Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

BMW M4 Coupé: High-tech aj old-school

VIDEO
EXKLUZÍVNA JAZDA      Máte problém s dosiahnutím vrcholu pocitového blaha? Ľahká pomoc: zaobstarajte si nový výkonový vrchol modelového radu BMW 4.
24 30 príspevkov 04.07.2014 / Ladislav Malák

Drvivý tlak bruselských eurobyrokratov pociťuje automobilka tým silnejšie, čím vyššie výkony píše do rodných listov svojho potomstva. A pesimistov to núti tónom bedákavým predpovedať koniec skutočných áut, schopných na počkanie zrýchliť tep, napumpovať do obehu adrenalín a odkrviť mozog.

Nemusí sa ani pohnúť, aby vzbudzovalo rešpekt na prvý pohľad: nové BMW M4 Coupé 24 fotografií v galérii Nemusí sa ani pohnúť, aby vzbudzovalo rešpekt na prvý pohľad: nové BMW M4 Coupé Zdroj: Ladislav Malák

Lenže za marketingovo environmentálne papierové hodnoty sa našťastie pri dostatočnej dávke konštruktérskeho talentu dá ešte stále schovať beštia, ktorá si pseudozelených s chuťou dá na obed. Jedným z najnovších dôkazov je BMW M4 Coupé, ktoré nám svoju pravú tvár poodhalilo počas krátkych, ale o to intenzívnejších pár hodín jazdných zážitkov na cestách rakúsko-nemeckého pohraničia.

Jasný prísľub bez preháňania

Po ukončení kariéry BMW 1 M Coupé je nové M4 Coupé v podstate veľkostným benjamínom celej produktovej rodiny M GmbH. A priznáva sa k tomu aj svojím vzhľadom. Ani v bielej farbe, ktorá ho opticky zväčšuje viac než akákoľvek iná, nepôsobí prehnane robustne a už vôbec nie ťažkopádne. Pri pohľade naživo by ste subjektívne ani netipovali, že to je vlastne model strednej triedy.

Aj v opticky zväčšujúcom bielom laku pôsobí M4 Coupé stále vizuálne veľmi ľahko 24 fotografií v galérii Aj v opticky zväčšujúcom bielom laku pôsobí M4 Coupé stále vizuálne veľmi ľahko Zdroj: Ladislav Malák

Pritom mu však zároveň ani trochu nechýba vizuálna dynamika. Obrovité hltače vzduchu pod nárazníkom, sústredene zamračený pohľad, široké boky a pár dvojhlavňových guľometov zasadených do difúzora hovoria jasnou rečou. A nebolo ani potrebné ich dopĺňať obludným krídlom, úplne postačila decentná odtrhová hrana na veku kufra.

Interiér by sme si možno vedeli predstaviť prikorenený aj trochu inak, než tučnou dávkou červenej paprikovej pasty, namazanej na kožu sedadiel, dverí aj palubnej dosky.... Z pohľadu vodiča by nám tu v podstate pasovala akákoľvek iná farba, za predpokladu, že by bola čierna. Nuž ale, proti gustu žiaden dišputát, poďme k veciam dôležitejším. A dôležité rozhodne je, že keď do interiéru tohto auta nasadnete, nemusíte sa pol dňa hniezdiť a ďalšieho pol dňa obzerať ani šmátrať okolo seba, aby ste sa tu udomácnili.

BMW M4 Coupé 24 fotografií v galérii BMW M4 Coupé Zdroj: Ladislav Malák BMW M4 Coupé 24 fotografií v galérii BMW M4 Coupé Zdroj: Ladislav Malák
Módne na červeno pomaľované mŕtve kravičky by sme najradšej vymenili za športovo poctivú čiernu Alcantaru, po stránke ergonomickej ale nemáme voči interiéru najmenšie výhrady

Veľmi rýchlo, de facto okamžite, sa zžijete so všetkými ovládacími a zobrazovacími prvkami. Toto skrátka v BMW vedia a nové M4 Coupé nie je výnimkou. Volant tohto dizajnu síce za príplatok dostanete aj do „normálnych“ Bavorov, aspoň radiace pádla prevodovky však majú špecifický dizajn. Podobne ako zobrazenie head-up displeja, rýchlomer ciachovaný až do 330 km/h a pár ďalších detailov. Tie najšpecifickejšie a najexkluzívnejšie veci sa však začnú diať v momente, keď zamierite prstom na štartovacie tlačidlo....

Znovuzrodenie starej školy

Obrať špičkovú verziu modelového radu o dva valce, to nie je len tak.... BMW však má výhodu v tom, že radový šesťvalec mnohí skalní uznávajú ako jeho najklasickejšiu, priam geneticky ikonickú konfiguráciu. Veď si len stačí spomenúť, koľko valcov a ako usporiadaných mali najslávnejšie z prvých automobilov BMW v 30. rokoch minulého storočia. Takže do múzea presmerované V8 predošlého M3 oplakávajú skôr priaznivci vysokootáčkových atmosférických cirkulárok. Pretože nové R6 pod kapotou M3 a M4 je akusticky o niečom úplne inom.

BANNER300

Bolo by zaujímavé naživo a naraz počuť do extrému vytočenú hladkú vé osmičku predošlej generácie a v tom isto režime besnejúcu novú pretlakovanú šestku. Aj bez priameho porovnania si však dovoľujeme konštatovať, že od opačného konca pracovného pásma, teda keď sa ešte len začína rozbiehať na cestu k svojmu maximu, znie novinka podstatne zverskejšie než predchodca. Nový biturbo šesťvalec je už od voľnobehu hlučnejší, basovejší,  k čomu pridá odfrkávanie a odpľúvanie už veľmi ďaleko od červeného pásma.... ale nepredbiehajme.

To isté, čo sa podarilo pri generačnej výmene M5 a M6, zvládli na jednotku bavorskí majstri aj pri novom M4: v porovnaní s predchodcom znie motor cez výfuky o triedu zverskejšie a surovejšie 24 fotografií v galérii To isté, čo sa podarilo pri generačnej výmene M5 a M6, zvládli na jednotku bavorskí majstri aj pri novom M4: v porovnaní s predchodcom znie motor cez výfuky o triedu zverskejšie a surovejšie Zdroj: Ladislav Malák

Pri studenom štarte máte pocit, ako keby sa rozbublala stará Amerika s karburátormi veľkými ako ten najväčší megaburger. Milovníkom starej dobrej motorárskej „špiny“ sa pri tomto zvuku so zárukou postaví.... každý chlp na tele. Už predtým, než by sa čo i len dotkli pravého pedálu. Pri snahe o zbesilé túrovanie na voľnobehu sa ale už predsa len trochu prejaví high-tech zložka kombinovanej DNA: kým je motor studený, jednoducho vám to nedovolí, pri istej hranici otáčok skrátka vyhlási prohibíciu.

Priame vstrekovanie paliva, variabilný zdvih nasávacích ventilov (Valvetronic), variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov (Double-VANOS).... pri pohľade na výpočet moderných inžinierskych nezbedností môžete rýchlo chytiť obavu, že ich hustý arzenál urobí z motora síce silného, ale sterilne bezduchého robota. Omyl! Nový radový trojlitrový šesťvalec BMW M sa až na drobné vyššie spomenuté obmedzenia ozaj správa ako nefalšovaný old-schoolový mačo.

Elektronická stabilizácia, reakcia motora na plyn, tvrdosť tlmičov, účinok serva.... to všetko sa dá nakonfigurovať v ľubovoľných kombináciách a uložiť do dvoch predvolieb 24 fotografií v galérii Elektronická stabilizácia, reakcia motora na plyn, tvrdosť tlmičov, účinok serva.... to všetko sa dá nakonfigurovať v ľubovoľných kombináciách a uložiť do dvoch predvolieb Zdroj: Ladislav Malák

Už keď sa slušne a pohodovo presúvate po centre mesta s hlboko podtočenou trojkou, stačí kratučké pritlačenie a následné prudké pustenie akcelerátora na to, aby výfuky zahrmeli na celú ulicu. Akustická reakcia na náhle ubratie plynu a na preradenie či podradenie je o to divokejšia, o čo ostrejší z troch režimov máte nastavený na ovládači dvojspojkového robota M DCT, hlavne v kombinácii s najostrejším z troch voliteľných algoritmov elektronického plynu.

Páčilo sa vám to, čo ste počuli z predošlého videa? Tak si skúste predstaviť, čoho by motor cez výfuky bol schopný v kombinácii s dobre triafanými medziplynmi pri jančení s manuálnou prevodovkou, na ktorú sme počas pár hodín prvej jazdy nemali to šťastie.

Máte pocit, že už pridlho ťaháme chválospevy na tú istú nôtu? Nuž, návrat od akusticky kultivovanejšieho osemvalcového predchodcu k počuteľne zverskejšiemu šesťvalcovému nástupcovi je skrátka natoľko výrazný, že sa musíme veľmi krotiť, aby sme sa od tejto témy vôbec dostali aj ďalej. Ak ale čakáte iba na to, dočkali ste sa.

Keď stopky nestíhajú....

Vôbec by sme sa nečudovali, keby ste z predošlých riadkov nadobudli dojem, že nové M4 narobí akurát tak viac rachotu. Obava je ale zbytočná. Zverskosť jeho prejavu sa preniesla aj do jazdnej dynamiky: akceleračnej, deceleračnej, priečnej, pozdĺžnej, objektívnej aj subjektívnej.

Pásmo najvyššieho výkonu kleslo v porovnaní s osemvalcovým atmosférickým predchodcom z extrémne vysokých 8300 na extrémne širokých 5500-7300 za minútu a stádo sa rozrástlo o jedenásť na finálnych 431 koníkov (317 kW). Najväčší papierový rozdiel však predstavuje krútiaci moment: ten sa za výdatnej pomoci dvoch pridaných mono-scroll slimákov nafúkol zo 400 až na 550 Nm a namiesto vrcholového kopčeka pri cifre 3900 z grafu vyskakuje rovná čiara od 1850 až do 5500 otáčok.

Milujete typický atmosférický nárast ťahu so stúpajúcimi otáčkami? Tak tento prepĺňaný šesťvalec nie je nič pre vás, pretože ťahá ako besný už pomaly od voľnobehu 24 fotografií v galérii Milujete typický atmosférický nárast ťahu so stúpajúcimi otáčkami? Tak tento prepĺňaný šesťvalec nie je nič pre vás, pretože ťahá ako besný už pomaly od voľnobehu Zdroj: Ladislav Malák

Tabuľková hodnota, ktorá asi najmenej reálne vypovedá o tom, čo zakúsite s M4 Coupé na vlastnej koži, je hodnota akcelerácie. Pri štandardnej manuálnej prevodovke je novinka oproti predchodcovi M3 Coupé rýchlejšia o pol sekundy, príplatkový sedemstupňový dvojspojkový robot z toho uberie ešte ďalšie dve desatiny. OK, fajn. To, ako pocíti plné zrýchlenie váš jazyk, zatlačený do hrdla, sa však nedá vyjadriť žiadnym číslom. Čas 4,1 sekundy, ktorý má v papieroch nové M4 Coupé s prevodovkou M DCT, si v realite ani nestihnete uvedomiť a už vôbec nie odstopovať.

Ortodoxný liberál bez nadváhy

To, že nové šesťvalcové M4 Coupé pri rozbehu z pokoja na stovku pokorí celé svoje silnejšie V8 biturbo príbuzenstvo M5/M6, dokazuje aj fakt, že podstatne kompaktnejšie a ľahšie nielen vyzerá, ale aj také reálne je. Ďalším potvrdením tohto faktu bola mrštnosť, akú nám predviedlo v zákrutách. A aj v tejto oblasti skladáme širák pred odvahou bavorských šéfkuchárov primiešať do výsledného pokrmu až nečakané množstvo zveriny.

Zadnica je na pohľad široká, nie je však ťažkopádna a v zákrutách dokáže tancovať presne tak, ako jej pískate na elektronické stabilizačné píšťalky 24 fotografií v galérii Zadnica je na pohľad široká, nie je však ťažkopádna a v zákrutách dokáže tancovať presne tak, ako jej pískate na elektronické stabilizačné píšťalky Zdroj: Ladislav Malák

Trakčná a stabilizačná elektronika je ladená tak liberálne, že aj v plne aktívnom režime vám zadné kolesá pri prudkom štarte z „téčkovej“ križovatky dokážu plynulo opísať väčšie oblúky než tie predné. Aktivácia čiastočne vypnutého režimu, teda mód M Dynamic (na prístrojovke sa rozsvieti ako skratka MDM), vám už dovolí takmer čokoľvek, okrem prekonania hranice, pri ktorej je potrebné vodičsky populárne anglické slovíčko „drift“ vymeniť za menej obľúbené „spin“.

Úplne nulová stabilizácia, teda režim DSC OFF, je už určená len ozaj skúseným krotiteľom volantu. Ani v tomto prípade sa na vás ale M4 Coupé úplne nevykašle, ešte stále je tu M diferenciál, ktorý dokáže účinne umravniť rozdiely otáčok hnaných zadných kolies. Ale hlavne: svoju prácu odvádza s takou nenápadnou efektivitou, že o ňom ani neviete, akurát si v praxi všimnete, že keď toho zadnica auta začína mať už ozaj dosť, dá vám to včas vedieť a neodstrelí zákerne do škarpy.  

Sedemstupňový dvojspojkový robot M DCT je sakramentsky rýchly, na požiadanie vie byť aj pekelne drsný, dokáže však aj pozoruhodne skrotnúť 24 fotografií v galérii Sedemstupňový dvojspojkový robot M DCT je sakramentsky rýchly, na požiadanie vie byť aj pekelne drsný, dokáže však aj pozoruhodne skrotnúť Zdroj: Ladislav Malák

Kupé vo verzii so štandardným ručne radeným šesťkvaltom ako jediné z novej rodiny M3/M4 podlezie pohotovostnou hmotnosťou jeden a pol tony. Do veľkej miery vďaka viditeľnému karbónu na streche a aj vďaka množstvu menej viditeľného hliníka, plastu a ďalších muších váh.  

Ku všetkým vyššie spomenutým bonusom, ktoré odtučňovacia kúra prináša, sa pridá ešte aj neskutočná ochota, ľahkosť a stabilita, s akou dokáže M4 Coupé prudko meniť smer jazdy pri radení sa z pruhu do pruhu, alebo pri sérii rýchlo sa striedajúcich ľavých a pravých oblúkov. V tomto je novinka ešte presvedčivejšia, než fyziku zdatne popierajúce, predsa však len citeľne ťažšie príbuzenstvo M5 a M6.

BMW M4 Coupé 24 fotografií v galérii BMW M4 Coupé Zdroj: Ladislav Malák BMW M4 Coupé 24 fotografií v galérii BMW M4 Coupé Zdroj: Ladislav Malák  
Karbónovo keramické brzdy si vynútia aj ďalší príplatkový prvok: väčšie 19-palcové kolesá, namiesto 18-palcového štandardu s rozmerom 255/40 vpredu a 275/40 vzadu

Ako veľmi pomohla relatívne nízka hmotnosť brzdným schopnostiam, sme v základe nezistili. Brzdy na nami skúšanom aute totiž základné neboli. Spomedzi tmavých kovaných dvojlúčov sa na nás zlovestne škerili zlato lakované príplatkové strmene a perforované karbónovo-keramické kotúče.

Táto kombinácia však priniesla iné zistenie. Takýchto bŕzd sa absolútne nemusíte báť: nástup ich účinku je rovnako plynulý a prirodzený a zvyknete si naňho rovnako automaticky a intuitívne ako pri bežnom rodinnom nákupnom vozíku. Akurát budete mať vcelku vážny problém dostať ich do stavu, keď prehriatí začínajú strácať účinok. My sme sa k takému režimu ani len nepriblížili.

Antikrist mníchom

Kým old-schoolová stránka nového BMW M4 Coupé nás dostala hlavne zvukovým prejavom, jeho high-tech gény sme pre zmenu velebili za to, ako dokáže zmeniť charakter auta z divokého antikrista takmer na pokorného mnícha. Áno, prekonali sme sa a aspoň na chvíľu sme skúsili simulovať aj používanie auta v „bežnom každodennom režime“. A ono to ide. 

Keď si spomeniete na to, že sedemstupňový robot má aj automatický režim a keď z troch rýchlostí samočinného módu zvolíte tú najkomfortnejšiu, ostrá športová prevodovka sa zrazu zmení na vrcholne komfortnú a nenápadne pracujúcu skriňu. A vôbec by sme sa nečudovali, keby ste si ju v tomto režime pomýlili s famóznym osemkvaltom ZF, ktorý dodnes považujeme asi za najlepší automat klasickej konštrukcie s meničom krútiaceho momentu a BMW spolu s nami tiež, lebo ho s výnimkou ostrých modelov M montuje už vari do každého svojho produktu s modrobielou vrtuľkou.

Takmer to isté sa dá povedať o podvozku. Ten síce v komfortnom režime nezmäkne až celkom na „civilnú“ mieru, už základ má totiž oproti bežným modelom značne pritvrdený charakter. Rozdiel pohodlného módu oproti dvom športovým je ale citeľný a pri pragmatickej potrebe občasného presunu z bodu A do bodu B ho medzistavcové platničky rozhodne ocenia.

High-tech sféry materiálovej: karbónová strecha nielen znižuje hmotnosť, ale aj posúva ťažisko auta bližšie k zemi a pomáha tak zvládať vyššie priečne zrýchlenia 24 fotografií v galérii High-tech sféry materiálovej: karbónová strecha nielen znižuje hmotnosť, ale aj posúva ťažisko auta bližšie k zemi a pomáha tak zvládať vyššie priečne zrýchlenia Zdroj: Ladislav Malák

Fungujúce high-tech vychytávky znamenajú, že aj v takto zverskom aute pri pohodovom kotúľaní dokážete stlačiť spotrebu dolu. A to o dosť. O koľko presne? Prepáčte, nevieme, na tom sme mali požičané auto veľmi krátko. A už keď sme pri tom: koľko vlastne žerie beštia vo svojom besnom režime? Dosť. A koľko presne? Opäť vás žiadame o odpustenie, lebo to sme si pre zmenu v tej rýchlosti nestihli všimnúť. Ale ruku na srdce: zaujíma vás to vôbec?

K tomu ešte treba pridať poznámku, že spomínané nové športové sedadlá vás síce pevne podržia, ale zároveň nedolámu. A zmienime sa aj o tom, že už keď veľmi treba, tak aj vzadu odveziete v pohode dvoch priemerne veľkých dospelákov. Nehovoriac o tom, že 445-litrový kufor poľahky pohltá pár vujtoniek a aj nejaký ten samsonájt. Po svete nebehá veľa sériových áut, ktoré toto všetko dokážu súčasne so stovkou za štyri sekundy....

Ťažké tisíce a jedno ľahké rozhodnutie

Podľa nových cenníkov BMW na slovenskom trhu, ktoré začali platiť 1. júla, teda presne v deň nášho osobného stretnutia s M4 Coupé, je tento vrchol štvorkového radu viac než dvojnásobne drahší, než základné kupátko s benzínovým štvorvalcom 420i. Pri uvedomení si toho všetkého, čo je schopné M4 poskytnúť, nám však jeho štartovacia cena 73 600 eur absolútne nepríde byť premrštená.

Pohľadu do tejto tváre je ťažké odolať, o to ľahšie je sypať dukáty za všetky skvelé technické vychytávky za ňou ukryté. Pravda, len ak máte poriadne plný mešec.... 24 fotografií v galérii Pohľadu do tejto tváre je ťažké odolať, o to ľahšie je sypať dukáty za všetky skvelé technické vychytávky za ňou ukryté. Pravda, len ak máte poriadne plný mešec.... Zdroj: Ladislav Malák

A čo takto dvojspojkový robot M DCT za plus 3972 eur? Sem s ním! Alebo karbónovo keramické brzdy, ktoré si vynútia aj kúpu väčších 19-palcových kolies, spolu za minimálne 9319 eur? Všetko berieme! O sústave reproduktorov Harman Kardon s priestorovým zvukový procesorom Logic 7 za ďalších 1100 eur vám toho ale veľa nepovieme. Za tých pár hodín, ktoré sme mali M4 Coupé k dispozícii, sa nedostal vôbec k slovu, takže oprávnenosť tohto príplatku za vás nerozhodneme.

O tom, či ukážeme divízii BMW M GmbH za ich nový produkt zvesený alebo vztýčený palec, sa ale nemusíme rozhodovať vôbec. Vec je absolútne jasná. V Mníchove sa podarilo vytvoriť produkt, ktorý neuveriteľne prirodzene spája to najlepšie z emócií starej motoršportovej školy s dokonalo rozumným balíkom modernej techniky. Už sa len stačí narodiť alebo presťahovať do tej správnej krajiny, aby neostal pre drvivú väčšinu iba nesplniteľným snom.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×