Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Rapid Spaceback v úlohe cestovateľa

Český hatchback nižšej strednej triedy s motorom 1.2 TSI nás zavedie na miesta, ktoré by mali byť zaznačené v mapách všetkých motoristov.
6 24 príspevkov 11.04.2014 / redakcia

Pre tretie pokračovanie nášho veľkého cestovateľského seriálu sme si vybrali ten najkontroverznejší automobil, aký sme z hlbín slovenského trhu dokázali vyloviť – Škodu Rapid Spaceback so silnejšie naladeným motorom 1.2 TSI a vo výbave Skyline. Zvažovali sme aj iné autá, voľba ale nakoniec padla práve na Rapid. Dôvodov bolo niekoľko, spomeňme najprv tie pragmatické.

Po nových destináciách nás tentokrát bude sprevádzať Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 6 fotografií v galérii Po nových destináciách nás tentokrát bude sprevádzať Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Zdroj: redakcia

Tip redakcie

Sila argumentov

Prvé dve časti cestovateľského projektu

Minulý rok sme sa v dvoch dieloch nášho cestovateľského seriálu na AutoMoto.sk vybrali do Svätej zeme všetkých motorov, do oblasti Terra di Motori na severe Talianska a navštívili legendárne miesta zrodu superšportov. V pokračovaní sme išli spoznávať krásne cesty v Rumunsku a Bulharsku, prešli si mýtický Transfagarasan a navštívili aj pozostatky minulého režimu v bulharskej Šipke. Vo vyhľadávaní motoristicky exotických destinácií sme pokračovali cestou na sever. Zavítali sme do Dánska, Švédska a Nórska, prešli po najdrahšom úseku diaľnice na svete, navštívili múzeá i obrovský severský zraz nadšencov motorizmu.

Rapid sa stal najpredávanejším automobilom na Slovensku v roku 2013. Síce vo verzii liftback, ale aj tak je to silný argument. Spaceback sme si zvolili preto, že je novším a tiež podľa nás tým podarenejším z dvojice súrodencov. Zároveň ide o prvý pokus automobilky v danom segmente, čiže si logicky zaslúži viac pozornosti.

Tiež nás zaujal fakt, že Rapid naráža na až neuveriteľne vysokú bariéru v podobe antipatie. Môžeme to nazvať cenou za úspech, ale aj pragmatickým vyústením tabuľkových porovnaní s konkurenciou. Neexistuje lepší spôsob, ako si vybrať tú správnu z týchto možností, než poriadne toto auto spoznať, zžiť sa s ním a dôkladne si ho vyskúšať v rôznych situáciách.

A priznáme sa, úplne úmyselne sme sa rozhodli výberom Rapidu Spaceback podráždiť všetkých anti-škoda aktivistov. V diskusiách na internete sa tieto hlasy objavujú stále častejšie, až má človek pocit, že tento národ Škode buď závidí, alebo ju nenávidí a vyše pätinový podiel českej automobilky na trhu považuje iba za zlomyseľnú hru čísel.

Škoda Rapid Spaceback v úlohe cestovateľa 6 fotografií v galérii Škoda Rapid Spaceback v úlohe cestovateľa Zdroj: redakcia Škoda Rapid Spaceback v úlohe cestovateľa 6 fotografií v galérii Škoda Rapid Spaceback v úlohe cestovateľa Zdroj: redakcia
Sprievodcovia dvoma predchádzajúcimi časťami cestovateľského projektu: Honda Civic 1.6 i-DTEC pri ceste do rumunských hôr a Kia ceed_sw 1.6 GDI pred mostom na ostrov Ӧland na východe Švédska

Ešte pred tým, ako si kritici pripravia svoje kamene na úhľadnú kôpku, dávame do pozornosti dva predchádzajúce diely nášho seriálu – južné destinácie, kde nás sprevádza Honda Civic s naftovým motorom 1.6 i-DTEC a severskú šnúru, po ktorej nás povozila Kia ceed_sw s benziňákom 1.6 GDI.

TIP: Prečítajte si všetky cestovateľské články na AutoMoto.sk

Scenár cestovateľského projektu v roku 2014 nebudeme meniť. S Rapidom Spaceback pôjdeme objavovať nové destinácie, ktoré by rozhodne mali byť zaznačené v mapách automobilových nadšencov. Opäť navštívime atraktívne múzeá, legendárne okruhy a trasy pretekov, kde sa prepisovala motoristická história či prekrásne cesty, ktoré musia potešiť každého milovníka jazdenia.

Za prvý mesiac sme na Rapide Spaceback najazdili niečo cez šesťtisíc kilometrov, a tak vám môžeme priniesť niekoľko špecifických dojmov, ktoré by sme pri klasickom testovaní nenadobudli 6 fotografií v galérii Za prvý mesiac sme na Rapide Spaceback najazdili niečo cez šesťtisíc kilometrov, a tak vám môžeme priniesť niekoľko špecifických dojmov, ktoré by sme pri klasickom testovaní nenadobudli Zdroj: redakcia

Prvé tisíce máme za sebou

Za prvý mesiac sme najazdili vyše šesťtisíc kilometrov. To už je veľmi solídny základ pre vyvodenie ďalších dojmov. Silnejší motor 1.2 TSI má dostatok výkonu pre jazdenie v meste a problém mu nerobia ani okresné cesty. Len pri predbiehaní je potrebné výrazne podradenie, často zo šestky až na trojku tak, aby vodič dokázal z motora vyžmýkať úplne všetkých stopäť koníkov. V pásmach okolo dvetisíc otáčok je agregát úplne tichý, po naštartovaní sa do interiéru neprenášajú žiadne vibrácie.

Škodu Rapid Spaceback sme na vstupnú skúšku zobrali aj na klzké plochy v škole bezpečnej jazdy, aby sme si vyskúšali jej správanie pri neštandardných situáciách 6 fotografií v galérii Škodu Rapid Spaceback sme na vstupnú skúšku zobrali aj na klzké plochy v škole bezpečnej jazdy, aby sme si vyskúšali jej správanie pri neštandardných situáciách Zdroj: redakcia

Na diaľnici točí malý štvorvalec na šestke 2700 otáčok a mierne ho v interiéri počuť. Pri prudších stúpaniach ale stotridsiatku už na šestke neudrží a pýta si podradenie. Pri rýchlych presunoch do interiéru preniká aerodynamický hluk z oblasti A-stĺpika a počuť aj kolesá. Podvozok ale dodáva dostatok stability, vodič nemá pocit, že mu auto pod rukami (a zadkom) pláva.

Zaujímavá bola napríklad jazda po povestnej českej D1 smerom na Brno a späť. Pri jazde ustálenou rýchlosťou 130 km/h bola jazda v ľavom pruhu nad očakávania dobrá. Trasenie samozrejme znepríjemňovalo život vodičovi i posádke, ale vzhľadom na stav vozovky sa držalo v akceptovateľných medziach. Avšak pravý pruh, výraznejšie rozbitý kamiónmi, bol pri rovnakej rýchlosti nad sily kompaktného hatchbacku. Auto sa po prejdení väčšej série nerovností, resp. vyjdení z vyjazdených koľají dokázalo citeľne roztancovať.

Efektný dizajnový prvok v zadnej časti vo výbave Skyline 6 fotografií v galérii Efektný dizajnový prvok v zadnej časti vo výbave Skyline Zdroj: redakcia

Trošku neštandardná je na túto kategóriu náchylnosť na bočný vietor pri vyšších rýchlostiach. S týmto neduhom sa stretávame skôr pri automobiloch s vyššou stavbou, vanoch či dlhých kombíkoch. Napriek tomu dokážu poryvy vetru skomplikovať vodičovi Rapidu Spaceback život. Dôvodom budú pravdepodobne neštandardne užšie rozchody kolies než je bežné medzi kompaktnými hatchbackmi, v pomere k štandardne dlhému rázvoru. Čisto pre porovnanie: Škoda Rapid Spaceback má 1463/1500 mm (vpredu/vzadu), VW Golf VII. generácie si píše 1549/1520 mm a Kia cee´d 1555/1563 mm. Ich rázvory sú pritom 2602 mm, 2637 mm a 2650 mm.

Subjektívne by sme si rozhodne želali výraznejšiu opierku bedier. Prehrýzť viac než 500 km trasu už nepatrí medzi potešenia všedných dní, dlhšie cesty sú pre chrbtice riadnym zaberákom. Našťastie sú komfortné zóny v aute navrhnuté ergonomicky, takže vodič si dokáže podoprieť oba lakte bez toho, aby ho niekde začali omínať. Len stredová opierka mohla byť širšia, drganie sa so spolujazdcom nie je ničím výnimočným.

Úspešný projekt sa vracia

V najbližších mesiacoch plánujeme najazdiť tisíce a tisíce kilometrov po celej Európe a pripraviť pre vás atraktívne cestovateľské zápisky. Plány máme smelé a určite sa máte na čo tešiť. A tešiť sa môže aj Rapid Spaceback, ktorý rozhodne dostane zabrať. Dajte nám vedieť v diskusii, na ktoré miesta by ste sa radi išli pozrieť, a kde ležia vaše vysnívané motoristické destinácie.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Súdny dvor EÚ označil nemecké mýto za protizákonné

Peugeot s každým ďalším novým modelom smeruje k lepším zajtrajškom. Revolúciu odštartovalo SUV 3008, príjemnou zmenou už ale prešla aj malá 208 či vlajková...

Zabudnite na starú 2008, nová verzia prekvapuje

Slovenský Aeromobil doslova urobil dieru do sveta, keď predstavil funkčný prototyp lietajúceho auta. Spoločnosť teraz získala nových investorov, ktorých...

Slovenský Aeromobil má nových investorov

Jedno z vrcholných podujatí motoristickej sezóny na okruhu SLOVAKIA RING prichádza začiatkom júla: FIA Majstrovstvá Európy preteky ťahačov (FIA ETRC) ako OMV...

Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu SLOVAKIA RING

Česká fabrika Hyundai v Nošoviciach má za sebou úspešný a ziskový rok. V najbližšom období však očakáva problémy na trhu a v predstihu znižuje výrobu.

Nošovický Hyundai prosperuje, očakáva však problémy

Dočkali sme sa. Z SUV-kupé je legitímny trend a teraz sa jedno z nich bude môcť vybrať aj do tvrdého off-roadu.

Extrémne SUV-kupé: GLE do ťažkého terénu?

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal...

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×