Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Boli sme v rodisku slávneho Wartburgu

CESTOVANIE ZA AUTAMI    Navštívili sme priestory, v ktorých sa kedysi vyrábali automobily značky Wartburg. Dnes v nich sídli múzeum.
36 17 príspevkov 29.07.2014 / Marek Pokrývka

Počas minulého leta sme pre vás pripravili špeciálny cestovateľský projekt, v rámci ktorého sme preskúmali množstvo miest významných pre motoristov. Pozreli sme sa do zasľúbenej zeme superšportov v severnom Taliansku, precestovali sme jedny z najkrajších európskych ciest na pôde Rumunska a taktiež sme sa pozreli do rôznych kútov severnej Európy.

Automobilwerk Eisenach, to je rodisko automobilov Wartburg 36 fotografií v galérii Automobilwerk Eisenach, to je rodisko automobilov Wartburg Zdroj: Marek Pokrývka

Tento rok v cestovaní pokračujeme. Po prvýkrát sme sa boli pozrieť na najväčší zraz na svete, GTI Treffen pri Wörthersee, za čím nasledovala návšteva Festivalu rýchlosti v Goodwoode. A teraz sme sa vybrali do Nemecka. Zamierili sme do častí, ktoré kedysi patrili k východnému bloku a vyrábali sa v nich automobily zvučných mien Trabant či Wartburg. Práve v rodisku druhého menovaného si dáme našu úvodnú zastávku.

 

Rapid Spaceback na nemeckých diaľniciach

Za múzeami sme cestovali modelom Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 36 fotografií v galérii Za múzeami sme cestovali modelom Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: Marek Pokrývka Ústrednou postavou nášho špeciálneho projektu na toto leto sa stal automobil Škoda Rapid Spaceback s balíkom Skyline a motorom 1.2 TSI.

Toto vozidlo sme vám už predstavili a okrem iného sme ho použili aj na praktické testovanie rôznych nosičov na bicykle.

Jeho najdôležitejšou úlohou sa však v letných mesiacoch stalo križovanie nemeckých diaľnic a okresiek. Role cestovateľa sa tu zhostil so cťou, aj keď neobmedzené úseky Autobahn nie sú práve jeho šálkou kávy.

Zrod áut BMW i modely pre Československo

Dnes už nefungujúca značka Wartburg dostala svoje meno podľa hradu ležiaceho neďaleko mesta Eisenach. Tu vznikla na sklonku roka 1896 firma Fahrzeugfabrik Eisenach, ktorá sa pôvodne venovala výrobe bicyklov a zbraní. Po dvoch rokoch sa však preorientovala na osobné vozidlá. Odštartovala licenčnou produkciou francúzskeho modelu Decauville, ktorý nazvala vlastným menom. Spoločnosť sa tak stala treťou automobilkou v celom Nemecku.

V múzeu Automobilwelt Eisenach sa nachádzajú aj vyše storočné exponáty 36 fotografií v galérii V múzeu Automobilwelt Eisenach sa nachádzajú aj vyše storočné exponáty Zdroj: Marek Pokrývka V múzeu Automobilwelt Eisenach sa nachádzajú aj vyše storočné exponáty 36 fotografií v galérii V múzeu Automobilwelt Eisenach sa nachádzajú aj vyše storočné exponáty Zdroj: Marek Pokrývka  
V múzeu Automobilwelt Eisenach sa nachádzajú aj vyše storočné exponáty

VIAC AUTOMOBILOV Z HISTÓRIE VÝROBY V EISENACHU NÁJDETE V GALÉRII >>>

Po piatich rokoch fungovania sa licencia skončila a fabrika začala vyrábať vlastné automobily so štítkom Dixi. Jej autá sa stali pomerne známe vďaka rýchlosti a spoľahlivosti, no do osudu tejto značky zasiahla prvá svetová vojna. Po jej skončení bola spoločnosť nútená zlúčiť sa s ďalším subjektom: Gothaer Waggonfabrik AG. Napriek tomu sa situácia výrazne nezlepšila a v roku 1928 prichádza do hry BMW. Závod funguje krátko pod názvom BMW Dixi, no neskôr sa premenuje na BMW-Factory Eisenach. Práve v tomto meste štartujú Bavori výrobu automobilov pod vlastnou značkou ešte pred štartom produkcie v Mníchove.

Vozidlá BMW sa tu vyrábali ešte predtým než sa presťahovali do Mníchova 36 fotografií v galérii Vozidlá BMW sa tu vyrábali ešte predtým než sa presťahovali do Mníchova Zdroj: Marek Pokrývka

Fungovanie továrne opäť zastavila vojna a po jej skončení sa zariadenie dostalo do sovietskych rúk. Obnovila sa tu výroba modelov BMW, ktoré neskôr vznikali s upraveným logom a názvom EMW (Eisenacher Motorenwerk). To už fabrika spadala pod socialistov z Východného Nemecka. Tí tu pôvodne začali produkovať model IFA 309, no v roku 1956 sa vrátili so zabudnutou značkou Wartburg. S typom 311 sa začala éra najväčšej slávy Eisenachu. Autá nesúce meno neďalekého hradu sa preslávili v celom východnom bloku vrátane Československa.

Pod značkou Wartburg tu možno nájsť staršie i novšie automobily 36 fotografií v galérii Pod značkou Wartburg tu možno nájsť staršie i novšie automobily Zdroj: Marek Pokrývka Pod značkou Wartburg tu možno nájsť staršie i novšie automobily 36 fotografií v galérii Pod značkou Wartburg tu možno nájsť staršie i novšie automobily Zdroj: Marek Pokrývka  
Pod značkou Wartburg tu možno nájsť staršie i novšie automobily

Tristojedenástka prišla na svet v niekoľkých prevedeniach, okrem originálneho sedanu aj ako kombi, pick-up či roadster. Po nej nasledovalo zaujímavé kupé 313 a niekoľko ďalších áut, no jednoznačne najslávnejší sa stal typ 353 vyrábaný od roku 1966. Jeho sériová výroba prebiehala až do roku 1988, celkom posledné exempláre vznikli v roku 1991. Vozidlo pritom prešlo počas vyše dvoch dekád množstvom vylepšení. Tento automobil sa stal neodmysliteľnou súčasťou ulíc v mnohých štátoch spadajúcich pod vplyv socialistického Ruska. Jeho prevedenie s označením Warburg 1.3 bolo posledným produktom tejto fabriky. Po zjednotení Nemecka sa jej brány zavreli a väčšinu z nej zdemolovali.

Múzeum v bývalých priestoroch fabriky

Demolácii sa vyhlo niekoľko častí bývalého závodu vrátane budovy s označením O2. Tá zostala zachovaná a po zrekonštruovaní v nej svoje brány otvorilo múzeum venované výrobe v meste. Oficiálne nesie meno Automobile Welt Eisenach a sídli na Friedrich Nauman Strasse 10. Práve na túto adresu sme nedávno zamierili v rámci nášho projektu Cestovanie za autami.

Od slovenskej metropoly je Eisenach vzdialený podľa trasy 700 až 750 kilometrov. Merať sem cestu len pre návštevu tohto múzea preto nemá veľmi význam, no ak sa niekedy ocitnete neďaleko a máte vášeň pre Wartburgy, návštevu pravdepodobne neoľutujete.

Múzeum je celoročne otvorené od utorka do nedele medzi 11 a 17 hodinou. V pondelok zostávajú jeho brány zatvorené. Za vstupné zaplatíte bežne päť eur. Zľavnené lístky stoja 3,50 € a pre deti do 12 rokov je vstup do objektu zdarma. Ak plánujete v bývalých priestoroch fabriky fotografovať, musíte si za povolenie priplatiť ešte jedno euro.

BANNER300

Zaujímavé exponáty vrátane prototypov

Expozícia v Automobile Welt Eisenach je rozdelená do dvoch veľkých miestností na prízemí budovy. Prvá pokrýva celú históriu výroby až po modely Opel. Táto značka tu začala výrobu vo vlastnej fabrike v roku 1992. Jej produkty možno nájsť aj v druhej miestnosti. Tam sa nachádzajú doplňujúce exponáty, opäť z rôznych dekád automobilovej produkcie v tomto nemeckom meste. Samotné vozidlá sú pritom vo viacerých prípadoch doplnené dobovými rekvizitami, zmenšenými modelmi automobilov, nákresmi či pohonnými jednotkami.

Povojnové modely EMW sa od svojich predchodcov takmer nelíšia 36 fotografií v galérii Povojnové modely EMW sa od svojich predchodcov takmer nelíšia Zdroj: Marek Pokrývka

ĎALSIE ZÁBERY Z AUTOMOBILE WELT EISENACH NÁJDETE VO FOTOGALÉRII >>>

Táto výstava síce nepôsobí usporiadanie, no obsahuje všetko dôležité. Prvý model z konca 19. storočia, automobily Dixi, EMW/BMW i novšie kúsky Wartgburg. Nejde však len o bežné sériovky. Nájsť sa tu dá aj upravená verzia modelu 353 od spoločnosti Irmscher či dokonca pretekársky variant postavený na špeciálnom pick-upe odvodenom z rovnakého Wartburgu. Čerešničkou na torte je modernejšie pôsobiaci prototyp 355 Coupé, ktorý vznikol v roku 1968 iba v šiestich kusoch.

Pretekársky Wartburg na vlastnom pick-upe a prototyp 355 Coupé 36 fotografií v galérii Pretekársky Wartburg na vlastnom pick-upe a prototyp 355 Coupé Zdroj: Marek Pokrývka Upravený sedan 1,3 od nemeckej firmy Irmscher 36 fotografií v galérii Upravený sedan 1,3 od nemeckej firmy Irmscher Zdroj: Marek Pokrývka  
Pretekársky Wartburg na vlastnom pick-upe a upravený kúsok Irmscher

Pri väčšine vozidiel sa nachádza popis s podrobnosťami, zaujímavosťami či technickými parametrami. Je však výhradne v nemčine, neznalí tohto jazyka si teda na štítkoch informácie neprečítajú. Ak by ste sa sem náhodou chceli vybrať, lepšie je so sebou vziať aj „tlmočníka“, vďaka ktorému dostane prezeranie vystavených vozidiel iný rozmer.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true

Video
Najnovšie články
Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu

Kým vývoj v predchádzajúcich týždňoch naznačoval aspoň nejakú úľavu, išlo len o klamlivý pokoj pred búrkou. Ropné trhy sa opäť prebrali k životu a tlačia ceny...

Benzín a nafta: Ich ceny nás budú opäť trápiť

KLEBETY TÝŽDŇA Citroën by mal v roku 2021 ukázať novú vlajkovú loď, Urus bude ešte silnejší a Mazda chystá radové šesťvalce.

Nový hybrid Ferrari a lacný elektromobil VW

Záujem obyvateľov EÚ o nové autá naďalej klesá, pravdepodobnými dôvodmi môže byť ekonomická neistota či obavy z dôsledkov brexitu. Predaj sa znížil nielen...

Európania aj v apríli nemali záujem o nové autá

Medzeru medzi dvomi doposiaľ ohlásenými motormi vypĺňa známy 2,9-litrový agregát naladený na maximálny výkon 440 konských síl.

Cayenne Coupé dostal silnejší šesťvalec

Americký prezident Donald Trump stále považuje zahraničné automobilky za škodnú a nevzdal sa nápadu zvýšiť clo. Ak by USA zvýšili clá na dovoz áut na 25...

Americké clá na autá by Nemecko vyšli miliardy

V našich testoch sa bežne zaoberáme tým, či sa oplatí investovať do extra výbavy s hodnotou okolo tisíc či dvetisíc eur. Niektorí ľudia premýšľajú v rádovo...

Neuveriteľný príplatok: Kufrík drahší než BMW
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×