Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Masarykov okruh: Druhý najbližší

Pozreli sme sa na asfaltový polygón, ktorý bol donedávna považovaný za náš. Absolvovali sme na ňom nezabudnuteľnú jazdu.
8 6 príspevkov 17.10.2014 / Marek Pokrývka

V rámci tohtoročného cestovateľského projektu sme sa zamerali aj na miesta konania pretekov. Zoznámili sme sa s nemeckou traťou Sachsenring, jej slávnejším súrodencom menom Hockenhimring a tiež podstatne menej známym mestským okruhom Norisring. Okrem toho sme si však vybrali aj jeden podstatne bližší cieľ. Pozreli sme sa do českého Brna.

Okruh pri Brne bol Slovákmi dlho považovaný za domáci, Zdroj: automotodrombrno.cz 8 fotografií v galérii Okruh pri Brne bol Slovákmi dlho považovaný za domáci, Zdroj: automotodrombrno.cz Zdroj: Marek Pokrývka

Neďaleko druhého najväčšieho mesta našich západných bratov sa nachádza Masarykov okruh. Ten bol až do otvorenia Slovakia Ringu v roku 2009 mnohými považovaný za náš vlastný, nakoľko išlo o jedinú profesionálnu trať v širokom okolí. Teraz sa síce situácia zmenila, no v tomto regióne má stále výnimočnú pozíciu, keďže je pre Slovákov druhý najbližší. Počas našich ciest sme ho navštívili a zažili sme na ňom skutočne nezabudnuteľnú jazdu.

Okruh s rukopisom minulého režimu

História areálu siaha do medzivojnového obdobia. Motoršport sa tu napevno zakorenil v roku 1930, kedy neďaleko metropoly Moravy otvorila svoje brány prírodná trať. Tá mala dĺžku vyše 29 kilometrov, bola teda niekoľkonásobne väčšia než tá súčasná. Počas desaťročí však prešla viacerými zmenami a postupným zmenšovaním: v roku 1949 na 17,80 km, následne v roku 1965 na 13,94 km a po ďalších desiatich rokoch sa jej dĺžka skrátila na presne 10 925 metrov.

Okruh sa po polstoročí fungovania od základov zmenil. Meno si síce zachoval, no fakticky ide o celkom novú stavbu, ktorá vznikla v rokoch 1985 až 1987. Polygón so širokou traťou našiel svoje miesto vo vnútri obrysov pôvodných ciest. Spolu s asfaltom sa zmenili aj budovy patriace k areálu. Obdobie výstavby možno uhádnuť vďaka ich architektúre, ktorá nesie jednoznačný rukopis minulého režimu. Inak je však tento okruh moderný a spĺňa medzinárodné štandardy.

So strmými časťami trate musia počítať aj jazdci seriálu MotoGP 8 fotografií v galérii So strmými časťami trate musia počítať aj jazdci seriálu MotoGP Zdroj: Marek Pokrývka

Špecifikom Masarykovho okruhu sú pomerne strmé stúpania (max. 7,5%) a klesania (max. 5%), ktoré nie sú na objektoch tohto druhu obvyklé. Asfaltová linka so šírkou pätnásť metrov má celkovú dĺžku 5 403 metrov, pričom výškový rozdiel medzi jej najvyšším a najnižším bodom je až 73,75 metra. Nájsť na nej možno 6 ľavotočivých a 8 pravotočivých zákrut. Oficiálny rekord tu stanovil v roku 2010 pilot Luca Filippi na monoposte Lola kategórie AutoGP, keď stanovil čas 1:43,260.

Okruh pri Brne sa využíva na mnohé motoristické podujatia. Tým najvýznamnejším je Veľká cena Českej republiky v rámci svetového šampionátu motocyklov MotoGP, nasledovaná obdobne dôležitými pretekmi Superbike. Okrem nej je kalendár zaplnený ďalšími menšími súťažami a akciami, nechýbajú v ňom ani jazdy pre verejnosť.

Trať sa rozkladá na kopcoch medzi lesmi na samotnom okraji Brna, Zdroj: Google 8 fotografií v galérii Trať sa rozkladá na kopcoch medzi lesmi na samotnom okraji Brna, Zdroj: Google Zdroj: Marek Pokrývka

V našom cestovateľskom špeciále zvykneme pri jednotlivých lokalitách uvádzať ideálnu trasu, ktorou sa do nich dá dostať z hlavného mesta Slovenska. Pri tejto trati by to však asi bolo zbytočné. Od Bratislavy je vzdialená iba 150 kilometrov a dostať sa na ňu je jednoduché. Cesta pozostáva z dvoch diaľnic, medzi ktorými treba prehodiť výhybku na okraji moravskej metropoly.

Obslužné komunikácia na pretekárskom aute

Masarykov okruh iste mnohí Slováci dôverne poznajú. My sme sa s ním však zoznámili aj trochu netradičným spôsobom. Previezli sme sa po obslužných komunikáciách areálu, pričom našim kočom sa stal rely špeciál Škoda Fabia S2000. Z jeho volantom sedel profík Sepp Wiegand. Utvrdil nás v tom, že medzi športovými a pretekárskymi autami je obrovská priepasť.

Škoda Fabia S2000 v areáli Masarykovho okruhu, Zdroj: Autor 8 fotografií v galérii Škoda Fabia S2000 v areáli Masarykovho okruhu, Zdroj: Autor Zdroj: Marek Pokrývka

Dvetisícka má so sériovou Fabiou pramálo spoločné, čo je vidieť na prvý pohľad. Široké blatníky, odlišné nárazníky, kapota... Všetky dielce karosérie sú nové alebo upravené. K tomu si treba prirátať vypitvaný interiér s ochranným rámom, škrupinovými sedadlami a päťbodovými bezpečnostnými pásmi. Ako sme sa presvedčili, nasúkať sa sem vie byť slušná rozcvička.

BANNER300

Po naštartovaní rely špeciálu sa ozve slušný rev, ktorý by ste od malej Škody asi nečakali. Jeho zdrojom je ostrý dvojlitrový štvorvalec spojený so sekvenčnou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Táto kombinácia je jedným slovom brutálna. Fabia S2000 drsne zrýchľuje a prevody cvaká jeden za druhým, no viac než samotnou akceleráciou vozidlo ohromí opačným procesom: brzdením. Nebyť bezpečnostných pásov, z miesta spolujazdca by sme sa pri prvom zošliapnutí príslušného pedála porúčali von cez čelné okno. Podobnú úroveň má aj schopnosť auta držať stopu.

Jazda v rely špeciále je zážitkom aj z miesta spolujazdca, Zdroj: Autor 8 fotografií v galérii Jazda v rely špeciále je zážitkom aj z miesta spolujazdca, Zdroj: Autor Zdroj: Marek Pokrývka

Trakcia, akú rely špeciál dosahuje aj na rozbitom povrchu, je ťažko pochopiteľná, pričom aj tie najhoršie nerovnosti s prehľadom zvláda. Opomenúť nemožno milimetrovo presné riadenie, ktoré si však vyžaduje podobne pozorné oči a ruky. Wiegand svoje vozidlo dobre pozná a predviedol nám, čo dokáže skutočný pilot. Jazda bola vďaka tomu nezabudnuteľným zážitkom aj z miesta spolujazdca.

Deň otvorenej dráhy uzavrie sezónu

Samozrejme, jazda s pretekárskym špeciálom nie je v bežnej ponuke okruhu. Táto možnosť sa však objavuje napríklad počas Dňa otvorenej dráhy, ktorý je naplánovaný na budúcu nedeľu, teda 26. októbra. Pôjde o poslednú oficiálnu udalosť tejto sezóny, pričom okrem úlohy spolujazdca si vtedy možno sadnúť aj za volant: súčasťou akcie sú jazdy pre verejnosť.

Facebook like button

Na jar sa Masarykov okruh opäť otvorí a pre bežných ľudí bude opäť vyhradených viacero dní. Jazdy sa konajú najmä počas letných mesiacov, podvečer od 18. do 19. hodiny v dňoch podľa aktuálneho sezónneho kalendára. Záujemcovia zaplatia za 25 minút na trati 550 českých korún (20 eur), čo platí pre autá i motorky. Lístky si možno kúpiť priamo na mieste alebo vopred prostredníctvom internetu. Vždy je k dispozícii 45 miest, pričom dvadsať z toho je vyhradených pre on-line nákup.

Pre verejné jazdy je počas roka vyhradených viacero dní 8 fotografií v galérii Pre verejné jazdy je počas roka vyhradených viacero dní Zdroj: Marek Pokrývka

Rezervácia je pomerne jednoduchá a ešte jednoduchšia je trasa vedúca na okruh. Ak teda máte už Slovakia Ring v malíčku a túžite na vlastnej koži spoznať inú pretekársku trať v blízkosti našich hraníc, Masarykov okruh je ideálnym kandidátom. Areál však okrem jázd stojí aj za divácku návštevu, či už počas svetového šampionátu motocyklov alebo v rámci iných podujatí.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×