Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení

Nosič bicyklov na háku ťažného zariadenia auta je stále bežnejším zjavom. Nie je to však malá investícia. Čo vám vráti za stovky vašich eur?
24 29 príspevkov 21.07.2014 / Ladislav Malák

Pokračujeme v sérii článkov na tému prevážania bicyklov autom. Po teoretickom úvode sme sa nedávno aj prakticky venovali prvému a stále najpoužívanejšiemu typu transportu: na strešnom nosiči. Teraz je na rade spôsob prepravy, ktorý si získava stále viac prívržencov napriek tomu, že rozhodne nepatrí k najlacnejším. Ale poďme postupne.

Postupne si budujú svoju pozíciu: nosiče na ťažné zariadenie 24 fotografií v galérii Postupne si budujú svoju pozíciu: nosiče na ťažné zariadenie Zdroj: Ladislav Malák

Nosiče, ktoré si berieme na mušku, sa montujú nasadením na guľový čap, slovensky povedané na „guľu“ ťažného zariadenia vozidla. Neprepravujú sa teda nad ním, ako pri strešných nosičoch, ale za ním. Viaceré z toho vyplývajúce špecifiká sa zdajú byť zjavné hneď na prvý pohľad, my sme im ale venovali aj druhý, tretí.... vrátane praktickej skúšky dvoch cenovo odlišných typov nosiča na ťažné zariadenie, aj s meraním spotreby.

Technické a zákonné špecifiká

Ťažné zariadenie je témou, ktorej sa oplatí venovať aj samostatnú pozornosť. Do materiálu o nosičoch ju ale motať nechceme, budeme teda vychádzať z predpokladu, že vozidlo už nejaký ten hák a prípojku pod zadným nárazníkom má. Tak ako aj náš dlhodobo cestovateľsky preverovaný Rapid Spaceback, ktorý nám aj v tomto prípade poslúžil ako figurant.

K jednej informácii ohľadom ťažných zariadení, spomenutej v našom teoretickom úvode, sa ale pre istotu vrátime. Oplatí sa totiž pripomenúť, že každé má svoje parametre a v rámci nich aj maximálnu zaťažiteľnosť vo zvislom smere na guľovom čape, jednoduchšie povedané a pre tento prípad aplikované: kilogramový limit, ktorý pri súčte hmotností samotného nosiča a na ňom naložených bicyklov nesmiete prekročiť.

Hák ťažného zariadenia musí byť pred montážou nosiča dokonalo suchý, čiže ak vám na „guli“ ostala vazelína po ťahaní prívesu, treba ju dôkladne odstrániť, mechanicky aj chemicky 24 fotografií v galérii Hák ťažného zariadenia musí byť pred montážou nosiča dokonalo suchý, čiže ak vám na „guli“ ostala vazelína po ťahaní prívesu, treba ju dôkladne odstrániť, mechanicky aj chemicky Zdroj: Ladislav Malák

V našom konkrétnom prípade má limit hodnotu 50 kg. To znamená, že ak zvažujete kúpu Rapida Spaceback s ťažným zariadením z jeho originálnej značkovej výbavy, musíte sa rozlúčiť s myšlienkou, že na ňom prepravíte dva ťažké elektrické bicykle. Dva bežné alebo tri ľahšie štandardné by však mal zvládnuť. Treba si skrátka možnosti daného auta s daným ťažným zariadením vopred preveriť. Nestačí vedieť, akú nosnosť má samotný nosič bicyklov.

Staršia 7-pólová prípojka nedokáže zabezpečiť funkciu cúvacieho svetla, pri nosičoch bicyklov a ich osvetlení ju ale naše zákony ani nevyžadujú 24 fotografií v galérii Staršia 7-pólová prípojka nedokáže zabezpečiť funkciu cúvacieho svetla, pri nosičoch bicyklov a ich osvetlení ju ale naše zákony ani nevyžadujú Zdroj: Ladislav Malák

Ďalším technickým detailom je elektrická prípojka. Nosiče na ťažné zariadenie, už od tých najlacnejších, majú vlastné zadné svetlá a tie sa k vozidlu pripájajú tam, kam by ste inak pripojili elektrický konektor prívesu. Existujú dva rozličné typy konektora: starší 7-pólový a novší 13-pólový. Každý slušnejší nosič bicyklov však má buď adaptér, alebo v niektorých prípadoch dve rozličné koncovky na jednom kábli, čiže s kompatibilitou elektrického pripojenia by problém nastať nemal.

Nosič na ťažnom zariadení musí mať „ešpézetku“. Ak sa vám ju nechce zakaždým prehadzovať z auta, môžete si nechať vystaviť tretiu 24 fotografií v galérii Nosič na ťažnom zariadení musí mať „ešpézetku“. Ak sa vám ju nechce zakaždým prehadzovať z auta, môžete si nechať vystaviť tretiu Zdroj: Ladislav Malák

A na záver ešte jeden skôr zákonný, ale čiastočne aj technický detail. Keďže nosič bicyklov na ťažnom zariadení vo väčšine prípadov prekryje zadnú tabuľku s evidenčným číslom vozidla, musíte tabuľku namontovať priamo na nosič. Ten s tým samozrejme ráta a má na to pripravené miesto. Je už len na vás, či sa vám chce babrať s prehadzovaním, alebo požiadate políciu o tretiu tabuľku s rovnakým evidenčným číslom, špeciálne určenú práve na ten účel. A keďže jej vydanie nie je nijako finančne náročné (stojí 16,50 eur), náš názor na vec si isto rýchlo domyslíte....

Základ ponuky a naša voľba

Aj tentokrát nám odborné konzultácie pri príprave materiálu poskytol internetový obchod Tazar Group – vrátane zapožičania dvoch rozličných nosičov na ťažné zariadenie. Kým sa ale dostaneme konkrétne k nim, pozrieme sa najprv aspoň teoreticky na úvod ponuky tohto typu prepravného zariadenia, z hľadiska finančného.

Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení 24 fotografií v galérii Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení Zdroj: Ladislav Malák Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení 24 fotografií v galérii Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení Zdroj: Ladislav Malák  
S týmto pri lacných modeloch radšej nepočítajte: pre rýchloupínacie a uzamykacie systémy sa musíte posunúť smerom k strednému cenovému pásmu

Nosič bicyklov na ťažné zariadenie si zaobstaráte už aj pod hranicou 200 eur, ak niekde narazíte na dobrú ponuku alebo akciovú cenu. Už tieto najlacnejšie nosiče majú v štandardnej výbave vlastné zadné svetlá a častou disponujú aj funkciou odklápania, aby neprekážali pri potrebe otvoriť kufor. Čo im však pravdepodobne bude chýbať, je systém zamykania, či už nosiča k ťažnému zariadeniu, ale aj bicyklov k nosiču. A nepočítajte automaticky ani s uľahčením montáže: žiadne rýchloupínacie systémy, iba centrálne skrutky a k nim dodaný kľúč, zväčša vidlicový.

My sme si z ponuky vybrali model zo stredného cenového pásma značky Bosal a vyskúšali sme aj jeden z najlepších, aké sú vôbec v ponuke, značky Cykell. To znamená, že sme od spomínaného základu okolo dvoch stovák stúpli na hranicu štyroch, resp. šiestich. Cena ale nie je to najdôležitejšie, k nej sa vrátime neskôr, poďme si najprv zhrnúť vlastnosti, špecifiká a kvality oboch typov, ktoré sme odhalili pri praktickej skúške.

Od komfortu k rozmaznávaniu

Prvým skúšaným nosičom bol Bosal Compact Premium 2, za 399 eur. Tento typ odvezie dva bicykle a jeho nosnosť je 60 kg, čiže teoreticky aj dva elektrické bicykle. Už v tomto strednom cenovom pásme môžete počítať s rýchloupínacím systémom na hák ťažného zariadenia, čiže pri montáži nebudete potrebovať žiadne náradie.

BANNER300

Nosič Bosal nás oslovil už pred montážou tým, do akého malého a kompaktného formátu bol poskladaný. V kufri Rapida Spaceback okolo neho ostalo ešte celkom dosť voľného miesta. Ani hmotnosťou nás nedorazil, práve naopak: 17 kg v pohode zvládnete pri manipulácii a ani z nosnosti háku ťažného zariadenia vám veľa neuberie.

Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení 24 fotografií v galérii Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení Zdroj: Ladislav Malák Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení 24 fotografií v galérii Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení Zdroj: Ladislav Malák Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení 24 fotografií v galérii Prevážanie bicyklov na ťažnom zariadení Zdroj: Ladislav Malák  
Funkciu sklápania nasadeného nosiča pre umožnenie prístupu do kufra nájdete už aj v nižších cenových pásmach

Ani montáž samotná nebola nijako problematická. A to platí tak pre nasadenie a uzamknutie nosiča na ťažnom zariadení, ako aj pre upevnenie bicyklov na ňom. V prípade bicyklov sme sa síce mierne potrápili a zistili sme, že je potrebné trochu predvídať, pretože priečne ramená, ktorými sa uchytávajú rámy bicyklov, majú fixnú pozíciu. Čiže pri montáži prvého bicykla treba už vopred myslieť aj na druhý a naložiť ho tak, aby sa dalo prestrčiť rameno aj k nemu. Ale to je iba maličkosť, na ktorú si rýchlo zvyknete.

Pri nosiči Bosal zo strednej cenovej kategórie sme zistili, že je nutná istá dávka predvídavosti pri prestrkávaní priečnych ramien na uchytenie rámu druhého bicykla 24 fotografií v galérii Pri nosiči Bosal zo strednej cenovej kategórie sme zistili, že je nutná istá dávka predvídavosti pri prestrkávaní priečnych ramien na uchytenie rámu druhého bicykla Zdroj: Ladislav Malák

Zo stredu poľa prechádzame na špicu hitparády a zisťujeme, čo nám dá za svoje extra takmer dve stovky, teda za finálnu cenu 595 eur, nosič Cykell T2. Rýchloupínacie systémy, zamykanie nosiča aj bicyklov, odklápanie prázdneho aj naloženého nosiča, to všetko mal aj štyristo eurový Bosal. Top model Cykell ale veru vytiahol nejedno eso z rukávu....

Prvou extra vlastnosťou drahšieho skúšaného nosiča bol rýchloupínací systém, ktorý rozšíri jeho kapacitu z dvoch na tri bicykle. S troma elektrickými však nepočítajte, pretože nosnosť je rovnaká ako pri predošlom type, teda 60 kg. Dva elektrické alebo jeden elektrický a dva konvenčné by ale mohol zvládnuť. Na našom Rapide síce nie, ale na aute s vyššou nosnosťou ťažného zariadenia aj áno.

Toto už nie je o komforte, toto už je vyslovené rozmaznávanie: jednou z vychytávok špičkového nosiča Cykell je nájazdová rampa 24 fotografií v galérii Toto už nie je o komforte, toto už je vyslovené rozmaznávanie: jednou z vychytávok špičkového nosiča Cykell je nájazdová rampa Zdroj: Ladislav Malák

Á propos, už keď toľko spomíname tie elektrické bicykle, nosič Cykell myslel na ich vyššiu hmotnosť tým, že má k dispozícii dokonca nakladaciu rampu! Nežartujeme: ťažký e-bike veru nemusíte dvíhať ani centimeter nad zem, skrátka ho po rampe, ktorá sa jednoducho pripevní zboku, vytlačíte až priamo hore do žľabov, v ktorých budú kolesá spočívať aj pri preprave.

Tu sa extra benefity drahšieho nosiča nekončia. Tým ďalším bolo flexibilné uchytenie horných ramien k rámu, čo znamená, že na rozdiel od nosiča Bosal nemusíte vopred špekulovať kam prídu ramená na naložené bicykle a či sa trafíte do správnej pozície na ich rám. Aj montáž nosiča Cykell bola o čosi rýchlejšia, rýchloupínacie a uzamykacie systémy má ešte o málo šikovnejšie. Na druhej strane sa ale nedá zložiť do až takého extrémne malého formátu ako nosič Bosal.

Spotreba: na diaľnici štvrtinový rozdiel

Podobne ako pri skúšaní nosičov bicyklov na strechu, aj v tomto prípade sme prakticky preverili ich vplyv na spotrebu paliva. Na tom istom vozidle, teda na Škode Rapid Spaceback 1.2 TSI 77 kW. A s tou istou metodikou. Čiže nie je dôvod ju opäť popisovať, ak by vás ale zaujímala, nájdete ju v článku, ktorý sme venovali nosičom bicyklov na strechu.

Vďaka nosiču na ťažnom zariadení sú bicykle za autom na prvý pohľad dobre „zašité“, aj tam však majú vplyv na aerodynamiku a spotrebu 24 fotografií v galérii Vďaka nosiču na ťažnom zariadení sú bicykle za autom na prvý pohľad dobre „zašité“, aj tam však majú vplyv na aerodynamiku a spotrebu Zdroj: Ladislav Malák

A ako to dopadlo? Ani nemusíte byť študovaným odborníkom v oblasti aerodynamiky, aby ste sa dovtípili, že bicykle za autom budú klásť vzduchu menší odpor než na jeho streche a že sa to adekvátne odrazí aj na spotrebe. Otázka znela: o koľko. Odpoveď nášho Rapida: o dosť. Konkretizujme....

Pripomeňme si referenčné hodnoty, namerané pri jazde bez nosičov a bez bicyklov. Pri ustálenom tempe 90 km/h konzumoval Rapid 4,3 l/100 km, diaľničných 130 km/h znamenalo spotrebu 6,9 l/100 km. Nosič na ťažnom zariadení a na ňom naložené dva bicykle zodvihli spotrebu pri deväťdesiatke o sedem decilitrov. Pri sto tridsiatke predstavoval nárast spotreby už 1,7 litra.

Porovnanie spotreby - preprava bicyklov na ťažnom zariadení
(l/100 km)
pri 90 km/h
pri 130 km/h
Bez nosičov a bicyklov
4,3
6,9
S nosičmi a bicyklami
5,0
8,6

Najmä aerodynamicky relevantnejšie vysoké tempo dokázalo, že aj za vozidlom dokážu bicykle klásť prúdeniu vzduchu zreteľný odpor. Zároveň sa však potvrdilo aj to, že je podstatne menší, než na streche. Veď si len spomeňte: tie isté dva bicykle, uchytené nad kabínou, nám dvihli spotrebu pri 130 km/h o dobrú polovicu, kým nárast konzumu pri ich preprave za autom bol iba o štvrtinu.

Oplatí sa mať „na háku“?

Možno si teraz kladiete otázku, prečo sme oba rozličné typy nosičov: strešný aj na ťažné zariadenie, nepostavili vedľa seba v jednom a tom istom porovnaní. Naša odpoveď: pretože sme nechceli. Tento ani predošlý článok nemali za ambíciu vyniesť rozsudok na tému „strecha verzus ťažné“. Táto téma má totiž priveľa premenných a individuálnych faktorov na to, aby bolo možné tvrdo súdiť. Prišlo nám určite rozumnejšie venovať každému z oboch systémov samostatný priestor, na ktorom bolo možné ich podrobnejšie rozobrať.

Isté výhody a nevýhody oboch systémov však zákonite museli vyplávať na povrch, tak si ich aspoň stručne zhrňme. Výhodou strešných nosičov je rozhodne ich cena. A nielen v absolútnych číslach, ale aj v oblasti flexibility obstarávacích nákladov. Na streche síce musíte mať základné priečne nosiče, ale samotných nosičov na bicykle si už zaobstaráte toľko, koľko reálne potrebujete, koľko sa vám zmestí na auto rozmerovo a koľko vaša strecha unesie svojím záťažovým limitom.

Bicykle aj s nosičom na háku ťažného zariadenia sa síce pri jazde mierne pokyvujú, netreba sa však báť, na mieste držia dosť pevne 24 fotografií v galérii Bicykle aj s nosičom na háku ťažného zariadenia sa síce pri jazde mierne pokyvujú, netreba sa však báť, na mieste držia dosť pevne Zdroj: Ladislav Malák

Nezanedbateľný, pre niekoho až kardinálny rozdiel, však spočíva v tom, či musíte vytrepať bicykel poldruha metra nad zem, alebo pol metra nad zem, plus mínus.... Komfort, ktorý v tomto smere poskytujú nosiče na ťažné zariadenie, je nespochybniteľný. Nehovoriac o tom, že ich vplyv na spotrebu je sotva z polovice taký výrazný, ako pri strešných nosičoch.

Pri nosičoch na ťažné zariadenie ale rozhodne neušetríte na obstarávacích nákladoch. Už stredná cenová kategória modelu na dva bicykle vás vyjde približne tak draho, ako tri špičkové strešné nosiče (každý na jeden bicykel), plus k nim potrebné základne priečne nosníky. O porovnaní top modelov jedného a druhého typu po stránke finančnej už ani nemôže byť reč....

To, čo strácajú nosiče na ťažné zariadenie v cenovej dostupnosti, dokážu kompenzovať vyšším užívateľským komfortom a menej výrazným vplyvom na spotrebu 24 fotografií v galérii To, čo strácajú nosiče na ťažné zariadenie v cenovej dostupnosti, dokážu kompenzovať vyšším užívateľským komfortom a menej výrazným vplyvom na spotrebu Zdroj: Ladislav Malák

Navyše, ak pri nosiči na ťažné zariadenie vychádzate z úplne nulového variantu, teda zo situácie, keď na vozidle onen hák a všetko s ním súvisiace ani nemáte, kalkulácia nákladových rozdielov môže vypáliť ešte dramatickejšie. O koľko dramatickejšie? Odpoveď by sme museli hľadať v analýze cien ťažných zariadení. Ale ako sme už spomenuli vyššie, háky máme ľudovo povedané „na háku“.... nateraz. A radšej im niekedy inokedy budeme venovať samostatnú pozornosť, ktorú si zaslúžia.

 

Nosiče bicyklov na ťažné zariadenie nám zapožičal internetový obchod Tazar Group.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×