Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Formula Škoda aj špeciál jazdiaci 250 km/h

Vraciame sa na druhú a poslednú návštevu do depozitára škodováckeho múzea v Mladej Boleslavi. A tento finiš bude patriť klenotom športovej histórie značky.
8 1 príspevok 20.06.2014 / Ladislav Malák

Takzvaný „malý“ depozitár múzea Škoda Auto v mladej Boleslavi skutočne nie je veľký, dôležité však je, že doňho pustia aj verejnosť. Medzi troma desiatkami áut, čakajúcich na rekonštrukciu či presun do hlavnej expozície, sa však nachádza aj pár veľmi zaujímavých športovcov s rozpätím od počiatku sedemdesiatych rokov takmer po súčasnosť. Začína sa posledná krátka kapitola zápiskov z našej cesty ku koreňom značky, za ktorými nás symbolicky odviezla jedna z jej noviniek, náš dôkladne cestovateľsky preverovaný Rapid Spaceback.

Trikrát so zadným pohonom, trikrát trochu inak

Primát jednoznačne najnižšieho exponátu v malom škodováckom depozitári patrí formule Škoda MTX 1-01. Extrémny vývoj? Exkluzívne kusové komponenty? Nič z toho: vyrábala sa zo sériových dielov áut značky Škoda. Napríklad motor exemplára, odpočívajúceho v depozitári, poháňal známy štvorvalec OHV zo Škody 110 s objemom 1107 kubíkov a výkonom 39 kW (53 k), spriahnutý s rovnako známou manuálnou štvorstupňovou prevodovkou.

Výkon formule MTX síce ozaj nebol nijako dramatický, ale na druhej strane, tento okruhový športiak bol vskutku minimalistický, bez akejkoľvek zbytočnej hmotnostnej záťaže. Čiže mu spomenuté skromné stádo postačovalo na slušnú maximálku 160 až 180 km/h. Už v prvom roku 1971 vznikla desaťkusová séria a výroba pokračovala až do roku 1983.

Aj zo sériových dielov, vrátane motora s neveľkým výkonom, sa dá postaviť formulka schopná letieť sto osemdesiatkou 8 fotografií v galérii Aj zo sériových dielov, vrátane motora s neveľkým výkonom, sa dá postaviť formulka schopná letieť sto osemdesiatkou Zdroj: Ladislav Malák Aj zo sériových dielov, vrátane motora s neveľkým výkonom, sa dá postaviť formulka schopná letieť sto osemdesiatkou 8 fotografií v galérii Aj zo sériových dielov, vrátane motora s neveľkým výkonom, sa dá postaviť formulka schopná letieť sto osemdesiatkou Zdroj: Ladislav Malák
Aj zo sériových dielov, vrátane motora s neveľkým výkonom, sa dá postaviť formulka schopná letieť sto osemdesiatkou

Posúvame sa o pár metrov a pár rokov ďalej. Myslíte si, že úspechmi v rely sa história legendy menom Škoda 130 RS skončila? Chyba, minimálne pokus o jej evolučné vylepšenie tu bol. A jediný dôkaz o ňom odpočíva práve v depozitári: prototyp s označením Škoda 739 a rodným číslom 1978. Okrem upraveného dizajnu mal mať športovec z konca 70. rokov aj rekonštruované brzdy a modifikovaný motor.

Pri pokuse zmodernizovať legendárnu sto tridsiatku sa pracovalo aj na znížení odporu vzduchu, čoho dôkazom sú aerodynamicky prekryté hlavné predné svetlá 8 fotografií v galérii Pri pokuse zmodernizovať legendárnu sto tridsiatku sa pracovalo aj na znížení odporu vzduchu, čoho dôkazom sú aerodynamicky prekryté hlavné predné svetlá Zdroj: Ladislav Malák

Skutočným extrémom športovej histórie škodovky je jediný existujúci exemplár okruhového špeciálu 738 na preteky skupiny A5 z roku 1978. Štvorvalec OHV s objemom 1558 kubíkov mal vyladený až na 190 koní (140 kW), čo bolo na pomery mladoboleslavskej stajne viac než dosť, dokonca to stačilo na maximálnu rýchlosť až 250 km/h.

Okruhový špeciál z konca sedemdesiatych rokov sa dokázal rozbehnúť až na 250 km/h 8 fotografií v galérii Okruhový špeciál z konca sedemdesiatych rokov sa dokázal rozbehnúť až na 250 km/h Zdroj: Ladislav Malák Okruhový špeciál z konca sedemdesiatych rokov sa dokázal rozbehnúť až na 250 km/h 8 fotografií v galérii Okruhový špeciál z konca sedemdesiatych rokov sa dokázal rozbehnúť až na 250 km/h Zdroj: Ladislav Malák  
Okruhový špeciál z konca sedemdesiatych rokov sa dokázal rozbehnúť až na 250 km/h

Brutálne zadné krídlo dnes už možno budí úsmev na tvári alebo v lepšom prípade pripomína „no-limit“ strašidlá z pretekov na Pikes Peaks, vtedy ho ale brali súdruhovia konštruktéri aj diváci určite veľmi vážne. Prevodovka mala päť stupňov a okrem spomínaného motora sa v študijnom prototype skúšali aj kadejaké ďalšie, z radov 720 aj 760.

Od Favorita k Fabii, zo Zeleného pekla do svetovej rely

Ďalšou športovou škodovkou, ktorej úspechy presiahli bariéry bývalej železnej opony, je Favorit 1600H, jednomiestny okruhový špeciál z roku 1992 s pozoruhodnými parametrami: jeho 1,6-litrový motor mal výkon 175 koní (129 kW), stovku dal za 6 sekúnd a so 6-stupňovou prevodovkou sa rozbehol na maximum 240 km/h. To stačilo okrem iného na víťazstvo vo svojej triede na 24-hodinovke Nürburgring .

Favorit na vrchole svojich síl sa nezľakol ani Zeleného pekla. Tento konkrétny si z neho dokonca odniesol cenné vavríny 8 fotografií v galérii Favorit na vrchole svojich síl sa nezľakol ani Zeleného pekla. Tento konkrétny si z neho dokonca odniesol cenné vavríny Zdroj: Ladislav Malák

Športovú históriu v depozitári mapuje aj takmer súčasný exemplár: po Octavii WRC v poradí druhé škodovácke vé-er-céčko, postavené na báze Fabie prvej generácie. Znalci isto vedia, že malo ešte päťventilovú techniku motora s objemom dva litre. Výkon bol inak na vtedajšie špecifikácie svetovej rely štandardný, t.j. 221 kW (300 k), s pohonom všetkých kolies. Fabia I WRC pôsobila v továrenskom tíme Škoda v rokoch 2003 až 2005, v privátnych stajniach aj dlho potom, úplnou raritou na lokálnych rely nie je ani dnes. 

Dvojlitrové turbo, tristo koní, pohon všetkých kolies: aj Fabia si na chvíľu vychutnala zlatú éru WRC na prahu nového milénia 8 fotografií v galérii Dvojlitrové turbo, tristo koní, pohon všetkých kolies: aj Fabia si na chvíľu vychutnala zlatú éru WRC na prahu nového milénia Zdroj: Ladislav Malák

Rýchle šípy stále v pohybe

Ak je športová história škodovky práve to, čo vás z jej minulosti zaujíma najviac, nezabudnite, že okrem verejne prístupného malého depozitára sa pár zaujímavých kúskov nachádza aj v samotnej hlavnej expozícii múzea. Dôležitejšie však je, že kopu zaujímavých športových dedkov a pradedkov ukrýva lietajúci šíp aj vo verejnosti neprístupnom „veľkom“ depozitári, odkiaľ sa v rámci priebežného dopĺňania a modifikovania expozícií možno už čoskoro dostanú aj pred zrak verejnosti.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true
Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×