Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Miesto, kde sa zrodil rýchlostný rekord

VIDEO
Boli sme sa pozrieť na testovaciu trať, na ktorej sa Veyron stal najrýchlejším autom planéty.
6 8 príspevkov 10.08.2014 / Marek Pokrývka

Bugatti Veyron Super Sport je už nejaký čas oficiálne najrýchlejším sériovým automobilom na svete. Vďačí za to potvrdenej maximálke na úrovni 431,072 km/h. Dosiahnuť takúto rýchlosť nie je ani s výkonom 1 200 koní hračka a treba na to skutočne štedrý kus asfaltu. Napríklad testovaciu trať Ehra-Lessien, na ktorú sme sa nedávno v rámci nášho cestovateľského projektu boli pozrieť.

Prüfgelände Ehra: skúšobný areál automobilky Volkswagen 6 fotografií v galérii Prüfgelände Ehra: skúšobný areál automobilky Volkswagen Zdroj: Marek Pokrývka Prüfgelände Ehra: skúšobný areál automobilky Volkswagen 6 fotografií v galérii Prüfgelände Ehra: skúšobný areál automobilky Volkswagen Zdroj: Marek Pokrývka
Prüfgelände Ehra: skúšobný areál automobilky Volkswagen

Rovinka s dĺžkou deväť kilometrov

Že vám toto meno nič nehovorí? Nemožno sa čudovať, polygón s oficiálnym označením Prüfgelände Ehra je totiž viac-menej tajný a jeho majiteľ sa ním veľmi často nepýši. Vlastníkom nie je nik iný než nemecký gigant Volkswagen, ktorý tu vykonáva množstvo testov všetkých svojich vozidiel. Platí to nielen pre modely vlastnej značky, ale aj dcérske automobily so štítkom Audi, Lamborghini, Porsche či práve spomínaného Bugatti.

Skúšobná trať leží neďaleko dediniek Ehra a Lessien, od čoho je odvodený aj jej zaužívaný názov. Táto lokalita bola zvolená z niekoľkých dôvodov. Prvým je blízkosť hranice medzi západným a východným Nemeckom. Projekt totiž vznikol počas studenej vojny a v tejto oblasti platila bezletová zóna. VW mohlo vďaka tomu testovať všetky svoje prototypy bez rizika prezradenia zo vzduchu. Druhým dôvodom je takmer dokonale rovný povrch celého pozemku a tretím tesná blízkosť Wolfsburgu, ktorý leží len 25 kilometrov južnejšie.

Na tejto trati dosiahlo rekord aj Bugatti Veyron Super Sport 6 fotografií v galérii Na tejto trati dosiahlo rekord aj Bugatti Veyron Super Sport Zdroj: Marek Pokrývka

Súkromný areál obsahuje takmer sto kilometrov testovacích ciest s rôznym profilom a rozložením. Jednoznačne najzaujímavejší však je rýchlostný okruh. Jeho súčasťou je rovinka s dĺžkou neuveriteľných deväť kilometrov. Tá je taká dlhá, že pre zakrivenie Zeme nie je možné vidieť jej druhý koniec. Práve na tomto úseku dosahujú vozidlá svoju maximálnu rýchlosť, okrem už spomínaného Veyronu tu padol aj rekord predchádzajúceho kráľa menom McLaren F1.

Bezpečnosť na prvom mieste

Ako sme už spomínali, stredisko je svojím spôsobom tajné. Aj keď jeho lokalitu poznajú mnohí a možno si ju prezrieť zo satelitov (súradnice vstupnej brány do objektu sú 52.596852° severnej šírky a 10.795810 východnej dĺžky), do samotného areálu sa nedostane nik nepovolaný. Na návštevy turistov môžete zabudnúť, v Ehra-Lessien sa hrá príliš dôležitá partia.

Statusu okruhu zodpovedá aj zabezpečenie. Objekt je obohnaný plotom s ostnatým drôtom, na mnohých miestach navyše testovací asfalt pred neželanými očami chránia umelo vytvorené násypy. Samozrejmosťou je kamerový systém. Vysoký dôraz na bezpečnosť je evidentný pri pohľade do „vrátnice“ vybavenej množstvom modernej techniky. Ehra-Lessien nestráži žiadna druhoradá bezpečnostná služba, ale ozbrojení profesionáli.

Na areál Ehra-Lessien sa možno pozrieť vďaka satelitným snímkam 6 fotografií v galérii Na areál Ehra-Lessien sa možno pozrieť vďaka satelitným snímkam Zdroj: Marek Pokrývka

Dostať sa do objektu je teda pre bežný ľud nemožné, je to len vec zamestnancov či privilegovaných návštevníkov. Aj tí sa však musia riadiť pravidlami. Máte pri sebe telefón so zabudovaným fotoaparátom? Nech sa páči, môžete ho odložiť pri bráne. Presnejšie: musíte ho odložiť. Ak chcete telefonovať z areálu, siahnuť treba po archaickom prístroji bez elektrického oka...

BANNER300

Maximálnu rýchlosť skúšal aj Top Gear

Privilégium návštevy tohto zariadenia bolo pred šiestimi rokmi udelené tímu stojacemu za britskou televíznou reláciou Top Gear. James May, jeden z trojice moderátorov programu, sa tu vybral odskúšať maximálnu rýchlosť štandardného modelu Bugatti Veyron 16.4. Muž posmešne prezývaný „kapitán pomalý“ tu pokoril 407 km/h a dosiahol tak oficiálny rýchlostný vrchol. Po troch rokoch sa vrátil na rovnaké miesto, no sadol si do verzie Super Sport. Následne prekonal svoj osobný rekord a dosiahol tempo vyjadrené číslom 417.

Tentoraz sa však James May nedostal na vrchol možností vozidla. Pri oficiálnych testoch sa šestnásťvalcovému vozidlu podarilo dosiahnuť až 434,211 km/h. To platilo pre jednu jazdu, no predstavitelia Guinnessovej knihy rekordov a TÜV brali ako výsledok priemer dvoch pokusov v opačnom smere. Naspäť dosiahlo vozidlo 427,933 km/h a zlatou strednou cestou sa tak stala hodnota 431,072 km/h. Na takéto astronomické čísla už je skutočne treba poriadne dlhá cesta.

V celom objekte akoby sa nepohol lístok

Jazdiť do Nemecka pre pohľad na testovací areál v Ehra-Lessien teda nemá zmysel, keďže dnu sa aj tak nedostanete. No ak sa náhodou ocitnete v jeho blízkosti a zaujíma vás, ako vyzerá miesto rýchlostných rekordov aspoň zvonku, tých pár kilometrov navyše nemusíte ľutovať.BANNER300

Ďalší diel cestovateľského projektu

Škoda Rapid Spaceback 6 fotografií v galérii Škoda Rapid Spaceback Zdroj: Škoda Objekt testovacieho polygónu v Ehra-Lessien sme navštívili v rámci ďalšieho dielu nášho cestovateľského projektu, pri ktorom sme využili model Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI. Pre jeho výkonnejšiu verziu by bola deväťkilometrová rovinka až-až. Nad hranicou 150 km/h sa síce vozidlu už veľmi akcelerovať nechce, ale jeho maximálna rýchlosť je 193 km/h. Na nekonečný asfalt postavený pre rekordy je to smiešne málo, pri bežnom použití to však bez problémov stačí.

Úroveň bezpečnosti a utajenia je zaujímavá. V čase našej návštevy to vyzeralo, že sa v celom objekte nepohne ani lístok. Pritom desiatky áut odstavených na vonkajšom parkovisku dokazovali, že vnútri to žije. Bežný človek však môže vidieť akurát tak dvojicu ochrankárov na vrátnici. Tí veľmi zhovorčiví nie sú a na otázku, či je možné sa do strediska dostať, sa na vás pozerajú akoby ste boli z inej planéty. Veď tu žiadna testovacia trať vlastne nie je...

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×