Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škodovky, ktoré sa nikdy nevyrábali

VIDEO
Pozrite si prototypy škodoviek, ktoré v histórii zohrali dôležitú úlohu, aj keď sa mnohé z nich  sa nakoniec ocitli na konci slepej uličky.
17 29 príspevkov 09.06.2014 / Ladislav Malák

Múzeum, čo ako pekné, je stále iba múzeum. Priestory pôvodnej továrne automobilky Škoda v Mladej Boleslavi však skrývajú poklady aj na miestach, na ktoré sa bežný smrteľník nedostane buď vôbec, alebo iba za istých okolností. Hovoríme o depozitároch, plných histórie, ktorá sa v niektorých prípadoch stala skutočnosťou, v mnohých iných zase ostala zamrazená vo svojej dobe. O čom a načo je vlastne taký depozitár? Opýtali sme sa Vítězslava Kodyma zo Škoda Auto, a.s.

Ako zaznelo vo videu, veľký depozitár s dvoma stovkami rozličných automobilov zo škodováckej histórie nie je verejne prístupný. Do malého depozitára, kde sme boli aj my, sa však dostanete, ak o to požiadate na hlavnej recepcii múzea v Mladej Boleslavi. Je síce skrytý za zamknutou bránou aj dverami, sprievodca, ktorý ide s vami, vám ich však odomkne a zostane s vami aj v samotnom depozitári. Sprievodcu si stačí dohodnúť priamo na mieste, organizovaným skupinám pre istotu odporúčame objednať sa vopred.

BANNER300

My sme sa pri návšteve „malého“ depozitára zamerali hlavne na autá, ktoré sa nikdy nedočkali sériovej výroby a v galérii k tomuto článku ich nájdete najviac. Ako vývojové prototypy však zohrali svoju dôležitú úlohu, aj keď sa mnohé z nich nakoniec ocitli na konci slepej uličky. Na niektorých vidíte okamžite na prvý pohľad, že ide o skutočné rarity. Iné sa zase tvária celkom bežne, až kým o nich neprehovorí odborník a neukáže vám, čo skrývajú pod kapotou, tak ako na prvý pohľad obyčajný zástupca typu 105/120 z nasledujúceho videa.

Asi najbohatšie zastúpenie v malom depozitári majú prototypy, ktoré kliesnili škodovke cestu od hlboko socialistickej sto päťky, resp. sto dvadsiatky, k niečomu, čo už tak trochu zaváňalo imperialistickou cudzinou: k predrevolučnému Favoritu. Nachádzajú sa tam experimenty s rozličnými typmi pohonu samotného radu 105/120, ako už naznačilo predošlé video, ale aj jednotlivé míľniky na ceste vývoja od usporiadania „všetko vzadu“ k prvej novodobej škodovke s predným pohonom.

Jeden z prvých predchodcov novodobého Favorita: prototyp Škoda 781 SV2 z roku 1981. Poháňaná už je samozrejme predná náprava, vzadu je polotuhé zavesenie s vlečnými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou 17 fotografií v galérii Jeden z prvých predchodcov novodobého Favorita: prototyp Škoda 781 SV2 z roku 1981. Poháňaná už je samozrejme predná náprava, vzadu je polotuhé zavesenie s vlečnými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou Zdroj: Ladislav Malák

Čo ďalšie bolo pred Favoritom? Zistíte v galérii >>>>

Bežným obsahom depozitárov automobiliek bývajú aj koncepty. Tie už svoju historickú úlohu splnili. Buď ako náznak toho, kam by sa mohol vývoj poberať, alebo ako celkom reálny predobraz toho, čo príde. Obidva tieto prípady majú svoje zastúpenie aj vo verejne prístupnom „malom“ škodováckom depozitári, ktorý je skutočne neveľký, aj bez úvodzoviek.

Toto auto sa nikdy nestalo realitou, napriek tomu, že koncept vyzeral úplne uskutočniteľne a publikum si ho aktívne pýtalo: kupé Škoda Tudor z roku 2002, na platforme prvej generácie novodobého Superba, s benzínovým šesťvalcom a pohonom všetkých kolies 17 fotografií v galérii Toto auto sa nikdy nestalo realitou, napriek tomu, že koncept vyzeral úplne uskutočniteľne a publikum si ho aktívne pýtalo: kupé Škoda Tudor z roku 2002, na platforme prvej generácie novodobého Superba, s benzínovým šesťvalcom a pohonom všetkých kolies Zdroj: Ladislav Malák

Chcete si pripomenúť pár ďalších škodováckych konceptov? Pozrite si galériu. >>>>

Dejiny automobilky Škoda, ktoré vám odhalí verejne prístupný „malý“ depozitár v Mladej Boleslavi, sa v mnohých prípadoch nestali prítomnosťou. Aj prototypy, ktorým nebolo súdené postúpiť do sériovej výroby, však majú svoj veľký význam a ukazujú smer, akým sa značka uberala, takže aj táto časť múzea rozhodne stojí za osobné preskúmanie. V depozitári Škoda uchováva aj niekoľko vzácnych a raritných kúskov zo svojej športovej histórie, na tie sa ale pozrieme nabudúce.

 

Partnerom cestovateľského projektu je poisťovňa Union.

:gallery:true:true:true
Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×