Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veľké upratovanie v GM

Chybné zapaľovanie, tragické nehody, dlhoročné ignorovanie bezpečnostných nedostatkov. Dôsledkom je najväčšia zvolávacia akcia v histórii GM a výpoveď pre 15 manažérov.
2 10.06.2014 / Soňa Zverková

General Motors tento rok spustil už 34. zvolávaciu akciu, ktorá sa týka takmer 90 000 vozidiel a nefunkčných spínačov airbagov. Celkový počet zvolaných áut tak dosahuje rekordné číslo 13,9 milióna. Všetko je dôsledkom problémov okolo chybného zapaľovania, ktoré sa podpísalo najmenej pod 50 dopravných nehôd a 13 obetí.

Sídlo GM v Detroite. Zdroj: General Motors 2 fotografie v galérii Sídlo GM v Detroite. Zdroj: General Motors Zdroj: General Motors

Šéfka GM Mary Barraová sa rozhodla urobiť so zodpovednými krátky proces. Muníciu jej poskytla vyše 300-stranová správa bývalého generálneho prokurátora Antona Valukasa, ktorý vyšetroval aj krach Lehman Brothers. Barraová odmieta tolerovať nezodpovedné správanie a sľúbila, že akékoľvek porušenie etického a firemného kódexu bude mať okamžité dôsledky. Na vlastnej koži to pocítilo 15 topmanažérov.

Postup v štýle konšpirácie

Kľúče v spínacej skrinke sa mohli počas jazdy pootočiť do polohy „vypnuté“, čo znamenalo nielen vypnutie motora, ale aj odpojenie posilňovačov riadenia a bŕzd a deaktiváciu airbagov. Neovládateľné autá v 50 overených prípadoch narazili do stromov, múrov či iných vozidiel a vyžiadali si najmenej 13 obetí na ľudských životov.

Problematická spínacia skrinka. Zdroj: General Motors 2 fotografie v galérii Problematická spínacia skrinka. Zdroj: General Motors Zdroj: General Motors To však niektorí manažéri 11 rokov zametali pod koberec alebo posudzovali ako škrabanec na dverách. „Príliš dlho sa to riešilo ako problém spokojnosti klientov, a nie ako bezpečnostný problém,“ cituje Barraovú denník Handelsblatt. Podľa nej zodpovední technici skrátka nepochopili, čo majú airbagy a spínacie skrinky spoločné. Navyše nikto nebol ochotný prevziať zodpovednosť alebo problém vyriešiť.

Podľa Valukasovej správy bolo GM firmou rozdelenou do oblastí, medzi ktorými sa informácie nezdieľali. Až do trpkého začiatku tohto roka nikto v GM nepociťoval akútnosť tohto problému. V roku 2005 alebo 2006 boli spínacie skrinky potichúčky vymenené spôsobom, za ktorý by sa nemusela hanbiť žiadna konšpiračná teória. Číslo dielu totiž zostalo rovnaké, čo právnici označujú za jednoznačný pokus o podvod. Barraová nepozná vinníka, nakoľko dokumentácia úplne chýba.

Nečinnosť znamená koniec kariéry

Správa zbavuje Barraovú viny, nakoľko v danom čase vôbec nevedela o probléme. Ako šéfka GM však ohlasuje radikálne zmeny. Ktokoľvek odhalí bezpečnostný technický problém, musí ho okamžite nahlásiť nadriadenému. „Kto odhalí problém s bezpečnosťou alebo kvalitou a nenahlási ho, stáva sa súčasťou problému,“ varuje. Ak osoba, ktorá nahlásila problém, má pocit, že sa mu nevenuje pozornosť, má sa obrátiť priamo na ňu. A myslela tým každého z 220 000 zamestnancov, píše Handelsblatt.

Šéfka GM zdôraznila dve veci. Po prvé, tento rok sa chystajú ďalšie zvolávacie akcie. Po druhé, aj samotná nečinnosť pri odhalených problémov postačí na ukončenie kariéry v GM.


Video
Najnovšie články
Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Atraktívny kórejský liftback dostal oranžový lak, karbónové doplnky, čalúnenie Alcantarou a najmä upravený pohon všetkých kolies.

Stinger GTS: Pripravený na jazdu šmykom

Facelift prináša decentné úpravy zahŕňajúce zadné svetlá s motívom britskej vlajky a tiež rozšírené možnosti individualizácie navonok i zvnútra.

MINI Clubman má za sebou malú plastiku

Na vojenskej prehliadke vozila dôstojníkov nemaskovaná ruská novinka, ktorá vznikla na základe sedanu a disponuje rovnakou technikou.

Luxusný kabriolet Aurus: Debut pri Kremli

Modely s 2,3-litrovým motorom majú vo verzii High Performance výkon 335 koní a viacero komponentov zdedených od osemvalcových kúskov.

Ford Mustang: Viac elánu pre štvorvalec
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×