Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

U dvoch Václavov a okrídleného šípu

VIDEO
Chcete sa dosýta nadýchať atmosféry čias, keď ešte autá boli autami? Ani nemusíte chodiť ďaleko. Stačí kúsok od Prahy, do múzea Škoda v Mladej Boleslavi.
50 1 príspevok 29.04.2014 / Ladislav Malák

Firma, ktorá si nectí svoju minulosť, nemá budúcnosť. Ozaj si už nespomíname, ktorá múdra bradatá bronzová busta pustila do sveta túto okrídlenú vetu. Dôležité však je, že o automobilke Škoda neplatí. Neveríte? Uveríte. Stačí si pozrieť jej múzeum v domovskom českom meste Mladá Boleslav, ktoré ani nie je tak ďaleko, len čo by kameňom dopľul na sever od matičky stovežatej.

V múzeu Škoda vás hneď oproti hlavnému vchodu privíta nádherná červená Felicia s pevnou bielou strechou, zo sladkých šesťdesiatych rokov 50 fotografií v galérii V múzeu Škoda vás hneď oproti hlavnému vchodu privíta nádherná červená Felicia s pevnou bielou strechou, zo sladkých šesťdesiatych rokov Zdroj: Ladislav Malák

Chcete vidieť viac z mladobosleslavského múzea? Pozrite si fotogalériu k článku. >>>>

Škoda múzeum sa svojej minulosti klania ozaj hlboko. Dokonca až do doby, kedy sa ešte ani nespájala s menom Škoda. Teda nie v súvislosti s autami. Nájdete ho v komplexe budov, presnejšie v zrekonštruovaných priestoroch pôvodného výrobného závodu na rohu ulíc Laurinovej a Klementovej. Sú vám tie mená povedomé? Celkom správne. Mladá Boleslav si svojich slávnych dvoch rodákov ctí aj menami ulíc.

Na podlahe aj na polici

Václava Laurina a Václava Klementa stretnete v múzeu už v súvislosti s prvými produktmi, ktoré spolu začali vyrábať ešte koncom 19. storočia – bicyklami. Postupom rokov prešli cez motocykle až k automobilom a s nimi odovzdali štafetu značke Škoda pri fúzii s veľkým strojárskym podnikom v roku 1925. Výroba áut značky Škoda mala odvtedy dodnes tri dosť odlišné tváre: predvojnovo-vojnovú, povojnovú znárodnenú a porevolučnú koncernovú. A najmä tým prvým dvom sa v škodováckom múzeu môžete pozrieť priamo do očí.

Takto nejako Václav a Václav začínali. Ozaj, poznáte príbeh o tom, prečo vlastne spustili výrobu vlastných bicyklov? Pochváľte sa nám svojimi vedomosťami v diskusii 50 fotografií v galérii Takto nejako Václav a Václav začínali. Ozaj, poznáte príbeh o tom, prečo vlastne spustili výrobu vlastných bicyklov? Pochváľte sa nám svojimi vedomosťami v diskusii Zdroj: Ladislav Malák

Viac fotiek z počiatkov histórie značky Laurin&Klement nájdete v galérii. >>>>

My však nechceme na nasledujúcich riadkoch ani vo fotogalérii tohto článku nijako komplexne a otrocky bod po bode a model po modeli podrobne mapovať históriu. Túto ambíciu nemá ani samotné boleslavské múzeum. Na ploche, kde by mohol byť vystavený dvojnásobok, či možno až trojnásobok exponátov, sa namiesto kvantity zameriava radšej na kvalitu, tematické členenie a zaujímavosti. A to hlavne po nedávnej veľkej rekonštrukcii. Viac vám o tom povie náš sprievodca po múzeu, Vítězslav Kodym zo Škoda Auto, a.s., v nasledujúcom videu.

S pánom Kodymom sme sa zhovárali v depozitári, ktorý sa nachádza neďaleko múzea a svojím spôsobom by po niektorých stránkach mohol byť ešte lákavejší. Tomuto tak trochu tajomnému miestu sa však budeme venovať inokedy, teraz sa vrátime do samotného múzea a pozrieme sa ešte na pár zaujímavostí, ktoré vás možno nalomia, aby ste si ich išli pozrieť aj naživo.

Vskutku neprehliadnuteľným „exponátom“ je obrovský štvorposchodový regál osadený pestrou zmesou najrozličnejších áut z histórie značiek Laurin&Klement aj Škoda. Na jeho horné poschodia takmer nedovidíte. Zatiaľ. V budúcnosti je však údajne v pláne pričleniť k múzeu aj priestory na vyšších poschodiach budovy, ktoré majú svoje vnútorné okná situované presne oproti horným policiam „regálu“. A kým sa tak stane, tie „horné“ autá aspoň poslúžia ako dobrý zdroj dráždenia zvedavosti fanúšikov kolesovej histórie.

BANNER300

Ako dráždiť triedneho nepriateľa a operovať starého pacienta

Poučíte a pobavíte sa aj na obsahu viacerých vitrín, vystavených v centrálnej časti. Sú tu veci vážne, od výstavky mapujúcej vývoj loga okrídleného šípu či technických a patentových výkresov, až po takmer uletené artefakty, vrátane plaviek Miss USA, ktoré venovala škodovákom, keď sa naprotiveň povojnovej politickej temnote veselo nechala vyfotiť s ich kolesovými produktmi, alebo pôvodnej Škody Octavia Combi, vytvorenej, verte alebo nie, technikou háčkovania. 

Dokonalo zreštaurovaný dvojmiestny Laurin&Klement typu A, zvaný Voiturette, z roku 1906 50 fotografií v galérii Dokonalo zreštaurovaný dvojmiestny Laurin&Klement typu A, zvaný Voiturette, z roku 1906 Zdroj: Ladislav Malák

Ďalšie nádherné staré autá a motocykle značky Laurin&Klement nájdete v galérii. >>>>

Na svoje si prídu aj milovníci historických automobilových vnútorností. Sú tu nielen priamo vystavené, v podobe napríklad starých motorov, podvozka, alebo svetiel, ale v extra expozícii vás poučia aj o tom, ako má vyzerať operácia starého pacienta, aby sa nezmenila na pitvu. Motto a súčasne názov tejto expozície? Veľmi jednoznačné: „Precíznosť“.

Ktorý športovec zo škodováckej histórie vám dvíha chlpy do pozoru? Ten klasický v popredí, alebo moderný v pozadí? 50 fotografií v galérii Ktorý športovec zo škodováckej histórie vám dvíha chlpy do pozoru? Ten klasický v popredí, alebo moderný v pozadí? Zdroj: Ladislav Malák

V galérii nájdete okrem iného aj zaujímavý dokument zo slávnej športovej histórie Škody. >>>>

Škoda múzeum nezabúda ani na športovú slávu rokov minulých. Už pánom Laurinovi a Klementovi úspechy na pretekoch pomohli získať dobré meno a zvýšiť predaje sériových áut. A jeden z ich športovcov, dodnes živý, zdravý a plne pojazdný, postavený na podvozku typu L&K 300, budí rešpekt svojou robustnou konštrukciou aj priamo v múzeu. Stretnete sa tu samozrejme aj s mnohými ďalším slávnymi športovými pojmami a menami ako Škoda 130RS a pripomenú vám aj krvnú skupinu chýrnej rely posádky Sibera a Gross.

Aj na rodinný výlet

Potrebujete k plnohodnotnému zážitku z návštevy múzea finálny nájazd na suvenír-šop? Dostane sa vám uspokojenia. Neradi sa prehrabujete históriou nalačno a o smäde? Ani to nie je problém, kaviareň a reštaurácia je priamo v budove. Potrebujete niečím zamestnať decká? Pripravená je flotila odrážadiel, samozrejme značkových, s okrídleným šípom.

Škodovácke múzeum skrátka myslí aj na tieto záležitosti a vďaka nim sa jeho návšteva pokojne môže premeniť na výlet s celou rodinou. Do Mladej Boleslavi a do kontaktu s históriou výroby automobilov v tomto meste sa vrátime aj my. A ako už sme naznačili o pár riadkov vyššie, uvidíte aj to, čo ste možno ešte nevideli.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov

Očakávaná revolúcia sa stala realitou, Američania predstavili novinku s centrálne uloženým osemvalcom. Stáť má menej než 60-tisíc dolárov.

Chevrolet Corvette C8: Najlacnejší superšport
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×