Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Desať zásad pri jazdení vľavo

Chystáte sa za volant v štáte s pravostranným riadením? Toto je desať hlavných vecí, na ktoré treba myslieť.
5 14 príspevkov 15.10.2014 / Marek Pokrývka

Na jar uplynulo trištvrte storočia od momentu, kedy sa na našom území zaviedlo jazdenie na pravej strane cesty. Tento spôsob má na svete prevahu, no ani krajín fungujúcich v opačnom smere nie je málo. Netreba chodiť ďaleko, skvelým príkladom je Veľká Británia. Ostrovné kráľovstvo patrí k hlavným zástancom automobilov pri ľavom okraji a zároveň je to pre našincov najbližší štát, v ktorom si tento systém môžu na vlastnej koži vyskúšať.

Zmena orientácie na ceste so sebou prináša mnohé problémy 5 fotografií v galérii Zmena orientácie na ceste so sebou prináša mnohé problémy Zdroj: redakcia

Niektorí vodiči sa so zrkadlovým otočením dopravných pravidiel vyrovnávajú ľahko, iným to robí veľké problémy. No pozor, aj chvíľková strata koncentrácie a neúmyselný prechod do protismeru sa môže skončiť tragicky. Ak sa teda chystáte za volant na britskej pôde alebo inom štáte s pravostranným riadením, majte na pamäti minimálne týchto desať zásad. Niektoré môžu vyznieť ako banality, no ich zopakovanie iste nikomu neuškodí.

1. Dopravné značenie ako memento smeru jazdy

Základ je celkom samozrejmý: pri jazde sa treba držať na ľavej strane cesty. Na toto je nutné myslieť najmä pri prejazde križovatkami, kde môže ľahko dôjsť k zámene. Špeciálnym rizikom sú kruhové objazdy. Na nich sa vozidlá krútia naopak, teda v smere hodinových ručičiek. Najlepším liekom na problémy s orientáciou na vozovke je pozorné sledovanie dopravného značenia. To môže pomôcť udržať v hlave fakt, že „protismer“ je tentoraz tým správnym.

Na kruhových objazdoch sa vozidlá krútia v smere hodinových ručičiek 5 fotografií v galérii Na kruhových objazdoch sa vozidlá krútia v smere hodinových ručičiek Zdroj: redakcia

2. Štandardne sa predbieha z pravej strany

S prvým bodom súvisí aj ďalšia vec, na ktorú možno poľahky zabudnúť. Na cestách s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere sa treba v bežných situáciách držať vľavo, nakoľko ďalšie sú určené pre rýchlejšie vozidlá. Predbiehanie z pravej strany je tu štandardom.

3. Pravidlo pravej ruky zostáva v platnosti

Známe pravidlo pravej ruky sa po zrkadlovom otočení dopravnej logiky nemení, vodiči musia na neriadenej križovatke stále púšťať autá prichádzajúce sprava. S tým súvisia aj miesta, kam by sa vodič pri príchode do neoznačenej križovatky mal pozerať. Väčšina priesečníkov ciest v Británii či Austrálii má však právo prednosti v jazde upravené dopravným značením.

4. Prednosť protiidúcim pri odbočovaní doprava

Púšťanie protiidúcich vozidiel je u nás zaužívané pri odbočovaní doľava. Systém nastavený pre autá s pravostranným riadením je na tom presne naopak. Vľavo teda odbočujete bez obmedzení, no pri odbočovaní doprava a križovaní iných áut im treba dať prednosť.

Samozrejme, aj pravidlá prednosti v jazde sú otočené zrkadlovo 5 fotografií v galérii Samozrejme, aj pravidlá prednosti v jazde sú otočené zrkadlovo Zdroj: redakcia

5. Najprv sa pozerajte vpravo, až potom vľavo

Ak vchádzate do križovatky tvaru písmena T z vedľajšej cesty, najprv sa pozerajte doprava. Takto skontrolujete najprv bližší jazdný pruh, až následne ten na opačnej strane vozovky. Na rovnakú zásadu treba myslieť aj ako chodec. Aby na to zahraniční návštevníci nezabúdali, napríklad v Londýne sú priechody vybavené slovnými upozorneniami.

BANNER300

Ďalšie zásady pre domáce vozidlá

Týchto päť vecí treba mať na pamäti vždy. Bez ohľadu na vozidlo, v ktorom sedíte. Základné možnosti sú iba dve: buď využijete „kontinentálny“ automobil s volantom vľavo, alebo siahnete po „britskom“ exemplári s pravostranným riadením. Prvá možnosť je trochu riziková, nakoľko opačná orientácia spôsobuje problémy vo výhľade a to najmä pri predbiehaní. Alternatíva však pre našinca prináša zopár ďalších problémov, ktoré sa dajú opäť zhrnúť do piatich myšlienok.

6. Za volant sa dostanete cez pravé dvere

Bod prvý: pri nasadaní do domáceho auta netreba zabúdať na to, že pre vodiča sú určené pravé predné dvere. Banalita, ktorá sa však dokáže podpísať pod vznik úsmevných situácii. Vypomstiť sa to môže napríklad pri parkovaní v tesných miestach. Aby sa vám náhodou nestalo, že kdesi zaparkujete natesno nesprávnou stranou vozidla a nedostanete sa von...

Jazdenie na ľavej strane cesty znamená volant umiestnený vpravo 5 fotografií v galérii Jazdenie na ľavej strane cesty znamená volant umiestnený vpravo Zdroj: redakcia

7. Spätné zrkadlá sú zrkadlovo otočené

Samozrejme, automobily určené pre jazdu na ľavej strane cesty majú tomuto faktu prispôsobené spätné zrkadlá. Pri jazde je potrebné prestaviť svoj mozog a snažiť sa situáciu za sebou sledovať v rovnakej miere ako pri vozidlách s ľavostranným riadením. Problémom môže byť najmä pravidelná kontrola vnútorného zrkadla, na ktorú mnoho vodičov rado zabúda.

8. Ovládacie prvky väčšinou bez zmien

Pri bežných osobných autách sú ovládacie prvky koncentrované na stredovej konzole. Jej poloha voči šoférovi je síce odlišná, no rozmiestnenie samotných tlačidiel a ďalších častí sa zväčša nemení. Gombíky pre jednotlivé stanice autorádia sú číslované klasicky, na svojom mieste je ovládanie klimatizácie či navigácie... Ani páčky za volantom nie sú zrkadlovo, smerovky ovláda vždy tá ľavá.

9. Pedále s pôvodný poradím, radenie naopak

Omnoho dôležitejšie než rádio či klíma sú však prvky týkajúce sa priamo ovládania auta, teda pedále a radiaca páka. V prvom prípade nedochádza k žiadnym úpravám, poradie sprava je známe: plyn, brzda a v prípade manuálnej prevodovky spojka. Práve mechanické radenie môže byť problémom, vodič naň totiž potrebuje ľavú ruku a všetky úkony robí presne naopak ako je zvyknutý. Kulisa ručne radených prevodoviek je totiž bez zmien, jednotku teda radí od seba a dopredu. Je to nezvyk a často sa môže stať, že pri potrebe preradenia šofér reflexne vystrelí pravačkou do dverí...

Preraďovanie ľavou rukou môže byť pre mnohých veľký nezvyk 5 fotografií v galérii Preraďovanie ľavou rukou môže byť pre mnohých veľký nezvyk Zdroj: redakcia

10. Pri odhade vzdialenosti treba opatrnosť

Poslednou vecou, na ktorú si treba zvykať, je odlišná perspektíva na rozmery automobilu. Vymeniť pozíciu za volantom sa môže zdať jednoduché, no nie je to tak. Odhadovať vzdialenosť na opačnej strane vozidla je pre niekoho náročné, pri manévrovaní v tesných priestoroch preto treba opatrnosť. Problematický je pritom najmä ľavý predný roh karosérie a s ním susediace koleso. To sa môže poľahky ocitnúť napríklad na obrubníku.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true
Focus Media

Video
Najnovšie články
Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×