Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poslanci chystajú novinky pre motoristov

V parlamente sú v súčasnosti dva návrhy zákonov týkajúce sa motoristov. Prvý ponúkne lehotu na absolvovanie STK a EK, druhý umožní nákladiakom nočné predchádzanie na diaľniciach.
1 44 príspevkov 23.05.2014 / Soňa Zverková

Po dlhšom čase sa slovenský parlament opäť zaoberá návrhmi zákonov, ktoré sa dotknú motoristov. Na programe aktuálnej schôdze Národnej rady SR sú dva takéto návrhy. Jeden sa týka technických a emisných kontrol, druhý zákazu predchádzania pre nákladné vozidlá nad 7,5 tony.

Pred pokutou upozornenie

Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v stanovených lehotách absolvovať každé vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel. Bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo roky stojí v garáži. Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005. Do roku 2011 mohli dostať pokutu vodiči bez platnej STK alebo EK iba vtedy, ak ich zastavili policajti. O rok neskôr prišla novela zákona č. 725/2004 o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách, ktorá už umožňuje potrestať hriešnikov majiteľov aj okresným úradom.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ

Podľa informácií ministerstva dopravy je na Slovensku je až 150 000 áut bez platnej STK alebo EK. V súčasnosti môže okresný úrad dopravy poslať majiteľovi vozidla šek bez varovania, pričom neplatná STK vyjde na 166 eur a neplatná EK na rovnakú sumu. Ak vodič nemá ani jednu kontrolu, zaplatí teda 332 eur.

Súčasnú prax sa rozhodli zmeniť poslanci KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký. Podľa ich návrhu by mali mať okresné úrady povinnosť upozorniť hriešneho motoristu na neplatnosť STK alebo EK a až následne uložiť pokutu. Okresný úrad musí najprv vyzvať majiteľa, aby predložil platný doklad o absolvovaní kontroly. Ak tak motorista neurobí do 30 kalendárnych dní, môže sa začať správne konanie vo veci uloženia pokuty. Novela by mala začať platiť od 1. septembra tohto roka.

 

AutoMoto.sk komentuje

Proti tomuto návrhu nemáme námietky. Mnohé stanice technickej kontroly a pracoviská emisnej kontroly už dnes ponúkajú možnosť notifikácie na blížiaci sa koniec platnosti kontroly, preto návrh poslancov môžeme považovať za službu občanovi.

V dnešnom hektickom svete sa môže hocikomu ľahko stať, že zabudne na STK a EK. Mesačnú lehotu na nápravu považujeme za správnu. Sme preto zvedaví, ako návrh dopadne. Odmietnutie návrhu by mohlo signalizovať snahu štátnych orgánov skôr inkasovať pokuty, než zabezpečiť dobrý technický stav vozidiel na cestách.

Predchádzanie nákladiakov

S ďalším návrhom prišli dvaja poslanci OĽaNO Štefan Kuffa a Miroslav Kadúc, ktorí sa zamerali na súčasný zákaz predchádzania nákladiakov a kamiónov s celkovou hmotnosťou nad 7,5 tony na diaľniciach. Poslanci navrhujú, aby v čase od 23.00 do 5.00 h mohli tieto vozidlá predchádzať. Zároveň však chcú zachovať obmedzenie, na základe ktorého môžu vozidlá nad 3,5 tony používať mimo obce na troj- a viacprúdovej ceste len dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky.

BANNER300

Cieľom predchádzajúcej novely bolo zvýšiť plynulosť premávky na diaľniciach a rýchlostných cestách bez toho, aby došlo k obmedzeniu nákladnej dopravy. Podľa poslancov prax ukázala, že v nimi navrhovanom časovom rozpätí sú tieto cesty takmer prázdne a pohybujú sa po nich zväčša práve nákladné vozidlá. „Z tohto dôvodu je dnešná podoba zákona kontraproduktívna a zakazuje nákladným vozidlám predchádzanie iných motorových vozidiel aj v čase, kedy to vôbec nie je potrebné,“ konštatujú poslanci vo svojej dôvodovej správe. Novela by mala začať platiť od 1. septembra tohto roka.

 

AutoMoto.sk komentuje

V prípade tohto návrhu sme trochu nerozhodní, i keď logiku mu uprieť nemôžeme. Argumenty poslancov rozhodne majú racionálny základ a môžeme s nimi súhlasiť. Vieme si však predstaviť frustráciu vodiča osobného vozidla, ktorý v noci musí brzdiť a čakať, kým jeden nákladiak predbehne druhý. Potenciálne to môže byť nebezpečné najmä vtedy, ak je vodič osobného auta unavený alebo pre nepriaznivé počasie si nákladiak v ľavom pruhu všimne na poslednú chvíľu. Nie že by sa niečo podobné nestávalo bežne v zahraničí, ale nie každý by musel s podobným „uvoľnením“ pravidiel u nás počítať. V prípade schválenia až prax ukáže, či sa zmena osvedčila.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Daimler očakáva horší rok, zisk klesne

Renault a Nissan sa po zatknutí Carlosa Ghosna dostali do sporov, na aliancii však trvajú. Dokazujú to aj najnovšie reformy, ktoré majú stabilizovať pozíciu...

Nissan schválil reformy, ktoré sa dotknú aj Renaultu

Slovenskej polícii došla trpezlivosť. Za posledný týždeň na našich cestách tragicky zomrelo 14 ľudí, katastrofu treba zastaviť. Muži zákona na vodičov vytiahnu...

Anarchia na cestách SR? Polícia zatlačí na šoférov

Nemecké automobilky aj napriek rastúcemu politickému tlaku odmietajú vyrábať iba elektromobily, ale aj hybridy. Zároveň požadujú od vlády väčšiu podporu.

Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×