Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

V Nemecku opitý vodič nenaštartuje auto

Problém s alkoholom za volantom majú všetky krajiny sveta. Nemecko testuje možnosť montovať opilcom do áut zariadenie, ktoré od určitého promile znemožní naštartovať motor.
2 74 príspevkov 25.06.2014 / Soňa Zverková

Neexistuje na svete krajina, ktorá by si hrozbu opitých vodičov neuvedomovala a nesnažila sa situáciu riešiť. Psychologické a lekárske vyšetrenia, vysoké pokuty, prísne tresty, zákazy činnosti, väzenie. Zdá sa však, že nech sa deje čokoľvek, vždy sa nájdu indviduá, ktoré to skrátka „risknú“.

Nemecko sa rozhodlo vyskúšať novú zbraň na opitých vodičov. Ako pri príležitosti medzinárodnej konferencie o dopravnej psychológii pre náš portál povedala zástupkyňa Spolkového cestného úradu Simone Klippová, každoročne polícia prichytí zhruba 100 000 vodičov pod vplyvom alkoholu a z nich sa lekársko-psychologickému poradenstvu musí podrobiť približne 57 percent. Nemecko má síce povolenú toleranciu 0,5 promile alkoholu v krvi, no v prípade nehody alebo vážneho priestupku sa môže už aj 0,3 promile stať predmetom trestnoprávneho konania. Oficiálne je hranica trestného činu stanovená na 1,1 promile.

Alkohol v dychu zablokuje motor

Keďže ani prísne tresty neodradili vodičov od jazdenia pod vplyvom alkoholu, krajina plánuje pritvrdiť. Spolkový cestný úrad v súčasnosti dokončuje výskumný projekt s príznačným názvom SAVE. Jeho základ tvorí prístroj Alcohol Interlock, ktorý je pevne pripojený k vozidlu a pred naštartovaním musí vodič vykonať dychovú skúšku. Akonáhle koncentrácia alkoholu v dychu prekročí určitú hranicu, vozidlo nenaštartuje a navyše sa do pamäte prístroja ukladajú údaje o nameraných hodnotách, dátum aj čas. A tieto údaje má k dispozícii dopravný psychológ v rámci rehabilitačného programu.

 

Alcolock vo svete

Používanie zariadení, ktoré znemožnia naštartovanie vozidla po dychovej skúške, nie je vo svete novinkou. Legislatívne ich používanie umožňuje všetkých 50 štátov USA, všetkých 8 jurisdikcií v Austrálii a 11 z 13 jurisdikcií v Kanade. Európsky kontinent z tohto hľadiska zaostáva, keďže pravidlá pre vodičov s alkoholom má len sedem z celkovo 46 európskych štátov.

Program trvá šesť až desať mesiacov, absolútne minimum tvorí šesť trojhodinových skupinových sedení raz mesačne. Prvé sedenie absolvuje vodič dva až štyri týždne po inštalácii zariadenia. Rehabilitácia sa môže natiahnuť podľa záznamov z prístroja. Každé zablokovanie vozidla totiž znamená pokus o jazdu pod vplyvom alkoholu a má za následok jedno dodatočné sedenie.

Navyše programu sa nemôže zúčastniť každý a účasť je podmienená viacerými požiadavkami. V prvom rade nesmie ísť o človeka s vážnym psychiatrickým ochorením, nesmie byť závislý na alkohole a v prípade prvopáchateľov nesmie obsah alkoholu v krvi presiahnuť hranicu 1,6 promile. Významnou podmienkou je schopnosť vodiča uvedomiť si problém a snaha riešiť ho, inými slovami, nemal by mať na konte trestné činy ani vážne dopravné priestupky.

Ilustračná snímka. Zdroj: ACS 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ACS Zdroj: ACS

„Pre program nie sú vhodní klienti s vysokou kriminálnou energiou, napríklad vo forme trestnej činnosti v minulosti alebo množstva dopravných priestupkov,“ hovorí Klippová. Tieto osoby si s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú uvedomovať problém a teda ani nebudú ochotní dodržiavať pravidlá. Práve v tejto súvislosti kritické hlasy poukázali na veľký nedostatok prístroja. Podľa nich môžu opilci požiadať triezveho človeka, aby za nich vykonal dychovú skúšku. Samotný vodič tak bude môcť jazdiť opitý. Jedným z riešení by sa mohli stať opakované testy počas jazdy. „V takom prípade by s opitým vodičom musel neustále jazdiť niekto triezvy. Sme však presvedčení, že žiadny triezvy človek si nesadne vedľa opitého a nenechá sa len tak vyvážať,“ dodáva Klippová.

Program je zatiaľ považovaný len za výskumný projekt, nakoľko ešte neexistuje právny a legislatívny základ, ktorý by ho umožnil uviesť do života. Situácia sa ale môže už čoskoro zmeniť. Nemecká politická scéna sa aktivizuje aj v súvislosti s alkoholom za volantom, čo dokazuje súčasná debata o zavedení nulovej tolerancie. Klippová preto dúfa, že príslušný zákon by mohol vstúpiť do platnosti ešte tento rok a tým by sa otvorili brány pre oficiálny pilotný projekt.

Ilustračná snímka. 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Zadržať vodičák môžu aj za bitku

Nemecko neberie alkohol na ľahkú váhu. O vodičský preukaz môže totiž previnilec prísť aj bez toho, aby sedel za volantom. Stačí, ak vyvedie niečo pod vplyvom alkoholu nad 1,6 promile, napríklad, napadne cudziu alebo blízku osobu, vykradne stánok s občerstvením... Polícia pochopiteľne podobné incidenty vyšetruje a informáciu o alkohole môže poskytnúť príslušnému úradu pre vodičské oprávnenia. Ten môže následne nariadiť lekársko-psychologické vyšetrenie a pokiaľ vinník neuspeje, automaticky prichádza o vodičské oprávnenie. Podotýkame, že nehovoríme o vodičskom preukaze. Vodičské oprávnenie sa získava výcvikom v autoškole a vodičský preukaz je dokument, ktorý dokazuje získanie tohto oprávnenia.

To znamená, že táto osoba stráca oprávnenie a preukaz automaticky stráca platnosť. Definitívne. Žiadosť o udelenie nového oprávnenia je možné podať najskôr po troch mesiacoch, pričom lehota začína plynúť dňom odovzdania preukazu príslušnému úradu. Po podaní žiadosti úrad zväčša nariadi lekársko-psychologické vyšetrenie, ktoré Nemci neveľmi lichotivo nazývajú „test idiotov“.

BANNER300

Na rozdiel od fyzickej schopnosti viesť motorové vozidlo, ktorá sa dokazuje v autoškole, sa tento test zameriava na zistenie, či je daná osoba charakterovo spôsobilá dodržiavať predpisy. A jeho úspešné absolvovanie nie je práve jednoduché. „Psychologické vyšetrenie musí zistiť stabilnú zmenu postoja, čiže previnilec musí najmenej šesť mesiacov preukázateľne výrazne obmedziť konzumáciu alkoholu,“ vysvetľuje Klippová.

AutoMoto.sk komentuje

Slováci pijú radi a zdá sa, že aj často. Oslavujú narodeniny, meniny, prvý utorok v týždni... Príležitosti začínajú na všetky písmená abecedy a najobľúbenejšie je asi S: stále. Preto sa nám nemecký nápad skutočne páči. Načo strkať opilcov do väzení alebo konfiškovať autá a vystaviť sa riziku porušenia ústavných práv.

Stačí im znemožniť jazdiť a dychový prístroj prepojený s elektronikou vozidla môže byť práve týmto riešením. I keď podobne ako v Nemecku by sa musela zvládnuť prirodzená kreativita Slovače, nemyslíme si, že by išlo o nezvládnuteľnú prekážku. Na rozdiel od Nemcov by sme však navrhovali posielať záznamy z prístroja nielen psychológom, ale aj policajtom a možno aj zamestnávateľovi.

Neodmysliteľnou podmienkou úspešnosti akejkoľvek represie či prevencie je aj osobná zodpovednosť. Inými slovami, každý človek by mal odmietnuť pomôcť opitému vodičovi, napríklad fúknutím do prístroja. Veď čo ak práve ten vodič, ktorému niekto v dobrej viere „pomôže“, za prvým rohom usmrtí alebo zraní niekoho z mojich blízkych?

V prípade alkoholu za volantom by nikto z nás nemal poznať brata a teší nás, že podobný názor má aj väčšina našich čitateľov. Nanešťastie nie sme kompetentní rozhodovať o vine a treste. Keby sme túto možnosť mali, v súvislosti s alkoholom za volantom by sme sa nebáli inšpirovať stredovekom. Naše tresty a veríme, že aj všetkých zodpovedných motoristov, by boli veľmi kreatívne a veľmi nepríjemné.


Najnovšie články
Veľká zmena u susedov: Konečne riešenie kolón?

Nová štúdia dizajnom vychádza z typu 504, jeho tvary však okorenila modernými prvkami a elektrickým pohonom s výkonom 462 koní.

Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×