Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

EÚ chce reálne testy spotreby

Európska komisia pracuje na návrhu testovacích metód, ktoré by poskytli reálne údaje o spotrebe a emisiách. Automobilky súhlasia, no chcú realisticky nastavené ciele.
1 26 príspevkov 21.08.2014 / Soňa Zverková

Európska únia v tomto období pripravuje návrh smernice, ktorá nariadi reálne testy spotreby na cestách. Ide tak o snahu zbaviť sa legislatívnych medzier, vďaka ktorým môžu automobilky umelo vylepšovať údaje o spotrebe a emisiách svojich vozidiel.

Analýza z minulého roka poukázala na niektoré laboratórne metódy merania, ktoré znížili priemerné emisie CO2 v Európe o tretinu – na papieri. Hovorila napríklad o prelepovaní dvier a okien alebo simulácia jazdy na neprirodzene hladkom povrchu, prípadne o ďalších manipuláciách výsledkov. Ako pre agentúru Reuters potvrdil anonymný zdroj, nové štandardy by mali byť vypracované do konca tohto roka. Na to, aby platili, ich však musia schváliť všetky členské krajiny EÚ.

Ilustračná snímka

Európska komisia tvrdí, že najväčšie manipulácie sa týkajú emisií oxidov dusíka (NOx), ktoré sú spájané s ochorením horných dýchacích ciest a tisícmi predčasných úmrtí. Podľa Bruselu reálne emisie NOx štvor- až päťnásobne prevyšujú údaje z laboratórnych testov, a teda prekračujú aj povolené európske limity.

Ide o ďalší krok v snahe EÚ dosiahnuť reálnejšie výsledky. Už od 1. septembra vstupujú do platnosti prísnejšie testovacie normy, ktoré sa dotknú predovšetkým dieselových vozidiel. Práve dieselové motory sú podľa odborníkov hlavným zdrojom emisií oxidov dusíka a podľa nových noriem by emisie mali dosiahnuť najviac 0,08 g/km. Doteraz bol limit 0,180 g/km.

 

Plánované hranice znižovania emisií

2015: 130 g CO2/km pre celú EÚ

2021: limit 95 g/km pre osobné autá

2025: EK zrejme zavedie ďalší limit pre rok 2050

2030: EK môže zaviesť prísnejší limit pre rok 2050

Automobilový sektor uznáva nedostatky súčasného režimu, ale zdôrazňuje, že EK by mala byť vo svojej snahe realistická. Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA) oznámilo, že pracuje na vlastnom návrhu reálnych testov, ktoré predloží skôr než EK, píše Reuters.

Automobilky tvrdia, že už teraz majú problém splniť smernicu schválenú na začiatku tohto roka, ktorá zavádza najprísnejšie emisné limity na svete. Podľa nich je priskoro stanoviť štandardy pre emisie CO2 pre rok 2025, na ktorých EK pracuje.

Združenie európskych automobiliek (ACEA) už vlani upozornilo, že akékoľvek limity po roku 2020 sa majú zakladať na nezávislých analýzach. Súčasné limity patria medzi najprísnejšie vo svete a ich ďalšie sprísnenie nesmie ohroziť konkurencieschopnosť európskych automobiliek. Preto je dôležité, aby normy mali vedecký základ, nielen politický.

Facebook like button

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×