Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Autá s volantom vpravo musia povoliť

Problémy so snahou zaevidovať auto s pravostranným riadením nie sú len slovenským fenoménom. Európsky súdny dvor však neistotu ukončil rázne. Krajiny tieto autá zaevidovať musia.
2 78 príspevkov 20.03.2014 / Soňa Zverková

Motoristi v mnohých členských krajinách majú problémy zaevidovať ojazdené vozidlá s pravostranným riadením. Týka sa to najmä tých, ktorí dlhodobo pracovali vo Veľkej Británii či Írsku a chcú si priviesť auto domov. Touto otázkou sa zaoberal Európsky súdny dvor (ESD) v spore medzi Európskou komisiou a Litvou s Poľskom. Práve dnes rozhodol v prospech Bruselu.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: archív

Zákaz evidencie porušuje právo

Ako vyplýva z rozsudku, „členské štáty nemôžu zakázať, obmedziť alebo brániť prihláseniu do evidencie, predaju alebo uvedeniu do prevádzky v premávke, alebo prevádzke na cestách vozidiel, komponentov alebo samostatných technických jednotiek z dôvodov týkajúcich sa aspektov ich konštrukcie a fungovania alebo mechanizmu riadenia, ak tieto aspekty spĺňajú požiadavky rámcovej smernice 2007/461 a smernice 70/3112“.

Tip redakcie

V preklade do bežnej slovenčiny táto veta znamená asi toľko, že členské štáty musia umožniť evidenciu vozidiel s pravostranným riadením, ak spĺňajú príslušné európske smernice. Odvoláva sa tak na jeden z najzákladnejších princípov EÚ, a tým je okrem iného voľný pohyb tovaru. V praxi tento princíp znamená, že akonáhle je istý produkt schválený pre trh jednej členskej krajiny, automaticky sa smie predávať alebo používať aj na zvyšku územia únie.

Krajiny musia vozidlá zaevidovať

Poľsko a Litva, kde sa ako vo väčšine európskych krajín jazdí vpravo, podmieňovali evidenciu premiestnením riadenia na ľavú stranu vozidla. Komisia sa však domnievala, že táto podmienka je nielen v rozpore s príslušnými smernicami, ale aj s pravidlami voľného pohybu tovaru. Európsky súdny dvor jej dal za pravdu. Vo svojom rozsudku v otázke nových vozidiel argumentuje, že hoci tieto smernice vyslovene neurčujú umiestnenie volantu na opačnej strane k smeru premávky, aj tento aspekt spadá do pôsobnosti smernice. Legislatíva teda priznáva automobilkám „slobodu, ktorú nemôžu vnútroštátne právne úpravy zrušiť alebo jej brániť“.

Súd uvádza, že úpravy, ktorými môže členský štát podmieniť evidenciu, sa nesmú týkať premiestnenia volantu, ale len menších zásahov. Poukazuje pritom na fakt, že premiestnenie riadenia na ľavú stranu predstavuje výrazný zásah do konštrukcie vozidla, ktorý je zakázaný  európskou smernicou a napríklad aj našou legislatívou. Preto „členské štáty nemôžu požadovať z dôvodov bezpečnosti na účely prihlásenia nového vozidla do evidencie na ich území premiestnenie riadenia vozidla na opačnú stranu, ako je smer premávky“.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: archív

Európsky súdny dvor rozhodol aj v otázke ojazdených vozidiel s pravostranným riadením, ktoré už boli prihlásené do evidencie v inom členskom štáte. Podľa jeho názoru ide o opatrenia s rovnakým účinkom ako množstevné obmedzenia dovozu, ktoré definuje európske právo a porušujú zásadu voľného pohybu tovaru. Takéto opatrenia sú zakázané aj samotnou Zmluvou o fungovaní EÚ.

Bezpečnosť premávky neobstála

Európske právo priznáva niekoľko výnimiek zo základných zásad a jednou z nich je naliehavý dôvod všeobecného záujmu. Práve týmto argumentom podporili Poľsko aj Litva svoje požiadavky na premiestnenie riadenia. Podľa nich konali v súlade s potrebou zaistiť bezpečnosť cestnej premávky. Súd však poukázal na fakt, že obidve krajiny umožňujú na svojich cestách prítomnosť áut s pravostranným riadením osobám, ktoré majú bydlisko v iných členských krajinách. To znamená, že Poľsko aj Litva akceptujú a tolerujú riziko vyplývajúce z tejto konštrukcie. Navyše ani štatistické údaje obidvoch krajín nepreukázali súvislosť medzi nehodovosťou a autami s pravostranným riadením.

Súdny dvor odporučil obidvom štátom, aby zvážili iné opatrenia, ktoré neodporujú európskemu právu a môžu podstatne znížiť riziko pre bezpečnosť premávky. Ako príklad uvádza súd dodatočné spätné zrkadlá či úpravu osvetlenia a stieračov.

 

Európsky súdny dvor a jeho rozhodnutia

Európsky súdny dvor je jediná inštitúcia v EÚ, ktorá má právo podávať záväzný výklad ustanovení európskeho práva. Dohliada na dodržiavanie európskeho práva členskými štátmi a súlad právnych noriem s právom EÚ. Jeho rozhodnutia sa označujú ako judikatúry a ich cieľom je zabezpečiť jednotný výklad európskeho práva a tak aj jeho rovnaké uplatňovanie v jednotlivých členských štátoch. Judikatúra ESD všeobecnú záväznosť. To znamená, že sa ňou musí riadiť nielen inštitúcia, ktorá o výklad požiadala, ale aj všetky súdy, členské štáty, ich orgány, obyvateľstvo a samotné orgány EÚ.


Video
Najnovšie články
Madrid sprísnil zákazy vjazdu

V čase, keď sa vo Francúzsku rozhoreli protesty tzv. žltých viest, prichádza správa, že Ford zatvorí svoju fabriku na výrobu prevodoviek. Strata pracovných...

Ford zatvorí svoju francúzsku fabriku

Nemecký gigant ponúkol zákazníkom tisíce áut, ktoré mali skončiť v šrote. Riaditeľ spoločnosti má o probléme vedieť od roku 2016.

Ďalší škandál VW: Predával aj prototypy

Aston Martin sa pochválil novým dvanásťvalcom, ktorý využíva technológie F1 a bude schopný točiť do 11 100 ot./min.

Valkyrie: Motor bude mať vyše 1 000 koní

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×