Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Boli sme v raji všetkých motorkárov

CESTOVANIE ZA AUTAMI   V čase konania pretekov MotoGP sme sa pozreli na trať, ktorá je na území bývalého Východného Nemecka najvýznamnejšia.
14 3 príspevky 31.07.2014 / Marek Pokrývka

Nürburgring. Meno tohto slávneho okruhu sa v motoristických kruhoch objavuje so železnou pravidelnosťou a všetky ostatné akoby zostávajú bokom. Trať prezývaná Zelené peklo sa síce radí k najdlhším a najnáročnejším polygónom sveta, no v Nemecku nie je ani zďaleka jediná stojaca za pozornosť. Na niektoré z nich sa pozrieme v rámci nášho tohtoročného cestovateľského projektu. Pri nedávnej návšteve bývalej východnej časti rozdelenej a opätovne zjednotenej krajiny sme si dali zastávku na asfalte, ktorý je v týchto končinách najznámejší. Vitajte na Sachsenringu.

Sachsenring je najznámejší okruh na území bývalého Východného Nemecka 14 fotografií v galérii Sachsenring je najznámejší okruh na území bývalého Východného Nemecka Zdroj: Marek Pokrývka

Najdôležitejším podujatím sú preteky MotoGP

Tento okruh je dobre známy najmä fanúšikom rýchlych motoriek, každoročne je totiž dejiskom majstrovstiev sveta. Koná sa tu Veľká cena Nemecka pod hlavičkou vrcholového šampionátu MotoGP. Tá je pevnou súčasťou tunajšieho programu od roku 1998, pričom štafetu prebral Sachsenring po dlhých rokoch práve od Nürburgringu.

 

Rapid Spaceback 1.2 TSI na okruhy nepatrí

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI nie je náradie na okruh 14 fotografií v galérii Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI nie je náradie na okruh Zdroj: Marek Pokrývka Návštevu trate Sachsenring sme podobne ako celú nemeckú trasu absolvovali na Škode Rapid Spaceback s balíkom Skyline.

S motorom 1.2 TSI a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou ide o príjemného spoločníka na bežné cesty, no jeho výkon 77 kW (105 k) z neho nerobí šprintéra.

Na okruh teda nepatrí, no trochu svižnejšiu jazdu po okreskách v prípade potreby zvládne. Treba však počítať s nutnosťou častého radenia.

Motorky však nie sú jedinými obyvateľmi tejto trate. Okrem nich sa v areáli konajú aj viaceré preteky štvorkolesových mašín v rámci seriálov ADAC GT Master či FIA GT1. Samozrejme, k tomu sa dajú doplniť desiatky menej významných podujatí, ktoré tvoria kompletnú sezónu na tomto okruhu. Najdôležitejším však zostávajú motocyklové preteky MotoGP. Práve počas konania tejto kráľovskej súťaže dvojkolesových strojov sme na Sachsenring zavítali aj my.

Na Sachsenring sme sa vybrali počas konania pretekov seriálu MotoGP 14 fotografií v galérii Na Sachsenring sme sa vybrali počas konania pretekov seriálu MotoGP Zdroj: Marek Pokrývka Na Sachsenring sme sa vybrali počas konania pretekov seriálu MotoGP 14 fotografií v galérii Na Sachsenring sme sa vybrali počas konania pretekov seriálu MotoGP Zdroj: Marek Pokrývka  
Na Sachsenring sme sa vybrali počas konania pretekov seriálu MotoGP

Ako sme už v úvode spomínali, tento okruh sa nachádza na území bývalého Východného Nemecka. Leží v katastri dediny Hohenstein-Ernstthal západne od mesta Chemnitz. Zo slovenskej metropoly Bratislava je vzdialený čosi vyše 500 kilometrov. Pre našich fanúšikov spomínaných pretekov je tak druhým najdostupnejším miestom konania, keďže MotoGP sa koná aj v Brne.

Takmer deväťdesiatročná história súťaženia

História motocyklových pretekov na tomto území má dlhoročnú tradíciu. Prvé oficiálne podujatie sa tu konalo už 26. mája 1927. Vtedy sa odohrávalo na bežných cestách, pričom 8,7-kilometrová trať prechádzala aj cez Hohenstein-Ernstthal. Prvýkrát ju pomenovali ako Sachsenring v roku 1937 a odvtedy sa na nej desaťročia konali mnohé akcie. Významný bol ročník 1971, na ktorom zvíťazil západonemecký jazdec Dieter Braun a po jeho triumfe tu zaznela „kapitalistická“ hymna. Od ďalších ročníkov sa pretekov mohli zúčastniť iba jazdci zo socialistického bloku.

Areál pretekárskeho okruhu Sachsenring na satelitnom zábere 14 fotografií v galérii Areál pretekárskeho okruhu Sachsenring na satelitnom zábere Zdroj: Marek Pokrývka Areál pretekárskeho okruhu Sachsenring na oficiálnej mape 14 fotografií v galérii Areál pretekárskeho okruhu Sachsenring na oficiálnej mape Zdroj: archív  
Areál pretekárskeho okruhu Sachsenring na satelitnom zábere a oficiálnej mape

So zvyšujúcou sa rýchlosťou motoriek a pribúdajúcimi nehodami došlo neskôr k rozhodnutiu súťaženie na civilných cestách ukončiť a postaviť v lokalite klasický okruh. Výstavba polygónu sa nakoniec začala až deväťdesiatych rokoch, súčasná trať už teda časy Východného Nemecka nezažila. Pôvodne merala 2,9 kilometra, no počas života prešla viacerými zmenami.

Strmé prírodné tribúny a obrubníky s trikolórou

Sachsenring sa aktuálne rozkladá v areáli s rozlohou 44 hektárov. Dĺžka jeho asfaltu je presne 3 671 metrov, pričom šírka variuje medzi hodnotami dvanásť a dvadsať metrov. Okruh má desať ľavých a štyri pravé zákruty, pričom maximálne stúpanie na ňom dosahuje 10 percent. Mimo samotnej plochy sa nachádza dvanásť spomaľovacích zón so štrkom a 8,4 kilometra ochranných bariér.

Kopec využívaný off-roadovými nadšencami sa využíva aj ako strmá prírodná tribúna 14 fotografií v galérii Kopec využívaný off-roadovými nadšencami sa využíva aj ako strmá prírodná tribúna Zdroj: Marek Pokrývka

Jednou zo zaujímavostí tohto polygónu je sfarbenie obrubníkov. Namiesto štandardného červeno-bieleho pruhovania používaného na stovkách iných miest je povrch trate lemovaný nemeckou trikolórou. A nie je náhoda, že z rovnakej trojice farieb pozostáva aj logo Sachsenringu...

Druhým trochu netradičným prvkom je členitosť terénu. Vnútorná časť neďaleko hlavného vstupu na okruh je tvorená slušne strmým kopcom, ktorý na niektorých podujatiach využívajú na bláznenie off-roadoví nadšenci. V čase veľkých pretekov je to však prírodná tribúna. Doplnená je aj veľkým počtom umelých stavieb pre desaťtisíce návštevníkov.

Národnú príslušnosť tejto trate hlásia už na prvý pohľad obrubníky 14 fotografií v galérii Národnú príslušnosť tejto trate hlásia už na prvý pohľad obrubníky Zdroj: Marek Pokrývka Národnú príslušnosť tejto trate hlásia už na prvý pohľad obrubníky 14 fotografií v galérii Národnú príslušnosť tejto trate hlásia už na prvý pohľad obrubníky Zdroj: Marek Pokrývka  
Národnú príslušnosť tejto trate hlásia už na prvý pohľad obrubníky

Areál tohto okruhu musí počas najdôležitejšieho podujatia pojať obrovské návaly divákov. V roku 2003 prekročilo množstvo návštevníkov počas konania MotoGP hranicu 200-tisíc a odvtedy pod ňu nekleslo. Zhltnúť takmer štvrťmiliónové stádo fanúšikov skutočne nie je jednoduché.

BANNER300

MotoGP je zážitok pre všetkých motoristov

Samozrejme, vyrovnať sa s obrovskou návštevnosťou nie je len otázka kapacity, ale aj logistiky. Ako sa s ňou organizátori popasovali sme mohli vidieť počas našej návštevy. Problémom bolo najmä parkovanie, keďže veľká časť divákov sa na Sachsenring dovalila vlastnými automobilmi a motorkami. Na to poslúžilo množstvo okolitých polí, odkiaľ ľudí zvážali kyvadlové autobusy.

Sachsenring hostí počas MotoGP pravidelne vyše 200-tisíc divákov 14 fotografií v galérii Sachsenring hostí počas MotoGP pravidelne vyše 200-tisíc divákov Zdroj: Marek Pokrývka

Tento systém fungoval, no množstvo automobilov sa ukázalo ako problém najmä po skončení pretekov. Jednoliaty exodus divákov vidiecke dvojprúdovky v okolí trate nemali šancu zvládnuť a tak sa všetky výjazdové cesty na dlhý čas zmenili na parkovisko.

Tak či onak, stráviť pol hodinu v zápche stojí za to byť niekoľko hodín na okruhu počas tohto podujatia. MotoGP sú majstrovstvá sveta a vidieť preteky tohto šampionátu je zážitok pre všetkých motoristov. Aj pre tých, ktorým srdce nebije pre dve kolesá. Takých je však na okruhu menšina. Majoritu tvoria zarytí fanúšikovia s tematickým oblečením, vlajkami či pomaľovaním, pre ktorých tvorí návšteva Sachsenringu každoročný vrchol sezóny.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true
Focus Media

Video
Najnovšie články
Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×