Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Navštívili sme múzeum Volkswagenu

V nemeckom meste Wolfsburg sme sa pozreli do histórie automobilového giganta menom Volkswagen.
27 17 príspevkov 24.08.2014 / Marek Pokrývka

Počas ostatných týždňov ste na našej stránke mohli vidieť viacero reportáži z územia bývalého Východného Nemecka. V prvej časti nášho tohtoročného cestovateľského projektu sme však zamierili aj za jeho bývalé hranice, do zhruba stotisícového Wolfsburgu.

Múzeum Volkswagen otvára obrázkovo-textový sumár histórie značky 27 fotografií v galérii Múzeum Volkswagen otvára obrázkovo-textový sumár histórie značky Zdroj: Marek Pokrývka

Toto mesto kedysi ležalo len pár kilometrov od línie deliacej Západ od Východu. Dnes je známe preto, že je sídlom spoločnosti Volkswagen, ktorá je automobilovým gigantom na nemecké i svetové pomery. V múzeu venovanom tejto značke sme sa boli pozrieť na jeho históriu.

Od plánov Hitlera po prvé miesto v predaji

Volkswagen netreba nikomu predstavovať, ide o významného hráča na poli štyroch kolies. Korene tohto podniku siahajú do medzivojnového obdobia. Za vznikom značky Volkswagen stála myšlienka zakotvená v samotnom mene: ponúknuť automobil pre široký ľud. Jej autorom bol Adolf Hitler, ktorý chcel Nemcom zabezpečiť rovnakú dostupnosť áut ako mali Američania.

Jedným z kľúčových modelov celej výstavy je legendárny Chrobák 27 fotografií v galérii Jedným z kľúčových modelov celej výstavy je legendárny Chrobák Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže žiadna existujúca automobilka nevedela splniť požiadavku predávať malé rodinné auto za necelých tisíc mariek, Hitler sa rozhodol za štátne peniaze založiť vlastnú. Jeho plány malo naplniť vozidlo pôvodne známe ako KdF-Wagen, pre ktorého výrobu začali 26. mája 1938 stavať fabriku v novovzniknutom meste KdF-Stadt. Dnes je známe ako Wolfsburg a inkriminovaný model všetci poznajú pod menami Käfer, Beetle alebo po slovensky Chrobák.

Tento typ produkovali vyše šesť dekád takmer bez zmien, vďaka čomu sa z neho stal najpredávanejší automobil histórie. Predbehol ho až jeho pravnuk Golf, ktorý sa však na rozdiel od neho vyrába už v siedmej generácii. Viacerými evolučnými krokmi prešiel aj Passat. Ten sa taktiež dostal do prvej desiatky najpopulárnejších vozidiel. Slušnú základňu fanúšikov má aj Polo. Všetky tieto modely prišli na svet v sedemdesiatych rokoch a boli kľúčové v ceste VW na výslnie.

Golf je v súčasnosti najpredávanejším automobilom histórie 27 fotografií v galérii Golf je v súčasnosti najpredávanejším automobilom histórie Zdroj: Marek Pokrývka

Druhým významným prvkom v raste firmy bolo prevzatie viacerých ďalších značiek, ako napríklad Audi, Škoda či Porsche. Vznikol tak obrovský koncern známy ako Volkswagen Group. V súčasnosti patrí táto spoločnosť z hľadiska počtu predaných áut k trom najväčším automobilkám na svete, jeho súpermi sú koncerny General Motors a Toyota. Podľa aktuálneho vývoja sa zdá, že by sa Nemci mohli v tomto roku dostať na vrchol.

Facebook like button

Viac lesku a hrdosti na minulosť by neuškodilo

Prierez spomínanými automobilmi možno vidieť v múzeu, ktoré sa oficiálne zrodilo 25. apríla 1985. Jeho prevádzkovateľom je dodnes nezisková organizácia, status kurátora výstavy má Volkswagen Group. Od otvorenia sídli prevádzka v prízemnej budove bývalej textilnej fabriky, ktorá je vzhľadom na význam a veľkosť expozície vskutku nenápadná. Najmä ak si ju porovnáme so supermodernými viacposchodovými stavbami, v ktorých na minulosť spomínajú koncernové značky Audi či Porsche, prípadne nemeckí konkurenti BMW a Mercedes.

Okrem samotných vozidiel toho expozícia veľa neobsahuje 27 fotografií v galérii Okrem samotných vozidiel toho expozícia veľa neobsahuje Zdroj: Marek Pokrývka

Táto expozícia bola síce od počiatku zameraná na značku VW, no okrem týchto vozidiel obsahovala aj ďalšie historické automobily z nemeckej produkcie. V roku 2001 sa však museli presunúť. Padlo totiž rozhodnutie o orientácii výhradne na modely z domácej fabriky. Pod strechou objektu ich dnes nájdete zhruba 130, pričom rozložené sú na ploche 5 000 metrov štvorcových.

BANNER300

Automobily sú väčšinou rozostavené pomerne nahusto a jednoducho, bez akýchkoľvek ozdôb. Obklopené sú dobovými nákresmi či výtlačkami, ktoré pokrývajú aj mobilné steny v rámci výstavy. Popri vozidlách si tu možno obzrieť aj motory a len zopár ďalších drobností. Je to trochu škoda, viaceré zaujímavé automobily by si zaslúžili veľkolepejšiu prezentáciu a to vlastne platí aj pre múzeum ako také. Trochu viac lesku a hrdosti na minulosť by tu určite neuškodilo.

Popri sériových modeloch tu možno vidieť aj rôzne prototypy 27 fotografií v galérii Popri sériových modeloch tu možno vidieť aj rôzne prototypy Zdroj: Marek Pokrývka

Výstava sa z veľkej časti opiera o piliere automobilky. Nájsť tu preto možno všemožné exempláre slávneho Chrobáka, rôzne ročníky typov Golf či Polo a nechýba ani Passat. Pomedzi sériovky sú roztrúsené špeciálne modely, ako napríklad slávny Beetle nesúci filmové meno Herbie či Golf pripravený na zdolávanie morí. Okrem toho sú tu vystavené aj viaceré zaujímavé štúdie. Najnovším vozidlom na tejto pôde je prototyp úsporného hybridu XL1.

Tip redakcie

Zo slovenskej metropoly zhruba 780 km

Ako sme už spomínali, múzeum mapujúce históriu jednej z najväčších automobiliek sveta sa nachádza v jej rodisku, nemeckom meste Wolfsburg. To leží zhruba 240 kilometrov západne od Berlína. Najkratšia cesta zo slovenskej metropoly vedie cez Prahu a meria necelých 780 kilometrov. Objekt leží na druhej strane kanálu ako samotná fabrika, presná adresa je Dieselstrasse 35.

Brány výstavy sú otvorené od utorka do nedele, vždy od 10. hodiny ráno do 17:00. Za vstup do objektu zaplatí dospelý človek šesť eur, zľavnené vstupné má polovičnú výšku. Rovnako je to aj pri skupinách od desať ľudí. Objednať si tu možno aj moderovanú exkurziu pre 10 až 25 ľudí, ktorej cena je tridsať eur. Tú si však treba dohodnúť vopred. Parkovanie je zadarmo.

 

Cestovateľským Rapidom do Wolfsburg

Škoda Rapid Spaceback 27 fotografií v galérii Škoda Rapid Spaceback Zdroj: Marek Pokrývka Návštevu múzea automobilky Volkswagen sme absolvovali na rovnakom aute ako celú cestu po bývalom Východnom Nemecku, na Škode Rapid Spaceback 1.2 TSI s balíkom Skyline.

Zachovali sme teda koncernovú príslušnosť, no napriek tomu sme na cestách trochu vytŕčali. Absolútnu majoritu totiž vo Wolfsburgu tvoria autá domácej značky, z piatich áut nesú snáď až štyri logo Volkswagenu. Na tomto mieste je teda aj česká škodovka v statuse votrelca...

Bohatá výstava v nenápadnom kabáte

Ak vám história automobilky Volkswagen niečo hovorí a chceli by ste naživo vidieť všemožné verzie Chrobáka a ďalšie známe modely, múzeum venované tejto značke iste nevynechajte. Expozícia má čo povedať aj bežnému fanúšikovi, ale zázraky tu čakať netreba. V porovnaní s konkurenciou má historická výstava VW omnoho nenápadnejší kabát, čo platí pre samotný objekt i bohatú nádielku áut vnútri. Je to trochu škoda, takéto veľké meno by si zaslúžilo veľkolepejšiu prezentáciu.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video
Najnovšie články
Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×