Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Okruh Norisring má nacistickú minulosť

Cieľovú rovinku unikátnej trate v meste Norimberg lemuje tribúna, ktorú na svoje prejavy využíval Adolf Hitler.
22 7 príspevkov 18.08.2014 / Marek Pokrývka

Ako ste si už isto všimli, v našom tohtoročnom cestovateľskom projekte sme sa zamerali najmä na Nemecko, ktoré je na starom kontinente asi najväčším centrom motorizmu. Našimi reportážami sme už priblížili múzeá v rodiskách automobilov slávnych značiek WartburgTrabant, jedinečné berlínske zariadenie Classic Remise i trate Sachsenring a Ehra-Lessien.

Norisring je pretekársky okruh v meste Norimberg 22 fotografií v galérii Norisring je pretekársky okruh v meste Norimberg Zdroj: Marek Pokrývka

Všetky spomínané lokality boli počas rozdeleného štátu súčasťou Nemeckej demokratickej republiky, teda takzvaného východného bloku. Pri našich cestách sme však neblúdili len po bývalej socialistickej sfére, ale pozreli sme sa aj do končín patriacich kedysi k západnej časti krajiny. Úvodnú zastávku sme si dali v meste Norimberg, kde sa nachádza zaujímavý okruh Norisring.

Najvýznamnejšími podujatiami DTM a Formula 3

Ak vám toto meno nič nehovorí, nemusíte vešať hlavu. Norisring je relatívne málo známy pojem. Pretekárskym polygónom je totiž len výnimočne, počas väčšiny roka je súčasťou dopravného systému v meste. Funguje teda na podobnom systéme ako omnoho slávnejšia trať v Monaku, na ktorej sa už pravidelne jazdieva Veľká cena Formuly 1.

Norimberský okruh si musí vystačiť s menej prestížnymi pretekmi, medzi ktorými vynikajú šampionáty Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) a Formula 3 Euro Series. Okrem nich sa tu organizujú aj ďalšie menšie podujatia. História pretekania na tomto mieste pritom siaha až k druhej svetovej vojne. Vtedy dostal asfalt svoje meno používané dodnes. Pri pôvodne navrhovanej verzii s nemeckým označením Norimbergu (Nürnberg) by totiž mohlo dochádzať k zámene za známejší Nürburgring.

Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka  
Pri cieľovej rovinke trate stojí obrovská kamenná tribúna

Norisring má dĺžku 2,3 kilometra a pomerne jednoduché rozloženie. Fakticky ho tvoria dve ulice: Zeppelinstrasse a Beuthener Strasse. Na druhej menovanej leží cieľová rovinka, za ktorou nasleduje tiahla pravotočivá zákruta ústiaca do „vracáku“ pri výškovej budove Grundig. Ľahká ľavotočivá, šikana, dve ľahké plus jedna ostrá zákruta a sme opäť na štarte. Ten sa nachádza pod veľkolepou kamennou tribúnou, s ktorou sa spája skutočne zaujímavá minulosť.

Tribúna s výklenkom pre Adolfa Hitlera

Táto budova totiž vznikla na popud nacistickej strany vedenej Adolfom Hitlerom. NSDAP využívala veľkú plochu pomenovanú Zeppelinovo pole už od roku 1933 na svoje zhromaždenia a keďže veľkolepé stavby jej boli blízke, padlo rozhodnutie na tomto mieste postaviť niečo monumentálne. Hlavná tribúna nesúca opäť meno grófa Zeppelina vznikla v rokoch 1935-37, pričom jej architekt Albert Speer použil ako predlohu akropolu v antickom Pergamone.

Veľkolepú stavbu postavili počas nacistickej éry Nemecka 22 fotografií v galérii Veľkolepú stavbu postavili počas nacistickej éry Nemecka Zdroj: Marek Pokrývka

Stavba má celkovú dĺžku 360 metrov a pôvodne pozostávala z piatich častí. Po stranách stáli veže, ktoré s centrálnou budovou spájalo dlhé stĺporadie, pod ktorým sa nachádzali rady na sedenie. Ústredným bodom celej Zeppelinhaupttribüne bol rečnícky výklenok, na ktorom Adolf Hitler predstupoval pred obecenstvo. Priamo nad ním sa vynímal obrovský hákový kríž, pričom to bol len jeden z množstva nacistických symbolov na tomto objekte.

BANNER300

Veľkoleposť tejto tribúny bledne pri ďalších číslach. Zeppelinovo pole bolo totiž len jednou z menších častí územia, ktoré si strana NSDAP zvolila za lokalitu svojich stretnutí. Centrálnou osou areálu je Grosse Strasse, teda veľká ulica. Cesta so šírkou 40 metrov a dĺžkou takmer dva kilometre sa skutočne nevidí často. Na jednom jej konci bola plocha zvaná Märzfeld zaberajúca vyše osemdesiat futbalových ihrísk. K tomu si treba pripočítať dva štadióny i jednu ďalšiu arénu, kongresovú halu a ďalšie stavby vrátane kasární jednotky SS. Skutočná megalománia...

Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka  
O minulosti polygónu sa možno dozvedieť z niekoľkých tabúľ

Mnohé z týchto plánov však nakoniec zostali len na papieri a prehra Nemecka v druhej svetovej vojne im dala definitívnu stopku. Dňa 22. apríla 1945 sa na Zeppelinovom poli odohrala víťazná prehliadka americkej armády, pričom vyvrcholením ceremoniálu bolo slávnostné odstrelenie hákového kríža na vrchu tribúny. Druhá demolácia prišla v roku 1967: predstavitelia mesta z bezpečnostných dôvodov odpálili rozpadávajúce sa stĺporadia na krídlach stavby.

Oceľové mantinely a ochranné ploty

Prvé preteky sa tu však organizovali už krátko po skončení vojny. Odohrali sa 18. mája roku 1948. Nasledovali ďalšie podujatia, no a motoristické súťaže tu majú svoje pevné miesto dodnes. Okruh prešiel počas desaťročí niekoľkými úpravami. Jednou významnejšou bolo priblíženie zákruty Grundig z dôvodu zníženia rýchlosti v danom segmente. Táto zmena nasledovala po smrteľnej nehode mexického pilota menom Pedro Rodriguez v roku 1971.

Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka Okruh Norisring má nacistickú minulosť 22 fotografií v galérii Okruh Norisring má nacistickú minulosť Zdroj: Marek Pokrývka  
Okrem mantinelov pripomínajú využitie asfaltu aj ploty a boxová ulička

Počas bežných dní pripomínajú pretekárske využitie asfaltu veľké oceľové mantinely lemujúce cestu a na viacerých miestach aj ochranné ploty. Na cieľovej rovinke zase možno vidieť štartovný rošt s číslami a tiež množstvo stôp po pneumatikách súťažných vozidiel. Pre motoristického nadšenca je neprehliadnuteľným prvkom boxová ulička.

Počas bežných dní je vstup voľný

Norisring sa nachádza v juhovýchodnej časti Norimbergu, ktorý je od Bratislavy vzdialený necelých 600 kilometrov. Najrýchlejšia cesta do tohto mesta s malebným historickým centrom vedie najmä cez rakúske diaľnice. Ako sme už spomínali, okruh počas bežných dní slúži klasickej doprave. Dostať sa na väčšinu jeho plochy sa teda môže úplne ktokoľvek na dvoch, štyroch či viacerých kolesách. Výnimkou je cieľová rovinka, kde je vjazd motorovým vozidlám zakázaný.

Pre cyklistov, korčuliarov i chodcov je však celý priestor pred kamennou tribúnou otvorený, vrátane samotného hľadiska i rečníckeho výklenku. Ľudia sa tak môžu poprechádzať po stupienkoch a vyskúšať si, ako sa asi cítil Adolf Hitler počas svojich prejavov. Pri organizácii podujatí sa celá oblasť mení na klasický uzatvorený polygón. Vstupné sa líši od jednotlivých akcií. Napríklad na tohtoročné preteky DTM sa predávali lístky v cenách od 55 po 109 eur.

 

Škoda Rapid na Norisringu

Škoda Rapid pred kamennou tribúnou 22 fotografií v galérii Škoda Rapid pred kamennou tribúnou Zdroj: Marek Pokrývka Norisring sme navštívili na našom cestovateľskom vozidle, ktorým je červená Škoda Rapid Spaceback s balíkom Skyline.

Okruh sme prešli ležérnym tempom s rýchlostnými obmedzeniami na mysli. Tak či onak, bláznenie sa s dôrazom na čas by nemalo zmysel.

Prepĺňaný motor 1.2 TSI s výkonom 77 kW (105 k) síce na bežné jazdenie stačí, no na súperenie so špeciálmi DTM nemá ani v tých najvlhkejších snoch...

Návšteva Norisringu stojí za to

Mestských pretekárskych okruhov je veľmi málo a každý z nich je svojím spôsobom jedinečný. Norisring sa síce nemôže pochváliť takou scenériou ako najslávnejšie Monako, no obrovská kamenná tribúna a nacistická minulosť dávajú tejto trati špecifický nádych. Navštíviť pozostatky veľkolepých plánov Adolfa Hitlera a vidieť na vlastné oči megalomániu jeho režimu skutočne stojí za to. A keď sa to dá spojiť so zážitkom z motoršportu, ešte lepšie.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video
Najnovšie články
Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×