostatnú pozíciu a do občianskeho preukazu číslo štyri. S modelom M4 Coupé sme sa už zoznámili, no zvedaví sme boli aj štvordverový variant. Rande s ním sme absolvovali na kľukatých alpských cestách.

Hulvátsky dizajn a interiér na každý deň

Na stretnutie s BMW M3 sme si zvolili miesta, kde sa oblaky stretávajú s hladkým asfaltom, skalami a snehom. Bavorský automobil tu pôsobil ako koč černokňažníka: tmavosivá farba, čierne kolesá a drsné tvary mu dodávali naozaj temný výzor. Sedan prešiel podobnými úpravami ako kupé: má poriadne namakané ramená ukrývajúce veľké disky, hrču na kapote a agresívne nárazníky. Provokatívna štvorica výfukových koncoviek je povinnosťou.

Kým vonkajší dizajn tohto modelu dáva najavo svoju hulvátsku náturu, interiér sa tvári takmer ako civilná trojka. V našom prípade sa kabína vyznačovala ostrým červeným čalúnením a karbónovými panelmi. Špecifické tvary majú sedadlá s integrovanými opierkami hlavy. Sú pohodlné, no zároveň poskytujú veľmi slušnú oporu. A tú občas naozaj treba.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka
Kabína em-trojky pôsobí až na pár detailov takmer civilne

Veľkým plusom športového sedanu je jeho každodenná použiteľnosť. Potrebujete odviezť troch kamarátov s batožinou na letisko? Žiaden problém. Em-trojka je z praktického hľadiska rovnaká ako ktorýkoľvek iný zástupca modelového radu. Znamená to slušnú porciu priestoru na zadných sedadlách i kufor, ktorý zhltne niekoľko kusov batožiny bez väčších problémov.

Motor, ktorý ťahá „od nevidím do nevidím“

Pri usádzaní pasažierov do sedadiel a umiestňovaní nákladu pod veko batožinového priestoru však treba myslieť na to, čo sa skrýva pod prednou kapotou. Srdce automobilu má totiž prirodzený talent na to, ako urobiť zo všetkého nepripútaného poriadny guláš.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka
Drsný výzor tu nie je len tak, skrýva sa za ním stádo 431 koní

Vnútornosti vozidla sú identické s dvojdverovým kupé. Znamená to, že namiesto atmosférického osemvalca sa pod kapotu nasťahoval menší agregát, ktorý prišiel o dva valce a liter objemu. Túto stratu však kompenzujú dva kovové slimáky. A kompenzujú teda viac než statočne... Napovedá to už papier: maximálny výkon 317 kW (431 k) a krútiaci moment 550 Nm sú úctyhodné čísla.

Priam neuveriteľný je nielen vrchol, ale hlavne priebeh kriviek oboch veličín. Podľa grafu by človek predpokladal, že tento motor bude ťahať „od nevidím do nevidím“. Nuž a reálna skúsenosť tieto predpoklady potvrdzuje. Šesťvalec má skutočne drsný prejav už od nízkych otáčok a so stúpajúcim tempom ešte pridáva. Sily má na rozdávanie a problém mu nerobí ani slušné stúpanie na horských cestičkách. Uvedomili sme si to, keď sme cestou k nebesiam bez veľkých ťažkostí dávali po papuli motorkárom.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka

V ohromujúcej dynamike má prsty aj dvojspojková prevodovka. Podľa zvoleného režimu  dokáže pracovať bleskurýchlo a razantne, ale aj príjemne hladko, ak to vodič vyžaduje. Podľa oficiálnych údajov je BMW M3 s ňou rýchlejšie než s manuálom a stovku dokáže zvesiť už za 4,1 sekundy. Áno, stále sa bavíme o štvordverovom sedane strednej triedy. A druhé áno: s týmto vozidlom skutočne dokážete natrhnúť úsmev mnohým číro športovým modelom.

BANNER300

Oproti niektorým konkurentom dokáže mať tento Bavor navrch aj z hľadiska zvuku. Ten sa síce stal jedným z hlavných objektov kritiky prechodu z konfigurácie V8 na R6, no neprávom. Osemvalcový hrmot to síce nie je, no srdce em-trojky syčí, pľuje a pod plynom vie aj pekne zarevať. Medzi horskými štítmi jeho hulvátsky hlas určite neprepočujete.

Podvozkové partie, ktoré nezaostávajú

Ako je to už pri tejto ikone zvykom, napriek prebytku sily nemá motor náskok pred ostatnými partiami auta. Podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi statočne drží s fúkaným šesťvalcom krok, a to najmä v dynamickom režime. Sedan je v ňom ako prilepený na vozovke a verne kopíruje jej profil. Samozrejme sa to prejavuje aj na pohodlí, ale nejde o žiadnu tragédiu. Pri voľbe komfortného režimu je situácia lepšia, vytriasanie zubných plomb určite nehrozí.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka
Aj nové BMW M3 nám dokázalo, že ikonou nie je bezdôvodne

Ostrý Bavor disponuje viacerými možnými nastaveniami: k motoru, prevodovke a tlmičom sa pridáva aj riadenie. To je už v základnej úrovni dosť tuhé a presné, pri prepnutí do tretieho levelu však elektrický posilňovač na svojom účinku ešte uberie. Navyše, vďaka variabilnému prevodu si volant pýta menej práce a vymetanie horských „vracákov“ sa dá absolvovať bez rúčkovania po volante. Sedan sa do nich vrhá ochotne, s prekvapujúcou ľahkosťou a obratnosťou.

Všetky doterajšie modely s plaketou M3 patria k obľúbeným nástrojom na jazdu šmykom. Novinka nie je výnimkou. Ako sme už spomínali pri jazde s kupé, technika pod plechmi tohto auta funguje na sto percent. Aktívny diferenciál podporený elektronikou dokáže divy a sedan vie zmeniť na driftérsku mašinu. Poháňané zadné kolesá majú výraznú snahu predbehnúť prednú nápravu, no elektronické systémy im v tom aj na mokrom povrchu zabránia bez toho, aby mašinu celkom skrotili. A rovnako dobre ovládajú títo elektronickí pomocníci schopnosť nechať sa v plnom rozsahu vypnúť.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka
Karbónovo-keramických bŕzd sa netreba obávať

Samozrejme, pri našom alpskom rande sme poriadne preverili aj brzdy. Rovnako ako v prípade M4 Coupé šlo o príplatkové kúsky s karbónovo-keramickými kotúčmi. K slovu sa dostali pri dynamickej jazde i pri prudkom klesaní, ktoré je tvrdou skúškou ich odolnosti. Brzdový systém obstál na výbornú a ohromil nás svojou použiteľnosťou. Hryzúci pedál, prepadajúci sa pri studených brzdách do prázdna, sa nekoná. Zmesi karbónu a keramiky sa netreba báť ani na bežné dni.

Kult osobnosti em-trojky pokračuje

Nová generácia BMW M3 nás presvedčila, že tento model nemá svoj kultový status len tak pre nič za nič. Bavorský sedan je na jednej strane bežným premiantom strednej triedy, ktorý v luxuse a prijateľnom komforte zvládne každodenné povinnosti bez veľkých obetí. Opačnou stranou mince je hulvát. Dokáže sa nasrdiť, poriadne zarevať a ak to niekomu nestačí, po papuli vie dať mnohým jednostranne športovým autám. Zážitky sú pri živote s ním každodenným chlebíčkom.

BMW M3 36 fotografií v galérii BMW M3 Zdroj: Marek Pokrývka
Aj nové BMW M3 nám dokázalo, že ikonou nie je bezdôvodne

Prechod z atmosférického motora na prepĺňaný nie je dôvodom na to, aby kult osobnosti zanikol. Em-trojka si svoje čaro zachovala a objektívne je po všetkých stránkach lepšia než kedykoľvek predtým. Stále však neprelomila jedno relatívne mínus - cenu. Vyše sedemdesiat litrov za základ má od prívlastku „ľudovka“ skutočne ďaleko. Za neopodstatnenú ju však nemožno označiť, kombinácia písmena M a čísla 3 naďalej zostáva kopírovacím vzorom svojho segmentu.

Facebook like button

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×